تیغ تحریمها بر گلوی بانک استاندارد چارترد-۲۰دقیقه

 

بانک استاندارد چارترد زیر تیغ تحقیق آمریکا به خاطر نقض تحریم ها علیه ایران است. گزارشی از دویچه وله آلمان:

بانک استاندارد چارترد زیر تحقیق مقامهای آمریکایی به خاطر نقض تحریمها علیه رژیم ایران است و این بانک شش سال پیش به اتهام پولشویی برای این رژیم ۳۳۰ میلیون دلار جریمه شده بود.

این بانک عمده و سرشناس بریتانیایی اینبار نیز در مظان اتهام نقض تحریمها قرار گرفته و توسط مقامات آمریکایی مانیتور می شود.

خبرگزاری رویتر گزارش می کند که بیل وینترز مدیرعامل این بانک در یادداشتی به کارمندان ارشد با اشاره به گزارش‌های اخیر منتشرشده در رسانه‌ها نوشته: «اکثر پرداخت‌هایی که اینک در موردشان تحقیق می‌شود، به پیش از سال ۲۰۱۲ مربوط می‌شوند و هیچ‌کدام ربطی به بعد از سال ندارند»

همچنین در گزارشی که رویتر روز سه‌شنبه ۱۷ مهر منتشر کرد، عنوان شده که تحقیقات فعلی بر نقض قوانین بعد از سال ۲۰۰۷ متمرکز شده‌اند و مشخص نیست که آیا مقامات آمریکایی در سال به هنگام انعقاد توافق با این بانک برای پرداخت جریمه، از معاملات مالی استاندارد چارترد با ایران مطلع بوده‌اند یا خیر.

لازم به یادآوری است که بانک استاندارد چارترد در سال ۲۰۱۲ متهم شده بود که در طول ده سال نزدیک به ۲۵۰ میلیارد دلار پول بانک‌های ایرانی را نقل و انتقال داده و به این ترتیب تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض کرده است.

در واقع اتهام اصلی این بانک، پنهان‌کاری و انجام مبادلات تجارتی با آن دسته از اشخاص و نهادهای مالی ایرانی بود که تحت تحریم‌های اقتصادی آمریکا بوده‌اند. این بانک در مبادلات مالی مرتبط با رژیم ایران، بسیاری از مشخصات هویتی اشخاص و نهادهای مشمول تحریم‌ها را از حواله‌های بانکی حذف کرده بود تا پی‌گیری آن‌ها را ناممکن سازد.

در سال ۲۰۱۲ مسئولان این بانک در نهایت با مقام‌های آمریکایی به توافقی خارج از دادگاه دست یافتند. طبق این توافق مقرر شد با پرداخت جریمه ۳۳۰ میلیون دلاری پرونده تخلف استاندارد چارترد بسته شود.
لطفا به اشتراک بگذارید: