تحولات ایران وجهان در۲۰دقیقه

۱-استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا: خزانه داری در حال مذاکره با شبکه مالی سوئیفت است تا رژیم ایران را از این شبکه قطع کند .

۲-ژنرال آموس یادلین  : رژیم ایران است به جای ساخت کارخانه های تولید موشکهای دقیق برای حزب الله ، تجهیزات دقیق موشکها را برای آن می فرستد.

۳-اعتصاب غذای زندانیان سیاسی زندان ارومیه در اعتراض به یورش گارد ویژه وارد دومین هفته خود شد.

گزارش1 ـ مایک پومپئو: آمریکا در پیگیری کارزار فشار حداکثری بر حکومت ایران مصمم است


مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد برای مقابله با رژیم ایران مصمم هستیم حداکثر فشار را روی این رژیم بگذاریم

مایک پومپئو می گوید رژیم ایران هنجارهای بین المللی را نادیده می‌گیرد، حقوق بشر را در مورد مردم ایران نقض می کند، و مرگ و تباهی را در سراسر جهان می‌گستراند.

وزیر امور خارجه آمریکا می افزاید: هدف تحریم های تهاجمی آمریکا این است که حکومت ایران را وادارکند که بین ادامه یا بازگشت از سیاست‌هایی که باعث اعمال این تحریم‌ها شده، یکی را انتخاب کند.

آمریکا اواسط مردادماه امسال دور اول تحریم‌ها علیه رژیم را دوباره اجرایی کرد. آمریکا گفته که دور دوم تحریم‌ها از روز چهارم نوامبر (۱۳ آبان) اجرایی خواهد شد که هدف از آن به صفر رساندن صادرات نفت ایران است.

مایک پومپئو می گوید: تصمیم حکومت ایران برای تداوم فعالیتهای تخریبی خود تاکنون پیامدهای شدید اقتصادی داشته است که به دلیل سوء مدیریت نه تنها این پیامدها تشدید شده‌اند، بلکه رژیم توان بهره‌‌داری ازمنافع (اقتصادی)خود را ندارد.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه اضافه کرده است: فشار اقتصادی تنها یک بخش از کارزار آمریکا است. مهارکردن، بخش دیگری از این کارزار است. دونالد ترامپ معتقد است باید اقدامات روشنی انجام داد تا رژیم ایران را وادار کند به دنبال از سرگیری برنامه هسته‌ای خود نباشد و به فعالیت‌های مخرب خود ادامه ندهد.

مایک پومپئو تصریح کرده است: ما به دنبال جنگ نیستیم. ولی باید این نکته را به صراحت روشن کنیم که تشدید تنش به نفع رژیم ایران نیست. این رژیم توان ایستادگی در برابرقدرت نظامی آمریکا را ندارد و ما ابایی نداریم که چنین موضوعی را به سران رژیم ایران گوشزد کنیم.

گزارش ۲ـ آمریکا با تحریمهای جدید به بانکها و تجارت رژیم ایران ضربه میزند


واشینگتن تایمز طی مقاله یی به قلم دیو بویربه بررسی تحریمهای جدید آمریکا پرداخته است:

دولت ترامپ ۲۲شرکت تجاری رژیم ایران را که از نیروهای شبه نظامی حمایت می کنند تحریم کرد. مقامات آمریکایی می گویند این نیروها در خشونت علیه مخالفان شرکت دارند و کودکان سرباز را برای جنگ در کشورهای همسایه به کار می گیرند

این تحریمها نشان دهنده تشدید مجدد فشار مالی علیه رژیم تهران است، دولت ترامپ به مهلت ۴ نوامبر برای قطع درآمدهای حیاتی نفت ایران نزدیک میشود اما پیشاپیش بر تحریمها افزوده می شود.

 ترامپ در بهار امسال ایالات متحده را از توافق هسته ای ۲۰۱۵بیرون کشید.

وزارت خزانه داری مجازات هایی را علیه سه بانک رژیم ایران اعلام کرد، شرکت درجه یک استخراج معدن، شرکت های سرمایه گذاری و سایر بنگاه های تجاری مشمول تحریم شدند. دولت آمریکا می گوید آنها بخشی از شبکه چند میلیارد دلاری هستند که از تروریسم از طریق نیروهای بسیج حمایت می کند. این شرکتها شامل شرکت تراکتور سازی تبریز، بزرگترین شرکت تراکتورسازی در خاورمیانه و شرکت فولاد مبارکه، بزرگترین تولید کننده فولاد در ایران.

وزارت خزانه داری به ارتباطات گروه بسیج با سپاه پاسداران اشاره کرد.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری، گفت این شرکت ها از ”تلاش های نیروهای بسیج برای استخدام، آموزش و تحریک کودکان سرباز که به زور وارد جنگ شده‌اند، حمایت می کنند.“

یک مقام ارشد دولتی گفت: ”این یک گام بسیار مهم در تلاش ما برای حداکثر فشار بر رژیم ایران است.

یک مقام ارشد دولتی گفت: "استخدام افراد ۱۲ ساله غیرقابل قبول است، این انزجار آور است"

”ما فکر می کنیم این فوق العاده مهم است که جهان آنچه را که آنها انجام می دهند درک کند.“

گزارش۳ ـ رژیم ایران در صدر لیست فاسدترینها


تلویزیوناسکای نیوز در گزارشی در مورد گستردگی فساد در رژیم ایران گفت

 بر خلاف اینکه در ایران ثروتهای طبیعی بسیار زیادی وجود دارد ولی این کشور بالاترین رده فساد جهانی را به خود اختصاص داده است . این در حالی است که رژیم دچار فروپاشی اقتصادی بی سابقه ای شده و به دلیل وخامت وضعیت زندگی اعتراضات مردمی بالاگرفته است

 گزارش سالانه موسسه اقتصاد جهانی نشان می دهد که ایران به بالاترین رده فاسد ترین کشورهای جهان رسیده است

این رژیم در هر کشوری که دخالت نظامی می کند و شبه نظامیانش را به آنجا می فرستد نیز آنها را در لیست کشورهای فاسد قرار داده است

عراق، سوریه و یمن و لبنان که رژیم ایران به اشغال پایتخت هایشان افتخار می کند به فاسد ترین کشورهای عرب در جهان تبدیل شده اند

این کشورها نیز در زمینه فساد در ردیف ونزوئلا و گواتمالا، سیرالئون و کنیا و بنگلادش قرار گرفته اند

 در شاخص سالانه فساد که توسط موسسه اقتصاد جهانی منتشر شده آمده است که در سال گذشته فساد در ایران افزایش داشته و باعث بوجود آمدن تظاهرات کارگران ، بازاریان و دانشجویان و کامیونداران شده است

 علت دیگر تظاهرات علیه رژیم ایران سیاست های مخرب آن در داخل و خارج ایران بوده است.

گزارش ۴ـ کانادا آماده است تا کلاه سفید های سوریه را در خاک خود بپذیرد


به گزارش فرانس ۲۴ دولت کانادا اعلام کرد آماده است گروهی ازکلاه سفیدهای معروف به دفاع مدنی در مناطق تحت کنترل گروههای اپوزیسیون سوریه و افراد خانواده های آنها را در خاک خود بپذیرد . ولی اعلام نخواهد کرد در چه زمانی این افراد به خاک او خواهند آمد و در چه مکانی اسکان داده خواهند شد .

کریستیا فریلند وزیر مهاجرت و پناهندگان کانادا و احمد حسین وزیر امور ملیت ها در بیانیه مشترکی گفتند کانادا با گروهی از همپیمانان بین المللی خود باز اسکان این گروه و خانواده های آنها را در دستور کار خود دارند.

 در این بیانیه اشاره شده است این افراد هدف تهاجم رژیم اسد و روسیه قرار گرفته اند و مجبور به ترک خانه هایشان شده اند

در بیانیه اضافه شده است داوطلبان کلاه سفید سوری بعنوان امدادگرانی که به کمک قربانیان شتافته اند جنایات وحشتناک رژیم اسد جنایتکار را دیده اند . این دو وزیر در اطلاعیه خود خاطر نشان کرده اند کانادا با آموزش و کمک به این داوطلبان و زنان تلاش کرده اند تا جانهای بیشتری از خطر مرگ نجات داده شود.آنها تاکید کردند ما التزام اخلاقی داریم تا این افراد را که به همراه خانواده هایشان تهدید شده اند کمک کنیم.

 در بیانیه وزیران کانادایی همچنین آمده است که کلاه سفید ها و افراد خانواده های آنها در مسیر باز اسکان در کانادا هستند و این عمل بر اساس معیارهای قانونی باز اسکان در کانادا در دست اقدام است .

آنها بر حفاظت از سلامتی گروه کلاه سفید و خانواده های آنها که هنوز در خاک سوریه هستند تاکید کردند و گفتند در مورد زمان رسیدن این افراد به خاک کانادا هیچگونه اطلاعات جزئی نخواهند داد.

 بیانیه وزیران کانادایی همچنین به این موضوع اشاره کرده که درخواست مهاجرت گروه مذکور در دست پیگیری است و پیش از پرواز هوایی آنها به خاک کانادا بررسی های امنیتی آن تکمیل خواهد شد.

در ۲۲ ژوئن گذشته اردن اعلام کرد ۴۲۲ نفر از همین گروه را که از مناطق جنوب سوریه فرار کرده بودند در خاک خود پذیرفته است تا بتوانند در خاک انگلستان ، آلمان و کانادا اسکان داده شوند.

روز چهارشنبه گذشته وزارت خارجه اردن اعلام کرد که ۲۷۹ تن از این افراد خاک اردن را به قصد کشورهای غربی ترک کرده اند.

 جهان پس از اینکه رسانه ها عکس های کلاه سفید ها را در حال نجات مجروحین از زیر آوار ساختمانها و یا رساندن کودکان غرقه در خون به بیمارستانها منتشر کردند با این گروه آشنا شد.

کلاه سفید های سوریه در سال ۲۰۱۳ و در آستانه سه سالگی جنگ سوریه تشکیل شد . از زمان تاسیس این گروه بیش از ۲۰۰ تن از اعضایش کشته و نزدیک به ۵۰۰ تن دیگر آنها مجروح شده اند.

گزارش۵ ـ پیشروی ارتش ملی یمن در اطراف استان صعده


 شبه نظامیان حوثی مورد حمایت رژیم ایران در یمن با ضربات جدی از سوی ارتش ملی یمن روبرو هستند:

نیروهای ارتش ملی یمن در جنوب استان الحدیده مناطق تحت کنترل شبه نظامیان حوثی در بین شهر تحیتا و زبیدرا به تصرف خود در آوردند.

 مرکز مطبوعاتی ارتش ملی یمن گفت نیروهای ارتش یمن با حمایت هواپیماهای ائتلاف غرب شهر تحیتا را تصرف کردند

 از طرفی منابع یمنی گفتند ارتش ملی یمن در استان صعده از سه محور مرکز تجمع شبه نظامیان حوثی را به محاصره درآورده است

آنها جاده های میان استان صعده با استان های حجه و الجوف را قطع کردند.

جاده های مواصلاتی میان استانهای حجه وصعده و صعده و الجوف و جاده هایی که به شهرستانهای مرزی منتهی می شوند در کنترل این نیروها قرار گرفته است .

 جاده ی باقی مانده خط امداد رسانی میان استان عمرانو صنعاست که بعنوان تنها منفذ امداد رسانی حوثی ها به جبهه هایشان هدف تهاجمات بعدی ارتش ملی یمن است

به گفته منابع نظامی نیروهای ارتش ملی یمن ضربات سنگینی را در شهرستانهای مختلف این استان به شبه نظامیان حوثی وارد کرده اند

به گزارش العربیه نیروهای ارتش ملی یمن پس از این ضربات به سوی منطقه حیدان محل تجمع شبه نظامیان حوثی حرکت خواهند کرد .

گزارش۶ ـ حل بحران سوریه و چالش های آن


 دکتر منذر مأخوس می گوید کمیته قانون اساسی سوریه راه به جایی نمی برد. چون روشن نیست مطابق قطعنامه 2254 عمل می کند یانه؟

در ارتباط با حل سریع بحران سوریه اغلب کشورهای غربی و دوست سوریه تلاش می کنند که گفتگوهای سیاسی از سر گرفته شود و کمیته ای برای تدوین قانون اساسی آینده سوریه تشکیل داده شود

 این کمیته که یکی از وظایفش آماده سازی انتخابات آینده است از حمایت آمریکا هم برخوردار است

بویژه اینکه عقیده دارد که تنها با این کمیته است که می توان بحران سوریه را حل کرد

ولی واشینگتن با هر دخالتی از طرف رژیم ایران مخالف است چرا که این رژیم مانع اصلی حل مشکل است و تنها از فرقه گرایی طرفداری می کند .

به گفته منابع مطلع آمریکا براین عقیده است که تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه بخشی از روند سیاسی است .

این کمیته شامل ۱۵۰ نفر است که یک سوم آنها از عناصر رژیم ، یک سوم از افراد اپوزیسیون و یک سوم باقیمانده از شخصیتهای مدنی است

قرار شده است که از این ۱۵۰ نفر ۴۵ نفر به تدوین یا اصلاح قانون اساسی جدید بپردازند

دکتر منذر ماخوس سفیر ائتلاف اپوزیسیون سوریه به اسکای نیوز گفت

باید گفت در اجلاس سوچی اپوزیسیون واقعی سوریه شرکت نداشت ولی با چشم پوشی از نقاط ضعف آن باید گفت چند ماه است که تلاش می شود یک کمیته قانون اساسی تشکیل شود و ما نمی دانیم که این یک کودتا علیه راه حل سیاسی است یا یک عملیات سیاسی است .

 در واقع از قطعنامه های شورای امنیت از جمله قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت که بعنوان مبنای قطعنامه هاست عدول شده است

شاخص مهم دیگری که وجود دارد زمان استعفای دمیستورا است


 در تاریخ گفتگوهای سیاسی چنین موضوعی وجود نداشته که یک ناظر سازمان ملل که موضوعی را در حال حل شدن دیده باشد استعفا بدهد. هم اپوزیسیون و هم رژیم اسد او را متهم می کنند که بی طرف نیست و ما هم بر اساس فرهنگی که داریم می گوییم هر کسی که با ما نیست علیه ماست.

گزارش۷ ـ موافقت پارلمان کوزوو با تشکیل ارتش


پارلمان کوزوو برای اولین بار باتشکیل ارتش موافقت کرد:

کوزوو ۴۰۰۰ تن از افراد ناتو که بعنوان ناظران صلح مستقر شده اند را در مقابل مشکلاتی قرار خواهد داد. کوزوو تا بحال ارتش نداشته است . اینها نیروهای امنیتی کوزوو هستند

 یک واحد مسلح که ماموریتشان برای دفاع شهری است

آنها در زمانی که این کشور با حوادث طبیعی روبرو می شود نیز وارد کار می شوند

 آنها بخشی از ناتو نیستند ولی از آنها آموزش می گیرند

 مشکل درگیری هایی که از سال ۱۹۹۰ در این کشور شروع شد هنوز هم وجود دارد

 ناتو از کوزوو حمایت می کند ولی یک نیرو حافظ صلح هم در این کشور دارد که توسط آنها بتواند در مقابل تهدید جنگ داخلی عمل کند

موضع ناتو این است که کوزوو که یک ارتش می خواهد باید تایید اقلیت صربها را داشته باشد

۱۱ عضو پارلمان کوزوو که صرب هستند رای گیری برای تشکیل ارتش را بایکوت کردند . سالهای پیش هم در مقابل تلاش های مشابه مقاومت کرده اند . ناتو می گوید اصرار بیشتر این کشور به تشکیل ارتش باعث خواهد شد که ماموریت در کوزوو را بازنگری کند یا اینکه در اساس آنجا را ترک کند.

کوزوو توسط یک حزب ملی گرا اداره می شود ولی احزاب دیگر هم نظامی شدن کشورشان را مورد حمایت قرار می دهند با این امید که شاید بتوانند روزی به ناتو بپیوندند

 نخست وزیر کوزوو در تابستان گذشته از نیروهای نظامی بازدید کرد.

 گزارش۸ ـ کنکاشی در سیاره مشتری


اولیویه ریتاسستاره شناس فرانسوی در ارتباط با ستاره مشتری توضیحات جالبی ارائه داده است که با هم می بینیم:

ما در پی جستجوی حیات در قمرهای سیاره مشتری و زحل هستیم. ما در حال برنامه ریزی برای پروژه یی بنام جویس هستیم که به بررسی یخ های سطح قمرهای مشتری یعنی اروپا کالیستو و گانیمتمی پردازد

ما این کار را در چند مرحله انجام می دهیم . ما بدنبال پیدا کردن حیات در این قمر نیستیم ولی هدف اصلی بررسی وجود آب و مایعات در زیر پوسته این قمرهای یخ زده است

آیا این قمرها برای پیدا کردن حیات کاندیداهای بهتری هستند ؟

اولیویه ریتاس: فکر می کنیم که قمر اروپا یکی از هدف های مناسب ماست زیرا می دانیم که در چند کیلومتری سطح آن آب مایع وجود دارد.این قمر بسیار فعال است و سطح آن جوان است

بنابر این هدف خوبی می تواند باشد

ما همچنین به بررسی گانیمت بعنوان بزرگترین قمر در منظومه شمسی هم می پردازیم

این قمر یعنی قمر گانیمت یک میدان مغناطیسی دارد که اکتشاف آنرا جالب می کند

 می خواهیم بدانیم که آب در این قمر به چه میزان وجود دارد و بدنبال اطلاعات بیشتری در مورد آن هستیم

 بانک تجارت مگا در تایوان همکاری با رژیم ایران را خاتمه می دهد


خبرگزاری رویتر:‌ بانک تجارت بین المللی مگای تایوان در پاسخ به تحریمهای آمریکا روابط با رژیم ایران را کاهش داد. خبرگزاری رویتر به نقل از سه تن از مقامهای این بانک گفت:‌ بانک بین المللی تجارت مگا پرداختهای خود را به ایران بعد از نوامبر پایان می دهد. آمریکا از 4نوامبر دور دوم تحریمهای خود علیه رژیم ایران اعمال می کند

 

لطفا به اشتراک بگذارید: