مجله اجتماعی، اقتصادی شماره۲۹ -۷مهر۱۳۹۷

مجله اجتماعی، اقتصادی شماره۲۹ -۷مهر۱۳۹۷


با سلامی دوباره از طرف همه دست اندرکاران مجله اجتماعی اقتصادی. همکارانمان در مجله اجتماعی اقتصادی، این روزها هر چه وقت می‌گذارند تا فجایعی که رژیم آخوندی رد ایران بوجود آورده را به تصویر بکشند، باز هم نمیتوانند جز گوشه کوچکی از واقعیتهای ایران ِ امروز را منعکس کنند. بخصوص در زمینه آموزش و پرورش که این روزها در شروع سال تحصیلی آن هستیم. حتما دقت کردید که این روزها گزارشات زیادی از وضعیت مدارس و دانش آموزان دادیم ولی زمان برنامه ما کجا و عمق این فاجعه کجا؟ امروز هم سه گزارش برایتان داریم که بعد از اخبار میبینید

اخبار


محرومیت ۷ میلیون کودک ایرانی از تحصیل در سال ۹۷


رسانه حکومتی اسکان در گزارشی نوشت: حدود هفت میلیون نفر از کودکان و نوجوانان کشور در رده سنی ۷ تا ۱۹ سال همین حالا در سال 97، از تحصیل در مدارس محروم هستند.

کاهش صادرات ۸۰۰ هزار بشکه‌ای نفت ایران


موسسه اینترنشنال نوشت: صادرات نفت و میعانات گازی ایران از آوریل تا سپتامبر امسال، 0.8 میلیون (هشت دهم) بشکه در روز کاهش یافته است .

هند هم واردات نفت ایران را تا ماه نوامبر به صفر می‌رساند


خبرگزاری بلومبرگ : هند ظاهرا قصد ندارد از ماه نوامبر هیچ نفتی از ایران خریداری کند. به این ترتیب حکومت آخوندی یک مشتری عمده دیگر را به خاطر تحریم‌های آمریکا از دست می‌دهد.

کاهش ۴۳۰ درصدی ارزش ریال


یکی از کارگزاران رژیم در استان تهران: طی تقریبا هفت‌ماه اخیر، به گواه کارشناسان ۴۳۰ درصد از ارزش پول ملی کشور کاسته شده است .

رشد منفی اقتصاد در سال ۹۷ و ۹۸


انستیتوی مالیه بین المللی : صادرات نفت ایران در آستانه دور دوم تحریم های آمریکا علیه تهران در حال کاهش است و اقتصاد این کشور احتمالا در سال جاری و سال آینده میلادی رشد منفی ۳ و ۴ درصدی را تجربه خواهد کرد.

سیب زمینی هم از سفره زحمتکشان خارج می‌شود


یک رسانه حکومتی عنوان کرد : افزایش بیش‌از ۸۵ درصدی صادرات سیب‌زمینی باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی شده است. به‌طوری‌که طبق آمار قیمت این محصول پْرمصرف با بیش از ۴۴ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۴۰۰۰ تومان رسیده است .

تعطیلی ۶۰ درصدی مرغداریها


یک عضو شرکت تولیدی دامپروری و کشاورزی سمنان: در حال حاضر از ۴۰۰ واحد مرغداری با ظرفیت ۹ میلیون و ۷۰۰هزار قطعه در سمنان، تنها حدود ۱۲۳ واحد مرغداری تولید دارند. چرا امروز باید ۶۰ درصد از مرغداری های کشور تعطیل باشند؟ این در حالی است که صنعت مرغداری دومین صنعت سرمایه گذاری بعد از صنعت نفت در کشور است

در بازی غارت بین دولت و بانکهای حکومت آخوندی، مرغداریها به خاک سیاه نشستند.


عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران بیجار: در سال 95، 96 دولت برنامه ریزی کرد تسهیلاتی با نرخ 9 درصد بپردازد؛ اما بانک‌ها آن را با نرخ 18 درصدی پرداخت کردند. بازپرداخت تسهیلات بانک ها کمر مرغداران را شکسته است. به جای رونق تولید، باعث بدبختی آنها شد؛ با توجه افزایش بهای تمام شده، مرغدار توان بازپرداخت آن را نداشت و این امر باعث شد، مرغدار جریمه و در نهایت مرغداری آن مصادره شود.

غارت و چپاول حقوق زحمتکشان


کارگران فضای سبز شهرداری امیدیه به یکی از رسانه های حکومتی گفتند: به علت داشتن سه ماه معوقه مزدی، در اداره‌ی زندگی با مشکل روبه‌رو شده‌اند، کارگران فضای سبز دو ماه معوقه مزدی و کارگران بخش خدمات شهر، آتش‌نشانی و عمرانی۳ ماه معوقه مزدی دارند.

۱۲ میلیارد تومان خسارت شوری آب به استخرهای پرورش ماهی خرمشهر


یکی از کارگزاران رژیم در خرمشهر اعتراف کرد: مجموع خسارات وارد شده به استخرهای پرورش ماهی خرمشهر و آبادان در سال جاری، به‌نظر می‌رسد در حدود ۱۲۰ میلیارد ریال باشد. در خرمشهر حدود ۱۰۰۰ نفر در استخرهای پرورش ماهی کار می‌کنند. شوری آب و تبعات آن بدلیل غارت و چپاول منابع آبی و خاکی توسط سپاه در استان خوزستان زندگی شاغلین در استخرهای تولید ماهی را تحت تاثیر قرار داده است.

قیمت رب گوجه ۲.۵ برابر شد


قیمت‌هر قوطی رب گوجه‌فرنگی ۸۰۰گرمی در برندهای مختلف بیش از ۲ تا ۳ برابر افزایش یافته به‌طوری که قیمت این محصول که در اسفند ماه سال گذشته کمتر از ۶هزار تومان بود امروز به ۱۳۸۰۰ تا ۱۸۰۰۰ هزار تومان رسیده است.این گرانی فزاینده رب که یکی از اقلام اصلی در تغذیه روزانه خانوارهای ایرانی است. آنها را در مضیقه قرار داده است .

قیمت سمعک به حدود ۸میلیون رسید


خبرگزاری حکومتی تسنیم: قیمت سمعک به حدود ۸میلیون تومان رسیده است و در این بین معلولان و بازنشستگانی که از این وسیله استفاده می‌کنند با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده‌اند و توان خرید آن را نیز ندارند

وضعیت اسفبار آموزش پرورش و معلمین در حکومت آخوندی


قاسم احمدی لاشکی یکی از اعضای مجلس ارتجاع: امروز شاهدیم کلاس های درس ما بیش از 40 نفر بوده و توجهی به شرایط 65 درصد مدارس که تخریبی بوده و نیاز به مقاوم‌سازی دارد نمی‌شود.

سیاستهای ظالمانه و بیکاری ۷۰ هزار خانوار کشاورز در قزوین


یک کارشناس محیط زیست رژیم: تاکنون 750 هزار چاه در کشور حفر شده است که 650 هزار تای آن غیر مجاز است . اما با بستن 6000 چاه غیرمجاز در استان قزوین حدود 70 هزار خانواده شغل کشاورزی خود را از دست می‌دهند. در صورتی که باید پیش از بستن این چاه‌ها برای سرپرستان این خانوارها شغل جایگزین ایجاد کرد و سپس در چاه‌ها را بست.

اخراج پرستاران جوان و مهاجرت پرستاران به خارج


در نتیجه چپاول حق و حقوق پرستاران، دبیرکل ارگان حکومتی خانه پرستار اعتراف کرد سالانه ۴۰۰ پرستار به خارج مهاجرت می کنند. وی در ادامه افزود نیروهایی که اخیرا تعدیل می‌شوند نیروهای جوان و تازه نفس هستند، در این صورت بیمارستان می‌ماند با نیروهایی که باسابقه هستند و فشار بی‌امان مشکلات بیمارستانی هم روی آنهاست که دچار بیماریهای شغلی می‌شوند.

براثر سیاستهای مخرب رژیم آخوندی ۷۴ درصد زمینهای ایران مناسب کشاورزی نیستند


یک کارشناس علوم گیاهی: ۷۴ درصد زمین ایران یعنی حدود ۱۲۰میلیون هکتار از مساحت کشور، برای کشاورزی نامناسب است. به گفته کارشناسان با توجه به افزایش جمعیت این موضوع امنیت غذایی مردم ایران را در آینده تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اعتراف به نابودسازی محیط زیست در رژیم آخوندی


رییس سازمان حفاظت محیط زیست رژیم گفت: حتی یک مورد حق‌آبه برای محیط زیست کشور تعریف ‌نشده بود. عسلویه محل زندگی هیچ جنبنده‌ای نیست.۱۲۰ میلیارد دلار در عسلویه سرمایه‌گذاری شده است و ۳۵ هزار نفر آنجا زندگی می‌کنند که در حریم ۱۰ متری‌شان پالایشگاه است. این افراد از حداقلهای حقوق انسانی محروم هستند. یادآوری می‌شود سپاه پاسداران با چنگ انداختن بر فازهای صنعتی عسلویه، نه تنها درآمدهای این منطقه را غارت می‌کند بلکه محیط زیست مردم را هم به خطر انداخته است.

گزارش اول « دختران، پای دار قالی یا تحصیل »


معاون وزارت آموزش و پرورش رژیم، در گفتگو با خبرگزاری حکومتی ایلنا گفت: ۱۵۱هزار و ۴۶دختر در سال جاری از تحصیل بازمانده‌اند و هیچ جا مشخصات‌شان ثبت نشده و اصلاً دانش‌آموز محسوب نمی‌شوند. البته این آمارِ حکومتی است و بشدت غیرقابل اعتماد. همینطور گفت میزان ترک‌تحصیل در میان دانش‌آموزای دختر به مراتب بیشتر از پسران است. بله دوستان؛ وجه مهمی از ستم مضاعف علیه زنان میهنمان در همین زمینه است. یعنی علاوه بر محرومیتی که کل دانش آموزای ایرانی از آن رنج میبرند، دخترهای دانش آموز رنجهای مضاعفی رو هم تحمل میکنند. این گزارش کوتاه، مشکلات دختران دانش آموز در استانهای مرزی کشورمون رو تا حدودی نشون میدهد

گزارش دوم « فارغ التحصیلان بیکار »


یکی از اَبُرچالش‌های نظام آخوندی بیکاری است، بیکاری مثل خوره‌ای وحشتناک استعداد جوانهای ایرانی را نابود و فقر را در خانواده‌ها گسترش می‌دهد. الان ۷۵ درصد بیکارها در کشور فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند و هر سال یک میلیون نفر به این تعداد افزوده می شود. به گفته نیلی رییس حکومتی دانشگاه تهران ۲۰ هزار نفر از این فارغ التحصیلان دررشته دکتری هستند. در هر کشوری افراد فارغ التحصیل از دانشگاه‌ها جزو سرمایه‌های اون کشور محسوب می‌شوند، اما در ایران تحت حاکمیت آخوندی، نه تنها این قاعده صدق نمی‌کند، بلکه این استعداد‌ها نابود می‌‌شوند. گزارشی ببینیم در مورد بیکاری فارغ التحصیلان

گزارش سوم «رمقهای آخر کارخانه های سنگبری »


درادامه سیاستهای ویرانگرحکومت آخوندی، مدتی است که واردات سنگ ازخارج در رسانه های رژیم انعکاس وسیعی داشته. در این‌گزارش میخوایم ببینیم، واردات سنگ چه تأثیری‌در زندگی‌کارگران این صنعت و چه پیامدهایی در بازار وکارخانه ها دارد؟ باهم ببینیم
لطفا به اشتراک بگذارید: