تحولات ایران وجهان در۲۰دقیقه

 

۱-سیگال مَندِلکِر معاون خزانه‌داری آمریکا: تحریم‌های آمریکا برای رژیم گران تمام خواهد شد. اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی وابسته است، از این رو تحریم‌های جدید تاثیر وسیعی بر این رژیم خواهد گذاشت. 

۲-اتحاد علیه ایران اتمی از کاهش صادرات آلمان به ایران استقبال کرد .

۳-مذاکرات جان بولتون با مقامهای بلندپایه روسیه درباره رژیم ایران و سوریه 

گزارش1 ـ رژیم ایران همچنان دنبال سلاح هسته یی است


برایان هوک رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا می گوید رژیم ایران هنوز قصد خود را برای دستیابی به سلاح هسته یی کنار نگذشته است:برایان هوک می گوید اگرچه رژیم ایران وانمود می کند از توافق اتمی تبعیت می کند اما در عین حال مشغول فریبکاری است. توافق بسیار ضعیف تنظیم شده است و ما نباید متعجب شویم اگر این رژیم از آن تبعیت کند

این توافقی است که در عوض آن صدها میلیارد دلار در راستای تخفیف تحریمها عاید رژیم ایران کرد . این توافق محدودیت بسیار کمی برای رژیم ایران در زمنیه تکثیر سلاح هسته ای ایجاد کرد.برایان هوک افزود: توافق هسته ای رژیم ایران محدودیتهای دیگری را روی برنامه هسته ای این رژیم ایجاد اما آنها بعد از چند سال به پایان میرسند.ما معتقد نیستیم که رژیم ایران قصد خود را برای تبدیل شدن به یک دولت دارای سلاح هسته ای کنار بگذارد.آنها یقیناً همین قصد را دارند و این امید را دارند که توانمندی موشکهای بالستیک قاره پیما و پرتاب کننده های خودشان را گسترش دهند در یک توافق جدید باید همه این نقصها برداشته شود. در این صورت می تواند به سود صلح و امنیت بین المللی باشد

گزارش ۲ـ افزایش کمکهای تسلیحاتی رژیم ایران به حزب الله لبنان


داده های پروازی جدید حاکی است که رژیم ایران برای حزب الله تسلیحات پیشرفته میفرستد تا راکتها را به موشکهای دقیق تبدیل کند

فاکس نیوز:منابع اطلاعاتی بر این باورند رژیم ایران انتقال تسلیحات پیشرفته برای حزب الله را افزایش داده است.

این محموله ها در حال حاضر، شامل قطعات جی پی اس است که برای تبدیل راکت های هدایت شونده قبلی به موشکهای هدایت شونده دقیق مورد استفاده قرار میگیرد

مقامهای مطلع به فاکس نیوز گفتند ک 3 روز پیش ، یکی از این پروازهای ایران، به لبنان وارد شد.

بر طبق داده های پروازی، پرواز ایر کیش ، فرودگاه بین المللی تهران را در ساعت ۹ و ۳۳دقیقه صبح روز سه شنبه به وقت محلی، به یک مقصد نامعلوم ترک کرد.

بر طبق اطلاعات نرم افزاری سیستم ردیاب پروازی، اواخر روز ، یک بوئینگ ۷۴۷، قبل از اینکه به مسیرش به بیروت ادامه دهد و در ساعت ۱۴۰۰ به آن برسد ، در فرودگاه دمشق پایتخت سوریه به زمین نشست.

در روز چهارشنبه هواپیمای باربری ایرانی، بیروت را به مقصد دوحه در قطر ترک کرد و در ساعت ۱۲:۳۷دقیقه صبح به وقت محلی به زمین نشست و بعد از آن ، در بعد از ظهر پنجشنبه به پایتخت ایران بازگشت.رژیم ایران قطعات جی پی اس از تهران به بیروت می فرستد . بعد این قطعات سرهم بندی میشود تا بتواند راکتها را به یک موشک هدایت شونده دقیق تبدیل کند.

گزارش۳ ـ رژیم ایران به دستور روسیه از مناطقی در سوریه عقب نشسته است


میدل ایست مانیتور فاش کرد رژیم ایران براثر فشارهای روسیه از یکسری مناطق در سوریه عقب نشسته است:

رژیم ایران بیش از دو هفته است که در حال خارج کردن نیروهای خود از مناطق شمال و شمال شرق سوریه است. رژیم ایران همچنین از تعدادی از سایت های مهم در نقاط مختلف سوریه، به ویژه پایگاه هوایی تی فور  T-۴  که به طور کامل به ارتش روسیه تحویل داده شده تا سیستم های دفاع هوایی S-۳۰۰، در آن نصب شود ، عقب نشینی کرده است .

مسکو خواستار آن شده است که تهران و نیروهای وفادار به آن ، در یک فاصله ای از سایت های استقرار اس ۳۰۰ قرار بگیرند ، تا آمریکا و اسرائیل بهانه ای برای حمله به آنها نداشته باشند.هفته گذشته رژیم تهران از تصمیم روسیه دررابطه با توقف ِ تحویل دادن سلاح، به پشتیبانان وی در سوریه و در خواست پول نقد برای تسلیحات، تعجب کرد .

مشاور امنیت ملی آمریکا ”جان بولتن “ در انتظار پاسخ پنتاگون ، به استراتژی ای است که هدف از آن ، ترسیم مجدد یک خط قرمز در اطراف مرز سوریه و ایجاد یک منطقه نفوذ ،تحت کنترل نظامی و امنیتی است که از مرز با ترکیه تا مثلث مرزی اردن، سوریه و عراق در پایگاه نظامی ”التنف “کشیده شده است.

گزارش۴- رد پای رژیم ایران در انتخابات افغانستان و کشتار شهروندان


روز یکشنبه ۲۹ مهر انتخابات پارلمانی در افغانستان تمام شد.با انبوهی کشته و مجروح به گزارشی توجه کنید

عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخاباتی گفت سه میلیون نفر در این انتخابات شرکت داشته اند و آنرا یک دستاورد بزرگ تلقی کرد.

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات پیش از ظهر روز یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷ در جریان نشستی خبری به تشریح روند این انتخابات پرداختند و خاطرنشان کردند که رای گیری در بیش از دویست مرکز اخذ رای در بیست و دو ولایت که روز شنبه به دلیل مشکلات امنیتی تعطیل شده بود روز یکشنبه انجام گرفته و به اتمام رسیده است.

رییس کمیسیون مستقل انتخاباتی افغانستان در ادامه بدون نام بردن از شخص یا گروهی، به دخالت «شماری افراد زورمند» در روند انتخابات اشاره کرده و گفت: تعدادی از صندوق های رای گیری توسط این افراد شکسته شده است.

 منابع محلی ، در دومین روز برپایی انتخابات، از کشته شدن یازده غیر نظامی بر اثر انفجار بمب در ولایت ننگرهار خبر دادند. شش تن از قربانیان این حمله کودک هستند.

از سوی دیگر بر اساس تایید وزارت کشور افغانستان روز شنبه نیز در جریان برگزاری انتخابات ۱۹۲ حادثه تروریستی در سراسر این کشور گزارش شده بود. این حوادث در مجموع به کشته شدن ۳۶ نفر از جمله ۲۷ غیرنظامی منجر شد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در لحظات پایانی مبارزات انتخاباتی اعلام کرد که نام هفت تن از کاندیدهای انتخاباتی را از فهرست نهایی حذف کرده‌است. این کمیسیون گفت احمد شاه سادات‌الحسینی به دلیل این ‌که تابعیت دوگانه افغانی ایرانی دارد ، نمی‌تواند در انتخابات پارلمانی افغانستان مشارکت کند.

پیشتر تحلیلگران و کارشناسان منطقه‌ای و بین‌المللی گفته بودند که رژیم ایران در افغانستان رد پای زیادی دارد و بازی‌های پیچیده‌ ای به پیش می‌برد

این رژیم در ظاهر به دولت افغانستان کمک می کند ولی ، عناصر محلی وابسته به خودش را تقویت می‌کند

در کنار آن نیز برای زمین‌گیر کردن نیروهای بین‌المللی و بخصوص نیروهای ایالات متحده آمریکا، طالبان را تجهیز و تقویت می‌کند.حمایت رژیم ایران از طالبان زمانی تیتر روزنامه‌ها شد که آمریکا ملا اختر محمد منصور را که از ایران برمی‌گشت در داخل خاک پاکستان با هواپیمای بدون سرنشین به قتل رساند . در آن‌زمان گفته شد از جیب پاسپورتی بدست آمده که نشان می‌دهد او هفت بار به ایران سفر کرده‌است.

گزارش ۵ـ تظاهرات در شمال سوریه در دفاع از کلاه سفیدها


مردم سوریه قدرشناس هستند. آنها اکنون به دفاع از کلاه سفیدها برخاسته اند. همانها که برای نجات جان مردم خود را به خطر می اندازند

شمال سوریه شاهد تظاهرات گسترده ای در همبستگی با افراد گروه دفاع مدنی یا کلاه سفیدها و آوارگان ساکن در اردوگاه الرکبان  بود.

در این تظاهرات شرکت کنندگان خواهان سرنگونی رژیم اسد شدند و بر آزادی زندانیان   تاکید کردند

رژیم اسد با فشار آوردن بر روی گروه دفاع مدنی که در میان مردم سوریه بعنوان کلاه سفید ها معروف شده از آنها می خواهد که دیگر در چنین گروهی نباشند ولی میلیونها سوری که هم اکنون در استان ادلب ساکن شده اند به رژیم اسد کوچکترین اعتمادی ندارند که بمبارانهای هولناک گذشته اش را دوباره شروع نکند و به همین دلیل است که اصرار دارند گروه دفاع مدنی همیشه در کنارشان حضور داشته باشند .

 گفتنی است که فعالیت این گروه در سومین سال جنگ علیه بشار اسد شروع شد و در صحنه های مختلف قهرمانی های زیادی را خلق کرد . نزدیک به ۲۰۰ تن از افراد این گروه توسط عناصر اسد یا بمبارانهای آن جان باختند و نزدیک به ۵۰۰ نفر دیگر از آنها زخمی شدند

گزارش۶ ـ رژیم ایران و اسد در داریا و قابون چه می کنند


رژیم اسد مانع از برگشت آوارگان سوری به خانه و کاشانه خود می شود. این هم در ردیف جنابات جنگی این رژیم است:‌

حمزه عباس مدیر مطبوعاتی محله قابون دمشق فاش ساخت رژیم اسد مانع از آن می شود که رانده شدگان از محله قابون به خانه هایشان باز گردند

او گفت رژیم اسد ۹ ماه است که خانه ها در این محله را منهدم می کند.هشتاد درصد از ساختمانهای این محله در نتیجه بمباران ویران شده ولی قسمتهایی نیز بصورت عمدی توسط این رژیم منهدم می شود .

یک تاجر سوری نزدیک به رژیم اسد در توافق با این رژیم متعهد شده بود بقایای خانه های منهدم شده را به خارج شهر منتقل کند ولی او سایر خانه هایی که ویران نشده بودند را نیز منهدم کرده است .

محله قابون که بعنوان ورودی شمال شرق دمشق بحساب می آید هم اکنون محل سکونت تعداد کمی از شهروندان سوری است . آنها قبول نکرده بودند که در سال ۲۰۱۶ به فشارهای رژیم اسد تسلیم شوند و خانه هایشان را ترک کنند در نتیجه رژیم اسد از آنها می خواهد تا با گرفتن موافقت امنیتی از محله های دیگر به محله خود وارد و از آن خارج شوند

 محمد عبدالله یک فیلم بردار که ساکن همین منطقه است به العربیه گفت رژیم اسد مانع از خروج ساکنان می شود . این وضعیت تنها در مورد محله قابون نیست بلکه در سایر مناطق که کنترل آنها را بدست گرفته نیز همین روال را جاری کرده است

ساکنان این مناطق برای بدست آوردن موافقت امنیتی می بایست به افسرانی مراجعه کنند که مناطق یاد شده را به محاصره در آورده اند .منطقه داریا در نزدیکی فرودگاه نظامی المزه هم وضعیت مشابهی دارد . یک خبرنگار بنام غیاث ابو احمد از فعالان منطقه به العربیه گفت داریا چند قسمت دارد . در بعضی قسمتها رژیم اسد حاکم است و بعضی مناطق نیز از سال ۲۰۱۳ تا کنون در کنترل اسد بوده است .او اضافه کرد که رژیم اسد نمی گذارد ساکنان رانده شده منطقه به خانه هایشان بازگردند ودر شرایطی می توانند که اسامی آنها در شهرداری داریا به ثبت رسیده باشد 

گزارش۷ ـ تظاهرات عظیم در لندن علیه برگزیت


تظاهرات عظیمی علیه «برگزیت» یا خروج انگلستان از اتحادیه اروپا در لندن برگزار شد گزارشی از صحنه های این تظاهرات را می بینیم

شرکت کنندگان در تظاهرات لندن با خروج انگلستان از اتحادیه اروپا مخالفت کردند و خواهان برگزاری همه‌پرسی دومی در اینباره شدند.تنها ۲ سال پس از برگزاری همه پرسی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا ، بسیاری از شهروندان انگلیسی با این خروج مخالف هستند . آنها می گویند باید یک بار دیگر این موضوع در این کشور بازنگری شود.تظاهرات کنندگان در «میدان پارلمان» در مرکز لندن به سخنان صادق خان شهردار این شهر گوش کردند.این راهپیمایی از سوی گروه موسوم به "رای مردم" سازمان‌دهی شده بود که مخالف خروج انگلستان از اتحادیه اروپاست.

این گروه می‌گوید "این بزرگترین، مهمترین و پرسروصداترین تظاهرات علیه برگزیت" از زمان برگزاری همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا بوده است.

این گروه گفت ششصد تا هفتصد هزار نفر در این راهپیمایی شرکت داشتند.


گفتنی است بر پایه توافقات اولیه میان لندن و اتحادیه اروپا قرار است تا ماه مارس ۲۰۱۹ میلادی انگلیس از اتحادیه اروپا جدا شود؛ اقدامی که صاحبنظران به این موضوع به دیده تردید می نگرند.

گزارش۸ ـ تکنولوژی آواتار یا نماد ، برای تامین حفاظت بیشتر در مرزها


فن آوری آواتار امیدوار است که به کمک پلیس های مرزی بیاید و قدرت این را دارد که ریزترین حرکات مسافرین را زیر نظر بگیرد .

آواتار می تواند با مسافرین صحبت کند . نام و اسم و رسم آنها را ثبت کند و بعنوان یک وسیله الکترونیکی در نقش یک کارمند بسیار دقیق در مرز هر کشوری می تواند خدمت کند

تکنولوژی آواتار می تواند به پلیس مرزی کمک کند و بخشی از مسؤلیت های او را بدوش بکشد

 حتی می تواند بفهمد که بعضی مسافران دارند به او دروغ می گویند

 کیلی کراکت  یک متخصص هوش کامپیوتری از دانشگاه بین المللی منچستر می گوید این دستگاه از رفتارهای غیر کلامی استفاده می کند. او می گوید با این دستگاه به حرکات بسیار ریز مسافران مثلا حرکت چشم ها به چپ یا راست نگاه می کنیم و بعد از جمعبندی این حرکات با درصدی از اشتباه می توانیم بگوییم که مسافر راست یا دروغ می گوید.

 این فن آوری در حال حاضر امنیت را در بسیاری از فرودگاه های جهان از جمله فرودگاه هلسینکی و دبی تقویت می کند. تشخیص چهره افرادی را که به طور غیرقانونی مسافرت می کنند توسط این دستگاه شناسایی می شود.

 ولی در صحنه عمل ، موفقیت دستگاه در مرز کشورهای اروپایی مانند یونان، لتونی و مجارستان و گاردهای ساحلی ارزیابی خواهد شد.

هشدار آمریکا به شرکتهای خارجی درمورد معامله با رژیم ایرن


جانسون سفیر آمریکا درانگلستان به شرکتهای خارجی در مورد معامله با رژیم ایران هشداد داد

وی گفت:‌ شرکتها می توانند انتخاب کنند: یا با رژیم ایران معامله کنید یا با آمریکا، شما نمی توانید هر دو را انجام دهید، تحریمها از ۴ نوامبر شروع می شوند
لطفا به اشتراک بگذارید: