تحولات ایران وجهان در۲۰ دقیقه

 

گفتگوهای آمریکا و بحرین درباره دخالت شرورانه رژیم ایران دخالتهای شرورانه رژیم ایران در منطقه

هدر نائرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: واشینگتن دنبال به صفر رساندن صادرات نفت خام ایران پس از تحریمهای آبان ماه هستیمبه صفر رساندن صادرات نفت ایران ـ

پاریس:‌ اجلاس گروه ویژه اقدام مالی

اجلاس گروه ویژه اقدام مالی FATF در پاریس با حضور بیش از ۲۰۰ کشور جهان، بررسی شفاف‌سازی مالی ‌اجلاس اف ای تی اف در پاریس ـ

گزارش1 ـ قطع بانک های رژیم ایران از سوئیفت


درحالی که دولت ترامپ برای اعمال شدید تحریم های توافق اتمی علیه بانکهای ایرانی آماده می شود بخشی از این تلاش قطع رژیم ایران از سوئیفت یعنی اتحادیه بین المللی ارتباطات بانکی است . گزارشی از نشریه ویکلی استاندارد

یک گزارش تحقیقاتی که توسط مارک دوبوویتس در بنیاد دفاع از دموکراسی ها نوشته شده و درمیان سیاست مداران آمریکایی توزیع شد با استدلال می کند که قطع رژیم ایران از سوئیفت که یک ( سرویس) خدمات رسانی حیاتی برای تسهیلات برون مرزی است، نکته به نکته به اعتراضات احتمالی درمورد لغو سوئیفت پاسخ می دهد.

این گزارش می گوید رژیم ایران بدون آنکه کنترل شود از هر وسیله ای که بتواند برای تامین مالی تروریسم استفاده می کند.

همچنین این گزارش استدلال می کند، قطع بانک های رژیم ایران از سوئیفت برای نظام تحریم های کنونی آمریکا امری ضروریست . قطع تهران از این خدمات بخش کانونی فشار اقتصادی عیله این رژیم بود که منجر به توافق اتمی ۲۰۱۵ شد. بانک های رژیم ایران در سال ۲۰۱۶ مجدداً وصل شدند.

روزنامه "فایننشال تایمز" پبشیتر به تاثیر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و سرنوشت همکاری بانکهای رژیم ایران به سوئیفت پرداخته بود.

در صورت قطع رژیم ایران از سوئیفت، پیوند بانکهای آن از جمله بانک مرکزی، بانک ملی، سپه و صادرات با این شبکه قطع خواهد شد. پدیده‌یی که در جریان تحریم‌های سال ۲۰۱۲نیز اتفاق افتاد و عملاً آسیبی جدی به اقتصاد رژیم وارد آورد.

سوئیفت یک اتحادیه بزرگ است که مرکز آن در بروکسل واقع است.

سوئیفت در شرایط کنونی حدود ۱۱هزار بانک و مؤسسه مالی در ۲۰۹کشور جهان را در بر می‌گیرد و حدوداً ۶میلیارد پیام مالی در سال توسط سوئیفت مبادله می‌شود. 

گزارش 2ـ قاچاق نفت در بازار سیاه توسط سپاه پاسداران


بر اساس گزارش های مطبوعاتی آمریکا سپاه پاسداران با نزدیک شدن مرحله دوم تحریم های آمریکا که در چهارم نوامبر شروع خواهد شد تلاش می کند تا در تنگه هرمز نفت خام را بطور قاچاقی بفروش برساند

مجله فارن پالیسی نوشت:‌ شبه نظامیان سپاه پاسداران با قاچاق نفت می توانند ملیاردها دلار بدست بیاورند.

رژیم ایران تحت پوش فروش نفت خام در داخل کشور دست به قاچاق آن به خارج ایران می زند. این رژیم دست به بسیج تبلیغاتی زده و می گوید برای مقابله با تحریم ها و بازتابهای آن اوراق بهادار انرژی تهیه کرده است .

سؤالی که مطرح است این است که چه کسی در داخل ایران قادر است تا نفت را در چنین وضعیت وخیم اقتصادی درخارج ایران بفروش برساند.

 پاسخ منطقی این است که انگشت اتهام را به سپاه پاسداران و عوامل و دستگاههای مخفی اش که اقتصاد ایران را در کنترل خود دارد باید نشانه رفت  

بر اساس گزارش ها، سپاه پاسداران میلیون ها دلار را از طریق افزایش قاچاق نفت بدست می آورد .

 رسانه های حکومتی به نقل از برخی نمایندگان مجلس از پیدا شدن بیش از ۵۰ هزار بشکه نفت خام در تنگه هرمز به سوی آدرس های ناشناسی خبر داده اند .

فارن پالیسی عقیده دارد که این رویداد تنها شروع قاچاق نفت در آینده نخواهد بود بلکه تلاش رژیم برای دور زدن سلسله تحریم های پیش روست .

 انتظار می رود رژیم ایران تلاش کند روزانه یک میلیون بشکه نفت را برای مقابله با تحریم های اقتصادی اش تولید و آنرا توسط شبه نظامیان وابسته به سپاه پاسداران در بازار سیاه قاچاق کند .

بر اساس منابع اپوزیسیون ایران در سال ۲۰۰۷ در حالی که اقتصاد رژیم زیر تحریم بود سپاه پاسداران رژیم بیش از ۱۲ میلیارد دلار آمریکایی را از طریق قاچاق بدست آورده است .

 بر اساس آمار هفت سال بعد در حالی که تحریم های بین المللی علیه رژیم به اوج خود رسید روزانه ۱۲۵ هزار بشکه نفت و علاوه بر آن مشتقات نفتی با قیمت هفت میلیارد دلار از ایران قاچاق شده است .

اسکای نیوز قاچاق نفت توسط سپاه پاسداران 

گزارش3 ـ بحران سازیهای شبه نظامیان حزب الله لبنان


منابع لبنانی می گویند دومین مرحله از تحریمهای اقتصادی آمریکا علیه رژیم ایران تأثیر جدی بر شبه نظامیان حزب الله می گذارد

 حزب الله قادر نیست تحریم های جدید آمریکا را دور بزند و در نتیجه کل لبنان تحت تاثیر منفی آن قرار خواهد گرفت.

این تحریمها شبه نظامیان حزب الله لبنان را وارد بحران جدیدی می کند.

با نزدیک تر شدن مرحله دوم تحریم های آمریکا در ماه آینده بازتابهای این تحریم ها بر روی یکی از بازوهای اصلی رژیم ایران یعنی حزب الله لبنان نیز ظاهر می شود

قرار است تحریم های آمریکایی شبکه مالی رژیم ایران را فلج کند و در نتیجه این رژیم نخواهد توانست نیروهای نیابتی اش را در منطقه تغذیه کند، امری که باعث شده شبه نظامیان این رژیم در لبنان دست به اقداماتی برای مقابله با تحریم ها بزنند.

ولی این اقدامات تنها بر روی حزب الله بازتاب نخواهد داشت بلکه بر کل لبنان تاثیر خواهد گذاشت .

منابع لبنانی می گویند آنها تلاش می کنند با بکارگیری بخش های عمومی و خصوصی این تحریم ها را دور بزنند چرا که بعضی از کرسی های وزارتی در دولت لبنان را در اختیار دارند.

چنین اقداماتی نه تنها می تواند کل لبنان را زیر تهدید تحریم های آمریکا قرار دهد بلکه نهادهای دولتی آنرا نیز تهدید می کند.

فشار آمریکا بر روی رژیم ایران و عواملش نه تنها کاهش نیافته بلکه بیشتر هم می شود چرا که کنگره تصمیم گرفته است تا اقدامات جدی و تعیین کننده ای را علیه آنها انجام دهد .

آخرین اقدام آمریکا پنجشنبه گذشته بود که وزارت خزانه داری یک فرد و هفت شرکت لبنانی را به اتهام حمایت مالی از حزب الله لبنان هدف تحریم قرار داد.

تلاشهای حزب الله برای دور زدن تحریم های آمریکا دولت لبنان را در مقابل گزینه های سختی قرار خواهد داد چرا که آنها لبنان را با بحرانهای حساب نشده ای روبرو کرده اند.

اسکای نیوز-حزب الله و تاثیرات تحریمهای رژیم ایران براین گروه تروریستی

گزارش4 ـ تلاشهای شکست خورده رژیم ایران برای دور زدن تحریم های امریکا


تلاش رژیم ایران برای دور زدن تحریم های آمریکا موضوعی است که تلویزیون اسکای نیوز به آن پرداخته است. این تلاشهای شکست خورده است

تلاش های رژیم ایران برای خروج از بن بست ناشی از تحریم حتی در عراق نیز کارساز نیست

 گاز ایران در صورتی که به مهمترین بازارش یعنی عراق هم برسد دیگر نمی تواند پولی در مقابلش دریافت کند.

به این دلیل که عراق ملتزم شده تا تحریم های آمریکا را رعایت کند.

تحریم های آمریکا تازیانه ای است که بر فرق هر بانکی فرود خواهد آمد که با بانک های ایران رابطه دلاری داشته باشد.

ایران در انتظار شروع شدید ترین تحریم های آمریکا هم هست.

در این مرحله از تحریم ها که در چهارم نوامبر شروع می شود بخش انرژی رژیم هدف قرار خواهد گرفت.

رژیم ایران تا این لحظه نتوانسته حتی در بهترین صحنه های نفوذش یعنی عراق هم برای بحرانهای اقتصادی اش چاره ای پیدا کند.

بر خلاف اظهارات مسؤلین ایرانی که می گویند امکاناتی را دارند تا در کشورهای همجوار بازار صادرات خود را گسترش دهند، واقعیت تحریم های آمریکا در عراق نه می تواند مخفی بماند و نه نادیده گرفته شود.

 اگر چه شرکت ملی گاز ایران هم وعده هایی را به مردم داده ولی این وعده ها هم واقعیت ها را نمی توانند تغییر دهند.

 چرا که تحریم های آمریکا طناب دار را بر گردن تهران انداخته و شریانهای مهمش برای تامین هزینه های تروریسم فرا قاره ای را قطع کرده است

یکی از مهم ترین اهداف این تحریم ها کاهش صادرات نفت ایران و رساندن آن به صفر است .

در این میان فرشته نجات رژیم یعنی اروپا هم باید حسابهایش را با رژیمی که در میان چکش آمریکا و سندان تظاهرات مردمی قرار گرفته تعیین تکلیف کند.

 اسکای نیوز تلاش شکست خورده رژیم ایران

گزارش5 ـ به دستور خامنه ای آب به روی مردم عراق بسته خواهد شد


خامنه ای دستور داده است تا آب جاری از ایران بر روی مردم عراق بسته شود. مردم عراق علیه این اقدام ضدمردمی به خشم آمده اند:

رژیم ایران روز سه شنبه اعلام کرد آبهای جاری بسوی خاک عراق را که میزان آن به ۷ میلیارد متر مکعب می رسد قطع کرده واین اقدام باعث ایجاد کمبود آب و آلودگی آن می شود که در عمل بعضی از شهرهای عراق و در صدر آنها بصره از آن رنج می برند

معاون وزیر کشاوری رژیم بنام علی مراد اکبری گفته است ایران نزدیک به ۷ میلیارد متر مکعب آب را در مرزهای غربی و شمال غرب عراق به دستور خامنه ای قطع خواهد کرد.

او گفته است قرار است این میزان آب در سه پروژه اصلی به مساحت ۵۵۰ هزار هکتار در خوزستان در جنوب غرب ایران و ۲۲۰ هزار هکتار در خوزستان و ایلام مصرف شود.

 او ادعا کرده است که این پروژه ها برای افزایش تولیدات کشاورزی در کشور است و کمبود آب یکی از تهدیداتی است که با آن روبرو هستیم که می خواهیم آن را برطرف کنیم.

رژیم ایران در گذشته اکثر آبراهها در خاک ایران راکه به رود دجله در عراق می ریختند مسدود کرده و باعث کاهش بسیار زیاد آب در این رود شده است.

 حکومت اقلیم کردستان نیز در گذشته گفته است رژیم ایران مسیر رود کارون را بطور کامل تغییر داده و سه سد بزرگ را بر روی رودخانه کرخه احداث کرده است . این در حالی است که این دو رود منبع اصلی آب برای اقلیم کردستان و کل عراق بوده است


در پی تغییر مسیر رودخانه ها توسط رژیم ایران ، کمبود آب در عراق این کشور را با مشکلی جدی روبرو کرده است. استان بصره بطور خاص بخاطر کمبود آب ، آلودگی آن و نبود خدمات دولتی شاهد تظاهرات بزرگی در ماه ژوئیه بود .

در ماه ژوئن گذشته میزان نمک که از خلیج فارس به سوی شمال شط العرب می ریزد افزایش داشته است . این آب تنها منبع ساکنان استان بصره است.

اروند روند از پیوستن دو رودخانه دجله و فرات در شمال استان بصره تشکیل می شود و به دلیل برداشت آب از این دو رود توسط رژیم ایران و ترکیه میزان آب در آن کاهش یافته و باعث شده که آب شور از خلیج فارس وارد آن شود .

گزارش 6- موج ترور توسط شبه نظامیان رژیم ایران در جنوب عراق


استان بصره در جنوب عراق شاهد ترورهای جدید سازماندهندگان تظاهرات است. این جنایت جدید شبه نظامیان وابسته به رژیم ایران است

موج ترور توسط شبه نظامیان رژیم ایران در جنوب عراق


انگشت اتهام به سوی رژیم ایران و عواملش در این کشور نشانه رفته و باعث نگرانی در جامعه عراق شده است

در تظاهرات ماه گذشته در بصره کنسولگری رژیم ایران به آتش کشیده شد چرا که این رژیم در کشور عراق دخالت هایش را افزایش داده بود .

تظاهرات خونین در بصره به پایان رسید ولی با پایان آن سلسله ترورها شروع شد.

آخرین مورد ترور دو نفر در مرکز بصره در منطقه تویسه twessehبود که بدست افراد مسلح ناشناس صورت گرفت. ولی منابع عراقی انگشت اتهام را به سوی رژیم ایران و عوامل آن نشانه رفتند که در صدر آنها شبه نظامیان حشد الشعبی قرار دارند.

 این رویدادها باعث ایجاد ترس در میان شهروندان بصره و مناطق دیگر شد.

کارشناسان می گویند مقامات امنیتی این ترورها را عملیات جنایی می دانند اما مردم می گویند این اقدام کار شبه نظامیان برای ناامن کردن بصره است.

 بسیاری عقیده دارند که رویدادهای ماه گذشته در بصره و بطور مشخص تهاجم به کنسولگری رژیم ایران و تعدادی از مقرهای احزاب سیاسی در اعتراض به وضعیت وخیم زندگی و فساد دولتی امری کم سابقه بود.

از آن زمان به بعد شبه نظامیان حشد الشعبی مورد حمایت رژیم ایران اعلام کردند که تیپ هایی را تشکیل داده اند تا از آنها و نیروهای امنیتی در بصره پشتیبانی کنند.

انتظار می رود که این نیروها هر گونه تظاهرات و اعتراضی را در آینده سرکوب کنند .

 ناظران عراقی عقیده دارند این تشکل های نظامی مشابه عناصر بسیج در ایران اند که از سپاه پاسداران پشتیبانی می کنند، عناصری که به اقدامات سرکوب گرانه شان معروف هستند .

اسکای نیوز-ادامه ترور فعالین حقوق بشر بدست میلیشیاهای رژیم ایران در بصره

گزارش7 ـ انتقال سیاسی قدرت در سوریه


وزرای امور خارجه کشورهای غربی و منطقه‌ای،با کمک رسانی برای بازسازی سوریه پیش از آغاز روند انتقال سیاسی در این کشور زیر نظر سازمان ملل متحد مخالفت کردند.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، وزرای امور خارجه کشورهای حامی مردم سوریه ، از جمله مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در نامه ای به آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل متحد نوشتند تنها پس از اینکه انتقال سیاسی فراگیر و جدی تحت نظر سازمان ملل متحد صورت گیرد وارد بازسازی سوریه می شوند

این موضع در مقابل طرح روسیه اعلام شد که گفته بود حاضر است یک میلیون و هفتصد هزار آواره سوری ساکن کشورهای همجوار را در هماهنگی با اردن و لبنان و ترکیه باز اسکان کند.

کشورهای امضا کننده این نامه به گوترز گفتند با تمام وزن سیاسی خود در پشت عملیات سیاسی تحت نظارت سازمان ملل در ژنو خواهند رفت و از تلاشهای استفان دمیستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در سوریه حمایت خواهند کرد.

به گفته سازمان ملل ، بر اساس برآورد کارشناسان بین المللی و سوری هزینه بازسازی زیر ساختها در سوریه به ۴۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

 برخی دیگر از نامه‌نگاری‌ها و یادداشت‌ها در سازمان ملل متحد نیز، پایبندی به عدم همکاری با کسانی را نشان می‌دهد که در «جنایت‌های جنگی» دست داشتند.

یک سند اروپایی هم بیانگر این است که سازمان ملل متحد پس از انتقال سیاسی فراگیر در سوریه در پی مذاکرات میان طرف‌های سوری ، آماده تسهیل روند بازسازی خواهد بود. 

این در شرایطی است که ضرب الاجل توافق میان روسیه و ترکیه برای خارج شدن تسلیحات گروه‌های اپوزیسیون از منطقه حایل در استان ادلب در حال پایان است .

در حالی که رژیم اسد به همراه شبه نظامیان مزدور وابسته به رژیم ایران قصد داشتند برای تصرف استان ادلب تهاجم کنند، سازمان‌ملل و آمریکا نسبت به وقوع «فاجعه انسانی» در این استان هشدار دادند و در نهایت توافق ترکیه و روسیه، تهاجم محتمل به این استان را به حالت تعلیق در آورد.

پس از توافق ترکیه و روسیه آتش بس در این منطقه برقرار شد .ولی رژیم اسد همچنان تلاش می‌کند استان ادلب را بعنوان آخرین منطقه تحت کنترل اپوزیسیون، تصرف کند.

العربیه -الشرق الاوسط گروه دوستان سوریه

گزارش8 ـ آماده سازی منطقه حائل در سوریه توسط ترکیه


در حالی که رژیم اسد به همراه شبه نظامیان مزدور وابسته به رژیم ایران قصد داشتند برای تصرف استان ادلب تهاجم کنند ، سازمان‌ملل و آمریکا نسبت به وقوع «فاجعه انسانی» در این استان هشدار دادند و در نهایت توافق ترکیه و روسیه، تهاجم محتمل به این استان را به حالت تعلیق در آورد.

پس از توافق ترکیه و روسیه آتش بس در ادلب برقرار شد .ولی رژیم اسد همچنان تلاش می‌کند استان ادلب را بعنوان آخرین منطقه تحت کنترل اپوزیسیون، تصرف کند .

هم اکنون میلیونها نفر در ادلب در انتظار آن هستند که مشاهده کنند چه کسی زمام امور را بدست خواهد گرفت

 همزمان با هماهنگی های نظامی در ادلب آماده سازیها در منطقه حائل نیز شروع شده است

ترکیه در این رابطه ساکنان شهرهای ادلب را سر شماری کرده و از شهروندان خواسته تا آمار خانواده های خود را رسما اعلام کنند.

 انتظار می رود شوراهای محلی زمام امور در این شهرها بویژه در مناطق سپر فرات و قصن زیتون را بدست گیرند .

در زمینه نظامی هم ترکیه در حال جمع آوری اطلاعاتی در مورد هر یک از رزمندگان در ادلب و نیز آمار گیری از کلیه تسلیحات موجود در منطقه است .

تمامی گروهها مشمول این عملیات شده اند .

اقدامات ترکیه بویژه در زمینه مدنی در حالی انجام می شود که به دلیل نبود یا ضعف خدمات پایه ای مردم ساکن این استان در وضعیت سختی بسر می برند

وزیر اوقاف و آموزش یمن: رژیم ایران فرقه گرایی صادر میکند

احمد آتیا،( Ahmad Attia ) وزیر اوقاف و آموزش یمن، رژیم ایران را به خاطر ترویج فرقه گرایی در این کشور محکوم کرد. وی در مصاحبه با الشرق الاوسط گفت سران گروه های شبه نظامی حوثی دوره های فشرده تروریستی را در لبنان گذرانده و سپس به یمن فرستاده می شوند.آنها یمن را بدون ویزا به سوی لبنان ترک میکنند و بعداً بصورت قاچاق به ایران فرستاده میشوند

 

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: