گزارشگر ویژه ملل متحد وضعیت حقوق بشر در ایران را در مجمع عمومی گزارش میدهد

مجمع عمومی ملل متحد – کمیتة سوم:


گزارش گزارشگر ویژة ملل متحد


برای وضعیت حقوق بشر در ایران


نیویورک – ۲۴ اکتبر ۲۰۱۸ (۲ آبان ۹۷)



محکومیت اعدام‌ها به‌ویژه اعدام نوجوانان


توسط دیکتاتوری آخوندی


فراخوان به آزادی زندانیان قیام


و دستگیرشدگان اعتراضات ضد حکومتی


 

رییس جلسه


در جریان برگزاری اجلاسهای مجمع عمومی ملل متحد، روز چهارشنبه دوم آبان ۹۷، کمیتة سوم این مجمع جلسه‌یی را به‌منظور ارائة اولین گزارش جاوید رحمان گزارشگر ویژة ملل متحد برای وضعیت حقوق بشر در ایران برگزار کرد.

جاوید رحمان در شروع سخنانش یاد عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژة فقید ملل متحد درباره نقض حقوق بشر در ایران را گرامی داشت و گفت:

من در پی درگذشت ناگهانی سلف خودم عاصمه جهانگیر منصوب شدم. من به کمکهای چشمگیر و ماندگار وی به حقوق بشر ادای احترام می‌کنم.

گزارشگر ویژة ملل متحد در این سخنرانی نگرانی خود را نسبت به استمرار اعدامها به ویژه اعدام نوجوانان توسط حکومت آخوندی، سایر موار نقض فاحش حقوق بشر از جمله اقدامات سرکوبگرانة رژیم علیه قیام‌کنندگان و سرکوب زنان، اقلیت‌های مذهبی و قومیت‌ها و مدافعان حقوق بشر ابراز کرد و به آزادی دستگیرشدگان قیام فراخوان داد و خاطرنشان کرد که گزارش او در مراحل اولیه مأموریتش آماده شده و تصویر کامل و دقیقی نیست.

وی به تازه ترین مورد از اعدامهای وحشیانه زندانیان سیاسی زانیار و لقمان مرادی و رامین حسین پناهی توسط رژیم و اعمال فشارهای فاشیسم مذهبی به اقلیتهای مذهبی و ملی اشاره کرد و درباره زانیار و لقمان مرادی و رامین حسین پناهی گفت:

(آنها) ماه گذشته در بحبوحه نگرانی‌های جدی مبنی بر این‌که از محاکمة عادلانه برخوردار نبوده‌اند و در زمان بازداشت شکنجه شده بودند، اعدام شدند»

 

جاوید رحمان در بخش دیگری از سخنانش دربارة قیام سراسری مردم ایران و اقدامات سرکوبگرانة رژیم و جان‌باختن شماری از قیام‌کنندگان گفت: « در ماه‌های گذشته در اعتراضات متعددی در سراسر کشور به نمایش گذاشته شد. اعتراض در ابتدای سال (میلادی) در پی سرکوب توسط نیروهای امنیتی منجر به کشته‌شدن شماری (از افراد) شد.

وی اضافه کرد : من هم‌چنان در مورد سرنوشت افراد دستگیر شده در اعتراضات نگرانم و از حکومت می‌خواهم تضمین کنند که همة آنهایی که به‌خاطر استفاده از حق آزادی بیان و عقیده دستگیر شدند، آزاد شوند.

گزارشگر ویژة ملل متحد هم‌چنین نگرانی خود را نسبت سرکوب و دستگیری مدافعان حقوق بشر و حقوق زنان، فعالان محیط زیست، بازداشت وکلای داگستری به ویژه وکلای زندانیان سیاسی، و فیلتر کردن تلگرام توسط دیکتاتوری آخوندی ابراز کرد.

منبع: سایت سازمان ملل: ۹۷۰۸۰۲

 

در ادامة این جلسه، نمایندگان شماری از کشورها، نقض حقوق بشر توسط حکومت آخوندی از جمله اعدام‌ها و به‌ویژه اعدام نوجوانان، سرکوب و دستگیری قیام‌کنندگان و تبعیض و سرکوب علیه زنان و اقلیت‌های مذهبی و قومیت‌ها را محکوم کردند و خواهان بازدید بدون محدودیت گزارشگر ویژه ملل متحد از ایران شدند.

نمایندة اتحادیة اروپا در سخنانش، گفت: «ما هم‌چنان نسبت به وضعیت عمومی حقوق بشر در (ایران) نگرانیم...».

وی در سخنانش به برخی از موارد گزارش جاوید رحمان از جمله موج اعدام‌ها، تشدید سرکوب معترضان، مدافعان حقوق بشر و فعالان محیط زیست، روزنامه‌نگاران، فعالان شبکه‌های اجتماعی و بستگان آنها اشاره کرد.

نمایندة نروژ با اشاره به آمار بالای اعدام‌هایی که رژیم هم‌چنان به اجرا می‌گذارد، گفت: «نروژ با هرگونه استفاده از حکم اعدام مخالف است؛ ما به‌ویژه از استمرار به‌کارگیری از مجازات مرگ در ارتباط با متهمان (نوجوان) تأسف می‌خوریم. ما هم‌چنان نگران وضعیت حقوق زنان در ایران هستیم... محدودیت (آزادی) بیان در زمینة مطبوعات، اینترنت و فرهنگی هم‌چنان امری جاری است. طی ماه‌های اخیر تعداد بالایی از روزنامه‌نگاران و کاربران اینترنت دستگیر شده‌اند... ادامة دستگیری‌های خودسرانة مدافعان حقوق بشر در ایران نگران‌کننده است...».

نمایندة کانادا با اشاره به اعدام نوجوانان، دستگیری‌های خودسرانة متعدد، تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های مذهبی و قومیت‌ها توسط رژیم آخوندی، گفت: «ما عمیقاً نسبت به نقض حق آزادی عقیده و بیان و حق انجمن و تجمع مسالمت‌آمیز به‌خصوص در دوران اعتراضات دسامبر ۲۰۱۷ و ژانویه ۲۰۱۸ نگرانیم».

وی خواهان بازدید گزارشگر ویژة ملل متحد از ایران شد.

پس از آن نمایندة آمریکادربارة فعالیت‌های عاصمه جهانگیر فقید، گفت: «اقدامات وی برای نشان‌دادن چهرة واقعی رژیم ایران فراموش نخواهد شد و ما انتظار داریم جاوید رحمان به این فعالیت عالی، ادامه دهد».

نمایندة آمریکا نیز با تأکید بر لزوم بازدید بدون محدودیت گزارشگر ویژه از ایران، افزود: «ما قویاً حکومت ایران را به‌خاطر سرکوب شدید اعتراضات سراسری که در دسامبر 2017 شروع شد محکوم می‌کنیم. همان‌طور که در آخرین گزارش عاصمه جهانگیر به آن اشاره شده بود، پاسخ حکومت شامل دستگیری هزاران معترض مسالمت‌آمیز و گزارش‌ها دربارة سوءرفتار و مرگ‌های مشکوک در حین بازداشت بود.

نماینده آمریکا افزود : زندانیان سیاسی در ایران با سوءرفتارهای وخیم و شکنجه (مواجهند) و تحقیقات دربارة خودکشی‌های مشکوک همواره به نتیجه‌یی یکسان... راه می‌برد: یعنی رفع تقصیر از نیروهای امنیتی و معرفی‌کردن قربانیان به‌عنوان معتاد».

نمایندة آلمان وضعیت حقوق بشر در ایران را وخامت‌بار توصیف کرد، و گفت: «آلمان عمیقاً نگران آن است که اعدام‌ها به‌خصوص در ارتباط با (متهمان نوجوان)... هم‌چنان با نرخی بسیار بالا، صورت می‌گیرد...».

نمایندة جمهوری چک نیز بر لزوم بازدید بدون محدودیت گزارشگر ویژه از ایران و نگرانی کشورش از موج اعدام‌ها تأکید کرد، و افزود: «ما به‌طور جدی نسبت به نقض حقوق بشر در بسیاری دیگر از زمینه‌ها نیز که توسط گزارشگر ویژه در اولین گزارشش مشخص شد نگرانیم».

نمایندة سوئیسبا اشاره به موج اعدام‌ها و استمرار اعدام نوجوانان توسط رژیم، گفت: «کشور من قویاً این اعدام‌ها را محکوم می‌کند».

نمایندة انگلستان نیز در سخنانش گفت: «انگلستان در نگرانی‌ها نسبت به برخورد با اقلیت‌های مذهبی، معترضان، مدافعان حقوق بشر و فعالان محیط زیست، اشتراک نظر دارد...».

 

در جلسة کمیتة سوم مجمع عمومی سازمان ملل، نمایندة فاشیسم دینی حاکم بر ایران در واکنشی غیظ‌آلود نسبت به محکومیت بین‌المللی جنایات رژیم علیه مردم ایران، گفت: «تکرار اتهامات علیه (نظام) ایران 4 بار در سال، آنها را اثبات نمی‌کند... گزارش مورد بحث نتیجة یک مأموریت غیر سازنده است که به‌عنوان یک ابزار فشار طراحی شده است...».

وی در مخالفت با ماموریت جاوید رحمان گزارشگر ویژه ملل متحد برای ایران، گفت: «ما هم‌چنان بر این باوریم که این مأموریت غیر سازنده است... و تأسف می‌خوریم که گزارشگر ویژه خود را در میان این شوی سیاسی که هیچ ربطی به حقوق بشر ندارد، می‌یابد».

نمایندة دیکتاتوری آخوندی در یک نعل وارونة وقیحانه و در واکنش به محکومیت سرکوب قیام و دستگیری قیام‌کنندگان توسط رژیم مدعی شد که «تعداد تظاهرات مسالمت‌آمیز که در سراسر کشور به‌طور روزانه صورت می‌گیرد، در چارچوب منطقه‌یی که ایران در آن قرار دارد، بی‌سابقه است...!!!!».

در این جلسه هم‌چنین نمایندگان شماری از حکومت‌های ناقض حقوق بشر از جمله دیکتاتوری جنایتکار بشار اسد و کرة شمالی به دفاع از حکومت آخوندی پرداختند.

منبع: سایت ملل متحد: ۹۷۰۸۰۲
لطفا به اشتراک بگذارید: