ـ کاهش صادرات آلمان به ایران-۲۰دقیقه

 

صادرات آلمان به ایران بازهم کاهش یافت. این کاهش تحت تأثیر تحریمهای آمریکاست:

صادرات آلمان به ایران با وجود تمهیدات فراوان این کشور برای دور زدن تحریم های آمریکا ۴ درصد کاهش یافته است. «اتحادیه بانک های آلمان» نشان می دهد رقم صادرات آلمان به ایران در هشت ماهه اول سال ۲۰۱۸ بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰میلیون یورو بوده است نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش روبرو شده است.

در ماه‌های اخیر نزدیک به دو سوم شرکت‌های آلمانی به فعالیت خود در ایران خاتمه داده‌اند. باقی شرکت‌های آلمانی که هنوز در ایران حضور دارند نیز چشم‌انداز روشنی برای ادامه کار در ایران نمی‌بینند. ترس و واهمه این شرکت ها تحریم های آمریکا است. حتی اگر بسیاری از این شرکت ها در بازار آمریکا فعالیت نداشته باشند اما تحریم ها می توانند رابطه تجاری این شرکت ها با دیگر متحدان آمریکا را نیز به خطر بیندازد.

 به نظر می رسد تمهیدات اتحادیه اروپا برای ایجاد یک کانال ویژه‌ی پرداخت مالی برای آسان‌تر کردن تجارت با رژیم ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا تأثیر چندانی ندارد. دلیل اصلی کاهش سرمایه گذاری و خروج شرکت های اروپایی از ایران هم همین است.

بانک بازرگانی ایران و اروپا میزان تجارت و معامله مالی خود را ظرف دو سال پس از کسب توافق هسته‌ ای نزدیک به ۷ برابر افزایش داد. تا جایی که مجموع داد و ستدهای مالی این بانک با ایران در سال گذشته میلادی بیش از ۴ میلیارد و ۲۰۰میلیون یورو برآورد شده است. اما حالا این روند معکوس شده است

هوگلر بینگمان، رئیس انجمن صادرکنندگان آلمانی این هفته گفت ”کاهش حجم صادرات ایران ، تا این لحظه ”تازه آغاز یک مارپیچ فرورونده است“.
لطفا به اشتراک بگذارید: