مجله اجتماعی، اقتصادی شماره۳۴

ایران سیزدهمین کشور با بیکاری بالا در جهان - مجله اجتماعی، اقتصادی شماره۳۴


با سلام خدمت شما عزیزان.
روز جهانی کودک رو پشت سر گذاشتیم. بر اساس تقویم روزجهانی کودک روز هشتم اکتبر مطابق با شانزدهم مهره. اما به دلیل اهمیت وضعیت کودکان در ایران شایان پرداختن زیادی به این موضوع هست. البته در ادبیات جدید سیاسی و اجتماعیِ ناشی از حاکمیت ولایت فقیه،کودک ایران رو با اصطلاحات و پدیده‌هایی چون «کودکان کار»، «کودکان خیابانی»،«کودکان شاغل در کوره پزخانه ها»، «کودکان محروم از تحصیل»، «کودکان معتاد»، «کودکان بی‌سرپرست»، «کودکان پیش‌فروش»، «کودکان زباله گرد»، «کودکان کولبر»، «کودک‌آزاری» و... می‌شناسیم!
به امید روزی که کودکان ایرانی هم بتونن در ایران آزاد آینده خودشون رو بسازن، برگهای مجله امروزمون رو بعد از اخبار می‌بینیم.

اخبار


ایران سیزدهمین کشور با بیکاری بالا در جهان


رسانه حکومتی مشرق در گزارشی نوشت آمار صندوق بین المللی پول نشان می دهد، نرخ بیکاری در ایران بالا رفته و نسبت به سال گذشته با 4 پله نزول در مقایسه با سایر کشورهابه 13 درصد رسیده است و از سال 92 تاکنون هم 16 پله بدتر شده است.

۵۰ درصد مردم دچار فقر مطلق شده اند


خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ارتجاع: امسال شرایط اقتصادی برای بیشتر مردم سخت‌تر شده است تا جایی که پیش‌بینی می‌شود که نرخ بیکاری به آماری خطرناک برسد چراکه در یک سال اخیر فقر مطلق در کشور از ۱۲ درصد به ۵۰درصد افزایش یافته و نرخ خط فقر نزدیک به ۶میلیون تومان رسیده است‌.

صنایع رانت خوار وابسته به سپاه، چپاولگران بزرگ اقتصاد ایران


یک کارشناس اقتصادی رژیم: فلسفه وجودی صنایعی مانند پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها تامین مواد اولیه سایر واحدهای تولیدی، اشتغال و رفاه جامعه است، اما این گروه سعی می‌کنند مواد اولیه را به تولیدکنندگان نداده و در عوض صادر کنند که نتیجه آن کاهش اشتغال‌زایی در کشور است. از سویی با کسب ارز و فروش آن سودهای هنگفتی به دست آورند و این اقدامات با کمک مافیای رسانه‌ای آنها صورت می‌گیرد.

در قزوین ۵ هزار نفر بیکار شده‌اند


یک کارگزار رژیم در خانه کارگر قزوین: ۶۰، ۷۰ درصد واحدهای تولیدی استان قزوین در کُما هستند. ۳۰ درصد باقیمانده هم فقط چراغ‌شان روشن است .مردم حقوق‌بگیر دارند «فوج فوج» بیکار می‌شوند؛ در همین استان قزوین، ماه گذشته (شهریور) نرخ تعدیل بسیار بالا بود؛ در مجموع ۸۸۱ نفر تعدیلی در یک ماه داشتیم. در شش ماه نخست امسال، نزدیک به ۵۰۰۰ کارگر بیکار شده‌اند.

گران شدن ۷۴ درصدی قیمت مسکن


مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی رژیم: اتفاقات کلان اقتصادی و نوسانات ارزی بازار مسکن را نیز متلاطم کرد و در شهریور امسال نسبت به شهریور پارسال شاهد افزایش ۷۴ درصدی قیمت مسکن بودیم.

طیور در گرسنگی، صنعت مرغداری در بحران


رئیس هیات مدیره مرغ تخم‌گذار: مرغداران در بحران هستند و در صورت نبودن نهاده‌ها تا پنجشنبه و جمعه این هفته مرغ‌ها بدون غذا می‌مانند. در حال حاضر هم برخی مرغداری‌ها چیزی برای تغذیه مرغ‌ها ندارند و بحران نبود نهاده‌ها مرغداران را نگران کرده است. در کنار مجموعه مشکلات مرغداریهای تخم گذار افرایش ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصدی قیمت کارتن و شانه به مشکلات آنها افزوده است.

گرد و غبار ۱۵۱ نفر را راهی بیمارستان کرد


سخنگوی سازمان اورژانس رژیم: از تاریخ ۱۵ لغایت ۱۶ مهرماه تا ساعت ۷ صبح به علت وزش شدید باد و گرد و غبار در استان های کرمان و سیستان و بلوچستان۱۵۱ نفر به مراکز درمانی انتقال یافتند.

گزارش اول «کامیونداران چنگ درچنگ باغارتگران»


اعتصاب شکوهمند کامیونداران به رغم همه تهدید و فشارها ادامه یافت . مجلس ارتجاع مجبور شد تا در یک جلسه غیر علنی راههای فریب و سرکوب و غارت بیشتر کامیونداران را مورد بررسی قرارداده تا بلکه بتونه برای بحرانی که سراپای رژیم ضد مردمی ولایت فقیه رو در بر گرفته راههای برون رفت پیدا کنه. اما اونچه که دیکتاتوری آخوندی فهم نکرده اینه که کارد به استخوان این زحمتکشان رسیده و با این ترفندها صورت مسئله پاک نمی‌شه. توجهتون رو به گزارشی از اعتصاب کامیونداران و مشکلات اونها جلب می کنیم.

گزارش دوم « لولای تصویری وضعیت فاضلاب محله دنارت »


سه چهارم فاضلاب‌های کشور فاقد تصفیه خونه هستن. این آماری بود که وزیر نیروی حاکمیت آخوندی در تیرماه امسال در تلویزیون حکومتی داد. معنای این حرف اینه که حدود ۶۰ میلیون نفر از جمعیت ایران در تهدید آلودگی از طریق فاضلاب هستند. که در برخی مناطق حتی با اختصاص بودجه مختصری قابل حله ولی روی زمین میمونه چون درآمدهای مردم ایران صرف غارتگری حاکمان و مخارج جنگ افروزیهای خارجی میشه. محله دنارت در اصفهان هم یکی از صدها نمونه اس که میبینم با وجود اینکه تصفیه خانه فاضلاب فقط ۵۰۰متر با اونا فاصله داره، مردم این محله از شبکه فاضلاب محروم هستند.

گزارش سوم «رنج بی پایان کارگران»


بانک مرکزی در گزارش تیر ۹۷ خودش در مورد بودجه و دخل و خرج خانوار ایرانی در سال ۹۶ رسماً اعلام کرده: ۲۸ درصد خانوارها فاقد حتی یک فرد شاغل هستند. اینو داشته باشین تا یه آمار دیگه خدمتتون بدم. بر اساس آمار گیری سال ۹۵ تعداد خانوارهای ایرانی ١٣٩٥ به ٢٤ میلیون و ١٩٦ هزار و ٣٥ خانواده بوده است. حالا ۲۸ درصد این آمار یعنی ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر بیکار رو نشون میده. البته همه میدونیم که آمارهای رسمی رژیم آخوندی بسیار کمتر از واقعیته به طوری که برخی کارگزاران رژیم ، نرخ بیکاری در ایران رو بیش از ۴۰ درصد برآورد می‌کنن.

یک وجه بارز این بیکاری گسترده، وضعیت کارگران فصلیه.
نبود شغل مناسب و درآمد کافی.
دوری از خانواده.
افزایش بیکاری.
نبود امنیت شغلی و نداشتن بیمه.
همینطور نبود مکان مناسب برای اسکان در محل کار، بخشی از قصه پرغصه کارگران فصلیه.
یه گزارش رو در این زمینه ببینیم.
لطفا به اشتراک بگذارید: