در خاطره روزها


 


[caption id="attachment_166061" align="alignleft" width="250"]تأسیس جمهوری پرتغال تأسیس جمهوری پرتغال[/caption]

۱۳ مهر - ۵ اکتبر « ۱۹۱۰ میلادی» تأسیس جمهوری پرتغال


تا سال 1910، پادشاهی پرتغال در بحران عمیق بود: فشار بریتانیا بر مستعمرات، هزینه‌های خانواده سلطنتی، تغییر دیدگاه‌های مذهبی و اجتماعی، دیکتاتوری فرانکو و .. منجر به خشم گسترده‌ای در برابر پادشاهی شد.درانقلاب 5 اکتبر حزب جمهوری‌خواه به عنوان تنها حزبی که برنامه‌ای داشت، سرنگونی پادشاهی و جایگزینی جمهوری را محقق‌کرد.





[caption id="attachment_166062" align="alignleft" width="250"]زادروز نویسندة اعلامیة حقوق بشر زادروز نویسندة اعلامیة حقوق بشر[/caption]

۱۳ مهر - ۵ اکتبر « ۱۸۸۷ میلادی» زادروز نویسندة اعلامیة حقوق بشر


«رنه کاسین» حقوقدان فرانسوی که معتقد بود مشکل اصلی بشر نقض حقوق اولیة اوست، در سال 1968 برنده جایزه صلح «نوبل» شد. او خواستار ایجاد دادگاههای بینالمللی برای رسیدگی به نقض حقوق بشر شد تا تبعه هر کشور بتواند در امنیت کامل علیه دولتش دادخواست بدهد.





[caption id="attachment_166063" align="alignleft" width="250"]توفان دریایی در کلکته توفان دریایی در کلکته[/caption]

۱۳ مهر - ۵ اکتبر « ۱۸۶۴ میلادی» توفان دریایی در کلکته


یک توفان عظیم دریایی در این روز شهر «کلکتة هند» را ویران ساخت و خسارات بسیاری برجای گذاشت. در این حادثه 60 هزار نفر کشته شدند.







[caption id="attachment_166064" align="alignleft" width="250"]آزادی مذهب در فرانسه آزادی مذهب در فرانسه[/caption]

۱۳ مهر - ۵ اکتبر « ۱۷۹۳ میلادی» آزادی مذهب در فرانسه


انقلاب فرانسه ابتدا با حمله به فساد کلیسا و ثروت روحانیت آغاز شد، در طول یک دوره دو ساله به‌عنوان"سلطنت ترور"، مقامات انقلابی جدید، کلیسا را ​​سرکوب کردند، سلطنت کاتولیک را از بین بردند، املاک کلیسا را ملی کردند، 30000کشیش را تبعید و صدها نفر را کشتند. آزادی مذهب در کشور اعلام‌شد.





[caption id="attachment_166065" align="alignleft" width="250"]زادروز مؤلف دایرة المعارف زادروز مؤلف دایرة المعارف[/caption]

۱۳ مهر - ۵ اکتبر « ۱۷۱۳ میلادی» زادروز مؤلف دایرة المعارف


«دیدرو» فیلسوف، نویسنده و روشنفکر فرانسوی دایره المعارف را برای گسترش آگاهیهای مردم تألیف کرد.او پیروزی انقلاب فرانسه را که آرزویش بود به چشم دید. «دیدرو» نقش فعالی در روشن کردن افکار عمومی فرانسویان داشت .





لطفا به اشتراک بگذارید: