در خاطره روزها ۴ آبان ۱۳۹۷- ۲۶ اکتبر


در خاطره روزها ۴ آبان ۱۳۹۷  


[caption id="attachment_173389" align="alignleft" width="260"]درگذشت سلطان جاز ایران درگذشت سلطان جاز ایران[/caption]

۴ آبان ۱۳۸۲- ۲۶ اکتبر درگذشت سلطان جاز ایران


«ویگن دٍردٍریان» خواننده سر شناس میهن که بیش از ۶۰۰ ترانه اجرا کرد، در ۷۳ سالگی در گذشت. او از ملودی‌های ارمنی، ترکی و گاه اروپایی بهره برد و با پشتکاری بی نظیر، آغاز‌گر موسیقی «پاپ» ایران شد و تا کسب عنوان «سلطان جاز ایران» پیش رفت.













[caption id="attachment_173394" align="alignleft" width="250"]درگذشت یحیی دولت آبادی درگذشت یحیی دولت آبادی[/caption]

۴ آبان «۱۳۱۸ خورشیدی» - ۲۶ اکتبر در گذشت یحیی دولت آبادی


«یحیی دولت آبادی» شاعر میهن پرستی که نقش موثری در پیشرفت اهداف انقلاب مشروطه داشت در ۷۷ سالگی در گذشت. او خدمان ارزنده‌یی در نشر فرهنگ و ایجاد مدارس داشت. با اشعار میهنی و شورانگیز خود به دفاع از آزادی و آرمانهای انقلابی پرداخت.





[caption id="attachment_173395" align="alignleft" width="250"]اعلام وابستگی کشمیر به هند اعلام وابستگی کشمیر به هند[/caption]

۴ آبان - ۲۶ اکتبر «۱۹۴۷ میلادی» اعلام وابستگی کشمیر به هند


مهاراجه کشمیر بالاخره اعلام داشت که این سرزمین وابسته به هند است و با این اقدام، مسئله کشمیر بوجود آمد که باعث چندین جنگ میان هند و پاکستان و جنگ لاداخ میان چین و هند شده و هنوز آتشی است در زیر خاکستر. پاکستان مدعی آنست چون مردم کشمیر بیشتر مسلمانند.





[caption id="attachment_173396" align="alignleft" width="250"]قتل رئیس جمهور کره جنوبی قتل رئیس جمهور کره جنوبی[/caption]

۴ آبان - ۲۶ اکتبر «۱۹۷۹ میلادی» قتل رئیس جمهور کره جنوبی


«کیم جائه کیو» رئیس سازمان اطلاعات «کره جنوبی» در جریان ملاقات خود با «پارک چونگ هی» رئیس جمهور ۶۲ سالة این کشور، با شلیک گلوله او و محافظش را کشت. «کیم» با «پارک» بر سر نحوه سرکوب دانشجویان اختلاف داشت. او به فاصله کوتاهی اعدام شد.





[caption id="attachment_173397" align="alignleft" width="250"]آتش زدن شهر سکوپجه آتش زدن شهر سکوپجه[/caption]

۴ آبان - ۲۶ اکتبر «۱۶۸۹ میلادی» آتش زدن شهر سکوپجه


در جریان جنگ امپراتوری اتریش با عثمانی، ۲۶ اکتبر سال ۱۶۸۹ ژنرال «انی سیلویوپیکولومینی» فرمانده نیروهای اتریشی دستور داد که شهر ۶۰۰ هزار نفری سکوپجه – پایتخت فعلی مقدونیه – به علت شیوع وبا، آتش زده شود. علت صدور چنین دستوری این بود که بیماری به سایر نقاط اروپا سرایت نکند.



لطفا به اشتراک بگذارید: