تحولات ایران وجهان در ۲۰دقیقه

 تحولات ایران وجهان در۲۰دقیقه-۱۶مهر۱۳۹۷


1-اعتصاب سراسری بازاریان ایران اعتصاب سراسری بازاریان در ایران ـ عکس در پوشه سناریو 

2-آسوشیتدپریس:‌ با تصویب لایحه پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم بعید است رژیم ایران حمایت از گروههای تروریستی را متوقف کندرژیم ایران دست از حمایت از تروریسم نمی کشد ـ

3-صادرات میعانات نفت ایران طی شش ماه 46 درصد کاهش یافته است کاهش ۴۶درصدی صادرات میعانات نفت ایران ـ

 1ـ فراخوان به اقدام قدرتمند اروپا علیه تروریسم رژیم ایران


در پی مسدود شدن حسابهای وزارت اطلاعات ایران به‌دلیل دست داشتن تهران در تلاش برای انفجار گردهمایی اپوزیسیون ایران در پاریس در اواخر ژوئن گذشته، چند تن از سیاستمداران و کارشناسان اروپایی به افزایش اقدامات اروپا علیه تروریسم رژیم ایران فراخوان دادند. گزارشی از تلویزیون العربیه:

فراخوان به اقدام قدرتمند اروپا علیه تروریسم رژیم ایران


روز پنجشنبه کنفرانسی در بروکسل تحت عنوان «موج جدید تروریسم رژیم ایران ـ واکنش اروپا و آمریکا» برگزار شد. خاطرنشان می‌شود که این کنفرانس را کمیته بینالمللی در جستجوی عدالت ترتیب داده بود.

شرکت‌ کنندگان جامعه جهانی را به پایان دادن به سکوت در برابر تروریسم رژیم ایران در غرب و حمایت از اعتراضات مردمی علیه رژیم دیکتاتوری ایران فراخواندند.

آلخوویدال کوادراس رئیس کمیته بینالمللی در جستجوی عدالت و نایب‌رئیس پارلمان اروپا در سالهای (1999ـ 2014) گفت: طرح تروریستی بمب‌گذاری در همایش اپوزیسیون ایران توسط وزرات اطلاعات رژیم ایران طراحی شده بود.

سناتور رابرت توریسلی گفت: فعالیتهای تروریستی رژیم ایران در غرب، واکنش رژیم در قبال فشارهای بینالمللی و همچنین ناتوانی آن در مقابل اعتراضات مردمی در داخل کشور است.

مریم رجوی در یک پیام ویدئویی به این کنفرانس گفت: آخوندهای حاکم بر ایران با تروریسم می‌خواهند جهان را به‌سکوت و تسلیم بکشانند ولی پاسخ آنها قاطعیت است.

او خاطرنشان کرد قیام و جنبش اعتراضی در ایران ادامه دارد. اقتصاد رژیم فروپاشیده و پول رسمی کشور چهار پنجم ارزش خود را از دست داده است. در سطح بین‌المللی نیز دو تحول مهم رژیم ولایت فقیه را در بن بست قرار داده است یکی پایان سیاست مماشات با استبداد دینی و دیگری تشدید تحریم‌ها.

محمد محدثین مسئول کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت ایران در سخنرانی خود گفت:‌ مواد منفجره بکار گرفته شده توسط دیپلمات رژیم ایران برای انجام انفجار در گردهمایی اپوزیسیون، همان موادی است که داعش طی سالهای گذشته در حملات پاریس مورد استفاده قرار داد.

لرد کارلایل از انگلستان ، نویسنده کتاب «جلوگیری از تروریسم و بنیادگرایی خشن» خاطرنشان کرد: «تروریسم دولتی رژیم ایران» اساساً بر روی بسیج شیطانسازی علیه اپوزیسیون متکی است. شکبه تروریستی مورد حمایت رژیم ایران از 11سپتامبر 2001 نقشی جدی در عملیات تروریستی در انگلستان داشته است.

از سویی جولیو ترتزی وزیر خارجه سابق ایتالیا گفت: تروریسم دولتی رژیم ایران موضوعی علیه وحدت و کیان اتحادیه اروپاست و این رژیم خطری بزرگتر از داعش را ایجاد می‌کند.

کلود مونیکه رئیس اجرایی مرکز اروپایی اطلاعات و امنیت گفت: دلایلی واقعی در مورد دست داشتن رژیم ایران در عملیاتهای تروریستی در اروپا وجود دارد و تروریسم یکی از ابزارهای سیاست خارجی ایران است .

العربیه -انعکاس سازمان جلسه بروکسل و روابط فرانسه و رژیم ایران ترورها و گردهمایی 

گزارش2 ـ همکاری اطلاعاتی فرانسه و آلمان و بلژیک حول فعالیت های تروریستی رژیم ایران


فرانسه روز سه شنبه به رژیم ایران هشدار داد که طرح تروریستی اش علیه گردهمایی اپوزیسیون ایران بی پاسخ نخواهد ماند. این هشدار با انسداد داراییهای وزارت اطلاعات و با حمله به مرکز الزهرا درپاریس همراه شد:

منابع فرانسوی اعلام کردند اطلاعات بدست آمده نشان می دهد که در ماه ژوئن گذشته اطلاعات رژیم ایران مسئول طراحی برای تهاجم به گردهمایی اپوزیسیون ایران در نزدیکی پاریس بوده است

تصمیم پاریس به مسدود کردن اموال دو ایرانی وابسته به اطلاعات ایران تصمیمی است که به تلاش برای انفجار در خاک فرانسه با علیه گردهمایی اپوزیسیون ایران در ژوئن گذشته ربط پیدا می کند .

 در بیانیه مشترک وزرای کشور ، خارجه و اقتصاد فرانسه آمده است این تهاجم بسیار خطرناکی بوده که نمی تواند بی پاسخ باقی بماند.

میشل ابو نجم پژوهشگر سیاسی به اسکای نیوز گفت اطلاعاتی که فرانسه می خواست تا بواسطه آن رژیم ایران تبرئه شود حاصل نشده است

 اسدالله اسدی به بروکسل مسترد می شود و اتهامات مختلفی وجود دارد که فرانسه و آلمان و بلژیک حول آنها همکاری اطلاعاتی می کنند .

 وزارت خارجه فرانسه با صراحت در بیانیه اش اشاره کرده بعد از این تهاجم شکست خورده روابط میان فرانسه و ایران تیره شده است.

 این بیانیه بعد از آن منتشر شد که امنیت فرانسه گروههایی که با رژیم ایران ارتباط داشتند را هدف تهاجم خود قرار داد.

دویست پلیس فرانسوی در عملیات امنیتی که در شهر گراند سنت در شمال فرانسه انجام شد شرکت داشتند

 در این عملیات مرکز الزهرا بعنوان یک مرکز شیعی هدف قرار گرفت که مظنون به گسترش افکاری مخالف ارزش های جمهوری فرانسه است.

منازل اداره کنندگان این مرکز مورد تهاجم قرار گرفت و در آن مقادیری سلاح پیدا شد و ۱۱ نفر دستگیر شدند .

اشرف بن ابراهیم کارشناس گروههای تروریستی به اسکای نیوز گفت این مرکز توسط رژیم ایران حمایت مالی می شد و بسیاری از افراد مرتبط با آن در لیست افرادی قرار داشتند که تحت مراقبت امنیتی بودند. آنها افکار خصومت جویانه را ترویج می کردند و جنگ برای حزب الله را ترغیب می کردند .

در خلال خانه گردی سلاحهایی پیدا شد که مجوز نداشت .پاریس اموال این مرکز را که بمدتی طولانی تحت مراقبت دقیق بود مسدود کرد.

 این مرکز افکاری را ترویج می کرد که به تروریسم مشروعیت می داد و از آن تقدیر می کرد.

اسکای نیوز -گفتگو میشل ابو نجم عملیات تروریستی در گردهمایی مجاهدین خلق ایران 

گزارش۳ـ ولید فارس: یک همبستگی بین المللی علیه رژیم ایران وجود دارد


دکتر ولید فارس مشاور دونالد ترامپ در زمان رقابتهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: بزرگترین ائتلاف علیه رژیم ایران در حال شکل گیری است

دکتر ولید فارس در پاسخ به سوال خبرنگار فاکس نیوز گفت: تحریمهای اعمال شده علیه رژیم ایران و فراخوان دونالد ترامپ در این رابطه اثر خود را گذاشته است.

کاری که ترامپ کرد همان کاری است که دولت اوباما نمیخواست (با رژیم ایران بکند و وارد رویارویی با آن بشود. اوباما بر عکس توافقی را امضا کرد و میلیارها دلار به رژیم ایران اعطا کرد.

اما در حال حاضر دولت ترامپ تلاش دارد یک اتحاد وسیعی را تشکیل دهد تا بطور واقعی رژیم ایران را منزوی کند .

دومین موضوعی که خیلی مهم است این است که این تحریمها در داخل ایران تأثیر گذاشته است. آثار آن بر گسترش دامنه اعتراضات می افزاید و تسهیل می کند. در هشت الی نه ماه گذشته شاهد تظاهراتهایی در مناطق مختلف و در شهرهای کوچک و بزرگ بودیم.

در آینده شاهد اعتراضات بیشتری خواهیم بود.

فاکس نیوز پرسید:‌ جواد ظریف میگوید این ایالات متحده است که منزوی شده است. نظرشما چیست؟

دکتر ولید فارس گفت:‌ من فکر میکنم ایالات متحده آمریکا در حال ساختن بزرگ ترین ائتلاف علیه رژیم ایران و برنامه موشکی آن است . فرانسه و آلمان در این رابطه همراهی می کنند. یک همبستگی بین المللی علیه این رژیم وجود دارد .

شاهد هستیم که کمپانی های اروپایی از ایران خارج می شوند. کمپانیهای بیشتری هم در حال خارج شدن هستند. مواضع کشورهای خلیج فارس و بسیاری از کشورهای عربی علیه رژیم ایران هم روشن است.

اگر شما به این ( صحنه ) بطور استراتژیکی نگاه کنید ،بسیاری از کشورها مانند ژاپن و بزودی برزیل از مواضع آمریکا حمایت می کنند

 بعد از انتخاباتش ، پشتیبانی بسیار بیشتری را از مواضع آمریکا ، نسبت به آنچه که ظریف تصورش را هم میکرد ، به عمل آورده اند . 

گزارش ۴ـ گروه اقدام ایران:‌ یا با آمریکا تجارت کنید یا با رژیم ایران


گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا یک انتخاب جلو کشورها و شرکتها میگذارد:‌ یا با آمریکا تجارت کنید یا با رژیم ایران . اگر با رژیم ایران تجارت کنید با تحریم ها و محرومیت از نظام مالی آمریکا روبرو می شوید. گزارشی از خبرگزاری بلومبرگ آمریکا:

گروه اقدام ایران:‌ یا با آمریکا تجارت کنید یا با رژیم ایران

مرحله دوم تحریمها علیه رژیم ایران از روز ۱۳ آبان شروع میشود.


در حالی که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، و جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، سران رژیم ایران و اتحادیه اروپا را برای حفظ توافق هسته ای مورد اعتراض شدید قرار می دهند، شماری از مقامهای وزارت خارجه و وزارت خزانه داری آمریکا پایتخت ها و مرکز شرکت های بزرگ جهان را زیر پا می گذارند تا دولت های خارجی و شرکت ها را به دست کشیدن از رابطه با رژیم ایران مجاب کنند. انتخابی که آن ها پیش رو می گذارند، ساده است: "با آمریکا تجارت کنید یا با ایران تجارت کرده و با تحریم ها و محرومیت از نظام مالی آمریکا روبرو شوید.

آنتونی راپا، وکیل موسسه «کرکلند و الیس»، می گوید میزان اثر گذاری تیم پمپئو در منزوی کردن رژیم ایران، او را تحت تاثیر قرار داده است، افرادی که این پرونده را در دست دارند، می دانند چه می کنند.

اعضای «گروه اقدام ایران» به بیش از ۳۰ کشور سفر کرده و با مقام های ارشد و نمایندگان شرکت ها ملاقات کرده اند. آن ها نگرش آمریکا نسبت به رفتار مخرب تهران در خاورمیانه و سراسر جهان را تشریح می کنند.

هدف اصلی آن ها انتقال این پیام است که تا چه حد در مجازات متخلفان از تحریم های ثانویه و شرکت های طرف تجارت با رژیم ایران جدیت وجود دارد.

تا کنون گروهی متشکل از ۸۰ شرکت بزرگ شامل «توتال»، «کی ال ام» و «مزدا موتور» طی چند ماه اخیر ایران را ترک کرده اند. صادرات نفتی ایران هم حدود ۴۰ درصد افت کرده است.

کارشناسان می گویند سقوط صادرات نفت ایران فراتر از آن است که انتظار می رفت. 

۵ـ رژیم ایران با عواملش عراق را منهدم کرده است


دخالت های رژیم ایران در عراق در زمینه های امنیتی ، سیاسی و اقتصادی ادامه دارد. اما ،مردم این کشور با این دخالت ها مخالفت می کنند. آنها می گویند که این دخالت ها دلیل اعتراضاتی است که عراق شاهد آن است. گزارشی از تلویزیون الاخباریه عربستان سعودی:

ناظران می گویند رژیم ایران توسط احزاب طرفدارش بیشترین خسارات را بر عراق وارد کرده است.

 عده ای نیز می گویند رژیم ایران بازار عراق را به کنترل خود در آورده و مانع پیشرفت های صنعتی در عراق شده و بدین گونه کالاهای خود را در این کشور بفروش می رساند .

یک شهروند عراقی می گوید : اقتصاد عراق ضعیف شده ، بیکاری به این دلیل است . درآمدهای نفتی عراق از طریق عوامل رژیم ایران به آنجا می رود بطور مشخص این درآمدها بدست احزاب مزدور ایران می رسد.

یک شهروند دیگر می گوید انفجار ها ، وضعیت اقتصادی ، وخامت ، فروپاشی و چند دستگی در جامعه همه اینها دلیلش دخالت رژیم ایران است .

به عقیده ناظران، رژیم ایران تلاش می کند با برنامه های امنیتی و سیاسی اهداف سیاسی و اقتصادی و امنیتی خود را در منطقه خاورمیانه از طریق عراق پیش ببرد

رژیم ایران با استفاده از بازار عراق می خواهد با تحریم های بین المللی و تحریمهای آمریکایی برخورد کند . علاوه بر این بعد از سال ۲۰۰۳ عراق به میدانی برای تامین نیازهای مالی رژیم ایران تبدیل شده است .

 خبرنگار الاخباریه: ناظران عقیده دارند رژیم ایران از سال ۲۰۰۳ بر تمامی اهرمهای قدرت سیاسی ، امنیتی و اقتصادی عراق کنترل دارد.امری که باعث شده مردم عراق دست به تظاهرات بزنند و خواهان توقف دخالت های این رژیم در امور داخلی کشورشان شوند.

الاخباریه -حکومة الإیرانیة تدمر العراق عبر أیادیها العراقیة

۶ـ واشنگتن پست: تلاش آمریکا برای اخراج رژیم ایران از سوریه


روزنامه واشنگتن پست در مطلبی حول سیاست های جدید دولت ترامپ نوشت : دولت ترامپ در سوریه هدف جدیدی برمی‌گزیند: عقب راندن رژیم ایران.

واشنگتن پست: تلاش آمریکا برای اخراج رژیم ایران از سوریه

دولت ترامپ فصل جدیدی را در درگیری های آمریکا در سوریه گشوده و می‌گوید با هدف متوقف ساختن گسترش رژیم ایران در سراسر خاورمیانه در آنجا باقی خواهد ماند تا آنکه جنگ داخلی در سوریه به پایان برسد...

جیمز جفری، نمایندة ویژه وزارتخارجه در سوریه، گفت آمریکا حضور خود در این کشور را ادامه خواهد داد. این حضور می‌تواند ادامة یک مأموریت نظامی باشد تا زمانیکه رژیم ایران سربازان و نیروهای شبه نظامی که فرماندهی می‌کند را از این کشور بیرون بکشد. مقامات آمریکایی انتظار دارند چنین وضعی تنها بعد از توافق پایان جنگ با وساطت قدرت‌های بزرگ جهانی پیش بیاید.

دولت ترامپ مقابله با شبکة قدرتمند نیروهای نیابتی رژیم ایران از لبنان گرفته تا عراق و یمن را تبدیل به یکی از اهداف اصلی خود در خاورمیانه کرده است...

جفری گفت که این کارزار می‌تواند شامل یک مأموریت بلندمدت‌تر نظامی باشد اما می‌تواند صرفاً یک حضور دیپلماتیک و یا حمایت از نیروهای شرکای آمریکا باشد.

او گفت، “ تمامی این موضوع بحث فشار سیاسی است. انتظار ما این است که دولت سوریه یا هر دولتی در پایان این فرآیند سیاسی و یا در نقطه‌ای از این فرآیند سیاسی، دیگر احساس نیاز به حضور نیروهای ایرانی در آنجا نکند. ما برای خارج کردن ایرانی‌ها از سوریه از زور استفاده نخواهیم کرد. ولی فکر نمی‌کنیم که حتی روسیه قادر باشد که عناصر رژیم ایران را از سوریه بیرون کند ...

اریک ادلمن، مقام مشاور در مرکز ارزیابی استراتژیک و بودجه که زمانی سفیر آمریکا در ترکیه و فنلاند هم بوده گفت، “این همه‌ برای مهار قدرت رژیم ایران برای سلطه بر منطقه است”...

جیمز جفری و دیگر مقامات می‌گویند ترامپ قویا تعهد کرده تا در سوریه باقی بماند و ممکن است کاخ سفید از این فرصت که عزم خود را در مقابل رژیم ایران نشان دهد، استقبال کند.

گفتنی است دونالد ترامپ از ماهها پیش در پی سیاست جدید کشورش نسبت به رژیم و دست نشاندگان او در سوریه گفته بود موافقت کرده تا نیروهای آمریکایی در سوریه را بیشتر نگهدارد و علاوه بر این نیز جدول زمانی مشخصی برای بیرون کشیدن نیرو از سوریه را را تأیید نکرده است .

استراون استیونسون :‌شرم بر سازشکار ارشد اتحادیه اروپا


استراون استیونسون هماهنگ‌کننده «کارزار برای تغییر در ایران»: اتحادیه اروپا هنوز بدنبال شکاف هاست تا به رژیم ایران در اجتناب از تحریم های آمریکا کمک کند این در حالی است که دیپلمات این رژیم بخاطر توطئه بمب گذاری تروریستی برای هدف قرار دادن گردهمایی صلح آمیز در پاریس دستگیر شده است. شرم بر فدریکو موگرینی سازشکار ارشد اتحادیه اروپا.

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: