در خاطره روزها ۲۳ مهر ۱۳۹۷- ۱۵ اکتبر


در خاطره روزها ۲۳ مهر ۱۳۹۷  


[caption id="attachment_169322" align="alignleft" width="250"]اولین سفینه فضایی چین اولین سفینه فضایی چین[/caption]

۲۳ مهر - ۱۵ اکتبر « ۲۰۰۳ میلادی» اولین سفینه فضایی چین


اولین سفینة فضایی «چین» به نام «کشتی آسمانی شمارة ۵» از صحرای «گبی» در مغولستان چین، به فرماندهی سرهنگ خلبان «یانگ لی وی» ۳۸ ساله به مدار زمین رفت و بامداد پنجشنبه ۱۶ اکتبر ۲۰۰۳ در دشت «گبی» به زمین بازگشت.





[caption id="attachment_169323" align="alignleft" width="250"]تظاهرات علیه جنگ تظاهرات علیه جنگ[/caption]

۲۳ مهر - ۱۵ اکتبر « ۱۹۶۵ میلادی» تظاهرات علیه جنگ


جنبش کارگری کاتولیک یک مراسم ضد جنگ در مانهاتان برگزار کرد که شامل آتش زدن کارت‌های خدمت سربازی می شد. این نخستین اقدام از نوع خود بود. البته این کار مطابق قانون جدید یعنی«قانون خدمت انتخابی» منجر به دستگیری می‌شود.





[caption id="attachment_169324" align="alignleft" width="250"]زادروز فریدریک ویلهِلم نیچه زادروز فریدریک ویلهِلم نیچه[/caption]

۲۳ مهر - ۱۵ اکتبر « ۱۸۴۴ میلادی» زادروز فریدریک ویلهِلم نیچه 


نیچه فیلسوف، شاعر، منتقد فرهنگی، آهنگساز و فیلولوژیست کلاسیک بزرگ آلمانی و استاد لاتین و یونانی بود که آثارش تأثیری عمیق بر فلسفه غرب و تاریخ اندیشه مدرن بر جای گذاشته‌است. در ۲۴سالگی، به کُرسی فیلولوژی کلاسیک در دانشگاه بازل دست یافت که جوان‌ترین فرد در نوع خود در تاریخ این دانشگاه به‌شمارمی‌رود.





[caption id="attachment_169325" align="alignleft" width="250"]آغاز تبعید ناپلئون آغاز تبعید ناپلئون[/caption]

۲۳ مهر - ۱۵ اکتبر « ۱۸۵۱ میلادی» آغاز تبعید ناپلئون


تبعید «ناپلئون بناپارت» در جزیره «سنت هلنا» که ۲هزارکیلومتر تا خشکی فاصله دارد، آغازشد. وی که پس از شکست در جنگ «واترلو» خود را تسلیم کرده بود، ۶ سال در یک خانة چوبی به‌سر برد و سال ۱۸۲۱درگذشت.





[caption id="attachment_169326" align="alignleft" width="250"]اعدام پیر لاوال اعدام پیر لاوال[/caption]

۲۳ مهر - ۱۵ اکتبر « ۱۹۴۵ میلادی» اعدام پیر لاوال


«پیر لاوال» که در زمان اشغال فرانسه، نخست وزیر «دولت ویشی» بود و با هیتلر از در سازش درآمده بود به‌جرم خیانت به فرانسه اعدام شد. وی در دفاع از خود این اتهام را ردکرده و گفته بود که در آن زمان اگر این کار نمی‌کرد فرانسه نابود و بسیاری از فرانسویان کشته می‌شدند.



لطفا به اشتراک بگذارید: