١٠٦ حمله شیمیایی توسط رژیم اسد در ۲۰ دقیقه

از سپتامبر ٢٠١٣ که بشار اسد پیمان بین‌المللی منع تکثیر تسلیحات شیمیایی را امضا کرد، حداقل ١٠٦ حمله شیمیایی در سوریه انجام شده است .

در ۲۱ اوت ۲۰۱۳ یک ماه بعد از آنکه چند حمله شیمیایی با گاز سارین در حومه دمشق انجام شد و صدها کشته به جا گذاشت ، رژیم اسد با امضای پیمان بین‌المللی منع تکثیر تسلیحات شیمیایی تعهد کرد سلا‌ح‌های شیمیایی خود را منهدم کند. در آن زمان اگر چه دولت‌های غربی گفتند این حملات شیمیایی تنها در توان نیروهای دولتی است اما بشار اسد مدعی شد که گروههای مخالف دست به چنین تهاجمی زده اند.

دولت اوباما در واکنش به این حملات، تهدید به حمله نظامی کرد ولی اقدامی نکرد و تنها خواهان آن شد که تسلیحات شیمیایی اسد نابود شود.

سازمان منع تکثیر تسلیحات شیمیایی تحت نظارت سازمان ملل ١٣٠٠ تن از مواد شیمیایی متعلق به رژیم اسد را منهدم کردند ولی تهاجمات شیمیایی بعدی اسد علیه مخالفان و شهروندان همچنان ادامه یافت و رژیم اسد مانند گذشته دست داشتن در تهاجمات شیمیایی را انکار کرد.

 گروه حقیقت یاب سازمان منع تکثیر تسلیحات شیمیایی و گروه مشترک تحقیق سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی از سال ٢٠١٤ استفاده از تسلیحات شیمیایی را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که بین سالهای ٢٠١٣ تا ٢٠١٨، در ٣٧ مورد یا سلاح شیمیایی به کار رفته یا احتمال استفاده از سلاح شیمیایی وجود داشته است.

کمیسیون مستقل تحقیق بین‌المللی شورای حقوق بشر سازمان ملل در امور سوریه و سایر نهادهای وابسته به سازمان ملل هم به این نتیجه رسیده‌اند که که زمینه کافی وجود دارد که در ١٨ مورد از سلاح شیمیایی استفاده شده است.

به گزارش رسانه های عربی و غربی مرگبارترین حمله در شهر خان شیخون در استان ادلب در ماه آوریل ٢٠١٧ رخ داد که به گفته سازمان ملل متحد رژیم اسد از گاز سارین استفاده کرده است .

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل دریافته‌اند که در بیشتر مواردی که غیر نظامیان کشته یا معلول و مصدوم شده‌اند از سلاح‌های متعارف غیرقانونی مثل بمب‌های خوشه‌ای و سلاحهای انفجاری در مناطق پر جمعیت هم استفاده شده است.

فیلمهای آرشیوی حملات شیمیایی در سوریه
لطفا به اشتراک بگذارید: