تحولات ایران وجهان در-۲۰دقیقه-۱۰ مهر ۱۳۹۷

تحولات ایران وجهان در-۲۰دقیقه-۱۰ مهر ۱۳۹۷


1-گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران: نقض حقوق بشر در ایران ادامه دارد، دستگیرشدگان تظاهرات اخیر باید آزاد شوند و در مورد کشته شدگان در زندانها باید تحقیقات مستقل صورت گیرد‌ اولین گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران ـ منبع: سایت سازمان ملل 9مهر97 

2-واشینگتن پست: سیاست جدید دونالد ترامپ متوقف ساختن سلطه جویی رژیم ایران در خاورمیانه و اخراج نیروهای آن از سوریه است سیاست جدید ترامپ در خاورمیانه

3-خبرگزاری بلومبرگ: صادرات نفت ایران به پائین‌ترین حد خود در دو و نیم سال گذشته رسیده است کاهش صادرات نفت ایران به پایین ترین حد خود ـ

 

گزارش1 ـ استرداد اسدالله اسدی از آلمان به بلژیک در کانون توجه محافل مطبوعاتی

تصمیم دادگاه آلمان برای استرداد اسدالله اسدی دیپلومات تروریست رژیم ایران به بلژیک در کانون توجه محافل مطبوعاتی و رسانه یی قرار گرفت. خبرگزاریهای مهم بین المللی نظیر آسوشیتدپرس و فرانسه و واشینگتن پست و دویچه وله آلمان و دهها رسانه مهم دیگر این خبر را منعکس کردند

گزارش

استرداد اسدالله اسدی از آلمان به بلژیک در کانون توجه محافل مطبوعاتی

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد:‌

یک دادگاه آلمان روز دوشنبه اعلام کرد استرداد یک دیپلمات تحت تعقیب رژیم ایران در بلژیک را که مظنون به توطئه خنثی شده بمب گذاری در گردهمایی اپوزیسیون ایران در نزدیکی پاریس بوده مورد تائید قرار داده است.

اسدالله اسدی که در اتریش مستقر بوده در ماه ژوئیه در آلمان بر اساس یک حکم دستگیری اروپائی به اتهام شرکت در توطئه برای بمبگذاری در گردهمائی 30 ژوئیه اپوزیسیون ایران دستگیر گردید.

دادگاه ایالتی بامبرگ Bamberg گفت مصونیت دیپلماتیک در این پرونده کارآئی ندارد چرا که هنگام دستگیری این دیپلمات، او در آلمان در تعطیلات بوده و در حال ترانزیت بین اتریش و ایران نبوده است.

آسوشیتدپرس افزود: این دستگیری باعث چندین اعتراض دیپلماتیک شد، وزارت خارجه اتریش سفیر رژیم ایران در وین را احضار کرد و وزارت خارجه رژیم ایران سفرای فرانسه، آلمان و بلژیک را احضار کرد.

دادگاه ایالت بامبرگ Bambergدوشنبه گفت حکم دستگیری اروپایی اسدالله اسدی را تایید کرده است و حکم داد که مصونیت دیپلوماتیک در مورد این پرونده قابل اجرا نیست.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد:

یک دادگاه آلمان روز دوشنبه گفت چراغ سبز تحویلدهی یک دیپلمات رژیم ایران مرتبط با توطئه بمبگذاری علیه گردهمایی اپوزیسیون ایران را صادر کرده است که به بلژیک تحویل داده شود. طرح اسدالله اسدی برای هدف قرار دادن گردهمایی شورای ملی مقاومت ایران   در حومه پاریس چند روز بعد از جلسه ۳۰ ژوئن کشف شد. دادستان های آلمان می گویند اسدی یک مامور اطلاعاتی است و به یک زوج دستور حمله به گردهمایی را داده و به آنها مواد انفجاری را در ملاقاتی در ژوئن در لوگزامبورگ داده است.

واشینگتن پست هم گزارشی را با این عنوان درج کرد دادگاه آلمان استرداد دیپلمات ایرانی را مورد تایید قرار داد.

دویچه وله آلمان در گزارشی مشروحی گفت‌:‌دادگاهی در بامبرگ آلمان با استرداد یک دیپلمات ایرانی به بلژیک موافقت کرد. این شخص که گفته شده دبیر سوم سفارت ایران در وین است به دست داشتن در برنامه‌ریزی برای بمبگذاری در فرانسه متهم است. او در آلمان بازداشت شده است. این فرد متهم است که به عنوان مأمور اطلاعاتی ایران فعالیت داشته و مواد منفجره را در اختیار یک زوج جوان ایرانی ساکن در بلژیک قرار داده که قصد بمب‌گذاری در نشست سالانه شورای ملی مقاومت در پاریس را داشته‌اند.

 

گزارش۲ـ حمایت رژیم ایران از گروههای تروریستی

در بخشی از گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا در مورد تروریسم، حمایت های مالی و تسلیحاتی و آموزشی رژیم ایران از گروههای تروریستی مورد بررسی قرار گرفته است:

گزارش

حمایت رژیم ایران از گروههای تروریستی

دفتر مقابله با تروریسم و مقابله با افراط گرایی خشونت بار وزارت خارجه آمریکا در لیستی که در تاریخ ۲۸ شهریور ۹۷ در سایت این وزارتخانه منتشر شد اسامی سازمانهای تروریستی خارجی را اعلام کرد، در این لیست به پیشینه، امکانات ، وابستگی مالی و تسلیحاتی آنها اشاره شده است که عموما به رژیم ایران وابسته هستند. در این گزارش به گروههای تروریستی پرداخته شده که تحت عنوان صدور انقلاب توسط رژیم ایران تغذیه و بکارگرفته میشوند:

 حزب الله لبنان در تاریخ 7 اکتبر 1997 بعنوان یک سازمان تروریست خارجی لیست گذاری شده است. این گروه از رهنمودهای ولی فقیه خامنه ای ، پیروی میکند. حزب الله متحد نزدیک رژیم ایران است و با هم روی ابتکار عملهای مشترک کار میکنند. حزب الله یک رابطه نزدیک با رژیم سوریه دارد و شبه نظامیان برای آن فراهم میکند.

حزب الله مسئول چندین حمله تروریستی بزرگ از جمله کامیون انفجاری انتحاری سال 1983 سفارت آمریکا و مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت است؛ ....

حزب الله همچنین با رژیم ایران در حملات به سفارت اسرائیل در آرژانتین در سال 1992 و بمبگذاری سال 1994 آمیا در بوئنوس آیرس همدست بود.

در ماه مه 2013 حزب الله بشکل علنی پذیرفت که یک نقش قابل توجه در جنگ ادامه دار در سوریه بازی میکند و برای بشار اسد حمایت جمع میکند. حدود 7000 شبه نظامی حزب الله در سوریه حضور دارند؛ دهها فرمانده ارشد نظامی حزب الله و صدها شبه نظامی در جنگ سوریه کشته شده اند.

در ژوئن 2017 دو عامل حزب الله در ایالات متحده دستگیر شدند. آنها تأسیسات ارتش آمریکا و مجریان قانون را شناسایی میکردند.

 در ادامه گزارش وزارت خارجه آمریکا آمده است:

 رژیم ایران همچنان اکثر پول، آموزش، تسلیحات و مواد منفجره و همچنین کمک سیاسی، دیپلماتیک و سازماندهانه حزب الله را تأمین میکند. حزب الله منابع مالی  خود را با تجارت غیرقانونی نیز تأمین می کند. این موارد قاچاق کالا، جعل پاسپورت، قاچاق مواد مخدر، پولشویی، کلاه برداری در زمینه کارت اعتباری، مهاجرت و بانکی را در برمیگیرد.

 

گزارش۳ ـ احتمال جریمه۱.۶۳ میلیارد دلاری فیس بوک

فیس بوک زیرضرب کمیسیون حفاظت از داده های اروپاست. این غول اینترنتی ممکن است با جریمه میلیاردی روبرو شود

گزارش

احتمال جریمه۱.۶۳ میلیارد دلاری فیس بوک

به دنبال انتشار خبر هک شدن میلیون‌ها حساب کاربری فیس‌بوک‌، انتظار می‌رود این شرکت مجبور به پرداخت جریمه‌ای معادل ۱.۶۳ میلیارد دلار در اروپا شود. یک روز بعد از انتشار خبر رخنه در ۵۰ میلیون حساب کاربری فیسبوک، کمیسیون حفاظت از داده‌ها در ایرلند  روز شنبه ۷مهر۹۷ از شرکت فیس‌بوک خواست تا اطلاعات بیشتری را درباره ماهیت و ابعاد این مشکل امنیتی برای شهروندان اروپایی، در اختیار این نهاد قرار بدهد.وظیفه کمیسیون حفاظت از داده‌ها در ایرلند کنترل و بررسی عملکرد شرکت‌های فناوری در کل اروپاست.

این اقدام «کمیسیون حفاظت از داده‌ها در ایرلند» ا یکی از نخستین اقدامات مرتبط با  مقررات عمومی اتحادیه اروپا برای حفاظت از داده هااست که برای حفاظت از داده‌های شهروندان اروپایی در ماه مه سال جاری میلادی به اجرا گذاشته شد.

طبق «مقررات عمومی اتحادیه اروپا برای حفاظت از داده‌ها» شرکتهایی که از داده‌ها و اطلاعات کاربران خود محافظت نکنند باید معادل ۴ درصد درآمد سالانه خود جریمه بپردازند.

یک سخنگوی فیس‌بوک گفته است که این شرکت برای پاسخ به درخواست کمیسیون حفاظت از داده‌ها در ایرلند اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

فیسبوک روز جمعه ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۸ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که برای ۵۰ میلیون حساب کاربری فیسبوک مشکل امنیتی ایجاد شده است. این درحالی است که این مشکل امنیتی روز سه‌شنبه، ۲۵ سپتامبر کشف شده بود.

کمیسیون حفاظت از داده‌ها در ایرلند از مسئولان فیس‌بوک انتقاد کرده که این شرکت در اطلاع‌رسانی کوتاهی کرده است. طبق «مقررات عمومی اتحادیه اروپا برای حفاظت از داده‌ها» شرکت‌های فناوری موظف‌اند تخلفات یا مشکلات امنیتی را ظرف ۷۲ ساعت اطلاع دهند.

این اتفاق ضربه بزرگی برای شرکت فیس‌بوک است که تلاش می کند اعتماد از دست رفته کاربران را نسبت به این شبکه اجتماعی بازگرداند.

مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیس‌بوک ماه مه سال جاری نیز در پی رسوایی فعالیت‌های شرکت کمبریج آنالیتیکا و استفاده از اطلاعات خصوصی کاربران فیسبوک، درباره محافظت از داده‌های کاربران در این شبکه اجتماعی، مجبور به توضیح در پارلمان اتحادیه اروپا شد.

 

گزارش۴– اسناد سری جنایات بشار اسد

ساندی تایمز انگلستان فاش ساخت یک میلیون سند در مورد تصفیه فیزیکی زندانیان در داخل زندانها یا بمبارانهای برنامه ریزی شده مناطق مسکونی در سوریه وجود دارد. تعدادی از اسناد با امضای شخص بشار اسد است.

گزارش

اسناد سری جنایات بشار اسد

یک کارشناس کانادایی بنام بیل وایلی اسناد سری مربوط به جنایات بشار اسد را گردآوری کرده است . او با این اسناد نشان می دهد بشار اسد چه جنایاتی را در حق مردم سوریه مرتکب شده است.

این آرشیو در یک محل مخفی در یک شهر اروپایی که توسط دوربین های مدار بسته مراقبت می شود نگهداری می شود. در این محل 265 کارتن حاوی اسناد سری در مورد شکنجه های سازمانیافته در زندانهای رژیم اسد وجود دارد

 بر روی بعضی از این اسناد مهر مجازات خورده است . بعضی دیگر از اسناد توسط بشار اسد امضا شده است

در میان اسناد گردآوری شده اسنادی در مورد بشکه های انفجاری و بمباران مناطق مسکونی و بیمارستانها وجود دارد

امری که نشان می دهد چگونه نیروهای رژیم اسد توانسته اند مناطق گسترده ای را در سوریه به بهای کشتار انسانها باز پس بگیرند

 این اسناد نشان می دهند چگونه رژیم اسد توانسته است زندانهایش را به کشتارگاه انسان تبدیل کند

با این اسناد می توان بشار اسد را مانند رئیس جمهور سابق یوگسلاوی اسلودان نیلوودیچ به محاکمه کشاند کسی که بعنوان قصاب بالکان شناخته شد

در ارتباط با نحوه جمع آوری این اسناد دیاب سربه، فعال حقوق بشر به تلویزیون اورینت گفت این اسناد توسط کسانی که در داخل خاک سوریه در مناصب حساسی هستند یا کسانی که توانسته اند از سوریه خارج شوند جمع آوری شده است

گروهی از وکلا و تحقیق گران و یا کسانی که در ارگانهای رژیم درمناصب حساسی مشغول بکار بودند در جمع آوری این اسناد کمک کرده اند. این افراد بسیاری از اسناد گردآوری شده خود را به هیأت بین المللی عدالت و حسابرسی تحویل داده اند که هم اکنون ریاست آنرا بین ویلی بعهده دارد

 همچنین این اسناد از سالها پیش از طریق ترکیه به کشورهای اروپایی رسانده شده است

بر اساس این اسناد افرادی که در دفتر امنیت ملی رژیم اسد و در هسته بحران کار می کردند متهم به ارتکاب جنایت علیه مردم سوریه هستند . آنها در سرکوب مردم و نظارت بر خاموش کردن صدای مردم و سرکوب قیام مردم سوریه نقش داشته اند.

 این اسناد اصلی هستند نه کپی و زیر

اغلب این اسناد از جلسات هسته بحران و دفاتر امنیتی رژیم در دمشق و حلب و سایر استانهای سوریه بدست آمده است

 

گزارش۵ ـ نیکی هیلی: رژیم ایران در ردیف ناقضان حقوق اقلیتهای مذهبی

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در مطلبی در مورد آزادی مذاهب، به سخنرانی سفیر نیکی هیلی در این باره و نگرانی وی از نقض حقوق اقلیتهای مذهبی در ایران پرداخت:

گزارش

زیرنویس:‌ نیکی هیلی: رژیم ایران در ردیف ناقضان حقوق اقلیتهای مذهبی

نیکی هیلی:

هر هفته در شورای امنیت ما به تهدیدات صلح و امنیت و رفتار دولتهایی که مردم خودشان را از حقوق بشر و صداهایشان محروم میکنند، می پردازیم. دولتهایی در چین، روسیه، ایران میانمار در این ردیف هستند. دولتهایی که اقلیتهای مذهبی خودشان را مورد اذیت و آزار قرار میدهند هیچ مشکلی هم ندارند که حقوق مردمشان را نقض کنند. و دولتهایی که به زور سرزمین خود را از افرادی با مذاهب مشخص ”پاکسازی“ میکنند گرایش به افراط گرایی و خشم را به بار می آورند. آنها بذر خشونت را می پاشند که به ناگزیر از مرزهایشان به کشورهای همسایه و حتی در سراسر جهان فوران میکند.

نیکی هیلی افزود: تراژدی این است که بسیاری در شورای امنیت ملل متحد آزادی مذهبی را – در کنار دیگر حقوق بشر – یک موضوع مناسب برای بررسی به حساب نمی آورند. تا زمان آخرین دوره ریاست آمریکا در آوریل 2017، شورای امنیت هرگز یک نشست با تمرکز فقط روی حقوق بشر نداشت. اینطور فکر میشد که صلح و امنیت موضوع کار شورا است و حقوق بشر باید به دیگر آژانسهای سازمان ملل واگذار شود. ایالات متحده مدت طولانی تلاش کرده که این مسأله را تغییر بدهد.

 

محدود کردن یا محروم کردن از آزادی مذهبی شیوه ای برای حکومتها است تا بر مردم خود کنترل اعمال کنند.... حکومتهای استبدادی جوامع مذهبی مستقل را بعنوان یک تهدید برای قدرتشان و حتی برای موجودیتشان می بینند.

ما همه با پاکسازی قومی که در (میانمار) علیه روهنگیا رخ داد، آشنا هستیم. یک گزارش اخیر سازمان ملل از اسناد درجه اول از جنایتهای انزجار آور و وحشتناک پرده بر می دارد. افراد بیگناه مورد تجاوز قرار گرفتند، به قتل رسانده شدند و زنده زنده سوزانده شدند.

 

گزارش۶ - آمریکا و کانادا بر سر اصلاح نفتا به توافق رسیدند

توافق آمریکا و کانادا برسر اصلاح قرارداد تجاری آزاد آمریکای شمالی یک دستاورد مهم برای رئیس جمهور آمریکاست:

گزارش

آمریکا و کانادا بر سر اصلاح نفتا به توافق رسیدند

آمریکا، کانادا و مکزیک یکشنبه شب به توافقی تجاری دست یافتند که قرار است جایگزین قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) شود.

دستیابی به توافق تجاری جدید پیروزی مهمی برای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا محسوب می شود که از مخالفان سرسخت قرارداد نفتا است. کانادا و مکزیک در توافق جدید محدودیت بیشتری را در زمینه داد و ستد با مهمترین شریک تجاری خود (ایالات متحده) پذیرفته اند.

توافق نفتا در سال ۱۹۹۴ میلادی و در زمان زمامداری بیل کلینتون، رئیس جمهوری اسبق آمریکا به امضاء رسید.

قرارداد تجاری جدید «توافق ایالات متحده، مکزیک و کانادا» (USMCA) نام خواهد داشت.

دونالد ترامپ با جایگزینی نفتا قصد دارد کسری تراز تجاری آمریکا در زمینه مبادله با دیگر کشورها را کاهش دهد. رئیس جمهوری آمریکا در همین راستا صدها میلیارد دلار تعرفه بازرگانی بر روی کالاهای وارداتی از چین وضع کرده است.

در توافق تجاری جدید بین واشنگتن، اتاوا و مکزیکوسیتی تعرفه بازرگانی وضع نشده است اما شرکت های خودروسازی جهانی برای تولید محصولات خود در مکزیک محدودیت بیشتری خواهند داشت. هدف از قرارداد تجاری جدید ایجاد شغل در آمریکا است.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا که رابطه پرتنشی با دونالد ترامپ دارد پس از جلسه کابینه خود برای بحث در مورد توافق جدید اعلام کرد: «این روز خوبی برای کانادا است

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا در مورد توافق جدید گفت: «این پیروزی بزرگی برای رئیس جمهوری است. در عین حال تائیدی است بر راهبردی که او در زمینه تجارت بین الملل اتخاذ کرده است

یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته است که دونالد ترامپ توافق به دست آمده را تائید کرده است. توافق تجاری جدید قرار است در پایان ماه نوامبر امضاء شود و پس از آن برای تصویب به کنگره آمریکا ارجاع داده می شود.

آمریکا و مکزیک پیش از این در ماه اوت به یک توافق تجاری دو جانبه دست یافته بودند.

  

انهدام دو قایق تند رو بمب گذاری شده در ساحل عربستان سعودی

نیروی دریایی عربستان سعودی دو قایق تند رو بمب گذاری شده شبه نظامیان حوثی من را که به سوی بندر جازان عربستان در حرکت بودند منهدم کردند.

 سرهنگ ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف عربی این خبر را اعلام کرد و هشدار داد با هرگونه تحرک نظامی حوثیها مقابله می شود
لطفا به اشتراک بگذارید: