آنچه که رژیم ایران به نام بسته اروپا ازش نام می برد

گزارش خبری:آفتابه لگن بسته اروپایی


آنچه که رژیم به نام«بسته اروپا» ازش اسم می برد و قرار بود به قول عراقچی چند هفته بعداز خروج آمریکا از برجام تعیین تکلیف بشه و رژیم را از تنگنای تحریمها در ببره، این روزها نه تنها خبری ازش نیست بلکه اسمش هم عوض شده و شده «سازوکارویژه» یا «اس پی وی».

اینکه این «سازوکارویژه» دقیقا چه دردی از رژیم درمان می کنه و آیا واقعا اروپا با رژیم هم جبهه شده تا در مقابل آمریکا تحریمها را دور بزنه؟ مورد مناقشه باندهای حاکم است. گزارش کوتاهی را در این زمینه ببینیم:

رسانه های حکومتی اعلام کردند وزیران خارجه ایران و 1+4 توافق کردند مکانیزمی برای تسهیل تجارت با ایران ایجاد کنند. و این کار از طریق سازوکار پیشنهادی ویژه (اس پی وی) صورت خواهد گرفت.

سایت حکومتی آفتاب نیوز به نقل از دویچه وله نوشته« طبق ساز و کار پیشنهادی اروپا، شرکتی که از ایران نفت می‌خرد به جای پرداخت وجه به ایران، آن را مستقیما یا با واسطه به شرکتی که کالا به ایران می‌فروشد پرداخت خواهد کرد و وجهی به ایران نخواهد رفت».

این سایت حکومتی به نقل از کارشناسان اروپایی افزوده است« شرکت‌های بزرگ به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا و از دست دادن بازا ر این کشور، بازار ایران را رها خواهند کرد».

رویکرد محافل حکومتی با «سازوکارویژه» متفاوت بود.


در حالی که روزنامه حکومتی بهار از باند روحانی در روز ۹مهر، «اجرایی شدن سازوکارویژه مالی تا قبل از 13آبان» را«گام بلند برای نجات برجام» معرفی می کند، و علی خرم سفیر پیشین رژیم در مقر اروپایی ملل متحد می گوید:« ساز و کار جدید مالی اروپا، یک چتر حمایتی به ایران می‌دهد؛ بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد» و برخلاف منابع اروپایی که گفته بودند پولی به رژیم تحویل نمی شود در بیانی متناقض از یک سو میگویدبب اما ظریف وزیر خارجة حسن روحانی چندان قطعیتی در موفق بودن این بسته از خود نشان نداده و در گفتگو با روزنامه نگاران در سازمان ملل گفت:« در صورت ناکارآمدی مکانیسم اروپایی ممکن است از برجام خارج شویم».

در مورد خروج از برجام علی بیگدلی یک کارشناس باند روحانی در روز۹مهر خاطر نشان کرد:« اساسا طرح خروج اروپا از برجام، از سوی ایران به یک «بلوف» تعبیر شده است و به همین دلیل هم اگر اروپا نتواند کاری انجام دهد و یا تعهدات خود را به سرانجام برساند، زیاد معتبر نخواهد بود؛ کما اینکه بارها چنین قراری را گذاشته‌اند که به نتیجه نرسیده است».

ناامیدی از«سازوکارویژه» اروپایی در محافل همسو با روحانی ادامه دار است، اما همه آنرا عامل حفظ «برجام» توصیف می کنند. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه به رغم اظهار کارشناسان اروپایی منکر می شود که «سازوکار اروپایی مشابه مبادله نفت در برابر غذا» است و تاکید می کند«این سازوکار جدیدی برای حفظ برجام است».

حسن بهشتی پور در روز۹مهر نوشت« نباید به اظهارات اروپایی‌ها خوشبین بود» بهشتی پور با بیانی متناقض ادامه میدهد« امیدواریم با این سازوکار جدید، برجام نفس تازه‌ای پیدا کند. اروپایی‌هایی مبادلات بسیار گسترده‌ای با آمریکا دارند و شرکت‌های اروپایی به دنبال دستورات دولت‌های اروپایی نیستند».

اذعان به پوشالی بودن قولهای دولت روحانی برای دور زدن تحریمها به باند خودش هم رسیده است. روز هشتم مهر یک روزنامة باند خامنه ای در مورد تفاوت قول و عمل روحانی نوشت« چرا هی آفتابه لگن هفت دست، شام و نهار هیچی؟!».

 
لطفا به اشتراک بگذارید: