تحریمهای جدید و سرآسیمگی رژیم

گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی


 

بینندگان عزیز سیمای آزادی خدمت شما سلام میکنم . آرزوی سلامتی، شادکامی و موفقت براتون دارم. در برنامة تیک تاک امروز در خدمت شما هستم تا نگاهی داشته باشیم به مهمترین موضوعات سیاسی روز. در گزارش امروز به تازه‌ترین تحریمهای آمریکا در آستانة آغاز دور جدید تحریمها می‌پردازیم و در گفتگوی امروز نگاهی می‌کنیم به سخنرانی امروز خامنه‌ای.

همون طور که لابد در خبرها شنیدید، وزارت خزانه‌داری آمریکا ۲۰ بانک و شرکت رژیم را که در ارتباط با سپاه پاسداران و طرحهای جنگ‌افرزانه و تروریستی آن قرار دارند، در لیست تحریمهای خودش قرار داد. این اقدام در آستانة آغاز دور تحریمهای جدید آمریکا، انعکاس زیادی در رسانه‌های بین‌المللی داشته و موجب وحشت و سرآسیمگی رژیم شده است. گزارشی در این باره

گزارش


آمریکا شبکه حامی استفاده ایران از کودکان سرباز را هدف قرار میدهد. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: وزارت خزانهداری روز سهشنبه شبکه‌ای از بانکها و شرکتهای تأمین کننده حمایت مالی نیروی شبهنظامی (رژیم) ایران (بسیج) را هدف قرار داد که گفته می‌شود کودکان سرباز را آموزش داده و برای جنگ همراه با سپاه پاسداران اعزام می‌کند. این تحریمها بخشی از کارزار اقتصادی آمریکا برای فشار بر (رژیم) ایران برای تغییر بنیادین سیاستهای آن از جمله توسعه موشکهای بالستیک حمایت از گروههای شبهنظامی منطقهای و نقض حقوق‌بشر می‌باشد.

آسوشیتدپرس می‌افزاید: وزارت خزانهداری گفت شبکه بنیاد تعاون بسیج نمونه ایست از آنکه چگونه سپاه پاسداران و نیروهای نظامی ایران مشارکت اقتصادی خود را در صنایع مهم گسترش داده و به ظاهر در تجارت مشروع، اما در واقع به حمایت مالی از تروریسم و سایر فعالیتهای شرورانه می‌پردازند». رژیم در تلویزیون خود، این خبر را با اختصار بسیار منعکس کرد و از هر گونه موضعگیری و اظهارنظر دربارة آن خودداری نمود. «وزارت خزانه‌داری آمریکا در تازه‌ترین اقدام ضد ایرانی خود، برخی سازمانهای تحت نظارت بسیج مستضعفین، ۳بانک ملت، پارسیان و مهر اقتصاد و شرکتهای فولاد مبارکه و تراکتورسازی ایران را تحریم کرد».

از آنجا که آمریکا مصمم است هر مؤسسه و نهادی را چه در ایران و چه در خارج ایران با سپاه پاسداران و بخصوص نیروی تروریستی قدس سپاه پاسداران را که در لیست تروریستی آمریکا قرار دارد، مورد تحریم قرار دهد، برخی در رژیم پیشنهاد کرده‌اند که بانکها و نهادهایی که هنوز تحریم نشده‌اند، از هر گونه ارتباط با سپاه پاسداران خودداری کنند و به مصداق گوشت خر و دندان سگ، تنها بانکها و مؤسساتی که خودشان هم در لیست تروریستی قرار دارند، با سپاه ارتباط داشته باشند.

تدبیری که باند خامنه‌ای به شدت در قبال آن واکنش نشان داده و آن را خود تحریمی خوانده‌اند. کیهان خامنه‌ای در شمارة امروز خود در همین رابطه تحت عنوان: توصیه عجیب یک مقام بانک مرکزی: تجویز خودتحریمی! برای همکاری با FATF می‌نویسد: « با این پیشنهاد بخش زیادی از نهادهای امنیتی و اقتصادی کشور باید در داخل کشور مورد تحریم قرار گرفته و این نهادها و سازمان‌ها مشکلات را بین خودشان حل کنند!».

کیهان می‌افزاید:‌ «بیش از دو سال است که منتقدان همکاری گسترده ایران با FATF تاکید دارند که اجرای کامل برنامه اقدام این نهاد باعث خود تحریمی می‌شود. اما هیچکدام از این کارشناسان نمی‌توانستند مفهوم خود تحریمی را به خوبی مدیر گروه پژوهشی بانکداری پژوهشکده پولی و بانکی به مخاطبان منتقل کنند».

در همین رابطه دلواپسان باند خامنه‌ای در یک لشکرکشی دیگر، طی نامه‌یی خطاب به شورای نگهبان که ادعا می‌کنند ۴هزار نفر از دانشگاهیان و حوزویان آن را امضا کرده‌اند، این شورا را از تایید مصوبة مجلس در مورد لایحة cft (از لوایح ۴گانة ضروری برای پیوستن به FATF) بر حذر داشته و هشدار داده‌اند که «پذیرش الزامات استعمارگونه‌ FATF، کشور را در یک باتلاق حقوقی گرفتار می‌کند».

از سوی دیگر باند اصلاح طلب به رغم امیددرمانی روحانی مبنی بر این که در ۱۳آبان موعد شروع تحریمهای نفتی و بانکی آمریکا علیه رژیم، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، به شدت در این رابطه نگران است. در همین رابطه علی بیگدلی از کارشناسان این باند طی مقاله‌یی در روزنامة آرمان ۲۴ مهر می‌نویسد: نبض حساس اقتصادی‌مان تحت فشار موج سیزده آبان قرار خواهد گرفت که یکی نفت و دیگری تحریم بانک مرکزی است. بنابراین اثرگذار خواهد بود و حتی روی قیمت دلار هم تاثیر خواهد گذاشت و این‌طور نیست که ۱۳ شهریور و ۱۳ آبان با هم فرق نمی‌کند». نویسنده در پایان تصریح می‌کند: «ما نباید همه مرزهای ارتباطی‌مان با آمریکا را مسدود کنیم».

باند روحانی همچنین چشم امید خود را به اروپا و «ساز و کار ویژه» اتحادیة اروپا برای مقابله با تحریمها دوخته است؛ اما روزنامه بلژیکی براسل تایمز با اشاره به ابهام در وضعیت حقوقی «مکانیسم ویژه» اتحادیه اروپا برای حفظ برجام نوشت که وضعیت حقوقی ساز و کاری که اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و حفظ مراودات مالی با ایران پیشنهاد کرده هنوز مشخص نیست. یک منبع در بانک مرکزی اروپا به این روزنامه گفته مقام‌های اتحادیه اروپا هنوز هیچ «رایزنی رسمی» با این بانک درباره این طرح که به «مکانیسم ویژه اروپا» معروف شده، انجام نداده‌اند.

کیهان که مقالة روزنامة بلژیکی را منعکس کرده، می‌افزاید: «شرکت‌ها راهی برای نقل و انتقال پول از آن بدون همکاری بانک‌ها نخواهند داشت. بانک‌ها هم به دلیل خطر تحریم‌های آمریکا ترجیح می‌دهند از تسهیل مبادلات مالی ایران خودداری کنند».

گفتگوی سیاسی


خامنه‌ای و باز هم «امید درمانی» و «باید درمانی»


خامنه‌ای امروز با گروهی از نیروهای رژیم که به عنوان «نخبگان علمی» معرفی شدند، دیدار کرد و برای اونها حرف زد. در گفتگویی با علیرضا معدنچی می‌خواهیم ببینیم خامنه‌ای چی گفت؟ هدفش از بیان این حرفها چی بود و می‌خواست از این طریق چه تضادی رو در رژیم حل بکنه؟

س: نکات مهم حرفهای خامنه‌ای در سخنرانی امروز چی بود؟

ج: به لحاظ حجم، عمدة سخنرانی امروز خامنه‌ای همون روضه‌خونیهای همیشگی و قدرت‌نماییهای پوشالی و رجزخوانیهای مسخره بود نظیر این که: جمهوری اسلامی نقشه‌های شوم آمریکا را برهم زده است. همه یقین و مسلم بدانند که آمریکا این بار هم از ملت انقلابی ایران تودهنی و شکست خواهد خورد. توان موشکی باید به کوری چشم دشمن هر روز افزایش یابد. و... همان دود و دمهایی که سعی می‌کند با آن ضعف شدید رژیمش را بپوشاند. همان حرفهایی که خودش در سخنرانیش در ورزشگاه آزادی (۱۲مهر) گفت: ناچار شد بگوید: « اینها رجز خوانی نیست اینها شعار محض نیست سخن توخالی مثل بعضی از شعارها و حرفهایی که بعضی دیگر میزنند نیست».

بعضی از حرفها و دود و دمهایش عیناً تکرار حرفهای قبلی‌اش بود؛ مانند: جنگ نظامی اتفاق نمی‌افتد اما مسائلی هست که اهمیتش از جنگ کمتر نیست، تا طرف مقابل، برجام را پاره نکند، ما آن را پاره نمی‌کنیم، اما اگر برجام را پاره کنند ما آن را ریزریز می‌کنیم. جالب است که آمریکا به گفتة خود رژیم برجام را آتش زده، اما این تازه می‌گوید اگر پاره کنند... چرا که نیروهای باند خودش هم اینجا و آنجا گفته بودند مگر خود مقام رهبری نگفت که برجام را آتش می‌زنم پس چه شد؟در مورد اروپا و برجام اروپایی هم گفت: اروپایی‌ها با درک اینکه برجام به نفع آنها و آمریکایی‌هاست، با سخنان رئیس‌جمهور آمریکا درباره‌ی پاره کردن برجام مخالفت کردند که این موضع‌گیری خوب است اما کافی نیست.

در حالی که پیش از این خیلی قرص‌تر در مورد اروپا حرف زده بود. اما به نظر من حرفهایی که خامنه‌ای نزد خیلی مهمتر از حرفهایی بود که زد. یعنی به مسائل و بحرانهایی که همین الان روی میز رژیم است، مانند FATF و لایحة cft که همین امروز گریبانگیر رژیم است یا مذاکره با آمریکا که دعواهای سختی در درون رژیم بر سر آنها جریان دارد، اشاره نکرد، تنها با اشاره‌یی که البته اهل فن می‌فهمند و می‌گیرند، گفت: نباید مطالبی مطرح شود که اگر مثلاً در فلان قضیه توافق نکردیم چنین و چنان می‌شود. به پاسخ‌های خوب و درست مسئولان کشور به اباطیل ترامپ، اشاره کرد و در جای دیگری هم یک چراغ آشکار برای طرف مقابل زد و گفت: بارها گفته‌ایم که با سرمایه‌گذاری خارجی از جمله غربی‌ها مشکلی نداریم

س: هدف خامنه‌ای از به صحنه اومدن امروز چی بود؟ چه مسأله‌یی و تضادی رو میخواست حل بکنه؟

ج: در یک کلام امید درمانی و باید درمانی بود. در این سخنرانی که تازه خلاصه‌یی از آن را پخش کردند در همین خلاصه خامنه‌ای ۲۳ بار از کلمة باید و نباید استفاده کرده است. باید به کاهش وابستگی و افزایش قدرت درون‌زای اقتصادی اهتمام جدی کرد. اقتصاد ایران باید به «ستونِ توان و ظرفیت داخلی» تکیه کند. باید به القائات دشمن اعتنا نکنیم. باید برای تحقق اهداف و جبران عقب‌ماندگی‌های ناشی از حرف‌های انتخاباتی، تلاش مضاعف شود. و از انجا که هم خودش و هم روحانی گفته اند که باید امید پراکنی کرد و نباید گفت که این نظام رو به موت است و دیگر فایده‌یی ندارد. بخشی از حرفهایش هم امید درمانی بود. جوانان نخبه‌ی میهن را مایه‌ی امید به آینده‌ی درخشان ایران

س: از حرفهای امروز خامنه‌ای چه نتیجه‌یی می‌شه گرفت؟ بالاخره برآیند این حرفهای ضد و نقیض چیه؟

ج: این که بلاتکلیفی و بی تصمیمی همچنان ادامه دارد و خامنه‌ای قادر نیست از هیچ طرف در بارة بحرانهایی که گریبان رژیم را گرفته تیین تکلیف کند و راه مشخص کند. گفته می‌شود که او و رژیم چشم به انتخابات دو سال بعد آمریکا دوخته اند که چشم دوختن به سراب از فرط بدبختی است.
لطفا به اشتراک بگذارید: