در خاطره روزها ۳۰ مهر


[caption id="attachment_171892" align="alignleft" width="250"]انتخاب رئیس جمهور برگزیده مقاومت انتخاب رئیس جمهور برگزیده مقاومت[/caption]

۳۰ مهر – ۲۲ اکتبر ۱۳۷۲ انتخاب رئیس جمهور برگزیدة مقاومت


 در این روز آقای «مسعود رجوی» اعلام کرد: «در کمال شعف و افتخار، مصوبة شورای ملی مقاومت دربارة انتخاب خانم مریم رجوی به‌عنوان رئیس‌جمهور آیندة کشور را به استحضار می‌رسانم. این، یک انتخاب اصلح تاریخی از سوی مقاومت کبیر ملی و میهنی برای سعادت ملت ایران است.





[caption id="attachment_171893" align="alignleft" width="250"]اختراع ماشین فتوکپی اختراع ماشین فتوکپی[/caption]

۳۰ مهر - ۲۲ اکتبر «۱۹۳۸ میلادی» اختراع ماشین فتوکپی


 نخستین ماشین فتوکپی توسط «چارلزکارلسون» ساخته شد و نامش را «زیراکس» گذارد. «زیراکس» از واژه یونانی «زیروگرافی» به معنای «خشک نویسی» گرفته شده است. چارلز کارلسون فیزیکدان و مخترع آمریکایی بود که به خاطر اختراع شیوه فتوکپی خشک، «الکتروفتوگرافی» معروف است.





[caption id="attachment_171895" align="alignleft" width="250"]نخستین چترباز نخستین چترباز[/caption]

۳۰ مهر - ۲۲ اکتبر «۱۷۹۷ میلادی» نخستین چترباز


 «آندره ژاک کارنرین» فرانسوی، در این روز از آسمان پاریس، با چتر نجات از یک بالن در ارتفاع هزار متری پایین پرید و بر زمین فرود آمد. وی نخستین فردی به شمار می‌آید که با چتر نجات فرود آمده است.





[caption id="attachment_171897" align="alignleft" width="250"]زادروز فرانتس لیست زادروز فرانتس لیست[/caption]

۳۰ مهر - ۲۲ اکتبر «۱۸۱۱ میلادی» زادروز فرانتس لیست


 فرانتس لیست از بزرگترین آهنگسازان دوران رنسانس، نوازندگی پیانو را از ۷سالگی نزد پدر آموخت، فقط ۹سال داشت که نخستین کنسرت خود را در ادنبرگ اجرا‌کرد. گفته می‌شود بتهوون با شنیدن صدای پیانوی کودک بر پیشانی او بوسه زد. فرانتس سال‌ها بعد با اجرای 6کنسرت بزرگ هزینه بنای یادبود بتهوون را تأمین کرد.





[caption id="attachment_171898" align="alignleft" width="250"]زادروز دوریس می لسینگ زادروز دوریس می لسینگ[/caption]

۳۰ مهر - ۲۲ اکتبر «1919 میلادی» زادروز دوریس می لسینگ


  دوریس می لسینگ نویسنده صوفی و فمینیست انگلیسی و برنده جایزه ادبیات نوبل در سال ۲۰۰۷ میلادی بود. پدر و مادرش انگلیسی و در کرمانشاه زاده شد. دو کتاب معروف او علفها آواز میخوانند و دفترچه طلایی است. در ۲۰۰۷در مصاحبه با نشریه اسپانیایی ال پائیس، از دولت وقت ایران اظهار تنفرکرد











 









 







لطفا به اشتراک بگذارید: