یک دیپلمات فرانسه، مقامات رژیم ایران در توطئه علیه مجاهدین در ویلپنت دست داشتند-لوموند

روزنامه لوموند چاپ فرانسه :


یک منبع دیپلماتیک فرانسه: ما عناصری در دست داریم


که دست داشتن مقامات رژیم ایران در توطئه سوء قصد


علیه گردهمایی مجاهدین در ویلپنت را اثبات می کند


برای فرانسه قابل قبول نیست که رژیم ایران

برای حمله تروریستی در قلمرو ملی فرانسه تلاش کند

روزنامه فرانسوی لوموند طی مقاله یی درشماره ۴ اکتبر ۲۰۱۸ (۱۲مهر۹۷)، اقدامات فرانسه علیه وزارات اطلاعات رژیم آخوندی را فرستادن یک پیام قوی به رژیم ایران توصیف می کند مبنی بر اینکه برای فرانسه قابل قبول نیست که رژیمی مثل رژیم ایران، تلاش کند تا دست به یک حمله تروریستی در قلمرو ملی فرانسه بزند.

لوموند ضمن اشاره به تلاشهای فرانسه برای حفظ توافق اتمی با رژیم آخوندی می نویسد: ژان-ایو لودریان...روز ۲ اکتبر در یک اطلاعیه مشترک با همکاران خود در وزارت اقتصاد و وزارت کشور، برونو لومر و ژرار کولون، اعلام کرد «حمله تروریستی خنثی شده در ویلپنت – در روز ۳۰ ژوئن علیه گردهمایی مجاهدین خلق – ضرورت یک رویکرد سختگیرانه در روابطمان با ایران را تأیید میکند». در این اطلاعیه از یک «عمل با وخامت و جدیت بالا که نمیتواند بی پاسخ بماند» صحبت میشود.







یک منبع دیپلماتیک فرانسه تصریح میکند : «ما از مقامات رژیم ایران توضیحات روشن میخواستیم و نه واکنشهای اعتراضی مبنی بر بیگناه بودنشان، زیرا عناصری در دست داریم که دست داشتن آنان را اثبات میکند». به این موضوع در جریان دیدار بین امانوئل ماکرون و حسن روحانی...در حاشیه اجلاس مجمع عمومی ملل متحد «اشاره» شده است.

همین موضوع بطور تفصیلی تر در گفتگوهای بین ژان-ایو لودریان و همتای ایرانی وی،...ظریف مطرح شده است.

از آنجا که توضیحات خواسته شده از تهران هیچگاه در اختیار فرانسویها قرار نگرفت، پاریس تصمیم گرفت اتهامات را علنی و در شرایطی که سخنگوی وزارت خارجه در تهران هر گونه دست داشتن دولتش در این قضیه را تکذیب میکند، اقدامات تنبیهی را اعلام کند.

لوموند می افزاید : پاریس تصمیم گرفته داراییهای معاونت امنیت داخلی وزارت اطلاعات و دو تبعه ایران را مسدود کند. یکی از آنها به نام اسدالله اسدی، دیپلمات و مأمور در وین که تابستان گذشته در آلمان بازداشت شد، به سازمان دادن حمله تروریستی خنثی شده متهم است و اتهام دیگری به نام سعید هاشمی مقدم، از معاونان وزارت اطلاعات، به صدور دستور اجرای طرح مزبور است.

روزنامه لوموند سپس با اشاره به خالی ماندن پست سفیر فرانسه در ایران، و پیامدهای آن بر بحران روابط رژیم و فرانسه به موافقت فرانسه با امریکا بر سر برنامه موشکی رژیم اشاره کرده و می افزاید:پاریس در عین حال نگرانیهای ایالات متحده را درک میکند و با اهداف واشینگتن در مورد برطرف کردن نواقص توافق ژوئیه ۲۰۱۵ با «مذاکرات جدید جهت آنکادره کردن برنامه اتمی رژیم ایران فراتر از سالهای ۲۰۳۰-۲۰۲۵»، و همچنین موشکهای بالیستیک رژیم ایران و «نقش آن در ثبات منطقه» موافقت دارد. رئیس جمهور فرانسه در نیویورک حتی پذیرفت که «فشارهای حداکثر» آمریکاییان از یک سو، و دیالوگ مورد تجویز اروپاییان از سوی دیگر، میتوانند مکمل باشند. و در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که تلفیق این دو رویکرد «میتواند حتی روند امور را تسریع کند»

منبع: لوموند: ۴ اکتبر ۲۰۱۸
لطفا به اشتراک بگذارید: