تحولات ایران وجهان در۲۰دقیقه

 

1-در روز جهانی علیه مجازات اعدام، شورای اروپا و اتحادیه اروپا اعلام کردند مجازات اعدام در هر شرایطی باید لغو شود. مجازات اعدام، عملی ظالمانه، غیرانسانی، تحقیرآمیز و ناقض حق حیات است

2-گزارش گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا:‌ نیروی تروریستی قدس برای مبادلات مالی خود از شرکت‌هایی در امارات متحده عربی و همچنین بانک البلاد عراق استفاده می کند

3-خبرگزاری فرانسه:‌ سرویسهای امنیتی فرانسوی معتقد هستند وزارت اطلاعات رژیم ایران پشت توطئه شکست خورده بمبگذاری علیه گردهمایی اپوزیسیون ایران در پاریس بوده است. به تلافی این اقدام فرانسه اعلام کرد دارائیهای اسدالله اسدی را منجمد میکند

گزارش1- ‌ مایک پمپئو رژیم ایران را یاغی نامید

گزارش2 ـ رژیم ایران دست از تروریسم بر نمی دارد

گزارش3 ـ باز شدن پرونده های تروریسم رژیم ایران

گزارش۴ ـ سرمقاله واشینگتن تایمز: فروش نفت توسط رژیم ایران در خدمت ترور

گزارش۵ ـ وضعیت تحصیلی در ایران و اعتراضات معلمان

گزارش۶ ـ هشدار دانشمندان درباره گرمایش زمین

محاکمه شرکت فرانسوی توتال آغاز می‌شود

گزارش1- ‌ مایک پمپئو رژیم ایران را یاغی نامید


در حالی که مردم ایران برای گذران زندگی به شدت در تکاپو هستند، رژیم ایران ۱۶ میلیارد دلار از دارایی این مردم را برای بشار اسد و شبه نظامیانش در کشورهای مختلف هزینه کرده است

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا  روز سه شنبه ۱۷مهر در حساب توئیتری خود نوشت:

«در حالی که مردم ایران در تکاپو هستند. رژیم یاغی ایران بیش از ۱۶ میلیارد دلار را از سال ۲۰۱۲ در تقویت اسد و حمایت از سایرشرکا و نیروهای نیابتی اش در سوریه عراق و یمن تلف کرده است».

مایک پمپئو روز ۵مهر طی مصاحبه‌یی با سی.بی.اس گفت رژیم ایران میلیاردها دلار برای کمک به تروریستها در سراسر جهان هزینه می‌کند در حالی که اقتصاد ایران در حال فروپاشی است.

 برای این مسأله دو دلیل وجود دارد. یک دلیل قطعاً فشاری است که اعمال شده است ولی مهمترین عامل این هرج و مرج ایجاد شده ، دولت ایران است. آنها با مردم خودشان وحشتناک رفتار می‌کنند، آنها میلیاردها دلار را برای ارتکاب اقدامات تروریستی در سراسر دنیا هزینه می‌کنند و به مردم ایران توجه نمی‌کنند. شما اعتراضات را می‌بینید. شما خشم در خیابانهای تهران و مناطق روستایی را می‌بینید. این نتیجه مدیریت بد است و مردم ایران این را تحمل نخواهند کرد و مردم آمریکا در کنار مردم ایران خواهند ایستاد.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز ۱۱مهر هم در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن به رژیم ایران هشدار داد که هر حمله‌یی از سوی نیروهای نیابتی و آدمکشان را پاسخ خواهند داد.

 به گزارش سایت وزارت امور خارجه آمریکا   مایک پمپئو گفت:

رژیم ایران منشأء تهدید برای آمریکائیان در عراق است. این رژیم مسئول حمله به کنسولگری ما در بصره و سفارتخانه ما در بغداد است. اطلاعات ما در این رابطه محکم است. ما می‌توانیم دست ملاها و آدمکشان مزدورش را ببینم که از این حملات به آمریکا حمایت می‌کنند.

روز جمعه من دستور جابه‌جایی موقت پرسنل دولت آمریکا را از کنسولگری در بصره صادر کردم. من همچنین به دولت ایران هشدار دادم که ما آنها را به‌طور مستقیم مسئول هر گونه آسیبی به آمریکائیان و یا تأسیسات دیپلماتیک آن خواهیم دانست، چه توسط نیروهای رژیم ایران یا نیروهای نیابتی یا عوامل شبه‌نظامی آن باشد.

این آخرین اقدامات بی‌ثبات‌کننده در عراق است. رژیم ایران با رفتار وخامت‌بار خود تلاش می‌کند ما را در عراق عقب براند. رژیم ایران فشارهای ما را به‌طور جدی می‌بیند. ما باید آماده باشیم که آنها به ما ضربه متقابل بزنند، به‌خصوص وقتیکه تحریم‌ها در ۴نوامبر مجدداً اعمال گردند.

 

گزارش2 ـ رژیم ایران دست از تروریسم بر نمی دارد


بعد از تصویب لایحه پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم در مجلس ارتجاع خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است با وجود تصویب این لایحه بعید است رژیم ایران دست از حمایت از تروریسم بردارد.

مجلس رژیم ایران به نفع پیوستن به یک کنوانسیون جهانی برای قطع تامین مالی تروریسم رای داد با این امید که از تحریم‌های بیشتر بین‌المللی ممانعت بعمل آورد، این در حالیست که توافق اتمی سال 2015 در حال از هم پاشیدن است.

علی لاریجانی رئیس مجلس گفت 143 نماینده از 268 نماینده حاضر در رای گیری روز یکشنبه بنفع پیوستن به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (سی.اف.تی cft) رای دادند. البته این نتیجه بایستی توسط شورای نگهبان این رژیم که یک نهاد قانون اساسی ولایت فقیه محسوب میگردد تایید شود تا به قانون تبدیل شود.

رژیم ایران برای سالیان طولانی از گروه شبه نظامی حزب‌الله لبنان و شبه نظامیان مسلح سایر کشورهای منطقه که نامشان در لیست سازمانهای تروریستی کشورهای غربی ثبت شده حمایت میکرده است.

آسوشیتدپرس افزود، پیوستن رژیم ایران به کنوانسیون بین‌المللی CFT (مبارزه با تأمین مالی به تروریسم) بعید است از حمایت این رژیم از چنین گروههایی جلوگیری کند.

رژیم ایران با پیوستن به سی.اف.تی (CFT) ملزم می شود تا از برخی ایده ها که توسط نیروی ویژه اقدام مالی پیشنهاد می شود متابعت کند.

نیروی ویژه اقدام مالی یک سازمان بین دولتهاست که پولشویی در جهان را هدف قرار می دهد.

بعد از 11سپتامبر این نهاد بطور فزاینده یی ایده هایی برای اینکه چگونه با پول به ترور مبارزه شود ارائه کرده است.

رژیم ایران تاکنون با این لایحه مخالفت کرده و میگفت این لایحه استقلال و حاکمیت ما را نقض می کند. روز یکشنبه هم‌زمان با بررسی و رای گیری این لایحه در مجلس، صدها نفر از بسیجیان در برابر مجلس به این لایحه اعتراض کردند.

برخی نیز این لایحه را یک حرکت مثبت در جهت کشورهای اروپایی دانستند که تلاش دارند برجام را نجات بدهند.

آمریکا تهدید کرده است در مورد تحریمها هیچ معافیتی وجود نخواهد داشت و هرکس با رژیم ایران معامله کند باید از معامله با آمریکا خداحافظی کند

 

گزارش3 ـ باز شدن پرونده های تروریسم رژیم ایران


خنثی کردن تهاجم تروریستی علیه اپوزیسیون ایران در فرانسه و اعلام دست داشتن رژیم ایران در تروریسم، درهای زیادی را برای برملا کردن عملیات تروریستی رژیم ایران و شبه نظامیان حزب الله در خاک فرانسه باز می کند. گزارشی از تلویزیون العربیه:

رژیم ایران تلاش کرده ابعاد و زوایای عملیات تروریستی را مخفی نگاه دارد ولی پاریس فاش ساخت که وزارت اطلاعات رژیم ایران طرحی داشت تا به گردهمایی مجاهدین خلق ایران در نزدیکی پاریس تهاجم کند.

 این امر به بحرانی دیپلماتیک میان فرانسه و رژیم ایران منتهی شد .

 فرانسه در پاسخی سریع تصمیم گرفت دارایی های بخش امنیت داخلی وزارت اطلاعات رژیم ایران را مسدود کند.

 علاوه بر آن اموال دو مأمور ایرانی بنامهای سعید هاشمی مقدم معاون وزیر اطلاعات رژیم و اسد الله اسدی دیپلمات رژیم در وین که در آلمان دستگیر شد مسدود شد.

مقامات فرانسه در عملیات دیگری در فرانسه این بار انگشت اتهام را مستقیما به سوی تهران نشانه رفتند.

العربیه سپس به موارد متعدد ترورهای رژیم در پاریس اشاره می کند و نام تروریستها را ذکر می کند

انیس نقاش از جمله این توریستهاست. جرج عبدالله متهم به همکاری در قتل یک دیپلمات آمریکایی که از سی و چهار سال پیش در فرانسه زندانی است با رژیم ایران ارتباط داشته است .

العربیه سپس به ترورهای دیگر رژیم در ایتالیا و المان و سوئیس اشاره می کند. از جمله ترور محمد حسین نقدی نماینده شورای ملی مقاومت در ایتالیا، ترور رهبران کردهای ایرانی در برلین و ترورکاظم رجوی برادر رهبر مقاومت ایران در ژنو در سال 1990

العربیه سپس نتیجه می گیرد:

خراب شدن روابط با فرانسه بازتابهای بزرگتری را روی توافق اتمی ایران دارد

 

گزارش۴ـ سرمقاله واشینگتن تایمز: فروش نفت توسط رژیم ایران در خدمت ترور


روزنامه واشینگتن تایمز در سرمقاله خود نوشت:‌فروش نفت توسط رژیم ایران در خدمت ترور و تروریسم است:

پایان دادن به رفتارهای تهدید آمیز رژیم ایران به بهای آن می‌ارزد

در حالی که سیاست احیای اقتصادی دونالد ترامپ پول بیشتری در جیب مصرف کنندگان آمریکایی گذاشته، تلاش ها برای مهار جاه طلبی هسته ای رژیم ایران عرضه نفت را تحت تاثیر قرار داده است. آمریکایی ها ممکن است مجبور به تحمل مشکلات یک دهه قبل شوند، اما پایان دادن به رفتارهای تهدید آمیز رژیم ایران به بهای آن می ارزد.

با رسیدن قیمت نفت به بشکه ای ۷۵ تا ۸۵ دلار، نجوای نفت یکصد دلاری بلندتر شنیده می شود. این رشد آرام قیمت نفت در پمپ بنزین ها خود را نشان داده است. بنزین امروز با دو دلار و نود سنت در هر گالن، ۶ سنت گرانتر از ماه پیش و ۳۶ سنت گرانتر از سال پیش است. البته تا قیمت چهار دلار و یازده سنتی سال ۲۰۰۸ هنوز فاصله دارد. اما مردم در ایالت های با مالیات بالا مانند کالیفرنیا اکنون حدود سه دلار و هفتاد و هفت سنت می پردازند.

در آستانه تحریم های نفتی و بانکی آمریکا علیه رژیم ایران که از ۱۳ آبان اعمال خواهد شد، صادرات نفت ایران نزدیک به ۳۵ درصد افت کرده است که حدود یک و نیم میلیون بشکه در روز می شود. عربستان سعودی وعده داده است برای جبران هر گونه کمبود، روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت به بازار اضافه کند. اگر نفت کافی به بازار عرضه نشود، ثبات بازار به سرعت از بین می رود. توافق های جدید تجاری ترامپ با مکزیک و کانادا به رشد اقتصادی آمریکا سرعت بیشتری خواهد داد.

حیات رژیم ایران در چهل سالگی است و آمریکایی ها بهای جانی و مالی بسیاری را در اثر تروریسم و آشوبگری ملاها پرداخته اند. بریتانیا، فرانسه و آلمان هم این وضعیت را تجربه کرده اند. آن ها از این که فرصت های تجارتی با جمهوری اسلامی را از دست داده اند، خشمگین اند. آن که صلح را گرامی می دارد باید حاضر به پرداخت هزینه مجبور کردن رژیم ایران به برچیدن برنامه هسته یی اش باشد

گزارش۵ ـ وضعیت تحصیلی در ایران و اعتراضات معلمان


وضعیت وخامت بار آموزش و پرورش و اعتراضات معلمان ایران موضوع گزارشی است از تلویزیون الاخباریه:

با شروع سال تحصیلی جدید تلویزیون الاخباریه در انعکاس وضعیت خراب آموزشی در ایران گفت:

معلمان ایرانی با این تجمعات اعتراضی روز معلم را گرامی داشتند

آنها درخواست کردند دهها تن از همکاران زندانی شان را از زندانهای مخفی یا علنی آزاد کنند. اتهام آنها ترویج ایده های ضد حکومتی و مبادی حقوق بشر در میان دانش آموزان بوده ولی در واقع معلمان زندانی خواهان بهبودی وضعیت زندگی ، پرداخت حقوق های عقب مانده ، بهتر شدن وضعیت تدریس و تهیه وسایل ضروری برای مدارس بوده اند .

حسین داعی الاسلام: «معلمان ایرانی که تعدادشان به یک و نیم میلیون نفر می رسد یکی از فقیر ترین طبقات زحمتکش هستند.

آنها از طرف رژیم مورد ظلم و سرکوب قرار می گیرند به این دلیل برای ساده ترین حقوقشان دست به تظاهرات زدند تا حقوقهایشان پرداخت شود و همکارانشان آزاد شوند» .

 معلمان سال گذشته نیز در بیست شهر ایران تظاهرات کردند ولی رژیم تظاهرکنندگان از جمله زنان را سرکوب کرد و آنها را مورد ضرب و شتم قرار داد

دهها معلم دستگیر شدند و بسیاری از آنها به زندانهای طولانی مدت محکوم شدند. هنوز نیز از سرنوشت بعضی از زندانیان دستگیر شده اطلاعی در دست نیست

به گفته بستگان آنها معلمان زندانی در زندانهای مخفی نگهداری و شکنجه می شوند.

یک خانم معلم گفت : امروز روز معلم است و ما باید آنرا جشن بگیریم ولی واقعیت غیر از این است . دهها تن از همکاران بیگناه ما دستگیر شده اند .آنها خواهان بهبودی وضعیتشان بودند به این دلیل ما هم دست به تظاهرات زدیم و خواهان آزادی شان هستیم .

در ایران قومیت ها و بخش هایی از جامعه بشدت به حاشیه رانده شده اند. مدارس آنها دیوار ندارد یا کلاسهای درسی در این مدارس در و پنجره ندارد ، دانش آموزان روی زمین می نشینند نه کتاب دارند و نه دفتر و حتی گچ ندارند که با آن نامشان را بر روی تخته سیاههایی بنویسند که در اساس وجود ندارد .

حتی هیچ نقشه ای هم ندارند که ببینند در کجای این کشور زندگی می کنند.

 

گزارش۶ ـ هشدار دانشمندان درباره گرمایش زمین


مجمع بین‌المللی تغییرات آب و هوایی با انتشار گزارشی هشدار داده برای محدود کردن میزان گرمایش زمین به اقدامات "فوری و گسترده" نیاز است. به گفته دانشمندان سهم تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر باید افزایش قابل‌توجهی پیدا کند.

در این گزارش ویژه که روز دوشنبه ۱۶ مهرماه (هشتم اکتبر) در نشست اینچئون در کره جنوبی منتشر شد، قید شده، چنانچه برای مقابله با گرمایش زمین کاری صورت نگیرد، گرمای کره زمین در فاصله سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۲ به مقدار ۵ /۱ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا خواهد کرد که این امر پیامدهای زیان‌باری را به همراه خواهد داشت.

این گزارش که با مشارکت ۹۱ نویسنده از ۴۰ کشور جهان تهیه شده، توصیه کرده برای جلوگیری از این وضعیت بایستی سهم تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر تا سال ۲۰۵۰ به ۷۰ تا ۸۵ درصد برسد.

به گفته دانشمندان میزان تولید دی اکسید کربن نیز باید تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴۵ درصد نسبت به میزان تولید شده در سال ۲۰۱۰ کاهش یابد.

نمایندگان ۱۹۵ کشور سال ۲۰۱۵ در نشست تغییر اقلیم سازمان ملل متحد در پاریس توافق کردند تا با میزان کاهش تدریجی مصرف سوخت‌های فسیلی میانگین افزایش حرارت زمین را نسبت به آغاز صنعتی‌شدن جهان زیر دو درجه سانتی‌گراد نگاه دارند. ایالات متحده آمریکا نیز که دومین آلاینده جهان به شمار می‌رود این توافق را امضا کرد. با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، رییس‌جمهور جدید آمریکا خروج کشورش از این توافق را که در زمان باراک اوباما بسته شده بود، اعلام کرد.

مجمع بین‌المللی تغییرات آب و هوایی در گزارش خود ذکر کرده، محدود کردن میزان گرم شدن کره زمین به یک و نیم درجه سانتی‌گراد بدین معناست که سطح آب‌های آزاد تا سال ۲۱۰۰ ده سانتی‌متر پایین‌تر از وقتی خواهد بود که کره زمین به میزان دو درجه سانتی‌گراد گرمتر شده باشد.

دانشمندان می‌گویند گرمتر شدن کره زمین موجب بالا آمدن سطح آب‌ها، بروز خشکسالی، آب‌گرفتگی، بارش باران‌های سیل‌آسا و فجایع زیست‌محیطی متعددی خواهد شد که زندگی انسان‌ها را با مخاطرات جدی روبرو می‌سازد.

در گزارش مجمع بین‌المللی تغییرات آب و هوایی تأکید شده، نجات کره زمین در مقابل افزایش دما همچنان امری امکان‌پذیر است، به شرطی که تغییرات "سریع و گسترده‌ای" در تمامی زمینه‌های زندگی رخ دهد.

 

محاکمه شرکت فرانسوی توتال آغاز می‌شود


شرکت فرانسوی توتال به جرم پرداخت رشوه برای عقد قرارداد با رژیم ایران روز پنجشنبه ۱۹مهر در پاریس به محاکمه کشیده می‌شود. سرنوشت دو ایرانی دخیل در این پرونده در ابهام است. علاوه بر این، کریستف دومارژوری مدیرعامل سابق توتال نیز چهار سال پیش در سانحه‌ای در مسکو کشته شد.

 
لطفا به اشتراک بگذارید: