در خاطره روزها ۲۸ مهر ۱۳۹۷- ۲۰ اکتبر


[caption id="attachment_171010" align="alignleft" width="250"]پیروزی مردم گواتمالا پیروزی مردم گواتمالا[/caption]

۲۸ مهر – ۲۰ اکتبر «۱۹۴۴ میلادی» پیروزی مردم گواتمالا


 دون خورخه اوپیکو دیکتاتور نظامی در «گواتمالا» به‌ وسیله قیام کارگران و دانشجویان و به رهبری افسران آزادیخواه سرنگون‌شد. در انتخابات، خوان خوزه آره والو با بیش از ۸۴درصد آرا به ریاست‌جمهوری رسید و در دوره حکومتش توانست قانون‌کار و اصلاحات‌ارضی را پیش ببرد. آره والو ظرف 6سال حکومت با 28کودتای نظامی مواجه‌شد.





[caption id="attachment_171011" align="alignleft" width="250"]کشته شدن معمر قذافی کشته شدن معمر قذافی[/caption]

۲۸ مهر - ۲۰ اکتبر «۲۰۱۱ میلادی» کشته شدن معمر قذافی


 سرهنگ مُعَمَّر محمد قَذّافی با کودتایی آرام حکومت محمّد ادریس سنوسی، پادشاه وقت لیبی را سرنگون‌ساخت و حکومتی ترکیبی از سوسیالیسم و اسلام طراحی‌کرده و خود رهبر لیبی شد. در فوریه ۲۰۱۱ در یک شورش عمومی، قذافی درحالی که زخمی شده بود تسلیم نیروهای انقلابی شد و پس از چند ساعت کشته شد.




 


[caption id="attachment_171012" align="alignleft" width="250"]زادروز فیلسوف بزرگ آمریکا زادروز فیلسوف بزرگ آمریکا[/caption]

۲۸ مهر - ۲۰ اکتبر « ۱۸۵۹ میلادی» زادروز فیلسوف بزرگ آمریکا


 « جان دیویی John Dewey یکی از معروفترین فیلسوفان آمریکایی قرن بیستم و از پیشتازان عمل‌گرایی پراگماتیسم است که آرای انقلابی‌اش در باب سرشت فلسفه، آموزش، جامعه وسیاست بحث‌های فراوانی را به وجود آورد. او در باره مصدق گفته بود: «دکتر مصدق ایران را در راهی درست، به سوی دمکراسی قرارداده است.





[caption id="attachment_171015" align="alignleft" width="250"]گسترش یکباره خاک آمریکا گسترش یکباره خاک آمریکا[/caption]

۲۸ مهر - ۲۰ اکتبر « ۱۸۰۳ میلادی» گسترش یکبارة خاک آمریکا


 در این روز سنای «امریکا» معاملة خرید «لوییزیانا» از فرانسه به مبلغ 15 میلیون دلار را پذیرفت و با این معامله، وسعت ایالات متحده یکباره تقریباً دو برابر شد. این معامله در پی مذاکرات «توماس جفرسون» رئیس جمهوری وقت «آمریکا» با «ناپلئون بناپارت» انجام گرفت.





[caption id="attachment_171017" align="alignleft" width="250"]زنی که رئیس امپراتوری مقدس شد زنی که رئیس امپراتوری مقدس شد[/caption]

۲۸ مهر - ۲۰ اکتبر « ۱۷۴۰ میلادی» زنی که رئیس امپراتوری مقدس شد


ماریا ترزا در 23سالگی رئیس «امپراتوری مقدس روم» شد. او موفق شد بر این امپراتوری از پراگ و بوداپست تا اسپانیا و ایتالیا و ایالات جنوبی و شرقی آلمان و نیز اتریش و مناطقی از یوگوسلاوی حکومت‌کند؛ او تنها ملکه «امپراتوری مقدس روم» در تاریخ به شمار میرود.



 







لطفا به اشتراک بگذارید: