در خاطره روزها



[caption id="attachment_166770" align="alignleft" width="250"]نخستین مجلس قانونگذاری ایران نخستین مجلس قانونگذاری ایران[/caption]

۱۵ مهر «۱۲۸۵خورشیدی»۷ اکتبر نخستین مجلس قانونگذاری ایران


اولین «مجلس شورای ملی ایران» که پس از انقلاب مشروطه تشکیل شد، «مرتضی علیقلیخان صنیع الدوله» را به ریاست خود برگزید. انتخاب نمایندگان مجلس در دوره های اولیه، توسط رأی مستقیم مردم نبود و نمایندگان اقشار و گروه‌های مختلف اجتماعی نماینده به مجلس میفرستادند.





[caption id="attachment_166771" align="alignleft" width="250"]درگذشت ادگار آلن پو درگذشت ادگار آلن پو[/caption]

۱۵ مهر - ۷ اکتبر « ۱۸۴۹ میلادی» درگذشت ادگار آلن پو


«ادگار آلن پو» شاعر و نویسندة بزرگ آمریکا در قرن 19 که در نگارش داستان کوتاه نظمی نو ایجاد کرد، در 40 سالگی درگذشت. تاریخ ادبیات جهان از «آلن پو» به عنوان فردی که در تکامل داستان نویسی سهم به سزایی دارد یاد کرده است.





[caption id="attachment_166772" align="alignleft" width="250"]نخستین شرکت هواپیمایی نخستین شرکت هواپیمایی[/caption]

۱۵ مهر - ۷ اکتبر « ۱۹۱۹ میلادی» نخستین شرکت هواپیمایی


در این روز شرکت هواپیمایی هلندی «ک. ال. ام» تأسیس شد. این قدیمیترین شرکت هواپیمایی جهان است که هنوز تغییر نام نداده و به همان شکل و همان نام به کار ادامه می‌دهد.





[caption id="attachment_166773" align="alignleft" width="250"]نبرد دریایی لپانتو نبرد دریایی لپانتو[/caption]

۱۵ مهر - ۷ اکتبر « ۱۵۷۱ میلادی» نبرد دریایی لپانتو


این نبرد در مدیترانه، غرب یونان میان عثمانی‌ها و چند دولت مسیحی به‌خواسته پاپ "پی پنجم" روی‌داد و عثمانی‌ها شکست خوردند. نبرد "لپانتو" را یک نقطه بازگشت در تاریخ ذکرکرده اند زیرا که سرآغاز برتری اروپاییان بر شرق و آغاز استعمار آسیا توسط قدرت‌های اروپایی و انتقال ثروت به اروپا شد.





[caption id="attachment_166774" align="alignleft" width="250"]جنگ جهانی علیه تروریسم جنگ جهانی علیه تروریسم[/caption]

۱۵ مهر - ۷ اکتبر « ۲۰۰۱ میلادی» جنگ جهانی علیه تروریسم


جنگ جهانی علیه تروریسم در نتیجه حملات 11 سپتامبر آغاز می‌شود. ارتش ایالات متحده آمریکا جنگ را با حمله هوایی به افغانستان و عملیات مخفی در زمین آغاز کرد. هدف این جنگ براندازی حکومت طالبان و دستگیری اعضای القاعده در این کشور بود.





لطفا به اشتراک بگذارید: