کسادی اقتصاد ایران، پیش بینی صندوق بین المللی پول و بانک جهانی

کسادی اقتصاد ایران، پیش بینی صندوق بین المللی پول و بانک جهانی


 تارنمای بنیاددفاعازدموکراسی، ۲۰ مهر ۹۷، در مطلبی پیرامون وضعیت اقتصادی رژیم ایران پس از اجرایی شدن تحریمها نوشت، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی این ماه آماری را منتشر کرده و پیش بینی کردند که اقتصاد ایران طی دو سال بعد کاهش خواهد داشت.

این آمار بدنبال اعلام رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ در ماه مه مبنی بر ترک توافق اتمی و اعمال مجدد تحریم های آمریکا می باشد. اولین دور تحریم های تجدید شده در ماه اوت به مورد اجرا درآمد و دور بعدی دراوایل نوامبر (۱۳ آبان ۹۷) می باشد.

اقتصاد ایران رو به کاهش، پیش بینی تورم بالای ۳۰ درصد برای سال آینده میلادی


در دور اول که تحریم ها شروع به تاثیرگذاری کرد صندوق بین الملی پول در ۸ اکتبر اعلام کرد که برآورد می کند اقتصاد ایران یک و نیم درصد تا پایان سال ۲۰۱۸ و سه و شش دهم درصد تا سال ۲۰۱۹ کاهش خواهد داشت که این برآورد ها با برآورد بانک جهانی برای سال مالی در پایان مارس ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ همخوانی دارد.

با استناد به تاثیر تحریم ها، بانک جهانی پیش بینی می کند که بخش صنعت ایران بیشترین ضربه را با ۷درصد رکود برخلاف پیش بینی ها برای هردوسال خواهد خورد.

هردو سازمان برای سال ۲۰۱۸ تورم را بالای ۲۰ درصد و برای سال ۲۰۱۹ بالای ۳۰ درصد پیش بینی می کنند.

این بدنبال پیش بینی خود مرکز تحقیقات مجلس رژیم ایران است که در ماه اوت منتشر شد وکاهش اقتصادی را پیش بینی می کرد. همچنین با استناد به تحریمها، این مرکز پیش بینی می کرد رکود اقتصادی بین نیم تا دو ممیز هشت دهم درصد در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ و بین سه و هشت دهم و پنجم و نیم درصد برای سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ باشد.

این گزارش همچنین خاطر نشان میکند همکاری اروپا با تهران عامل مهمی در تعیین میزان سختی که اقتصاد ایران متحمل خواهد شد می باشد....

 رکود و تورم ، بحرانی که نابودی بیش از پیش کسب و کارها را بدنبال دارد


رکود وتورم دو پدیده منفی اقتصادی و عکس یکدیگر هستند یعنی زمانی که رکود است تقاضا برای خرید کم است و قیمتها پایین می‌آید. اما وقتی تورم بالا است یعنی تقاضای مصرف‌کننده بالا است و در بازار رقابتی، قیمت کالاها هم افزایش پیدا می‌کند.

اما در اقتصادهایی که با بحرانهای شدیدی مواجه هستند و در موارد نادری در دنیا پدیده‌یی به‌وجود می‌آید که به آن رکود تورمی می‌گویند، یعنی همین وضعیتی که در حال حاضر رژیم ایران را به آن مبتلا کرده است. به‌دلیل این‌که مردم توان خرید ندارند کارخانجات فروش ندارند اما قیمتها هم هر روز بالاتر می‌رود.

رکود تورمی بسیار خطرناک است؛ در شرایطی که تورم سیر صعودی دارد و با وجود نرخ بالای بیکاری، مصرف‌کنندگان هم پول کمتری خرج می‌کنند زیرا پول در اختیار مصرف‌کننده روزبه‌روز کم ارزش‌تر می‌شود.

در حال حاضر کسب و کارهای کوچک و قدرت خرید مردم بیش از هر چیزی تحت تاثیر این وضعیت قرار گرفته و می‌رود که این بحران منجر به نابودی بسیاری از کسب و کارهای کوچک و کاهش بیشتر قدرت خرید مردم شود.

این وضعیت در شرایطی است که با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و با توجه به شرایط اقتصادی و قیمت‌های فعلی بازار، افزایش سرسام‌آور نرخ ارز نیز مزید بر علت شده است.

تاثیرات این وضعیت در بازار به حدی است که داد بازاریان هم در آمده است و خبرگزاری حکومتی تسنیم با پخش کلیپی حرفهای آنها را چنین منعکس کرده است: «واقعا نمی‌توانم کاسبی کنم و کاری انجام بدهم تولید داخلی متوقف شده است. تولید خوابیده است. کاری که مغازه‌دار می‌کند پول کرایه مغازه‌اش را هم در نمی‌آورد. اینجا ۲میلیون تومان هم نمی‌توانند و...».

 

بیشتر بخوانید:



خزانهداری آمریکادربارهتجارتبارژیمایرانهشدارداد


FATF وعواقبآنبرایرژیمایران


محسن بیگلری: دولت ازبحرانگرانیدلاروورشکستهشدنبرخیازمردمسودبرد


گرانی وقاچاقدارووهزینههای کمرشکندرمان


 

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: