در خاطره روزها ۲۶ مهر

 

[caption id="attachment_170358" align="alignleft" width="250"]روز آلاسکا روز آلاسکا[/caption]

۲۶ مهر - ۱۸ اکتبر « ۱۸۶۷ میلادی» روز آلاسکا


آلاسکا که توسط آمریکا از روسیه به مبلغ 7 میلیون و دویست هزار دلار خریداری شده بود، رسما به مالکیت آمریکا درآمد و آمریکا آن را از روسیه تحویل‌گرفت.این روز، «روز آلاسکا» اعلام شد و هر سال مراسم آن در آمریکا برگزارمی‌شود.





[caption id="attachment_170359" align="alignleft" width="250"]نخستین سفینه به زهره رسید نخستین سفینه به زهره رسید[/caption]

۲۶ مهر - ۱۸ اکتبر « ۱۹۶۷ میلادی» نخستین سفینه به زهره رسید


سفینة شوروی، «ونرا ـ 4» به سیاره زهره رسید و نخستین دستگاه ساخت بشر شد که توانست از آتمسفر این سیاره به زمین اطلاعات مخابره‌کند. «زهره» یا «ناهید» یا «ونوس» دومین سیاره منظومه شمسی است که جرم و اندازة آن تقربیاً شبیه زمین است. و پس از ماه درخشانترین جرم آسمانی است.





[caption id="attachment_170360" align="alignleft" width="250"]درگذشت ادیسون درگذشت ادیسون[/caption]

۲۶ مهر - ۱۸ اکتبر « ۱۹۳۱ میلادی» درگذشت ادیسون


 «توماس آلوا ادیسون» نابغه و مخترع بزرگ، در سن 84 سالگی درگذشت. او که ابتدا خبرنگار و ناشر روزنامه بود، با آگاهی از اختراع «تلگراف»، تمامی کوشش خود را صرف تفکر و اختراع نمود و موفق شد تا پایان عمر 2500 اختراع منجمله لامپ و فونوگراف را به ثبت برساند.





[caption id="attachment_170361" align="alignleft" width="250"]جنگ اول بالکان جنگ اول بالکان[/caption]

۲۶ مهر - ۱۸ اکتبر « ۱۹۱۲ میلادی» جنگ اول بالکان


جنگ اول «بالکان» آغازشد. دراین جنگ «صربستان» شکست خورد اما سال بعد توانست بر متحد سابق خود «بلغارستان» پیروزشود و قدرت خود را بر تمامی منطقة بالکان مستقرسازد. سال بعد, یک جوان صرب، ولیعهد «اتریش» را در «صربستان» ترور کرد و بهانة «جنگ جهانی اول» و اشغال مجدد «صربستان» فراهم شد.





[caption id="attachment_170362" align="alignleft" width="250"]رژه بزرگ ارتش آزادیبخش رژه بزرگ ارتش آزادیبخش[/caption]

 ۲۶ مهر ۱۳۷۰-۱۸ اکتبر رژه بزرگ ارتش آزادیبخش


در حالی که رژیم آخوندی خبر از انهدام کامل «مجاهدین» و «ارتش آزادیبخش» میداد، یگان‌های نمونة «ارتش آزادیبخش» ، رژة بزرگی را در برابر «فرماندة کل ارتش آزادی» برگزارکردند. این رژه بیش از 5 ساعت به طول انجامید.





لطفا به اشتراک بگذارید: