در خاطره روزها ۶ مهر ۱۳۹۷- ۲۸ سپتامبر


در خاطره روزها ۶ مهر ۱۳۹۷


[caption id="attachment_163452" align="alignleft" width="250"]درگذشت لویی پاستور درگذشت لویی پاستور[/caption]

 ۶ مهر - ۲۸ سپتامبر« ۱۸۹۵ میلادی» درگذشت لویی پاستور


شیمی‌دان و زیست‌شناس مشهورفرانسوی که شهرت وی مدیون شناخت نقش باکتریها در بروز بیماری و کشف واکسن ضد هاری می‌باشد. همچنین عمل پاستوریزه‌کردن که از نام او گرفته شده، از ابداعات این دانشمند نامدار است. پاستور نخستین کسی است که پی به واگیردار بودنسیاه‌زخم گوسفندان برد.





[caption id="attachment_163453" align="alignleft" width="250"]درگذشت جمال عبدالناصر درگذشت جمال عبدالناصر[/caption]

۶ مهر - ۲۸ سپتامبر« ۱۹۷۰ میلادی» درگذشت جمال عبدالناصر


«جمال عبدالناصر» چهرهٌ ملی جهان عرب، که عمیقاً از مبارزات دکتر «محمد مصدق»، تأثیر پذیرفته بود، در سال ۱۹۵۴ با به دست‌گرفتن حاکمیت و ملی کردن «کانال سوئز»، محبوبیت زیادی در مصر و در دنیای عرب کسب کرد. او براثر سکتة قلبی درگذشت.





[caption id="attachment_163454" align="alignleft" width="250"]تقسیم لهستان بین شوروی و آلمان تقسیم لهستان بین شوروی و آلمان[/caption]

۶ مهر - ۲۸ سپتامبر« ۱۹۳۹ میلادی» تقسیم لهستان بین شوروی و آلمان


در این روز نیروهای آلمان نازی از غرب و نیروهای شوروی از شرق، در لهستان به یکدیگر رسیدند. ارتش ۷۰۰ هزار نفری «لهستان» از هم پاشیده شد و وزیران امورخارجة «آلمان» و «شوروی» «فون رپپن ترپ» و «مولوتف» در مسکو قرارداد تقسیم لهستان را امضاء کردند.





[caption id="attachment_163455" align="alignleft" width="250"]درگذشت نویسندهٌ ”موبی دیک” درگذشت نویسندهٌ ”موبی دیک”[/caption]

۶ مهر - ۲۸ سپتامبر« ۱۸۹۱ میلادی» درگذشت نویسندهٌ ”موبی دیک”


رمان‌نویس، شاعر و نویسنده داستان‌های کوتاه آمریکایی است. او پس از غرق شدن کشتیاش، به جزیرهیی ناشناس پناه برد و در چنگال بومیان اسیر شد. پس از فرار و بازگشت به آمریکا، خاطراتش را منتشرکرد رمان موبی‌دیک او یکی از برترین شاهکارهای ادبیات آمریکا و جهان شناخته شد.





[caption id="attachment_163456" align="alignleft" width="250"]نبرد «یورک تاون» نبرد «یورک تاون»[/caption]

۶ مهر - ۲۸ سپتامبر« ۱۷۸۱ میلادی» نبرد «یورک تاون»


۹ هزار انقلابی مسلح مهاجرنشین انگلیسی آمریکای شمالی با کمک شش هزار سرباز فرانسوی و حمایت توپ‌های ناوگان فرانسه به نیروهای انگلیسی در «یورک تاون» واقع در ساحل خلیج چساپیک (ایالت ویرجینیا) حمله کردند. این نبرد چندروزه به شکست انگلیسی‌ها و تامین استقلال مهاجرنشین‌ها تحت نام «ایالات‌متحده آمریکا» انجامید.





لطفا به اشتراک بگذارید: