اثار تحریمها بر صنعت نفت ایران

۲۰دقیقه-۱۷مهر۱۳۹۷


آثار تحریمهای نفتی اگرچه هنوز یک ماه به اجرای آن مانده است روز به روز بیشتر ظاهر می شود. برخی منابع می گویند صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه رسیدها ست:

اثار تحریمها بر صنعت نفت ایران

خبرگزاری رویتر خبرداد صادرات میعانات گازی طی شش ماه گذشته از سال جاری باکاهش 46درصدی مواجه شده است. این کاهش صادرات تا تاریخ 22سپتامبر را شامل میشود.

صادرات میعانات گازی در دوره شش ماهه قبلی معادل هشت میلیون و ۶۲۹ تن بوده است که در این دوره به چهار میلیون و ۴۴۴ تن کاهش یافت.

خبرگزاری حکومتی ایسنا در تشریح کاهش تقریبی نیمی از صادرات میعانات گازی نوشت، بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی شش ماهه نخست سال جاری، در این مدت تنها ۴ میلیون و ۶۴۴ هزار تن میعانات گازی از ایران به ارزش ۲ میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار صادر شده است. در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۸ میلیون و ۶۲۹ هزار تن انواع میعانات گازی که ۳ میلیارد و ۳۸۵ میلیون دلار ارزش داشت از ایران صادر شده بود.

لازم به یادآوری است که سهم صادرات میعانات گازی ایران، از لحاظ وزن ۸.۲ درصد و از لحاظ ارزش ۱۰.۴۶ درصد از کل صادرات ایران را شامل میشود. درحالیکه سهم صادرات میعانات گازی در سال گذشته ۱۴.۷۴ درصد از وزن صادرات شش ماهه ایران و ۱۶.۵۴ درصد از کل ارزش صادرات در این مدت را به خود اختصاص داده بود.

به این ترتیب صادرات میعانات گازی در شش ماهه نخست سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن بیش از ۴۶ درصد کاهش و از لحاظ ارزش نیز، صادرات این محصولات نسبت به سال گذشته با کاهش ۲۸.۵۸ درصدی همراه بوده است.

همزمان رادیو بین المللی فرانسه خبر داد: صادرات نفت ایران طی هفته نخست ماه اکتبر ۵٠٠ هزار بشکه در روز کاهش یافت و از ١ میلیون و ٦۰۰ هزار بشکه در سپتامبر گذشته به ١ میلیون و ١٠٠ هزار بشکه در روز رسید. برخی منابع نفتی اظهار می دارند که صادرات نفت ایران حتی به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

لازم به ذکر است تحریمهای نفتی علیه رژیم قرار است روز چهارم نوامبر برابر با ۱۳آبان از سوی آمریکا اعمال شود. مقامهای آمریکایی از جمله وزیر خزانه داری استیون منوچین و مشاور امنیت ملی آمریکا جان بولتون تأکید کردند هدف از این تحریمها به صفر رساندن صادرات نفت ایران است.
لطفا به اشتراک بگذارید: