ـ قطع بانک های رژیم ایران از سوئیفت -۲۰دقیقه

 

درحالی که دولت ترامپ برای اعمال شدید تحریم های توافق اتمی علیه بانکهای ایرانی آماده می شود بخشی از این تلاش قطع رژیم ایران از سوئیفت یعنی اتحادیه بین المللی ارتباطات بانکی است . گزارشی از نشریه ویکلی استاندارد

قطع بانک های رژیم ایران از سوئیفت


یک گزارش تحقیقاتی که توسط مارک دوبوویتس در بنیاد دفاع از دموکراسی ها نوشته شده و درمیان سیاست مداران آمریکایی توزیع شد با استدلال می کند که قطع رژیم ایران از سوئیفت که یک ( سرویس) خدمات رسانی حیاتی برای تسهیلات برون مرزی است، نکته به نکته به اعتراضات احتمالی درمورد لغو سوئیفت پاسخ می دهد.

این گزارش می گوید رژیم ایران بدون آنکه کنترل شود از هر وسیله ای که بتواند برای تامین مالی تروریسم استفاده می کند.

همچنین این گزارش استدلال می کند، قطع بانک های رژیم ایران از سوئیفت برای نظام تحریم های کنونی آمریکا امری ضروریست . قطع تهران از این خدمات بخش کانونی فشار اقتصادی عیله این رژیم بود که منجر به توافق اتمی ۲۰۱۵ شد. بانک های رژیم ایران در سال ۲۰۱۶ مجدداً وصل شدند.

روزنامه "فایننشال تایمز" پبشیتر به تاثیر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و سرنوشت همکاری بانکهای رژیم ایران به سوئیفت پرداخته بود.

در صورت قطع رژیم ایران از سوئیفت، پیوند بانکهای آن از جمله بانک مرکزی، بانک ملی، سپه و صادرات با این شبکه قطع خواهد شد. پدیده‌یی که در جریان تحریم‌های سال ۲۰۱۲نیز اتفاق افتاد و عملاً آسیبی جدی به اقتصاد رژیم وارد آورد.

سوئیفت یک اتحادیه بزرگ است که مرکز آن در بروکسل واقع است.


سوئیفت در شرایط کنونی حدود ۱۱هزار بانک و مؤسسه مالی در ۲۰۹کشور جهان را در بر می‌گیرد و حدوداً ۶میلیارد پیام مالی در سال توسط سوئیفت مبادله می‌شود.
لطفا به اشتراک بگذارید: