در خاطره روزها


 


[caption id="attachment_170026" align="alignleft" width="250"]شهادت فرخی؛ سرودخوان آزادی شهادت فرخی؛ سرودخوان آزادی[/caption]

۲۵ مهر« ۱۳۱۸خورشیدی » ۱۷ اکتبر شهادت فرخی؛ سرودخوان آزادی


«محمد فرخی یزدی» شاعر آزادی‌خواه مدافع مشروطه، درشعری حاکم یزد را افشاکرد که لبانش را دوخته و به‌زندان انداختند. او نماینده یزد درمجلس شد. سپس به‌آلمان گریخت. دربرگشت زندانی و به‌طرز مشکوکی درگذشت.گفته می شود در سال 1318 فرخی با تزریق آمپول هوا توسط پزشک احمدی به قتل رسیده.







[caption id="attachment_170030" align="alignleft" width="250"]درگذشت فردریک شوپن درگذشت فردریک شوپن[/caption]

۲۵ مهر - ۱۷ اکتبر « ۱۸۴۹ میلادی» درگذشت فردریک شوپن


«فردریک شوپن» موسیقیدان بزرگ لهستانی که از 7 سالگی نواختن پیانو را آغاز کرد، نخستین کنسرتش را در 8 سالگی اجرا کرد. وی به خاطر پشتیبانی از مقاومت ملی مردم لهستان، در آغاز جوانی مجبور به ترک وطن شد و به فرانسه رفت.







[caption id="attachment_170033" align="alignleft" width="250"]ابرنواختر کپلر ابرنواختر کپلر[/caption]

۲۵ مهر - ۱۷ اکتبر « ۱۶۰۴ میلادی» ابرنواختر کپلر


ابرنو اختر SN 1604 Supernova بوسیله کپلر کشف و تا سه هفته بعد دیده میشد. از تمام اجرام آسمانی به اسثتنا خورشید، ماه و زهره درخشانتر بود. مکان ظاهری این ابرنواختر در صورت فلکی مارافسای قرار دارد. مکان واقعی آن در ۲۰٬۰۰۰سال نوری از زمین است و با چشم غیرمسلح دیده می‌شد.







[caption id="attachment_170035" align="alignleft" width="250"]درگذشت خبرنگار انقلابی آمریکا درگذشت خبرنگار انقلابی آمریکا[/caption]

۲۵ مهر - ۱۷ اکتبر « ۱۹۲۰ میلادی» درگذشت خبرنگار انقلابی آمریکا


«جان رید» که برای تهیه اخبار انقلاب «مکزیک» به انقلابیون پیوست و برای پوشش خبرهای جنگ جهانی، سرباز شد و به جبهه رفت، در 33 سالگی به علت بیماری تیفوس در «مسکو» درگذشت.







[caption id="attachment_170036" align="alignleft" width="250"]مهاجرت آلبرت اینشتن مهاجرت آلبرت اینشتن[/caption]

۲۵ مهر - ۱۷ اکتبر « ۱۹۳۳ میلادی» مهاجرت آلبرت اینشتن


در پی آغاز تضییقات شدید در خاک آلمان برای یهودیان، آلبرت اینشتن به آمریکا فرارکرد و تا پایان عمر در این کشور ماند. اینشتن فیزیک‌دان نظری بیشتر به خاطر نظریّه نسبیت و سهم عمده‌اش در بسط تئوری کوانتوم و مکانیک آماری معروف است. او برنده جایزه نوبل فیزیک ۱۹۲۱برای کشف قانون اثر فوتوالکتریک میباشد.





 

لطفا به اشتراک بگذارید: