کشورهای غربی و منطقه ای با بازسازی سوریه قبل از انتقال قدرت مخالفت کردند

کشورهای غربی و منطقه ای با بازسازی سوریه قبل از انتقال قدرت مخالفت کردند


وزرای امور خارجه کشورهای غربی و منطقه‌ای، روز یکشنبه ۱۵مهر، با کمک رسانی برای بازسازی سوریه پیش از آغاز روند انتقال قدرت در این کشور زیر نظر سازمان ملل متحد مخالفت کردند.

روزنامه الشرق الاوسط می نویسد که این موضع در اسناد ارسال شده از سوی وزرای امور خارجه کشورهای یاری رسان به سوریه ، اعلام شده است. از جمله این اسناد، نامه‌هایی است که مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد فرستاده است.

از سوی دیگر برخی دیگر از نامه‌نگاری‌ها و یادداشت‌ ها در سازمان ملل متحد نیز، پایبندی به عدم همکاری با کسانی را نشان می‌دهد که در «جنایت‌های جنگی» دست داشتند.

رژیم اسد به همراه شبه نظامیان مزدور وابسته به رژیم ایران قصد داشتند برای تصرف استان ادلب تهاجم کنند ، سازمان‌ ملل و ایالات متحده آمریکا از وقوع «فاجعه انسانی» در این استان هشدار دادند و در نهایت توافق ترکیه و روسیه، تهاجم محتمل به این استان را به حالت تعلیق در آورد.

پس از توافق ترکیه و روسیه آتش بس در این منطقه برقرار شد .ولی رژیم اسد همچنان تلاش می‌کند استان ادلب را بعنوان آخرین منطقه تحت کنترل اپوزیسیون، تصرف کند .

بیشتر بخوانید


هشدار دونالد ترامپ در مورد حمله به ادلب سوریه و وقوع فاجعه انسانی


دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به حمله به استان ادلب سوریه و وقوع فاجعه انسانی هشدار داد.

خبرگزاری رویتر - ۱۳شهریور۹۷:

واشنگتن ـ ‌رویتر ـ دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه به بشار اسد رئیس‌جمهور رژیم سوریه و متحدانش رژیم ایران و روسیه هشدار داد که غیرمسئولانه به استان در درست رزمندگان ادلب، حمله نکنند. وی هشدار داد صدها هزار تن از مردم ممکن است کشته شوند.

ترامپ در پیام توئیتری خود نوشت: «روسیه و رژیم ایران با شرکت در این فاجعه انسانی عملاً یک اشتباه فاحش انسان‌دوستانه مرتکب می‌شوند. صدها هزار مردم ممکن است کشته شوند. نگذارید این اتفاق بیفتد!».

هشدار مایک پمپئو


مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا، ۹شهریور ۹۷، تصمیم روسیه برای همراهی با ارتش بشار اسد در حمله به پایگاه مهم شورشیان در استان ادلب را مورد انتقاد قرار داد.

آمریکا هشدار داد که حمله احتمالی نظامیان رژیم اسد به ادلب که آخرین پایگاه مهم شورشیان محسوب می‌گردد، باعث تشدید کشمکش‌ها در سوریه خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا، در حساب توئیتر خود نوشت: «ایالات متحده آمریکا به این [حمله احتمالی] به‌عنوان عاملی برای تشدید کشمکشی می‌نگرد که بدون آن هم خطرناک است».

تدارک حمله به استان ادلب با حدود ۳میلیون سکنه، هشدار ملل متحد


مایک پومپئو از سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، هم که "از حمله سوریه و روسیه" به ادلب دفاع می‌کند انتقاد کرد. لاوروف گفته بود که «دولت سوریه حق دارد "تروریست‌ها" را از ادلب بیرون براند». وزیر خارجه روسیه پیش از این نیز حضور مخالفان مسلح در ادلب را "غده چرکینی" نامیده بود که باید "جراحی شود".

محافل نزدیک به رژیم اسد گفتند، ارتش بشار اسد در حال تدارک حمله به استان ادلب است. بنا‌به‌ گفته نماینده یکی از گروه‌های متحد بشار اسد، قرار است حملات نظامی نخست بر بخش‌های جنوبی و غربی ادلب متمرکز شود.

دولت بشار اسد هفته‌هاست که تهدید می‌کند به ادلب حمله خواهد کرد. این منطقه که در شمال غربی سوریه واقع شده هم‌اکنون دارای نزدیک به سه میلیون نفر سکنه است که نیمی از آنان از مناطق جنگ‌زده دیگر سوریه مجبور به کوچ به این استان شده‌اند.

احتمال می‌رود که درگیریها در این منطقه بسیار سنگین باشد، چرا که امکان عقب‌نشینی به سایر مناطق سوریه وجود نداد. در این راستا سازمان ملل ‌متحد پیشاپیش برای نجات جان غیرنظامیان فراخوان داده است، مدیر عملیات انساندوستانه سازمان ملل گفت احتمالاً استان ادلب سوریه شاهد بدترین سناریو از زمان آغاز جنگ در سوریه خواهد بود.

دبیرکل ملل ‌متحد آنتونیو گوترز نیز نسبت به آماده‌سازی بشار اسد برای حمله شیمیایی به استان ادلب هشدار داد.

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: