چگونه رژیم ایران برای دورزدن تحریمها صادرات نفت خودرا مخفی میکند-۲۰دقیقه

چگونه رژیم ایران برای دور زدن تحریمها صادرات نفت خود را مخفی می‌کند؟ پاسخ این سؤال را در مقاله یی در نشریه فوریس آمریکا می جوییم:

نشریه فوربس آمریکا در مطلبی درباره تحریم نفتی رژیم ایران و روشهای دور زدن آن توسط این رژیم نوشت، خبرهایی شنیده میشود که حاکی از بررسی استثناء قائل شدن دولت ترامپ برای برخی از واردکنندگان عمده نفت از رژیم ایران است. علی‌القاعده این اجازه‌ها باید به کشورهایی داده شود که در تبعیت از تحریم‌ها حسن‌نیت نشان داده‌اند اما بقدری متکی به ایران هستند که هنوز قادر به پایان دادن به تمامی واردات خود نیستند. برای سیاستگذاران آمریکا اشتباه خواهد بود که در این زمان اعطای معافیت‌ در نظر بگیرند چرا که شواهد جدید حاکی از آن است که بخش زیادی از نفت ایران، اغلب هم به روش‌های پنهان هنوز راه خود را به این کشورها باز می‌کند.

علیرغم گزارشات که تحریم‌ها یک و نیم میلیون بشکه در روز از نفت ایران خواهد کاست و بزرگترین مشتریان ایران یعنی چین، هند، ترکیه، امارات و ژاپن در حال کاهش یا پایان دادن به واردات نفت خود از ایران هستند، اطلاعات جدید از محموله های نفتی مربوط به ماه سپتامبر نشان دهند‌ة تصویر دیگری است.

بنابر یک گزارش از سایت “دنبال‌کننده نفتکشها”   ، رژیم ایران در واقع نفت بسیاری به مقصد‌های بسا بیشتر صادر می‌کند. “دنبال‌کننده‌ نفتکشها” یک خدمات دهنده اینترنتی هستند که نفتکش‌ها را در سراسر جهان، عموماً از طریق ماهواره، مانیتور می‌کند و از سال 2015 مشغول دنبال کردن ذخیره‌سازی و صادرات نفت رژیم ایران بوده است...

بعنوان مثال، هند که دومین کشور وارد کننده نفت از رژیم ایران است، بر این پایه که بمیزان قابل توجهی واردات نفت از ایران را کاهش داده است از آمریکا خواستار معافیت برای ادامة واردات نفت از ایران بعد از اجرایی شدن تحریم نفت و گاز شده است.

امروزه یک نمونه خوب از تجارت نفت پنهان، نفتکش یوفوسان است که ابتدا دیده می‌شود میعانات و نفت ایران را بارگیری کرده و بعد باقیماندة ظرفیت خود را از نفت کویت بارگیری می‌کند و بعد به ژاپن می‌رود. در ظاهر اینطور بنظر می رسد که بار آن، نفت کویت است اما در واقع در حال حمل میزان قابل توجهی از نفت ایران است. هر چند ژاپن به میزان قابل توجهی واردات نفت خود از ایران را کاهش داده اما هنوز در ماه سپتامبر یک میلیون و 390هزار بشکه نفت و میعانات از ایران وارد کرده است...

بنابر این، چنانچه سیاستگذاران بدقت فعالیت‌های نفتکش‌ها را دنبال نکنند و حرکات پنهان را جدی نگیرند، کشورهایی که متکی به نفت ایران هستند احتمالاً همچنان به وارد کردن نفت از رژیم ایران بعد از مهلت تحریم‌ها ادامه خواهند داد...

بنابر این لازم است دولت آمریکا بجای بررسی اعطای معافیت‌های رسمی، بجد بررسی کند که چقدر خواهان خشکاندن این تجارت مخفیانه نفت توسط رژیم ایران است.
لطفا به اشتراک بگذارید: