اقیانوس های جهان پر از پلاستیک شده اند و این مشکل روز بروز بیشتر می شود-۲۰دقیقه

 

هر سال هشت میلیون تن زباله پلاستیکی در اقیانوس ها ریخته می شود و اینها به ۱۵۰ میلیون تن دیگر که در آبهای جهان وجود داشته اضافه می شود.

زباله های پلاستیکی پرندگان دریایی را به تله می اندازند، باعث کشته شدن نهنگ ها می شوند و زنجیره غذاهای دریایی را آغشته می کنند و زمانی که انسانها غذاهای دریایی مصرف می کنند نیز تحت تاثیر قرار می گیرند.

اخیرا تلاش های بسیار زیادی شده که زباله های دریایی باقی مانده در اقیانوس ها جمع آوری شوند ولی در درجه اول کار بسیار سخت این است که چگونه این کار را باید انجام داد.

در یک ابتکار عمل امیدوار کننده در ونکوور کانادا یک موسسه غیر انتفاعی بنام بانک پلاستیک تلاش می کند که یک چرخه پلاستیک را به کشورهای توسعه یافته ارائه دهد تا بتوانند با این مشکل برخورد کنند

این چرخه پلاستیک به کشورها اجازه می دهد که پلاستیک های جمع آوری شده را در محل به مواد دیگری مانند وسایل بهداشتی ، روغن پخت و پز و دیگر وسایل خدماتی تبدیل کند.

 زباله های پلاستیکی یک مشکل جدی در کشورهای فقیر هم هستند. آنها معمولا چرخه های بازیافت قابل اتکایی ندارند.

 در بعضی کشورها قسمتهای گسترده ای از خاکشان با بطری های پلاستیکی ، کیسه و انواع دور ریزهای پلاستیکی پوشیده شده است .این مشکل بعضا تا حدی رسیده که بعضی رودخانه های آنها هم با دور ریز های پلاستیکی پوشیده شده است که نهایتا تمامی آنها بسوی اقیانوس ها روانه می شوند.

بر اساس آخرین مطالعات ۹۰ درصد از زباله های پلاستیکی در اقیانوس ها از ۱۰ رودخانه آمده اند . هشت رودخانه از آسیا و دو روخانه از افریقا.
لطفا به اشتراک بگذارید: