تحولات ایران وجهان در۲۰ دقیقه

تحولات ایران وجهان در۲۰ دقیقه-۱۷مهر۱۳۹۷


1-اعتصاب سراسری بازاریان و کامیونداران در ایران اعتصاب سراسری بازاریان و کامیونداران

2-صندوق بین‌المللی پول: وضعیت اقتصادی ایران روبه افول است کاهش رشد اقتصادی ایران ـ

3-آدمیرال جیمز فوگو Foggo فرمانده نیروهای دریایی آمریکا در اروپا: سیستم موشکی در رومانی و لهستان برای مقابله با تهدید موشکهای بالستیک رژیم ایران علیه پایتختهای اروپایی است مقابله با تهدید موشکی رژیم ایران ـ

گزارش1 ـ اثار تحریمها بر صنعت نفت ایران


آثار تحریمهای نفتی اگرچه هنوز یک ماه به اجرای آن مانده است روز به روز بیشتر ظاهر می شود. برخی منابع می گویند صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه رسیدها ست:

 اثار تحریمها بر صنعت نفت ایران

خبرگزاری رویتر خبرداد صادرات میعانات گازی طی شش ماه گذشته از سال جاری باکاهش 46درصدی مواجه شده است. این کاهش صادرات تا تاریخ 22سپتامبر را شامل میشود.

صادرات میعانات گازی در دوره شش ماهه قبلی معادل هشت میلیون و ۶۲۹ تن بوده است که در این دوره به چهار میلیون و ۴۴۴ تن کاهش یافت.

خبرگزاری حکومتی ایسنا در تشریح کاهش تقریبی نیمی از صادرات میعانات گازی نوشت، بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی شش ماهه نخست سال جاری، در این مدت تنها ۴ میلیون و ۶۴۴ هزار تن میعانات گازی از ایران به ارزش ۲ میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار صادر شده است. در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۸ میلیون و ۶۲۹ هزار تن انواع میعانات گازی که ۳ میلیارد و ۳۸۵ میلیون دلار ارزش داشت از ایران صادر شده بود.

لازم به یادآوری است که سهم صادرات میعانات گازی ایران، از لحاظ وزن ۸.۲ درصد و از لحاظ ارزش ۱۰.۴۶ درصد از کل صادرات ایران را شامل میشود. درحالیکه سهم صادرات میعانات گازی در سال گذشته ۱۴.۷۴ درصد از وزن صادرات شش ماهه ایران و ۱۶.۵۴ درصد از کل ارزش صادرات در این مدت را به خود اختصاص داده بود.

به این ترتیب صادرات میعانات گازی در شش ماهه نخست سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن بیش از ۴۶ درصد کاهش و از لحاظ ارزش نیز، صادرات این محصولات نسبت به سال گذشته با کاهش ۲۸.۵۸ درصدی همراه بوده است.

همزمان رادیو بین المللی فرانسه خبر داد: صادرات نفت ایران طی هفته نخست ماه اکتبر ۵٠٠ هزار بشکه در روز کاهش یافت و از ١ میلیون و ٦۰۰ هزار بشکه در سپتامبر گذشته به ١ میلیون و ١٠٠ هزار بشکه در روز رسید. برخی منابع نفتی اظهار می دارند که صادرات نفت ایران حتی به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

لازم به ذکر است تحریمهای نفتی علیه رژیم قرار است روز چهارم نوامبر برابر با ۱۳آبان از سوی آمریکا اعمال شود. مقامهای آمریکایی از جمله وزیر خزانه داری استیون منوچین و مشاور امنیت ملی آمریکا جان بولتون تأکید کردند هدف از این تحریمها به صفر رساندن صادرات نفت ایران است.

گزارش۲ ـ اهمیت کنفرانس بروکسل علیه تروریسم رژیم ایران


دکتر محمد عباس ناجی سردبیر مجله مختارات به اسکای نیوز گفت کنفرانس بروکسل علیه تروریسم رژیم ایران دارای اهمیت ویژه است . الان رژیم ایران از طرف جامعه جهانی بطور خاص از طرف ایالات متحده زیر فشارهای زیادی است و متهم است که اولین حامی تروریسم است . الان دلیل جدیدی وجود دارد که در عمل اثبات می کند این رژیم اولین حامی تروریسم است

 اهمیت کنفرانس بروکسل علیه تروریسم رژیم ایران

دکتر محمد عباس ناجی به اسکای نیوز گفت:‌

 دلایل اثباتی بیشتری وجود دارد که رژیم ایران تنها در خاورمیانه تروریسم را گسترش نمی دهد بلکه در گوشه و کنار جهان هم دست به اعمال تروریستی می زند.

 اگر توجه کنیم می بینیم مقامات آلمانی یک دیپلمات این رژیم را به مقامات بلژیکی استرداد می کند تا محاکمه شود. وی در توطئه تهاجم به گردهمایی اپوزیسیون ایران که در ژوئن گذشته در پاریس برگزار شد دست داشت.

مقامات فرانسه نیز اداره اطلاعات رژیم ایران را تحریم کردند.

تمامی اینها نشان می دهد رژیم ایران با فشارهای جدید بین المللی روبروست و چه بسا پرونده تروریسم به سایر پرونده های این رژیم اضافه شود .مشکل تنها میان امریکا و رژیم نیست بلکه در آینده نزدیک میان اروپا و این رژیم هم مشکل حادتر خواهد بود

دکتر محمد عباس ناجی می گوید:‌

کشورهای اروپایی هنوز بر روی ادامه توافق اتمی با رژیم ایران تکیه می کنند و با این برخورد منافع رژیم ایران را حمایت می کنند و این یک پیام اشتباه به رژیم ایران است .این رژیم را تشویق می کند که از گروههای تروریستی حمایت کند و برنامه های موشکی و اتمی اش را ادامه دهد و در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت هایش را ادامه دهد و امنیت و ثبات آنها را تهدید کند. ولی به نظر من دلایل بیشتر و اقداماتی که کشورهای اروپایی در مراحل آینده انجام می دهند معنی اش این خواهد بود که کشورهای اروپایی مواضعشان را نسبت به رژیم ایران بتدریج تغییر می دهند .

در دهه های گذشته بسیاری از اعضای اپوزیسیون ایران هدف تهاجم اطلاعات رژیم ایران قرار گرفته اند و توسط رژیم ایران ترور شده اند.

 به نظرم باید اقدامات بیشتری انجام شود شاید اولین گام کاری بود که فرانسه انجام داد و دو نفر از عوامل رژیم ایران و یکی از مراکز وابسته به اطلاعات رژیم ایران را بعنوان مرکزی که در انفجار گردهمایی اپوزیسیون دست داشته را مورد تحریم قرار داد.

یک اقدام ضروری دیگر این است که در عمل پرونده حمایت از تروریسم رژیم ایران را به شورای امنیت برد و تحریم ها را تشدید کرد نه تنها توسط آمریکا و اروپا بلکه در سطح بین المللی تا رژیم ایران دست از تروریسم بر دارد

اسکای نیوز گفتگو محمد عباس ناجی تروریسم رژیم ایران خارج ازمرزها

گزارش ۳ـ نماینده کنگره آمریکا: باید با رژیم ایران مقابله کرد


نماینده کنگره آمریکا کینزینجر می گوید رژیم ایران نباید به هیچ وجه به سلاح هسته ای دست پیدا نخواهد کرد

نماینده کنگره آمریکا: باید با رژیم ایران مقابله کرد

تلویزیون فاکس نیوز:

دونالد ترامپ گفت : ما نمیتوانیم به رژیم ایران اجازه دهیم شعار مرگ بر آمریکا را سر دهد و اسرائیل را تهدید به نابود کردن کند و به امکانات پرتاب کلاهک هسته ای به هر شهری در جهان ، دست پیدا کند. ما به هیچ وجه ، به آنها ، اجازه انجام این کار را نمیدهیم

این پیام رئیس جمهور آمریکا بود

نماینده کنگره آمریکا”کینزینجر میگوید:

در شرایط فعلی در رابطه با ایران ،نکته اصلی اینجاست که آنها نباید به سلاح هسته ای دست پیدا کنند ، و ما باید هر کاری که بتوانیم انجام دهیم و رئیس جمهور هم هر کاری که بتواند انجام میدهد تا بتواند بگوید ما این کار را بدون استفاده از زور انجام میدهیم ولی این را باید (بدانند) که گزینه استفاده از زور، روی میز است .

با توانمندی تکنولوژیکی که ما در اختیار داریم در ترکیب با متحدین مان ، ما میتوانیم مطمئن شویم اگر لازم باشد از زور استفاده کنیم ، میتوانیم متحدین خودمان را با خود همراه داشته باشیم و (رژیم)ایران را (به اینکار) وادار کنیم ، و یک بار دیگر به این رژیم بفهمانیم که این (توافق) فقط در رابطه با سلاح هسته ای ایران نیست ، بلکه همچنین در رابطه با رفتار آنها در منطقه نیز می باشد.

فاکس نیوز: در هفته اول نوامبر تحریمهای بیشتری علیه (این رژیم ) به اجرا گذاشته میشود. تاثیرات این تحریمها چیست. رژیم ایران می گوید این تروریسم اقتصادی است

نماینده کنگره”کینزینجر“: ممکن است تروریسم اقتصادی باشد اما کاری که آنها انجام میدهد یک تروریسم واقعی است .

شما میدانید که آنها درگیر بی ثبات کردن منطقه بوده اند

ما (شرکای ) زیادی در کمپانی های آلمان و فرانسه داریم که باید تصمیم گیری آیا میخواهند تجارت خودشان را با بزرگترین کمپانیهای جهان در آمریکا قطع کنند ویا به دنبال یک (قرارداد) بی ثبات و رو به نزول بارژیم ایران هستند .

به یاد داشته باشید که مردم ایران خودشان در خیابانهای تهران در حال تظاهرات هستند ، زیرا آنها میدانند سران این رژیم در حال دزدیدن پولهایی هستند که مردم به آنها داده اند. رژیم ایران این پولها رابرای بی ثبات کردن منطقه و کشورهایی مانند سوریه و یمن به کار می برد 

گزارش۴ـ بانک‌های آلمان معامله شرکت‌های متوسط با رژیم ایران را فلج کرده‌اند


بانک‌های آلمان معامله شرکت‌های متوسط با رژیم ایران را فلج کرده‌اند. این عنوان گزارشی از دویچه وله آلمان است.

 بانک‌های آلمان معامله شرکت‌های متوسط با رژیم ایران را فلج کرده‌اند

 شمار اندکی از بانک ها حاضر به انتقال پول به ایران هستند و شرکت های آلمانی هم به پول معامله خود با ایران نمی رسند. از جمله شرکتهایی که فعالیتشان در ایران را متوقف کرده اند شرکت تعاونی خدمات مالی و بانکداری "دی زد بانک" با ۹۰۰ شعبه بانکداری است که نقل و انتقال مالی مرتبط با ایران را متوقف کرده است.

روزنامه آلمانی هندلزبلات روز دوشنبه ۹مهرماه گزارش داده بود که به خاطر نگرانی از عواقب نقض تحریم های آمریکا، از میان دست کم ۹۰۰ بانک آلمانی به علاوه شمار کثیری از بانک های اتریشی، فقط ۴۰ تا ۵۰ بانک حاضر به انتقال های مالی مرتبط با معاملات تجاری با ایران هستند.

به گزارش این روزنامه معتبر آلمانی پرداختهای مالی، از جمله در آلمان، مدتهاست که به خاطر تحریم های جدید آمریکا با مشکلات جدی مواجه شده اند. رئیس شعبه بانک ملی ایران در هامبورگ آلمان، گلایه کرده است که: «۸۰ تا ۸۵ درصد تمامی پرداخت ها به مؤسسات آلمانی بازگردانده می شوند.»

این موضوع را رئیس هیأت مدیره انجمن شرکت های آلمانی فعال در خاور نزدیک و خاورمیانه نیز تایید می کند و می گوید: «بانک های دارای مجوز آلمان پرداخت هایشان در رابطه با ایران را دیگر در داخل آلمان هم نمی پذیرند.»

ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در برلین، از امتناع بانک های آلمانی استقبال کرده و به هندلزبلات گفته است: «شرکتهای آلمانی هر چه بیشتر از تحریم های ایالات متحده علیه رژیم ایران پیروی می کنند .»

در این میان حتی برخی شرکت های متوسط آلمانی، به گفته خودشان، باخطر ورشکستگی روبرو هستند زیرا پرداخت ها و راه های نقل و انتقال پول مسدود شده اند. مشتریان این شرکت ها محموله های خود را در ایران دریافت و پول آن را پرداخت کرده اند، اما این پول به آلمان منتقل نشده و به حساب آنها ریخته نمی شود. 

گزارش۵ـ بحران اقتصادی در ایران


تلویزیون اسکای نیوز طی گزارشی به بحرانهای فزاینده اقتصادی و تظاهرات و اعتراضاتی که گریبان رژیم را گرفته است پرداخت:

گزارش

بحران اقتصادی در ایران

 اسکناس ها در ایران کاغذهایی هستند که وزنشان زیاد می شود ولی ارزش آنها کاهش پیدا می کند.

این وضعیت پول ایرانی است . ارزش این پول و به همراه آن سطح زندگی در ایران به میزان بی سابقه ای تنزل پیدا کرده

ولی در این صحنه این زحمتکشان هستند که بهای این بحران را می پردازند .

مسؤلین سندیکاهای کارگری در ایران می گویند درشش ماه گذشته قدرت خرید کارگران تا ۹۰ در صد کاهش پیدا کرده و قیمت کالاها در ایران بشکل بی سابقه ای بالا رفته است

دست اندرکاران سندیکاهای کارگری می گویند اینکه گفته می شود رژیم با تعیین حداقل دستمزد کارگران موافقت کرده درست نیست

 یک عضو شورای عالی کارگری در ایران گفت یک شهروند ایرانی در ماه نیاز به ۵ میلیون ریال نزدیک به ۱۲۰۰ دلار آمریکایی دارد تا بتواند نیازهای غذایی اش را تامین کند. ولی هزینه زندگی در ایران با حقوق ماهانه ای که دولت تعیین کرده تناسب ندارد . آنها حقوقی معادل ۲۵۰ دلار در هر ماه را برای کارگران مشخص کرده اند.

 این فشارهای اقتصادی و ناتوانی مردم در تامین نیازهای اصلی شان از نظر کارشناسان به از هم گسیخته شدن خانواده ها و ناآرامی های اجتماعی و سیاسی تبدیل می شود .

طی ماههای گذشته این نا آرامی ها در عمل به چشم دیده شده است . از دسامبر سال گذشته ایران شاهد موج پی در پی تظاهرات و اعتراضات بخاطر وخامت وضعیت زندگی بوده است .

بخش های اقتصاد ایران هم شاهد اعتصابهای مستمر بوده است

جدیدترین اعتصاب ها در ایران اعتصاب کامیونداران بوده که نزدیک به دو هفته پیش شروع شده است.

 رژیم ایران باوجود سرکوب و دستگیری فعالان در خاموش کردن این اعتصاب شکست خورده است.

انتظار می رود که دامنه اعتراض و اعتصاب در ایران با شروع مرحله دوم تحریم های اقتصادی آمریکا علیه رژیم بیشتر هم بشود.

 

گزارش۶ تحریمهای حزب الله در مجلس سنای آمریکا


در آمریکا طرحی برای تحریم حزب الله لبنان و تمامی کسانی که با آن رابطه دارند و کمک می کنند به جریان افتاده است.

تحریمهای حزب الله در مجلس سنای آمریکا

دولت آمریکا در لایحه ای در مجلس سنای این کشور تلاش می کند تا حزب الله لبنان را با تحریم های جدیدمالی از طریق بانکها محاصره کند.

بر اساس این تحریمها هر فردی که از این گروه حمایت مالی کند یا اینکه به او کمک کند نخواهد توانست وارد آمریکا شود

همچنین کسانی که در روابط خارجی این گروه و بخش مالی و امنیتی این گروه به آن کمک می کنند مورد تحریم قرار می گیرند.

این لایحه در سال گذشته ارائه شده است ولی به دلایلی اجرا نشد تا اینکه اصلاحاتی به آن اضافه کردند.

پاتریک کلاوسون از مؤسسه واشینگتن برای خاور نزدیک در این رابطه گفت: تحریم اقتصادی حزب الله بر روی ثبات سیاسی لبنان هم تاثیر می گذارند و این نگرانی باعث شد که دولتهای گذشته آمریکا اقدام نکنند.

معاون وزارت خارجه آمریکا در امور خلیج فارس از اجلاسی صحبت کرد که در آن کشورهای خلیج فارس و مصر و اردن در ژانویه سال آینده در آن شرکت خواهند داشت . این اجلاس برای تشکیل یک ائتلاف استراتژیکی در منطقه است.

دکتر نبیل خوری پژوهشگر بنیاد آتلانتیک گفت: فکر نمی کنم که تصویب این لایحه در کنگره سخت باشد . بعضی مخالفت ها با بعضی قسمتهای این لایحه وجود داشت ولی فکر می کنم که در نهایت این لایحه تصویب خواهد شد.

تحریم هایی که چندین سال است اعمال شده اند، باعث خواهند شد که کار برای بعضی بانکهای خارجی در لبنان سخت شود . بعضی از این بانکها در نتیجه این تحریم ها کارشان را متوقف کرده اند

هدف از این تحریم ها برخی افراد ثروتمند لبنانی در آمریکای لاتین

است که به حزب الله کمک مالی می کنند .با این قانون آنها هم تحت پیگرد قرار خواهند گرفت و نخواهند توانست وارد خاک آمریکا شوند.

العربیه -گفتگو نبیل خوری مجلس نمایندگان امریکا و قانون جدید علیه حزب الله

تحریم‌های آمریکا به رژیم ایران ضربه میزند

وال استریت ژورنال:‌ در حالی که فشار آمریکا به یکی از منابع حیاتی رژیم ایران برای کسب درآمد ضربه میزند، این رژیم در تلاش برای دریافت پول صادرات گاز طبیعی‌اش به عراق،دچار مشکل است... طی هفته‌های اخیر، عراق در ادامة خرید گاز طبیعی از تهران دچار مشکل شده چرا که بانک‌ها تمایلی به انجام پرداخت‌ها قبل از بازگشت تحریمهای آمریکا ندارند.

 

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: