در خاطره روزها ۵ آبان – ۲۶ اکتبر



[caption id="attachment_173747" align="alignleft" width="250"]درگذشت رکس ستوت درگذشت رکس ستوت[/caption]

۵ آبان – ۲۷ اکتبر «۱۹۷۵ میلادی» درگذشت رکس ستوت


رکس ستوت داستان نگار آمریکایی در ۸۹ سالگی درگذشت. رکس نویسندگی را پیشه تمام وقت خود قرار داده بود و در طول عمر ۷۰ داستان نوشت که عمدتا زمینه جنایی – پلیسی دارند. وی گفته در قالب داستان جنایی، بهتر می‌تواند مشکلات اجتماعی – اقتصادی و حتی سیاسی را بیان دارد و راه حل ارائه کند.





[caption id="attachment_173749" align="alignleft" width="250"]زادروز نیکولو پاگانینی زادروز نیکولو پاگانینی[/caption]

۵ آبان – ۲۷ اکتبر «۱۷۸۲ میلادی» زادروز نیکولو پاگانینی


نیکولو پاگانینی آهنگساز و نوازنده ویولن، ویولا، و گیتار اهل ایتالیا بود و از نامدارترین و بزرگ‌ترین نوازندگان ویولن در تاریخ موسیقی می‌باشد. او با ابداع تکنیکی بدیع در نواختن ویولن، انقلاب عظیمی در نوازندگی این ساز برپا کرد. آثار او، در عین برخورداری از لطافت و ملودی‌های زیبا، قطعات فوق‌العاده مشکلی از نظر تکنیک نوزندگی هستند.





[caption id="attachment_173750" align="alignleft" width="250"]فریب و شعبده برای غصب حاکمیت فریب و شعبده برای غصب حاکمیت[/caption]

۵ آبان ۱۳۵۷ – ۲۷ اکتبر فریب و شعبده برای غصب حاکمیت


در این روز «خمینی» طی مصاحبه‌یی با خبرگزاری «رویتر» در «نوفل لوشاتو» با تأکید گفت: «در ایران اسلامی، علما خودشان حکومت نمی‌کنند و فقط ناظر امور هستند، خود من نیز هیچ مقام رهبری نخواهم داشت و از همان ابتدا به حجره تدریس خود در قم برخواهم گشت».





[caption id="attachment_173752" align="alignleft" width="250"]زادروز سیلویا پلات زادروز سیلویا پلات[/caption]

۵ آبان – ۲۷ اکتبر «۱۹۳۲ میلادی» زادروز سیلویا پلات


«سیلویا پلات» شاعر و نویسندة توانمند آمریکایی در «ماساچوست» به دنیا آمد. او پس از انتشار شعرهایش، بسیاری را به شگفتی واداشت و برخی ادیبان گفتند «شکسپیر» دیگری آمد. سرانجام «سیلویا» در ۳۱ سالگی و در اوج شهرت خودکشی کرد.





[caption id="attachment_173754" align="alignleft" width="250"]سوزاندن میشل سروتوس سوزاندن میشل سروتوس[/caption]

۵ آبان – ۲۷ اکتبر «۱۵۵۳» میلادی سوزاندن میشل سروتوس


میشل سروتوس پزشک اسپانیایی اولین اروپایی بود که عملکرد ریه را توصیف کرد. او همچنین در ریاضیات، نجوم، هواشناسی، جغرافیا، آناتومی انسان، فارماکولوژی و پزشکی صاحب‌نظر بود. در مطالعه انجیل دیدگاه جدیدی از تثلیث و مسیحیت ارائه داد که باعث محکومیت او از طرف مقامات کاتولیک فرانسه و پس از فرار از زندان در ژنو بوسیله کالوینیست‌ها سوزانده شد.





لطفا به اشتراک بگذارید: