سونامی سیاسی بر ضد رژیم و نقش اروپا – ۵مهر۱۳۹۷

سونامی سیاسی بر ضد رژیم و نقش اروپا – ۵مهر۱۳۹۷


گزارش و گفتگو با اسدالله مثنی


در حالی که حلقة‌ انزوا از هر طرف بر گردن دیکتاتوری فاشیستی رژیم حاکم بر ایران هر روز تنگ و تنگتر می‌شود، موضع اروپاییها زیر علامت سؤال است و بعضاً‌ یک دوگانگی در این زمینه وجود دارد و در این میان رژیم یا بهتر است بگوییم باند روحانی و مهره‌ها و رسانه‌های آن چنین تبلیغات می‌کنند که گویا با کشورهای 4+1 یعنی با کشورهای اروپایی و روسیه و چین برجام را بدون آمریکا ادامه می‌دهند و می‌توانند با تحریمهای آمریکا مقابله کنند. این ادعا تا چه اندازه واقعی است؟ تا کنون موضع اروپا در قبال رژیم چگونه بوده و در شرایط انفجاری جامعة‌ ایران و خشم و نارضایتی فزایندة‌ مردم، که همة جهان از آن خبر دارند، آیا چشم‌انداز روشنی برای رژیم از طریق ائتلاف با اروپا و در وهلة بعد روسیه وچین در برابر آمریکا وجود دارد؟

روز گذشته رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی خود در بیان علت مخالفت خود با برجام که تنها به رژیم امکان جنگ‌افروزی و تروریسم بیشتر داده به وضعیت جامعة ایران اشاره کرد و گفت:

«در هر شهری، شورش وجود داشته آن هم در ابعاد بسیار گسترده‌تر به نسبت دوران سبز با پرزیدنت اوباما. بسیار گسترده‌تر. در آن زمان پرزیدنت اوباما در طرف حکومت قرار گرفت و نه مردم. احتمالاً او این کار را نکرده بود الان ایران بسیار متفاوتی داشتیم. ولی من در طرف مردم هستم. من با مردم ایران هستم.

ولی موضوع این است. آنها با تورم فوق‌العاده‌ای مواجهند. پولشان ارزشی ندارد. همه کارهایشان خراب شده. در خیابانها با شورش مواجهند. نمی‌شود نان خرید. نمی‌شود هیچ کاری کرد. این یک فاجعه است».

اما در این میان رژیم به اروپا و حمایتهای کشورهای اروپایی برای مقابله با تحریمهای آمریکا چشم دوخته است. این موضع اروپا، گزیدگی و خشم آمریکا را در پی داشته است.

روز سه‌شنبه گذشته در جلسه‌یی که توسط اتحاد علیه اتمی‌شدن رژیم ایران برگزار شد، وزیر خارجة آمریکا با اشاره به نقض قوانین بین‌المللی و اقدامات تروریستی توسط دیکتاتوری آخوندی، دربارة توطئة رژیم برای بمب‌گذاری در گردهمایی بزرگ مقاومت در پاریس، گفت:

«همین چند ماه پیش مقام‌ها در سراسر اروپا چند مأمور (رژیم) ایران از جمله یک مقام (رژیم) ایران مستقر در اتریش را دستگیر کردند، در جریان توطئه‌یی برای بمب‌گذاری در یک گردهمایی سیاسی در فرانسه. آنها این فرد را دستگیر کردند. این واقعه درست در زمانی اتفاق افتاد که رژیم روی کشورهای اروپایی فشار تمام‌عیار وارد کرده تا در توافق اتمی باقی بمانند. به‌عنوان یک پاسخ درست به این حمایت از تروریسم، چند هفته پیش، متحد ما فرانسه، به‌طور نامحدود تمام سفرهای دیپلماتیک غیر ضروری به ایران را به تعویق انداخت. این یک گام اولیة خوب است و من از فرانسه بابت آن متشکرم».

وزیر خارجة آمریکا سپس افزود: « من بسیار آزرده خاطر شدم که شنیدم طرفهای باقی مانده در توافق اعلام کردند که یک سیستم پرداخت مالی ویژه برای دور زدن تحریمهای ایالات متحده ایجاد می‌کنند. این یکی از غیرسازنده‌ترین اقدامات قابل تصور برای صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی است.

با حفظ درآمد برای رژیم شما رتبه ایران به عنوان اولین دولت حامی تروریسم را تثبیت می‌کنید... و رژیم را در شرایطی که مردم ایران در تنگدستی به سر می‌برند هر چه ثروتمندتر می سازید...

مایک پمپئو با ذکر فهرست بلندی از جنایتهای رژیم در کشورهای مختلف و بخصوص چپاول و سرکوب علیه مردم ایران گفت: « چگونه ممکن است کشوری که مدعی همدردی با مردم ایران است، روابط تجاری مستمر خود را با آخوندهای یاغی و سرکوبگر حفظ کند؟».

بی‌خاصیتی اروپا برای رژیم در ایستادگی در برابر تحریمها واقعیتی است که از لابلای تبلیغات و بازار گرمی رژیم در مورد رابطه با اروپا، ناگزیر بیرون می‌زند. از جمله شب گذشته یکی از کارشناسان حکومتی در پاسخ مجری تلویزیون که از او دربارة اقدامات عملی اروپا به نفع رژیم در جریان تحریمها گفت:

فؤاد ایزدی از کارشناسان حکومتی ـ 5مهر 97


«ببینید دیشب آقای بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ دیشب سخنرانی داشت و وجه ایران در صحبتهاش برجسته بود و گفتش که اروپاییها در لفاظی خیلی قوی هستند اما در عمل خیلی کم کار می‌کنند. این تحلیلی است که در آمریکا خیلیها دارند؛ فقط آقای بولتون نیستش.

«شما می‌بینید که حرفهای خوبی می‌زنند ولی در عمل اتفاق خاصی نیفتاده، آقای بولتون در سخنرانی دیشبش هم همین رو گفت و گفت که سخنگوی اتحادیة اروپا اعلام کرده که برای اون کانالی که میخوان ایجاد کنند برای انتقال پول به ایران معلوم نیست که این کار کی انجام بشه، تاریخی ندادند، جزییاتی ندادند».

اما آیا واقعاً‌ اروپا در کنار ایران و در برابر آمریکا قرار گرفته؟ اگر فرانسه به عنوان پیشتاز سیاست اروپا در قبال رژیم را شاخصی از سیاست اروپا در نظر بگیریم، چنین نیست و فرانسه با خودداری از معرفی سفیر خود در تهران و مشروط کردن آن به ارائة اسناد و توضیحات قانع کننده دربارة توطئة بمبگذاری رژیم در گردهمایی بزرگ مقاومت ایران در خاک فرانسه، خود نمودی از این سیاست است.

رژیم در تبلیغات خود ملاقات روحانی با ماکرون رئیس جمهور فرانسه در حاشیة اجلاس مجمع عمومی ملل متحد خیلی حلوا حلوا می‌کرد. اما لطفا به عکس این دیدار نگاه کنید!

همان طور که می‌بینید در حالی که رئیس جمهور و همة اعضای هیأت فرانسه اخم کرده‌اند که در عرف دیپلوماتیک امری معمول نیست، نیش روحانی و ظریف تا بناگوش باز است و در حالی که هیأت فرانسه انبوهی پوشه و مدرک جلو روی خود دارند، هیأت رژیم حتی یک برگ کاغد هم جلویشان دیده نمی‌شود.

سایت حکومتی جهان نیوز در توضیحی پیرامون این عکس نوشته: «لبخند تیم ایرانی در برابر جدیت تیم فرانسوی و همچنین دست خالی روحانی و همراهانش در مقابل فرانسویها به سوژه کاربران شبکه های اجتماعی تبدیل شده است».

گفتگو- سونامی سیاسی بر ضد رژیم و نقش اروپا


در گزارشی که الان از نظرتون گذشت می‌شد دید که در بین فشارهای همه‌جانبه‌ بین‌المللی علیه رژیم و همراهی تقریباً همة کشورها با تحریمهای امریکا، اما به نظر می‌رسه که اروپا مواضع و سیاست دیگری رو دنبال می‌کند، گفتگوی امروز ما با اسدالله مثنی در بارة این موضوع و چرایی اون هستش.

س: بیانیة مشترک 4+1 که توسط موگرینی و ظریف در کنفرانس خبری در نیویورک اعلام شد، صحبت از ایجاد یک سیستم پرداخت برای دور زدن تحریمهای آمریکا شده بود که قابل توجه است. این سیستم اگر عملی شود، به نظر می‌رسه که می‌تواند برای رژیم راهگشا باشد. اول میخواستم که شما راجع به این سیستم توضیح بدید.

ج: در خود بیانیه جزییاتی ارائه نشده تا بر اساس آن بشود چیزی گفت. اصلا خود خانم موگرینی هم گفت که جزییاتش هنوز مشخص نشده است و این گویای تضادهایی است که با آن مواجهند.

از جمله این که در یکی از مواد 12گانة‌ این بیانیه، آمده است:‌ « در این زمینه، اعضا از به روزسانی «قانون انسداد» اتحادیه اروپا، و اعطای مجوز به بانک سرمایه گذاری اروپا برای اینکه ایران نیز واجد شرایط برای دریافت وام های خارجی محسوب شود، و اینکه این به روزسانی در 16 مرداد اجرایی شده است، استقبال کردند».

ضمن آن که این حرفها کلی است اما بانک سرمایه گذاری اروپا که در این بند به آن اشاره شده، پیش از این انصراف داده و اعلام کرده که خود را درگیر تحریمهای آمریکا نخواهد کرد.

س: ولی یک جزییاتی قبلا گفته شده بود، و از برقراری یک سیستم نفت در برابر غذا صحبت شده بود، آیا این چیزی که در این بیانیه به آن اشاره شده بود منظور همان سیستم است.

ج: اگر قرار بود همان باشد، باید می‌گفتند؛ چرا مبهم گذشتند، از طرف دیگر همان باشد یک سیستم شکست خورده است.

در مورد این سیستم اجازه بدین به قسمتی از یک مقاله روزنامة وال استریت ژورنال در شمارة دیروز اشاره کنم که نوشته است:

« مقامات اروپایی دنبال یک سیستم پایاپای هستند که به ایران اجازه خواهد داد که مثلاً نفت خود را به چین بفروشد و پول حاصله را برای خرید کالا یا تکنولوژی از اروپا استفاده کند.

اما متخصصین تحریم در هر دو طرف بحث بر سر برجام می‌گویند که هر مکانیزم جدید کماکان در مقابل تحریم‌های آمریکا آسیب‌پذیر است که قادر است اشخاصی که این سیستم را برقرار می‌کنند و شرکت‌هایی که در آن شرکت می‌کنند را هدف قرار دهد. همچنین آنها ادعای موگرینی که این وسیلة جدید می‌تواند واردات نفت اروپا، که یک هدف کلیدی مجازات‌های ابقاء شده آمریکاست، را تسهیل کند مورد تردید قرار دادند».

خود موگرینی هم گفته است: « متخصصین فنی در حال کار روی جزئیات هستند اما این وسیلة هدفمند خاص قرار است تهاتر را تسهیل کند که در آن ایران در قبال نفت، کالاهای خارجی دریافت خواهد کرد که شاید بدون استفاده از پول در معاملات باشد. اینکار ممکن است تحریم‌های تجاری را دور بزند اما کار با آن برای تجارت قابل توجه، شاق است».

برای آن که روشن شود سیاست آمریکا در مورد اعمال تحریمها و برخورد با کشورهایی که بخواهند آن را نادیده بگیرند تا کجا جدی است، علاوه بر آنچه که در این گزارش هم آمده بود از حرفهای رئیس جمهور آمریکا و وزیر خارجه اجازه بدهید که من به قسمتهایی از اظهارات بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در جلسة بنیاد «اتحاد علیه اتمی‌شدن رژیم ایران»‌ اشاره کنم که از جمله گفت: « تهدید جدی که توسط رژیم آدم کش ایران برای ایالات متحده و دنیا ایجاد میشود. آخوندهای ایران خشونت، خونریزی و ترور را در سراسر خاورمیانه و سراسر جهان گسترش میدهند. ایران مردم خود را غارت میکند، برای همسایگانش ویرانی به بار می آورد و همچنان اصلیترین کشور حامی تروریسم در دنیا است. یوانی تلاشهای مهمی برای جلوگیری از این که این رژیم خطرناک به تسلیحات هسته ای قابل حمل دست پیدا کند، را پیش برده است... از ابتدا ما اقدامات قاطعی اتخاذ کردیم تا با فعالیتهای شرورانه ایران مقابله کنیم و تضمین کنیم که این رژیم هرگز به تسلیحات هسته ای دسترسی نداشته باشد. طبعا مهمترین گامی که ما امسال برداشتیم خارج شدن از برنامه فاجعه بار برجام بود».

س: خب در رابطه با کشورهای اروپایی و اتحادیة اروپا از یک طرف اینها از برجام حمایت می کنند و اظهار آمادگی می‌کنند برای مقابله با تحریمها، اما از طرف دیگر شروطی برای رژیم گذاشته‌اند که نزدیک به همان شروط آمریکاست. بنابراین موضع و سیاست واقعی اروپا در قبال رژیم چیست

ج: اروپا به دلیل منافعی که از قبل رابطه با رژیم دارد، خیلی علاقمند است که برجام ادامه پیدا کند و در سیاست هم همین را دنبال می‌کند. اما در اقتصاد نمی‌توانند. به دلیل این که هژمونی بر شرکتهای بزرگ ندارند. مقامات اروپایی مکرراً گفته‌اند که در تصمیمات شرکت‌های بزرگ که تصمیم به ترک ایران بگیرند، دخالت نخواهند کرد یعنی نمی‌توانند دخالت کنند. اما گفتند که امیدوارند بتوانند شرکت‌های کوچکتر را که با سیستم مالی آمریکا مرتبط نیستند از تحریم‌های آمریکا حفظ کنند و به آنها اجازه دهند تا روابط تجاری خود را با رژیم ایران تداوم بخشند.

اما در مورد پشتیبانی مالی همین شرکتهای کوچک هم خوب است اشاره کنم بانک دولتی bpi که قرار بود پشتیبان شرکتهای فرانسوی باشد برای که در ایران کارشان را ادامه دهند.خودش اعلام کره که به خاطر تحریمها از این برنامه خارج شده است.

در همین حال شاهد خروج باز هم بیشتر شرکتهای اروپایی از ایران هستیم.

این که اروپا ناگزیر شده برای حفظ و ادامة برجام برای رژیم شرط بگذارد همین است تا به این وسیله بتواند رضایت آمریکا را جلب کند. و گرنه در دورة اوباما اروپا زیر همین برجام را امضا کرده بود. برجامی که برنامه موشکی را در دست رژیم باقی میگذاشت و کاری هم به دخالتهای رژیم و صدور تروریسم ان در منطقه نداشت. بنابراین الان که این شروط را می‌گذارد از ترس تحریمهای آمریکاست.

البته در این میان عوامل دیگری هم وارد کار شده مثل کشف توطئه ها و شبکة تروریستی رژیم در کشورهای مختلف که همراهی با رژیم را خیلی دشوار کرده هم به ملاحظه آمریکا و هم به ملاحظة امننیت خودشان و افکار عمومی این کشورها. این است که می‌بینیم در جلسه شورای امنیت هم ماکرون مواضعی بسیار نزدیک به آمریکا در قبل رژیم می‌گیرد.

به این ترتیب تا انجا که به عمل و ماده برمی‌گردد، اروپا و آمریکا در قبال رژیم مشترکند. اما در سیاست یا به عبارت درست‌تر در حرف، حرف اروپا فرق می‌کند این واقعیتی است که در همین گزارش هم کارشناس رژیم (فواد ایزدی) به ان اشاره کرد و قبلا هم سردمداران رژیم از آن شکوه و شکایت کرده‌اند.

 

 

 

 

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: