ارز.ادعا.واقعیت

گزارش خبری


طی یک سال گذشته و به خصوص در دو ماه گذشته شاهد افزایش تصاعدی قیمت دلار بودیم. از اواخر فروردین امسال که جهانگیری ارز 4200تومانی را اعلام کرد تا اوائل مهر که قیمت ارز به مرز 20هزار تومان رسید اینکه فرمان لکوموتیو جهنمی قیمت ارز در دست کیست موضوع جنجال رسانه های حکومتی بود.

رسانه ها و مقامات حکومتی علت را به بیرون از نظام و جنگ روانی و توطئة دشمنان نسبت می‌دادند.

اما هنگامی که دولت با جو روانی که ایجاد کرده بود، ارز خود را با قیمتهای سرسام‌آور در بازار فروخت و از طرف دیگر در وحشت از انفجار خشم فزاینده مردم غارت شده، یک دفعه قیمت ارز پایین آمد. چه شد قیمت ارز کاهش یافت؟ و اصلاً چرا بالا رفت؟ گزارش کوتاهی را در این زمینه ببینیم:

 

به محض اعلام سقوط نرخ دلار کیهان خامنه ای 10مهر در تیتر صفحه اولش مدعی شد:«‌سقوط نرخ دلار پس از شلیک موشک، حکم اعدام و تعویق FATF» کیهان خامنه ای به این ترتیب تلاش کرد از این نمد کلاهی برای مشروعیت دادن به موشک‌پرانی‌های رژیم و لاپوشانی بحرانهای گریبانگیر نظام بدوزد. جالب است که در باند روحانی به صورت دیگری در صدد سوءاستفاده از این جریان هستند.

حمید بعیدی‌نژاد سفیر روحانی در لندن در پیامی توئیتری نوشت: «با شروع ریزش قیمت ارز، حالا نوبت مجلس است که با تکمیل فرآیند FATF و تصویب استانداردهای بین‌المللی نظام بانکی، روند تثبیت واقعی نرخ ارز و از میان رفتن حباب ساختگی در بازار را تداوم بخشند».

و نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در روز ۹مهردر جمع اعضای اتاق بازرگانی، کماکان تلاش کرد بحران ارز را به آمریکا و تحریمها نسبت دهد. وی مدعی شد که بحران ارز ناشی از «فشارهای تحریمی آمریکا» و «آشفتگی بازار پول است که به بازار ارز نیز سرریز کرده است».

اما تضاد منافع یکی از اعضای اتاق بازرگانی را به فاش گویی واداشت.

علی‌اصغر زبردست رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان به نوبخت گفت:« قرار است دولت از محل فروش ارز درآمد کسب کند و بدهی زمان دولت مهر‌ورزی را پرداخت کند».

وی افزود« دولت می‌خواهد ارز بفروشد و درآمد چندین میلیاردی جور و بدهی‌های خود را به بانک‌ها و تأمین اجتماعی پرداخت کند و فشار به بخش خصوصی وارد کند».

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس(تسنیم) نیز در این دعوا دست مجلس و دولت را رو کرد:

 

حسین راغفر اقتصاددان از باند روحانی

بدهی بانکهای خصوصی حتی به بانک مرکزی افزایش پیدا کرده که عمدتا صدهزار میلیارد تومن فقط این بانک ها فقط به بانک مرکزی بدهکار هستند بنابراین اینها عملا قادر به تامین این کسریهاشون نیستن، دولت و مجلس تصمیم گرفتند این رو از جیب مردم تامین کنند یعنی با افزایش قیمت ارز»

افشای این واقعیتها روحانی را به صحنه کشاند تا طبق معمول واقعیت را معکوس کرده و بگوید«

: ما به هیچ عنوان نمی خواهیم از بالا رفتن ارز ریال به دست بیاوریم. این حرف یک تهمت هست به دولت.

بالا بردن نرخ ارز در واقع ترفندی برای زدن جیب مردمه. کمااینکه پایین آمدن نرخ ارز هم موضوع دوجایه خوریشان است.

یورونیوز 10مهر


من فکر می کنم یه شرایط تصنعی ایجاد کردن و یه شوکی میدن که قیمت ها را کنترل کنند. اصلن واقعی نیست. شما تک تک این صرافی ها تشریف ببرید هیچکدومشون نمی فروشن. حتی اونهایی که نرخ زدن پشت ویترنشون نمی فروشن فقط بهونه یی شده که بتونن بخرن.

روزنامة حکومتی اعتماد در روز 11 مهر به نقل از راغفر اقتصاددان حکومتی یک فقره دیگر از فریبکاری رژیم را رو کرد و نوشت« کاهش قیمت ارز» یک عبارت غلط است و عبارت درست این است که هنوز قیمت ارز، پنج برابر قیمت ارز سال گذشته است و این افزایش قیمت ظرف 6، 7 ماه اصلا به هیچ وجه منطقی نیست.

درواقع این یک نوع مهندسی افکار عمومی است که ارز کاهش پیدا کرده است. ارز کاهش پیدا نکرده و تعبیر درست این است که هنوز ارز نزدیک به چهار برابر قیمت سال گذشته است».
لطفا به اشتراک بگذارید: