ماهاتیر محمد: از تبادلات اقتصادی با رژیم ایران کم می کنیم

 

 کاهش روابط تجاری مالزی با رژیم ایران


در پی تحریم های اقتصادی آمریکا علیه رژیم ایران و قطع رابطه بسیاری شرکت های بزرگ با مناسبات تجاری و اقتصادی رژیم ایران کشور مالزی نیز به آنها پیوست .

ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی گفت در دنباله روی از تحریم‌های آمریکا، روابط تجاری‌ کشورش با رژیم ا ایران را کاهش خواهد داد و حتی ممکن است کل تبادلا اقتصادی میان مالزی و ایران را متوقف کند.


نخست‌وزیر مالزی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در گفتگویی مطبوعاتی اظهار داشت سیاست خارجی دونالد ترامپ و مخالفت او با روند جهانی‌سازی بر اقتصاد مالزی به عنوان یک «ملت کوچک» تأثیر خواهد گذاشت.

ماهاتیر محمد: از تبادلات اقتصادی با رژیم ایران کم می کنیم


ماهاتیر محمد در اظهاراتش اگر چه از سیاست‌های دونالد ترامپ انتقاد کرد ولی تاکید کرد که با وجود هزینه‌هایی که کاهش روابط با رژیم ایران در پی خواهد داشت، از تبادلات اقتصادی با رژیم ایران خواهد کاست .

نخست وزیر مالزی نیز با اشاره به تهدیدهای ترامپ گفت کشورش گزینه دیگری جز تبعیت از تحریم‌های آمریکا ندارد، چون در غیر این صورت تحریم های آمریکا می‌تواند بر بانک‌ها و ارزش پول مالزی تأثیر بگذارد. او گفت کشورش می‌کوشد خسارت کاهش روابط با رژیم ایران را از طریق همکاری بیشتر با دیگر کشورهای جهان برطرف کند.

در ژانویه ۲۰۱۷ دو کشور ایران و مالزی قرارداد تجارت آزاد را امضا کردند و در فوریه همان سال تفاهمنامه‌ای میان شرکت ملی نفت ایران و یک شرکت مالزیایی برای بررسی میدان‌های گازی فردوسی و گلشن امضا شد. آنها همچنین توافق کردند که در روابط تجاری دو جانبه از ین ژاپن و یوآن چین استفاده کنند.

با این حال نخست وزیر مالزی می‌گوید «سیاست‌گذاری کشورهای قدرتمند باعث شده تا این کشور در معرض انتخاب میان ادامه تبادلات تجاری با رژیم ایران و مجازاتهای ناشی از تحریم های آمریکا علیه رژیم ایران قرار گیرد.

 عربستان سعودی جایگزین رژیم ایران


عربستان سعودی و مالزی در زمستان سال ۱۳۹۵ و به دنبال سفر ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی به مالزی، در بیانیه‌ای مشترک از ایران برای دخالت در امور داخلی کشورهایی مانند عراق و سوریه و یمن انتقاد کردند. آنها همچنین در این بیانیه بر تقویت همکاری‌های نظامی بین ریاض و کوالالامپور از طریق رزمایش‌ها و آموزش‌های مشترک، و تبادل تجربیات نظامی تأکید گذاشتند.

بیشتر بخوانید

تحریمهای جدید آمریکا: رژیم ایران در انزوا
لطفا به اشتراک بگذارید: