در خاطره روزها


[caption id="attachment_167087" align="alignleft" width="250"]قتل ملکه کره قتل ملکه کره[/caption]

۱۶ مهر - ۸ اکتبر « ۱۸۹۵ میلادی» قتل ملکه کره


سفیر ژاپن در کره که موفق نمی شد از ملکه «مین» رئیس کشورکره، برای وطن خود امتیاز سیاسی بگیرد، دو آدمکش را اجیر کرد که به صورتی به کاخ سلطنتی کره راه یابند و در آنجا جلب اعتماد کنند و در فرصت مناسب، ملکه انعطاف ناپذیر را مقتول سازند که چنین شد.





[caption id="attachment_167088" align="alignleft" width="250"]زمین لرزه در چند کشور زمین لرزه در چند کشور[/caption]

۱۶ مهر - ۸ اکتبر « ۲۰۰۵ میلادی» زمین لرزه در چند کشور


زمین لرزه 7.6 ریشتری با شدت زیاد مظفرآباد کشمیر را لرزاند و خسارات و ویرانی فراوانی به بار آورد. حدود هشتاد و هفت هزار کشته و حدود ۷۵ هزار مجروح و دو میلیون و هشتصدهزار بی‌خانمان بجای گذاشت. شدت زلزله آنقدربود که در افغانستان، تاجیکستان، هند، چین و ... احساس شد.





[caption id="attachment_167089" align="alignleft" width="250"]دستگیری چه‌گوارا دستگیری چه‌گوارا[/caption]

۱۶ مهر - ۸ اکتبر « ۱۹۶۷ میلادی» دستگیری چه گوارا


ارنستو «چه» گوارا، پزشک و انقلابی سوسیالیست آرژانتینی که در انقلاب کوبا مرد شماره 2به‌شمار میرفت، به بولیوی رفت تا راه و رسم انقلاب کردن را به‌کشاورزان و بومیان بیاموزد، در زد و خورد با ژاندارمهای بولیوی دستگیر و همان روز و یا روز بعد، به همراه 6تن از یارانش کشته شد.





[caption id="attachment_167090" align="alignleft" width="250"]زادروزاتو هاینریش واربورگ زادروزاتو هاینریش واربورگ[/caption]

۱۶ مهر - ۸ اکتبر « ۱۸۸۳ میلادی» زادروزاتو هاینریش واربورگ


زیست‌شناس آلمانی برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۳۱ که به خاطر کشف مکانیزم آنزیم بود. او فرزند امیل واربورگ فیزیکدان آلمانی بود. واربورگ یکی از بیوشیمیستهای پیشتاز قرن بیستم بود.





[caption id="attachment_167091" align="alignleft" width="250"]زادروز مارینا ایوانوونا تسوتایوا زادروز مارینا ایوانوونا تسوتایوا[/caption]

۱۶ مهر - ۸ اکتبر « ۱۸۹۲ میلادی» زادروز مارینا ایوانوونا تسوتایوا


شاعر و نویسنده اهل روسیه بود. در سوربن فرانسه درس خواند و در ۳۱ اوت ۱۹۴۱ مدتی پس از آنکه همسرش به جرم خیانت تیرباران شد با حلق‌آویز کردن خود از درختی خودکشی کرد. زندگی او با سختی و دربدری گذشت. فرزند کوچکش در اثر گرسنگی در نوانخانه در مسکو مرد.



لطفا به اشتراک بگذارید: