در خاطره روزها ۹ مهر ۱۳۹۷- ۱ اکتبر


در خاطره روزها ۹ مهر ۱۳۹۷


[caption id="attachment_164567" align="alignleft" width="250"]نخستین اعتصاب کارمندان در ایران نخستین اعتصاب کارمندان در ایران[/caption]

۹ مهر« ۱۲۸۶ خورشیدی» ۱ اکتبر نخستین اعتصاب کارمندان در ایران


کارکنان وزارت امور خارجة ایران در اینروز دست به اعتصاب زدند که به نتیجه رسید. آنها خواهان برکناری «میرزا جواد خان سعدالدوله» از سمت «وزارت امور خارجه» و جایگزین شدن «علاء السلطنه» بودند. درگیری کارمندان با «سعدالدوله» از همان هفتة اول وزارت او آغاز شده بود.





[caption id="attachment_164568" align="alignleft" width="250"]تأسیس جمهوری خلق چین تأسیس جمهوری خلق چین[/caption]

۹ مهر - ۱ اکتبر « ۱۹۴۹ میلادی» تأسیس جمهوری خلق چین


«مائو» در میدان «صلح آسمانی پکن» در برابر صدها هزار چینی تأسیس «جمهوری خلق چین» را اعلام کرد. ایرانیان از اواخر قرن دوم پیش از میلاد این کشور را به خاطر خاندان سلطنتیاش «چین» خواندند و این اسم جهانگیر شد.





[caption id="attachment_164569" align="alignleft" width="250"]v محکومیت سران حزب نازی[/caption]

۹ مهر - ۱ اکتبر « ۱۹۴۶ میلادی» محکومیت سران حزب نازی


یک روز پس از شناسایی ۲۲ تن از سران آلمان نازی به عنوان جنایتکار جنگی، دادگاه نظامی شهر نورنبرگ، ۹تن از آنان را به مرگ محکوم ساخت، از میان آنان تنها «هرمان گورینگ» پیش از اعدام در سلول زندان خودکشی کرد.





[caption id="attachment_164571" align="alignleft" width="250"]حکومت فرانکو در اسپانیا حکومت فرانکو در اسپانیا[/caption]

۹ مهر - ۱ اکتبر « ۱۹۳۶ میلادی» حکومت فرانکو در اسپانیا


«فرانسیسکو فرانکو» دیکتاتور «اسپانیا» بر جمهوریخواهان پیروز شد و حکومت مطلقة خود را اعلام کرد. وی سپس با بهراه انداختن یک جنگ خونین داخلی، ده‌ها سال با دیکتاتوری حکومت کرد. در سال ۱۹۷۵ «فرانکو» درگذشت. در یک بازنگری به قانون اساسی، اسپانیا به دموکراسی بازگشت.





[caption id="attachment_164572" align="alignleft" width="250"]درگذشت لوئیس سیمور بازت لیکی درگذشت لوئیس سیمور بازت لیکی[/caption]

۹ مهر - ۱ اکتبر « ۱۹۷۲ میلادی» درگذشت لوئیس سیمور بازت لیکی


دیرین‌شناس، باستان‌شناس و مردم‌شناس بریتانیایی کنیایی متولد کبته کنیا بود.

او به همراه همسرش ماری لیکی و بعدها فرزندان آنها، کشف‌های مهمی درفسیلهای انسان انجام دادند. فسیل‌هایی که او در شرق آفریقا کشف کرد بسیار کهن‌تر از کشفیات قدیم بودند، و ثابت کردند تمرکز تکامل انسان نه در آسیا بلکه درآفریقا بوده‌است.







لطفا به اشتراک بگذارید: