رژیم، در حاشیه منطقه و در کانون تحریمهای بین‌المللی

گزارش و گفتگو با اسدالله مثنی- رژیم، در حاشیه منطقه و در کانون تحریمهای بین‌المللی


 

سلام می‌کنم به شما هموطنان و بینندگان عزیز سیمای‌ آزادی و امیدوارم روز خوبی رو پشت سر گذاشته باشید. امروز هم در برنامة تیک تاک در خدمت شما هستم تا مهمترین موضوع سیاسی روز رو مورد بررسی قرار بدیم. موضوعی که در گزارش و در گفتگوی سیاسی امروز به اون می‌پردازیم، طرد و به حاشیه رانده شدن رژیم در منطقه و مشخصاً در سوریه و همزمان با آن تشدید فشارها و تنگتر شدن حلقة تحریمها علیه رژیم در صحنة بین‌المللی است. در آستانة آغاز دور جدید و در واقع دور اصلی تحریمهای آمریکا علیه رژیم که از ۱۰روز دیگر آغاز می‌شود و رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده که تحریمهای دیگری هم به تحریمهای نفتی، بانکی و کشتیرانی که از پیش قرار بود اعمال شود، تحریمهای دیگری نیز افزوده خواهد شد.

این در حالی است که رابطه با اروپا هم که رژیم به آن برای مقابله با تحریمهای آمریکا چشم دوخته بود، چشم انداز روشنی ندارد. ابتدا گزارشی داریم در این باره:

گزارش


فردا شنبه ۵ آبان یک اجلاس ۴جانبه با شرکت کشورهای ترکیه، روسیه، آلمان و فرانسه در استانبول برگزار می‌شود که موضوع این اجلاس بحران سوریه و وضعیت ادلب و قانون اساسی آیندة‌ این کشور است. در این اجلاس رژیم آخوندی کنار گذاشته شده است. رژیم تا کنون رسماً نسبت به این اقدام که بیرون راندن سیاسی آشکار از معادلة سوریه و آیندة این کشور است، واکنش نشان نداده، اما سایت حکومتی انتخاب گزیدگی و سوزش رژیم را نمایان کرده و نوشت: «چرا ایران و سوریه در نشست استانبول درباره ادلب حضور ندارند؟ / آلمان و فرانسه چگونه به این نشست ملحق شدند؟».

روزنامه الحیات،در شمارة ۲ آبان خود با اشاره به نقش روسیه در کنار گذاشتن رژیم از معادلات نوشت: «در حالی که تلاشها برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه سرعت گرفت و چند ساعت قبل از دیدار دمیستورا فرستاده سازمان ملل از دمشق، مسکو در پذیرش کمیته چهارجانبه، روسیه، ترکیه ، فرانسه و آلمان در استانبول در شنبه آینده اعلام کرد که ایجاد « مکانیزم جدید» برای سوریه را که شامل این چهار کشور می‌شود را پذیرفته است که این بمعنی به حاشیه راندن رژیم ایران می باشد.

سایت انتخاب با درج گزارشی از روزنامة «رأی الیوم» نوشت: دقیقا نمی دانیم چه عواملی اردوغان را بر آن داشت تا ایران را از این نشست دور کرده و ماکرون و مرکل را به آن دعوت کند، ایا به دنبال آن است تا یک پوشش اروپایی برای توافق ادلب مهیا کند... یا اینکه قصد دارد به گروههای معتدل اپوزیسیون اطمینان بدهد که ترکیه، المان، فرانسه و روسیه در پی اجرای عملیاتی سیاسی برای تعیین آینده سوریه و تهیه قانون اساسی تازه ای هستند؟ همزمان با به حاشیه رانده شدن رژیم در سوریه، رئیس جمهور آمریکا روز گذشته دو گام دیگر در راستای تشدید فشارها و تنگتر کردن حلقة تحریمها علیه رژیم برداشت. از یک سو او از همه کشورها خواست یا خرید نفت از ایران را به صفر برسانند یا با تحریمهای ثانویه مواجه شوند.

ترامپ که در مراسم یادبود تفنگداران مقتول آمریکایی در بیروت سخنرانی می‌کرد با اشاره به نقش رژیم ایران در این انفجار مرگبار گفت تمامی تحریمهای آمریکا علیه رژیم ایران با قوت تمام در 5نوامبر (14 آبان) اعمال می شوند. وی تصریح کرد ما نخواهیم گذاشت حامی جلودار ترور در جهان مرگبارترین تسلیحات جهان را بسازد. این واقع نخواهد شد.

از سوی دیگر، رئیس جمهور آمریکا قانون مقررات منع تامین مالی بین المللی حزب الله لبنان را امضا کرد. این لایحه که با امضای رئیس جمهور تبدیل به قانون می‌شود حزب الله را از سیستم مالی بین المللی بیشتر منزوی خواهد کرد و منابع مالی آن را کاهش خواهد داد. این تحریمها افراد و آژانسهای دولتی خارجی را که آگاهانه به حزب الله و شبکه های وابسته به حزب الله که در قاچاق مواد مخدر یا سایر جرائم فرا ملی دست دارند، کمک میکنند یا از آنها حمایت میکنند را هدف قرار خواهد داد.

در همین حال خبرگزاری رویتر به نقل از منابع اروپایی اعلام کرد: مکانیزم تسهیل پرداخت برای صادرات ایران توسط اتحادیه اروپا بطور قانونی سیزدهم آبان شروع می‌شود ولی تا اوایل سال آینده میلادی اجرایی نمی‌شود. این مکانیسم که از آن به عنوان نفت در برابر کالا یاد می‌شود، می باید امکان تجارت بین رژیم ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا را فراهم کند تا رژیم بتواند نفت صادر کند و اتحادیه اروپا نیز پول نفت خریداری شده را با دادن کالا و خدمات بپردازد.

اما دیپلمات های اتحادیه اروپا به رویتر گفته اند که اجرایی کردن این راهکار زمان بر است و می تواند چندین ماه طول بکشد. یکی از مشکلات اجرای این مکانیسم گشایش دو دفتر است یک دفتر در تهران و یک دفتر در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. اما از یک سو هیچ یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا حاضر نیستند چنین دفتری در خاک آن ها ایجاد شود، زیرا از آن واهمه دارند که این اقدام مجازات های آمریکا را در پی داشته باشد. از سوی دیگر گشایش دفتر در تهران نیز با مخالفتهای باند خامنه‌ای عملاً به بن‌بست خورده است.

نقوی‌حسینی عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس ارتجاع گفت:‌ «قطعا این دفتر قصد دارد همچون CFT به اطلاعات مالی و اقتصادی ما اشراف پیدا کند نه اینکه به ما کمک کند تا بتوانیم تحریمی را دور بزنیم.» وی افزود: مقامات در تهران «تضمین» بگیرند که «قرار نیست این دفتر به یک لانه جاسوسی جدید در ایران تبدیل شود.»

گفتگو سیاسی


این گزارش رو دیدیم، این رویدادهای ظاهراً جدا از هم، به حاشیه رانده شدن رژیم از تحولات سیاسی جاری در سوریه، تشدید تحریمها، حتی بیش از آنچه قرار بود در 14آبان شروع شود، در لیست قرار گرفتن حزب الله و به بن‌بست خوردن تأسیس دفتر اتحادیة اروپا در تهران، آیا ارتباطی با هم دارند؟ و چگونه بر هم تأثیر می‌گذارند؟ این موضوع گفتگوی امروز ماست با اسدالله مثنی.

س: کشمکش بر سر رابطه با اروپا، بر سر بستة‌ اروپایی و محتوای اون و بر سر تأسیس دفتر اتحادیة اروپا در تهران هم‌چنان ادامه دارد، در حالی که 10روز بیشتر به شروع دور اصلی تحریمهای آمریکا باقی نمانده؛ مگر اتکا به اروپا و مقابله با تحریمهای آمریکا از طریق اروپا خط روحانی و خط رژیم نبود، پس چرا این موضوع معوق مونده؟ رژیم چه تدبیری اندیشیده برای برخورد با این وضعیت؟


ج: این تنها موضوعی نیست که رژیم در آن دچار بن‌بست است. در مورد تصویب لوایح مربوط به اف‌ای تی اف و سی اف تی و پیوستن به اف ای تی اف هم همین بن‌بست وجود دارد. بر سر مذاکره با آمریکا هم رژیم در بن‌بست است. در بحران اقتصادی هم رژیم در بن‌بست است، در داخل خودش و در پیشبرد امور اجرایی در دولت هم رژیم است... و در واقع شما هیچ زمینه‌یی پیدا نمی‌کنید که رژیم در بن‌بست نباشد. در موردFATF با این که رژیم می‌داند که معنی قرار داشتن در لیست سیاه FATF چیست، اما به دلیل تضادهای درونی قادر به پیوستن به آن نیست و بر سر آن گیر کرده است.

در مورد اروپا هم با این که به قول مهره‌ها و رسانه‌های رژیم این تنها شانس رژیم برای دور زدن یا تخفیف تحریمهاست اما قادر نیست در این سمت اقدامی بکند به خاطر این که در رابطه با اروپا مسائل و معضلات متعددی دارد که هر کدام آنها در دستگاه رژیم غیر قابل حل است. اما در مورد این که رژیم چه تدبیری اندیشیده، من می توانم به یکی از آنها اشاره کنم و آن خروج سپاه از شرکت مخابرات و واگذاری سهام میلیاردی مخابرات و همراه اول است. از آنجا که نیروی قدس سپاه پاسدران در لیست سیاه قرار گرفته و همین سرنوشت در انتظار خود سپاه هم هست، به نظر می‌رسد که این هم یک تدبیر یا "نرمش قهرمانانه" ولی فقیه در برابر تحریم‌هاست.

در اطلاعیه بنیاد تعاون سپاه اعلام شده که این اقدام "در راستای تدابیر ستاد کل نیروهای مسلح" انجام گرفته ما در این اطلاعیه روشن نیست که بنیاد تعاون سپاه سهام هزاران میلیاردی خود را به کجا واگذار کرده است. گفته می‌شود که این سهام احتمالاً به "ستاد اجرایی فرمان امام" که از جمله مالکان "کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین" بوده، واگذار شده است که در واقع از این جیب به آن جیب است.

س: اشاره کردید که مشکل رژیم با اروپا تنها مشکل بسته و دفتر نیست؛ منظورتون چیه؟ رژیم دیگر چه مشکلاتی با اروپا دارد؟


ج: یک مشکل بزرگ یا بهتر اس بگوییم بحران که در روابط رژیم با اروپا وجود دارد. لو رفتن تروریسم رژیم در خاک اروپا و شبکة گستردة تروریستی آن است که با لو رفتن توطئة بمب‌گذاری رژیم در گردهمایی بزرگ مقاومت ایران رسوایی بزرگی به وجود آمده که برای کشورهای اروپایی اصلاً آسان نیست که با چنین رژیمی وارد معامله و بده بستان شوند.

در همین رابطه جالب است که تا کنون گفته میشد که گشایش دفتر اتحادیة اروپا در تهران است که به بن‌بست خورده، اما اکنون گفته میشود که هیچ یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا حاضر نیستند چنین دفتری در خاک آنها ایجاد شود، یک وجه آن واهمه از مجازات های آمریکاست، ولی وجه دیگرش این است که این کشورها از هر دفتر و نمایندگی رژیم که می‌تواند سرپل جاسوسی و ترور در کشورشان باشد واهمه دارند. از طرف دیگر در منطقه و در حال حاضر در سوریه، دو کشور اروپایی یعنی فرانسه و آلمان با ورود به معادلة سوریه در کنار روسیه و ترکیه، عملاً رژیم را به لحاظ سیاسی از سوریه بیرون رانده‌اند که می‌تواند مقدمة بیرون رانده شدن نیروهای رژیم از این کشور باشد.

س: ولی خامنه‌ای در سخنرانی اخیرش از نگاه به شرق صحبت کرد و به نظر می‌رسه این یک راه حل خطی و استراتژیک هست در قبال این وضعیت بن‌بستی که رژیم در اروپا و در غرب با آن مواجه شده؛‌ این طور نیست؟


ج: خب این حرف مسخره مصرف داخلی دارد. وگرنه در همین جریان اجلاس 4جانبه در رابطه با سوریه که فردا قرار است در استانبول برگزار شود. به نوشتة رسانه‌ها، این روسیه بود که برای کنار گذاشتن رژیم از این کنفرانس به کشورهای اروپایی چراغ سبز نشان داد. رسانه‌های رژیم هم به کرات نوشته‌اند که روسیه برای حل مسائل خود از جمله تحریمها، از رژیم به عنوان یک کارت بازی استفاده کرده و می‌کند و همواره در این مورد معامله کرده است. کما این که در قضیة مقابله با کاهش تولید و صادرات نفت ایران، درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت خود برای پر کردن خلأ ناشی از تحریم نفتی ایران را پذیرفت و به التماس و درخواست رژیم که زنگنه را در همین رابطه به مسکو فرستاده بود، اعتنایی نکرد.

تکلیف چین یک قطب دیگر شرق هم که روشن است. دو روز پیش خبرگزاری رویتر، گزارش داد که دو شرکت بزرگ چین، سینوپک گروپ و شرکت ملی نفت چین(CNPC) که پالایشگاههای اصلی کشور را اداره می کند هیچ سفارشی برای بارگیری نفت ایران از نوامبر نکرده زیرا نسبت به احتمال نقض تحریمهای آمریکا نگران است. این در حالی است که ایران سومین تولید کننده نفت در سازمان اوپک و چین بزرگترین خریدار نفت ایران است.

همچنین بانک بزرگ چینی اعلام کرده که دیگر گشایش اعتبار برای تجار ایرانی برای واردات از چین را قبول نمی‌کند. این حرفهای خامنه‌ای و باند او برای شیره مالیدن به سر بسیجیها و نیروهای رژیم است در شرایطی که حلقة محاصرة تحریمها روز به روز بر گردن رژیم تنگتر می شود و رژیم هیچ راه حلی برای آن ندارد.
لطفا به اشتراک بگذارید: