انعکاس خبر اخراج دیپلمات ایرانی از فرانسه پس از طرح حمله به ویلپنت پاریس

روزنامة فرانسوی وست فرانس – ۲۶ اکتبر ۲۰۱۸:


اخراج یک دیپلمات رژیم ایران از فرانسه


بعد از سوءقصد خنثی‌شده در ویلپنت پاریس


 


از پنج منبع دیپلماتیک و نزدیک به سرویس‌های امنیتی غربی


اطلاع یافته شد که فرانسه حدود یک ماه پیش


یک دیپلمات رژیم ایران مستقر در پاریس را اخراج کرده است


 


به گفتة سه منبع، اخراج این دیپلمات رژیم ایران


 مستقیماً به پروژة سوءقصد علیه گردهمایی ویلپنت مرتبط است


که در آن وزرای پیشین اروپایی و عربی


و هم‌چنین رودی جولیانی وکیل دونالد ترامپ شرکت داشتند



روزنامة فرانسوی وست فرانس در گزارشی به‌تاریخ ۲۶ اکتبر (۴آبان ۹۷)تحت عنوان: «یک دیپلمات (رژیم) ایران بعد از سوءقصد خنثی‌شده در ویلپنت، اخراج شده است»، می‌نویسد: «یک دیپلمات (رژیم) ایران ثبت‌شده در پاریس بعد از این‌که سرویس‌های اطلاعاتی سوءقصد علیه گردهمایی اپوزیسیون ایران در ویلپنت در نزدیکی پاریس را خنثی کردند، اخراج شد. ».

وست فرانس در این گزارش به نقل از خبرگزاری رویترز، نوشت: «به گفتة منابع غربی، فرانسه چند هفتة پیش یک دیپلمات (رژیم) ایران را در تلافی تلاش برای سوءقصد علیه گردهمایی مخالفان ایرانی در ویلپنت اخراج کرده است. روز دوم اکتبر پاریس (رژیم) ایران را به هدایت این پروژه متهم کرد که هدف آن گردهمایی سازمان‌دهی‌شده توسط مجاهدین خلق در آخر ماه ژوئن بود؛ (فرانسه) هم‌چنین مسدود کردن دارایی‌های دو (تبعة رژیم) ایران و ادارة امنیت داخلی وزارت اطلاعات (این رژیم) را اعلام کرد.

اما از پنج منبع دیپلماتیک و نزدیک به سرویس‌های امنیتی غربی اطلاع یافته شد که فرانسه حدود یک ماه پیش یک دیپلمات (رژیم) ایران مستقر در پاریس را اخراج کرده است.

به گفتة دو تن از این منابع، او در واقع یک مأمور سرویس‌های اطلاعاتی (رژیم) ایران بوده است. به گفتة سه منبع دیگر، اخراج وی مستقیماً به پروژة سوءقصد علیه گردهمایی ویلپنت مرتبط است که در آن وزرای پیشین اروپایی و عربی و هم‌چنین رودی جولیانی وکیل دونالد ترامپ شرکت کردند.

این پروژة سوءقصد با دستگیری یک زوج ایرانی در بلژیک که به گفتة مأموران تحقیق قرار بود آن‌را به‌اجرا بگذارند ودر همکاری با آلمان شکست خورد وشکست این پروژه منجر به تنش در روابط بین پاریس و (حکومت) تهران شده است

منبع: وست فرانس (به نقل از رویترز): ۹۷۰۸۰۴

 

خبرگزاری رویترز علاوه بر گزارش مشروح وایر انگلیسی، در وایر فرانسوی خود نیز تحت عنوان «فرانسه یک دیپلمات (رژیم) ایران را بعد از سوءقصد خنثی‌شده اخراج کرده »، گزارشی را در این رابطه درج و از جمله خاطرنشان کرد:« «بنا به یک یادداشت داخلی وزارت خارجه (فرانسه) که در پایان ماه اوت توسط رویترز فاش شد، فرانسه به دیپلمات‌ها و نمایندگانش توصیه کرده که تمامی سفرها به ایران را به تعویق بیندازند. انتصاب سفیر فرانسه در تهران، موضعی که از سه ماه پیش خالی است، هم‌چون جایگزینی سفیر (رژیم) ایران در پاریس، هم‌چنان در حالت تعلیق قرار دارد. دیپلمات‌های فرانسوی به رویترز گفتند، تا زمانی که پاریس توضیحی دربارة این‌که چه کسی پشت پروژة سوءقصد بوده دریافت نکند، انتظار هیچ‌گونه انتصابی وجود ندارد».

منبع: وست فرانس (به نقل از رویترز): ۹۷۰۸۰۴

 
لطفا به اشتراک بگذارید: