تحولات ایران وجهان در۲۰دقیقه

 

1-هشدار معلمان ایران نسبت به برخورد پلیسی و امنیتی با اعتصاب کنندگان هشدار معلمان نسبت به برخوردهای امنیتی ـ

2-خبرگزاری رویتر: کره‌جنوبی در شهریور ماه خرید نفت از ایران را متوقف کرده استکره جنوبی خرید نفت از ایران را متوقف کرد ـ

3- سازمان پخش رادیو تلویزیونی ژاپن NHK:‌ شمار شرکتهای بین‌المللی در نمایشگاه تهران، به علت تحریمهای آمریکا کاهش چشمگیری داشته است. آثار تحریمهای آمریکا ـ

منبع:‌صدای آمریکا22مهر

گزارش1 ـ سناتور جوزف لیبرمن: رژیم ایران بزرگترین تهدیدی که ما با آن مواجه هستیم


سناتور جوزف لیبرمن رژیم ایران را به عنوان تهدیدی بزرگ معرفی کرد و خواستار مقابله با آن شد:

سناتور جوزف لیبرمن کاندیدای پیشین معاونت ریاست‌جمهوری آمریکا در مصاحبه با فاکس‌ نیوز گفت: ما در حال فشار آوردن روی رژیم ایران به‌لحاظ اقتصادی هستیم. مردم در تمامیت علیه این رژیم هستند. رژیم ایران، بزرگترین تهدیدی است که ما با آن مواجه هستیم.

سناتور جوزف لیبرمن پیشتر نیز در جلسه اتحاد علیه ایران اتمی گفته بود: وضعیت اقتصادی در ایران بدتر شده است. در این وضعیت، گزینه رژیم ایران این است که برنامه اتمی خود را کاملا متوقف کند و دست از حمایت از تروریسم بردارد. در غیراین صورت با انقلاب مردمی مواجه می‌شود که خواستار تغییر هستند.

این جلسه با حضور مقامها و شخصیتهای آمریکایی و عربی در نیویورک تشکیل شد، تهدیدهای رژیم ایران در زمینه‌های مختلف و راههای مقابله با آن بررسی شد.

سناتور جوزف لیبرمن، اشاره به بازگشت تحریمهای هسته‌یی آمریکا علیه رژیم ایران گفت پاسخ مثبت کشورها به این تحریمها نشانه قدرت آمریکا است. شرکتهای عمده اروپایی مانند توتال از ایران خارج شده‌اند. هر چند دولتهای اروپایی به این شرکتها فشار وارد می‌کنند، اما این شرکتها پاسخگوی سهامداران خود هستند و از ایران خارج می‌شوند.

سناتور لیبرمن نیز گفته بود:در مورد موضوع تحریمها زمانی که در سنا بودم به واقع درگیر آن بودم، موضوع این بود که به رژیم ایران گفته شود توسعه تسلیحات اتمی و تهدیدکردن آمریکا عواقبی دارد. ما همچنین در گروه اتحاد علیه ایران اتمی که من افتخار ریاست آن را دارم متمرکز بودیم که به تجار سراسر جهان بگوییم شما باید انتخاب کنید شما می‌توانید به ایران بروید ولی بعد تحت تحریمهای تصویب شده آمریکا قرار می‌گیرید. شما دیگر نمی‌توانید به اقتصاد آمریکا به بازار آمریکا و سیستم مالی آمریکا دسترسی داشته باشید و برخی از آنها عقب کشیدند ولی برخی به ایران رفتند.

 اکنون که پرزیدنت ترامپ تحریمها را مجدداً اعمال می‌کند برخی از آنهایی که به ایران رفته بودند بیرون می‌کشند و برخی هم می‌گویند به آنجا نخواهند رفت و این دقیقاً چیزی است که زمانی که ما این تحریمها را تصویب کردیم می خواستیم.

می دانم که دونالد ترامپ و دولت او نیز زمانی که تحریمها را مجدداً اعمال می‌کنند همین را می‌خواهند زیرا در نقطه‌ای فشار اقتصادی چنان قوی می‌شود که رژیم متعصب تهران باید بین اصرار بر یکدنگی خود و پذیرش خطر انقلاب دیگری در ایران انتخاب کند زیرا وضعیت اقتصادی مردم بسیار وخیم است.

گزارش 2 ـ لوایح سنای آمریکا برای تحریم گسترده حزب الله لبنان


لوایح سنای آمریکا برای تحریم گسترده حزب الله لبنان به تصویب رسید. این لوایح هم مقامها و هم ارگانهای این گروه را هدف قرار داده است:


سایت نشنال امارات متحده گزارش داد:

سنای امریکا دو لایحه مهم را باحمایت دو حزبی و باتفاق آرا تصویب کردکه شبه نظامیان حزب الله لبنان را هدف قرار می دهد.

قانونگذاران متمم های قانون ۲۰۱۷ « ممانعت از تامین مالی بین المللی حزب الله را بروی میز رئیس جمهور آمریکا فرستادند که انتظار می رود در روزهای آینده امضا شده و به قانون تبدیل شود.

قانون ممانعت ازتامین مالی بین المللی حزب الله  و قانون «استفاده از سپر های انسانی را متوقف کنید»  معروف به استاپ که باتفاق آرا در سنا تصویب شد، مسیر تحریمهای این گروه مورد حمایت رژیم ایران را هموار می سازد.

 قانون ممانعت ازتامین مالی بین المللی حزب اللهبدنبال افراد خارجی و شرکت هایی خواهد بود که داوطلبانه حمایت مالی، مادی و تکنولوژیکی از حزب الله و وابستگان آن می کنند.

لایحه سنای امریکا این ارگانها را تحریم می کند:‌

 اداره امور خارجی حزب الله ، تلویزیون المنار، رادیو النور و گروه رسانه های لبنان، صندوق بیت المال، انجمن حمایت از مقاومت اسلامی و جهاد البنا

سنای آمریکا همچنین قانون ممانعت از استفاده از سپرهای انسانی را تصویب کرد که تحریم هایی راعلیه گروه هایی مانند حزب الله، حماس و القاعده اعمال می کند که متهم به استفاده از سپرهای انسانی در جنگ ها میباشند.

در روز پنجشنبه ۱۲مهرماه هم دفتر کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا با هدف «مختل کردن شبکه‌های حمایت مالی حزب‌الله»، یک فرد و هفت شرکت وابسته به این گروه را به فهرست تحریمهای خود اضافه کرد.

خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد یک شهروند لبنانی به نام محمد عبدالله الامین را در فهرست تروریستهای جهانی قرار داده است.


همچنین دولت آمریکا علاوه بر این فرد، در یک تحریم جمعی نام هفت شرکت مستقر در لبنان را که تحت مالکیت یا کنترل الامین هستند به این فهرست اضافه کرده است.


در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا تأکید شده دولت آمریکا در سال ۲۰۱۸، بیش از هر زمان دیگر تحریمهای مرتبط با حزب‌الله لبنان را اعلام کرده است.


لازم به یادآوری است که طبق قوانین آمریکا، شهروندان این کشور از انجام معاملات تجاری با افراد و مؤسسات تحریم شده منع می‌شوند.


گزارش3 ـ تغییر بافت اجتماعی سوریه توسط رژیم ایران

رژیم ایران در ادامه جنایات خود در سوریه مشغول تغییر بافت جمعیتی در منطقه وسیعی از این کشور است. گزارشی از تلویزیون الاخباریه

 تغییر بافت اجتماعی سوریه توسط رژیم ایران

در سوریه ساحل جنوبی رود فرات که از شهر المیادین به سوی شهر آلبو کمال جاری است و به منطقه شامیه معروف است در کنترل عناصر سپاه پاسداران است .

 به نوشته شبکه فرات پست در زمانیکه این منطقه تحت کنترل رژیم اسد بود به هر شهروند سوری که تمایل داشت به آن بازگردد ۳ هزار لیره داده می شد

ولی امروز عناصر سپاه پاسداران که کنترل آنرا در دست دارند مانع بازگشت مردم می شوند.

احمد رمضان یکی از اعضای اپوزیسیون سوریه در این رابطه گفت در استان دیر الزور حتی زرهی هایی حرکت می کنند که پرچم رژیم ایران را دارند

 الان رژیم ایران تلاش می کند تا از منطقه شامیه به مرزهای عراق برسد و در نتیجه ارتباط میان تهران و سوریه را از این منطقه برقرار کند .

 در مناطق تجاری و مسکونی دمشق هم همین خطر وجود دارد .

 در حلب و حمص همین مشکل وجود دارد و رژیم ایران هزاران شهروند سوری را مجبور به ترک خانه هایشان می کند، به آنها فشار می آورد که خانه هایشان را بفروشند و در بعضی موارد مغازه های آنها را به آتش می کشند تا صاحبان آنها را مجبور به ترک یا فروش آنها کنند . این وقایع مسکوت گذاشته شده است.

 ما در سوریه در مقابل جنگ تغییر بافت اجتماعی توسط رژیم ایران قرار داریم

رژیم ایران تنها به این اکتفا نمی کند که مردم سوریه به خانه هایشان باز نگردند بلکه شبه نظامیان موسوم به نجبای عراق نیز در استان دیر الزور به مردم فشار می آورند تا مذهبشان را تغییر دهند و آنها را مجبور کنند تا در صفوف شبه نظامیان فعالیت کنند.

عوامل رژیم ایران همچنین نام بعضی مساجد در این منطقه را تغییر داده اند

 آنها یک مسجد را در محله الجوره به مرکز توزیع مواد به نیازمندان تبدیل کرده اند تا از فقر و نیازمندی هایشان سوء استفاده کنند.

 رژیم ایران یک حسینیه نیز در محله عین علی در حومه شرقی استان دیرالزور تاسیس کرده تا از آن بعنوان یک پایگاه استفاده کند

در طرف دیگر دیرالزور نیروهای آمریکایی و همپیمانان سوری آنها قرار دارند ولی چیزی که روشن است این است که رژیم ایران به سادگی دست از دیرالزور بر نمی دارد.

الاخباریه-nohدخالت های پاسداران رژیم در سوریه

گزارش 4ـ کاهش درآمدهای نفتی رژیم ایران


صادرات نفت ایران مستمر کاهش می یابد چرا که خریداران از تحریمها می ترسند

ماه گذشته تولید نفت ایران بازهم سقوط کرد. این پیش از اعمال دور دوم تحریم های آمریکا علیه رژیم ایران است.

بدین ترتیب درخواست نفت ایران در بازارهای جهانی کاهش پیدا می کند.

 آژانس بین المللی انرژی در پاریس گفت فروش نفت ایران در ماه سپتامبر گذشته به یک میلیون و ششصد هزار و سیصد بشکه در روز کاهش یافته . یعنی طی سه ماه در سال جاری هشتصد هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده است .

این کاهش از یک سال و نیم پیش شروع شده و انتظار می رود که فروش نفت ایران با شروع مرحله دوم تحریم های اقتصادی آمریکا که در پنجم نوامبر آینده به پایین ترین میزان خود برسد.

دولت آمریکا قصد دارد تا صادرات نفت ایران را به صفر کاهش دهد.

این در حالی است که چین بعنوان بزرگترین وارد کننده نفت ایران می گوید ۲۶ درصد از نیازهایش را از ایران تامین خواهد کرد .

هند هم بعنوان دومین وارد کننده بزرگ نفت ایران هنوز خرید نفت از ایران را تعیین تکلیف نکرده است.

واردات نفت هند ۲۳ درصد از صادرات نفت ایران است.

با نزدیک شدن مرحله دوم تحریم های آمریکا، رژیم ایران در مقابل یک بحران سخت اقتصادی قرار خواهد گرفت.

 بویژه بخاطر اینکه ۶۰ درصد از درآمدهای رژیم از فروش نفت و ۸۰ درصد آن از کل صادراتش است.

این یعنی بعد از آنکه آمریکا مجازات هایش را بر روی سیستم بانکی این رژیم اعمال کرد درآمدهای اصلی آنها از دست خواهد رفت . چنین وضعیتی تمامیت رژیم ایران را تهدید خواهد کرد .

اسکای نیوز-افت تولید نفت ایران

گزارش5 ـ قاتلی که به دیگران عفو می دهد!


سرتیپ اسعد الزعبی از رهبران اپوزیسیون سوریه می گوید بشار اسد که در قتل عام مردم سوریه دست دارد در آخرین مراحل سرنگونی خود به دیگران عفو می دهد! بخشهایی از مصاحبه وی با اسکای نیوز را می بینیم:

بشار اسد برای پشت سر گذاشتن جنگ در سوریه و تثبیت منصبی که در آن نشسته عفو عمومی اعلام کرد.

 عفو کسانی که از ارتش او جدا شدند و به خارج سوریه رفتند یا هنوز در این کشور زندگی می کنند.

 شخصیتهای اپوزیسیون به این طرح مشکوکند. آنها نگرانند که چه بسا اسد بخواهد از اپوزیسیون انتقام بگیرد.

بر اساس طرح عفو بشار اسد کسانی که بعد از قیام سال ۲۰۱۱ از ارتش او فرار کرده اند عفو می شوند.

 سؤالی که در این رابطه مطرح می شود این است که چرا در چنین زمانی فرمان عفو داده می شود . در سال ۲۰۱۵ نیز بشار اسد مشابه همین حکم را صادر کرده بود.

در این رابطه سرتیپ اسعد الزعبی از ریاض به اسکای نیوز گفت ابتدا باید این مثال را بزنم که می گویند اگر شرم نمی کنی هر کاری دوست داری را انجام بده .

 وقتی که از قانون عفو صحبت می کنیم این دومین یا سومین بار است که در دوره انقلاب سوریه، بشار اسد چنین حکمی را صادر می کند . به نظر من این آخرین حربه ای است که بشار اسد قبل از سقوط نهایی اش در دست دارد.

 خوب است که همه بدانند اگر یک افسر فرار کرده باشد بر اساس قوانین دو یا ده یا ۱۵ سال زندانی می شود، ولی افسری در سطح بشار اسد که مرتکب تمامی جنایت هاشده ، نزدیک به یک و نیم میلیون نفر را به قتل رسانده ، ۱۲ میلیون نفر را آواره کرده . ۷ میلیون نفر را بی خانمان کرده ، چهار و نیم میلیون خانه را ویران کرده ، کشته و مجروح کرده و آواره کرده و تسلیحات شیمیایی بکار گرفته چه حکمی باید بگیرد ؟

 ثانیا بشار اسد مشروعیت ندارد . چگونه فردی که از نظر تمام دنیا نا مشروع است می تواند چنین حکمی را بدهد ؟

علاوه بر این حاکمیت سوریه در دست او نیست. این تصمیم را یا روسیه گرفته یا رژیم ایران و در نتیجه وقتی که چنین حکمی را صادر می کند باعث تمسخر می شود نه تنها تمسخر اپوزیسیون بلکه تمامی کشورهای جهان که این عفو را شنیده اند او را مسخره می کنند.

اسکای نیوز-سوریه عفواسد و شک مخالفین -از تحلیگران ژنرال الزعبی

گزارش6 ـ گردهمایی علیه توسعه طلبی های رژیم ایران در لبنان


احزاب و روشنفگران لبنان علیه سیاستهای سرکوبگرانه حزب الله لبنان و دخالتهای رژیم ایران اعتراض می کنند:

به گزارش الاخباریه قرار بود جمعی از مخالفان توسعه طلبی های رژیم ایران در لبنان تجمعی را در یکی از هتل های بیروت برگزار کنند ولی این هتل بخاطر فشارهای وارد شده به آن توسط حزب الله مانع برگزاری چنین گردهمایی شد.

ولی با تکیه بر اصل محکومیت سرکوب سیاسی ،دو حزب کتائب و احرار لبنانی به گردهمایی بزرگی فراخوان دادند تا برای آزادی عمل سیاسی و محکومیت هر گونه از دخالت های رژیم ایران در امور داخلی لبنان تجمع کنند.

در این گردهمایی نوفل ضو نویسنده و تحلیل گر سیاسی لبنانی گفت: مسؤلیت دخالت های رژیم ایران در مسائل سیاسی لبنان یا حزب الله لبنان که با قدرت اسلحه خود را تحمیل کرده است. این وضعیت به عهده کسانی است که سکوت کرده یا به آن تن داده اند.

. در این گردهمایی که جمع گسترده ای از شخصیتها و فعالان سیاسی شرکت داشتند بر مخالفت با هرگونه تهدید علیه آزادی بیان و تهدیدکسانی که با سمت گیری های حزب الله مخالف اند تاکید شد.

فارس faresسعید نماینده سابق لبنان گفت : استمرار بستن دهانها و هدف قرار دادن کسانی که با تسلیم شدن به زورگویی و مصادره اراده لبنانی ها و دولت آنها توسط سلاح غیر قانونی که حزب الله در اختیار دارد مخالف اند نیاز مند آن است که نیروهای زنده در جامعه لبنان برای دفاع از مبادی اصولی دولت لبنان متحد شوند.

 تجمع کنندگان حاکمیت سیاسی لبنان را مسؤل تمام عیار سلسله تهاجماتی دانستند که فعالان را هدف قرار می دهد تا صدایشان را در مواجهه با سلاح غیر قانونی و بازتابهای آن خاموش کند.

 خبرنگار اخباریه از بیروت گفت این تجمع بیانگر اقدامی گسترده تر برای بازسازی حاکمیت لبنان در برابر توسعه طلبی ها و بدست گرفتن کنترل آن است .

منع مؤتمر مناهض للهیمنة الإیرانیة علی القرار اللبنانی فی بیروت

گزارش7 ـ خاطرات ژنرال جک کین از بمبهای کنار جاده یی در افغانستان


ژنرال ”جک کین “ در رابطه با جنگ در افغانستان گفتگویی با فاکس نیوز انجام داده است که می بینم

ژنرال جک کین: در هنگام عملیات ”سرج“ در عراق ژنرال پترائوس گفت ما همان کاری که در افغانستان انجام دادیم انجام دهیم

سه تن از رؤسای قبایل افغانستان از زمانی که ما وارد آن دره شده بودیم به آمریکاییان کمک کرده بودند ، که ریسک زیادی را برای خودشان خریده بودند . من برای ملاقات آنها رفتم.

واحد گشتی ، من را در وسط خودش قرار داد و به سمت پایین جاده خاک آلود ، راه افتادیم .

به من گفته شد مطمئن شوم که پایم را درست جا پای سرباز جلوی خودم میگذارم ،زیرا درست هفته گذشته ما چند سرباز را در این جاده به دلیل انفجار بمب کنار جاده ای و مین از دست بودیم .

در هر حال حرکت کردیم و چند مایل آنطرف تر ، به رئسای قبایل ، در یک کلبه گلی که برای انبار کردن محصول انگور بود ، وصل شدیم.

این دره ای پر از انگور و تاکستان بود .

 ما با هر سه رئیس قبیله ... که کلاشینکف حمل میکردند ، نشستیم و من با این سوال شروع کردم که چرا ؟

چرا شما تمایل دارید خودتان را در معرض اینچنین خطری قرار دهید؟

 یکی از آن رؤسای قبایل شروع به صحبت کرد و تمام نشست ما در صحبت با وی گذشت .

او گفت ،” این بخاطر آینده فرزندانمان است که دیگران آنرا بی ارزش میدانند “.

وی گفت ،” ما در اینجا در حضور طالبان چیزی به اسم زندگی نداریم، آنها به ما میگویند که چگونه لباس بپوشیم ، آنها به ما میگویید چه چیزی بخوریم ، آنها به ما میگویند چه کاری انجام دهیم ،آنها ما میگویند چگونه کار کنیم ،آنها ما و زنان ما را مورد ضرب وشتم قرار میدهند و با بمب های کنار جاده ای منفجر میشویم “.

و ادامه داد ” ما میدانیم که با چه خطری مواجه هستیم، ولی یک آینده روشن برای فرزندانمان، آن چیزی است که ما به دنبالش هستیم ، و به همین دلیل است که این کار را انجام میدهیم“.

چند ماه بعد که برگشتیم آن رئیس قبیله کشته شده بود

و ما از درگذشت آن رئیس قبیله مطلع شدیم و وی را بخاطر شجاعت و رشادتش و برای عزم و اراده اش مورد ستایش قرار دادیم . این بهایی بود که وی برای زندگی مردمش داد .  

علیرضا محجوب: افزایش دامنه خط فقر از 17 به 34 درصد


 علیرضا محجوب، عضو مجلس ارتجاع اعتراف کرد: خط فقر مطلق نسبت به سال گذشته حداقل دو برابر شده است یعنی دامنه شمول خط فقر مطلق از17 درصد به 34 درصد افزایش داشته است. وی افزود: سازمان بین المللی کار در تعریف خط فقر مطلق برای هر یک نفر 2 دلار هزینه در روز در نظر گرفته است. بنابراین با این تعریف، مستمری‌ها و درآمدهای حداقل بگیران زیر این خط است.

منبع:‌ عصر ایران 22مهر
لطفا به اشتراک بگذارید: