ـ هشدار دانشمندان درباره گرمایش زمین-۲۰دقیقه

 

مجمع بین‌المللی تغییرات آب و هوایی با انتشار گزارشی هشدار داده برای محدود کردن میزان گرمایش زمین به اقدامات "فوری و گسترده" نیاز است. به گفته دانشمندان سهم تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر باید افزایش قابل‌توجهی پیدا کند.

در این گزارش ویژه که روز دوشنبه ۱۶ مهرماه (هشتم اکتبر) در نشست اینچئون در کره جنوبی منتشر شد، قید شده، چنانچه برای مقابله با گرمایش زمین کاری صورت نگیرد، گرمای کره زمین در فاصله سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۲ به مقدار ۵ /۱ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا خواهد کرد که این امر پیامدهای زیان‌باری را به همراه خواهد داشت.

این گزارش که با مشارکت ۹۱ نویسنده از ۴۰ کشور جهان تهیه شده، توصیه کرده برای جلوگیری از این وضعیت بایستی سهم تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر تا سال ۲۰۵۰ به ۷۰ تا ۸۵ درصد برسد.

به گفته دانشمندان میزان تولید دی اکسید کربن نیز باید تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴۵ درصد نسبت به میزان تولید شده در سال ۲۰۱۰ کاهش یابد.

نمایندگان ۱۹۵ کشور سال ۲۰۱۵ در نشست تغییر اقلیم سازمان ملل متحد در پاریس توافق کردند تا با میزان کاهش تدریجی مصرف سوخت‌های فسیلی میانگین افزایش حرارت زمین را نسبت به آغاز صنعتی‌شدن جهان زیر دو درجه سانتی‌گراد نگاه دارند. ایالات متحده آمریکا نیز که دومین آلاینده جهان به شمار می‌رود این توافق را امضا کرد. با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، رییس‌جمهور جدید آمریکا خروج کشورش از این توافق را که در زمان باراک اوباما بسته شده بود، اعلام کرد.

مجمع بین‌المللی تغییرات آب و هوایی در گزارش خود ذکر کرده، محدود کردن میزان گرم شدن کره زمین به یک و نیم درجه سانتی‌گراد بدین معناست که سطح آب‌های آزاد تا سال ۲۱۰۰ ده سانتی‌متر پایین‌تر از وقتی خواهد بود که کره زمین به میزان دو درجه سانتی‌گراد گرمتر شده باشد.

دانشمندان می‌گویند گرمتر شدن کره زمین موجب بالا آمدن سطح آب‌ها، بروز خشکسالی، آب‌گرفتگی، بارش باران‌های سیل‌آسا و فجایع زیست‌محیطی متعددی خواهد شد که زندگی انسان‌ها را با مخاطرات جدی روبرو می‌سازد.

در گزارش مجمع بین‌المللی تغییرات آب و هوایی تأکید شده، نجات کره زمین در مقابل افزایش دما همچنان امری امکان‌پذیر است، به شرطی که تغییرات "سریع و گسترده‌ای" در تمامی زمینه‌های زندگی رخ دهد.
لطفا به اشتراک بگذارید: