تحولات ایران وجهان در۲۰ دقیقه

۱-شرکت رنوی فرانسه فروش خودرو به ایران را متوقف کرد

https://bit.ly/2SjnXTk

۲-مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا:‌ رژیم ایران اصلی ترین حامی تروریسم در جهان است، یک هفته دیگر سخت ترین تحریمهای آمریکا علیه آن اعمال می شود(سایت وزارت خارجه آمریکا 26 اکتبر 2018

https://www.state.gov/secretary/remarks/2018/10/286926.htm

۳-واشینگتن تایمز:‌ چین به فشار دونالد ترامپ برای توقف خرید نفت ایران تسلیم شد. یکی از کلیدی ترین بانکها و و بزرگترین پالایشگاههای دولتی چین از معامله با رژیم ایران عقب کشیدند(

https://www.washingtontimes.com/news/2018/oct/25/china-oil-refineries-pull-back-business-iran/

گزارش۱ ـ سخنرانی جاوید رحمان در جلسه کمیته سوم مجمع عمومی


جاوید رحمان گزارشگر ویژه ایران در امور حقوق بشر از اعدام نوجوانان و سرکوب قیام کنندگان ایران ابراز نگرانی کرد. وی همچنین نقض فاحش حقوق زنان و اقلیتهای قومی و مذهبی در ایران را محکوم کرد:

جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر ملل متحد:

من نگرانیهای خود را در رابطه با حق حیات و تبعیت از معیارهای صحیح دادرسی تکرار کردم بطور مشخص برای زندانیان نوجوان. به همین دلیل باعث ناراحتی عمیق و هشدار دهنده است که من گزارش میکنم زینب سکانوند تنها سه هفته پیش در ایران اعدام شد. وی پنجمین نوجوان بود که امسال اعدام شد . وی در پی دستگیری اش مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به شکل مناسبی مورد محاکمه قرار گرفت. چنین اعدامهایی در ایران ادامه دارد. نوجوانان متعددی در ایران وجود دارند که هم اکنون در انتظار اجرای حکم اعدام هستند از جمله محمد کلهری، مهدی کازیان، محمد حدیدی، پوریا طبایی. ماه گذشته دیوان عالی حکم اعدام یک نوجوان دیگر صالح شراعتی را تأیید کرد که در زمان ارتکاب جرم انتسابی 16 ساله بود. من از مقامات ایران درخواست میکنم که دادن حکم اعدام به کودکان را لغو کنند و آن احکام را بر طبق قانون بین المللی تقلیل دهند.

گزارشگر ویژه ملل متحد افزود

 یک نگرانی طولانی مدت دیگر که در گزارش من برجسته شده است برخورد با اقلیتهای مذهبی و قومی از جمله جامعه بهاییان در ایران است. سه زندانی کرد، زانیار و لقمان مرادی، رامین حسین پناهی ماه گذشته در بحبوحه نگرانیهای جدی که آنها از محاکمه های عادلانه برخوردار نبودند و در زمان بازداشت شکنجه شده بودند، اعدام شدند.

چالشی که مردم در ایران با آن روبرو هستند در ماههای گذشته در اعتراضات متعددی در سراسر کشور به نمایش گذاشته شد. اعتراض در ابتدای سال در پی سرکوب توسط نیروهای امنیتی منجر به برخی کشته ها شد. بر اساس گزارشات این اعتراضات بر اثر نارضایتیها مربوط به سقوط استانداردها، تورم بالا و بیکاری گسترده صورت گرفت.

باید ضمن تأمین خواسته های مردم آزادی تجمع و تشکل تضمین شود

 در این رابطه همچنان سرنوشت افراد دستگیر شده در اعتراضات موجب نگرانی است و من از دولت میخواهم که تضمین کند که همه آنهایی که بخاطر استفاده از حق آزادی بیان و عقیده دستگیر شدند، آزاد شوند. 

گزارشگر ویژه در ادامه سرکوب حقوق زنان و فعالان اجتماعی را محکوم کرد و خواستار توقف آن شد

http://webtv.un.org/live-now/watch/third-committee-31st-meeting-general-assembly-73rd-session/5853009287001/?term=

گزارش۲ ـ سی و پنجمین سالگرد انفجار تروریستی بیروت


دونالد ترامپ می گوید در سی و پنجمین سالگرد انفجار تروریستی حزب الله لبنان علیه مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت، با تحریمهای شدید این گروه و رژیم ایران را هدف قرار دادیم

رئیس جمهور آمریکا می گوید:

۳۰۰ تفنگدار دریایی مستقردر فرودگاه بیروت در بیست و سوم اکتبر هدف قرار گرفتند. تفنگداران در مواضع خود ایستاده بودند سایرین به آرامی درتخت های خود استراحت می کردند که به ناگهان و بدون هشدار یک کامیون که توسط یک تروریست رانندگی می شد ازمیان نرده ها و موانع عبورکرد و وارد محوطه پناهگاه تفنگداران شد.

 درساعت ۶ و 22دقیقه صبح این تروریست ۱۲۰۰ پوند مواد منفجره را منفجر کرد

 سه سربازآمریکایی ۱۸ ملوان آمریکایی و ۲۲۰ تفنگدار دریایی آمریکا کشته شدند. لحظه وحشتناکی بود.

دقایقی بعد یک کامیون انفجاری دیگر جان ۵۸ چترباز فرانسوی را گرفت.این مرگبارترین روز برای تفنگداران دریایی بود.

 این حمله توسط حزب الله انجام شد که رژیم ایران در تاسیس آن یک سال پیش از آنکه این طرح افراطی خود را پبش ببرد نقش اساسی داشت و تا به امروزهمچنان حامی اصلی آن می باشد.

دونالد ترامپ افزود: ما کار بزرگی درمورد ایران انجام می دهیم.

آنها دیگر همان رژیمی که من به قدرت رسیدم نیستند. پول آنها سقوط کرده است. زندگی شان کلاً متفاوت است. زمانی که من بر سرکار آمدم آنها بدنبال اشغال مدیترانه بودند. می خواستند همه چیز را اشغال کنند. اکنون بدنبال بقای خود هستند. موضوع کلاً تغییر کرده است. کلاً معامله فرق کرده است....

یک دلیل وجود دارد که چرا سال گذشته من آمریکا را از توافق فاجعه بار اتمی بیرون کشیدم.

در ۵ نوامبر تمامی تحریم های آمریکا علیه رژیم ایران بطور کامل باز خواهد گشت.

اگر تحریمها را مقداری بیشتر ادامه می دادند رژیم ایران را مضمحل می کرد.

براثر توافق اتمی آن را برداشتند. اما ما آنرا دوباره از سرگرفتیم و به همان خوبی گذشته خواهد بود. متاسفانه زمان و جانهایی را ازدست دادیم.

ما حتی تحریم های بیشتری را اعمال می کنیم تا به رفتار شرورانه رژیم ایران پاسخ دهیم. ما اجازه نخواهیم داد اصلی ترین حامی تروریسم درجهان مرگبارترین تسلیحات جهانی را توسعه دهد. چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد.

از سال گذشته تا بحال ما بالاترین تعداد تحریم را علیه حزب الله اعمال کردیم .

همین چند ماه پیش من لایحه ای را امضا کردم که تحریم های سخت تری را علیه حزب الله اعمال می کرد . تحریمهایی که آنان را از دستیابی به پول بیشتر محروم می کند

ما شبکه های عملیاتی و مالی آنها را هدف قرار داده مختل کرده و ازبین خواهیم برد . ما هرگز آنچه راکه آنها با تفنگداران دریایی ما در بیروت کردند فراموش نمی کنیم . هرگز فراموش نخواهیم کرد

https://www.whitehouse.gov/briefings-statements/remarks-president-trump-commemorating-35th-anniversary-attack-beirut-barracks/

گزارش۴ ـ شمارش معکوس تحریمها در حال تیک تاک است


اداره اطلاعات برنامه های بین المللی آمریکا طی مطلبی اعلام کرد شمارش معکوس برای اعمال تحریمهای شدیدتر علیه رژیم ایران در حال تیک تاک است

هنگامی که رئیس جمهورترامپ ، آمریکا را در ماه می، از توافق هسته ای با رژیم ایران خارج کرد، دستوری را به امضاء رساند که بموجب آن باید ، بالاترین تحریمهای ممکن در اسرع وقت روی رژیم و بخشهای حیاتی اقتصاد ایران دوباره برقرار شود.

دولت آمریکا ، به تجارت ِ جهانی ، زمان برای کم کردن معاملات را با ایران داد .

تحریم های ایالات متحده در مورد بخش خودروسازی ایران، تجارت طلا و دیگر فلزات کلیدی و تجارت ارز آنها در 7 اوت به اجرا در آمد. از نیمه شب 4 نوامبر، تجارت برای خرید نفت ایران باید متوقف شود و یا تجارت با ایالات متحده ممنوع میشود. با این ضرب الاجل دوم ، که چند هفته فاصله داریم ، پیام دولت آمریکا نمی تواند بیشتر از این روشن شود. همانطور که رئیس جمهور ترامپ  به شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر گفت، ”ایالات متحده ، تحریمهای اضافی را بسیار سخت تر از قیل برای مقابله با تمامی اقدامات شریرانه ایران دنبال میکند .

 هر شخص یا نهادی که از این تحریم ها پیروی نکند، با عواقب شدید مواجه خواهد شد“.

https://share.america.gov/the-sanctions-countdown-clock-is-ticking

گزارش۵ ـ تأثیر تحریمها بر معاملات شرکتهای بزرگ چینی با رژیم ایران


تحریمهای نفتی آمریکا علیه رژیم ایران از روز چهارم نوامبر اجرایی می شود. از هم اکنون دو شرکت بزرگ چینی اعلام کردند در ماه نوامبر از ایران نفت وارد نمی‌کنند

دو شرکت بزرگ چینی فعال در عرصه پالایش نفت برای ماه نوامبر درخواستی برای واردات نفت از ایران ارائه نکرده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش کرد شرکت های ملی نفت چین و شرکت ساینوپک از بیم نقض تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا، خرید نفت از ایران را متوقف می کنند.

آمریکا قرار است تحریم‌های نفتی علیه ایران را از روز چهارم نوامبر (۱۳ آبان) به اجرا بگذارد.

ایران سومین تولیدکننده بزرگ کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است. این در حالی است که چین بزرگترین واردکننده نفت از ایران محسوب می‌شود.

یکی از منابع رویترز به این خبرگزاری گفته است شرکت‌های ملی نفت چین و ساینوپک نمی‌دانند که آیا در نهایت مشمول معافیت از تحریم‌های آمریکا می‌شوند یا خیر. به همین دلیل این دو شرکت چینی تصمیم گرفتند سفارش نفت ایران برای ماه نوامبر را متوقف کنند.

یکی از منابع خبرگزاری رویترز اظهار داشت: «از آنجا که معافیت از تحریم‌ها روشن نیست هیچ شرکتی برای دریافت بشکه‌های ماه نوامبر ریسک نمی‌پذیرد.

هر دو شرکت ملی نفت چین و ساینوپک از اظهارنظر رسمی در مورد این گزارش خودداری کرده‌اند.

 https://fa.euronews.com/2018/10/24/chinese-sinopec-and-cnpc-to-skip-iran-oil-bookings-for-nov-as-us-sanctions-near

گزارش۶ ـ نامگذاری تروریستی رژیم ایران


سپاه پاسداران و بسیج آن هدف تحریمهای جدید آمریکا و کشورهای خلج فارس هستند گزارشی از تلویزیون الغد را می بینیم:

مسعود الفک کارشناس امور ایران در ارتباط با لیست گذاری تروریستی رژیم ایران توسط کشورهای حوزه خلیج فارس به تلویزیون الغد گفت:

ما میدانیم که آمریکا سپاه پاسداران و بسیاری از ارگانهای مرتبط با آن را لیست گذاری تروریستی کرده است

می دانیم که آمریکا چندی پیش نیز مهمترین ارگان مرتبط با سپاه پاسداران یعنی بسیج را تحریم کرد و این ارگان و بسیاری از نهادهای مرتبط با آن هدف فشارهای آمریکا قرار دارد

این معنی اش این است که آمریکا در حالی که تحریم های اقتصادی علیه ایران اعمال می کند می خواهد ارگانهای نظامی این رژیم که در زمینه اقتصادی فعالیت دارند را نیز تحریم کند.

 تلویزیون الغد: تفاوت زمانی تحریم توسط آمریکا و کشورهای خلیج فارس در چیست؟

مسعود الفک : می دانیم که این تصمیم بصورت مشترک گرفته شده است. حوزه خلیج ۹ نفر را تحریم کرده اند که دو نفر از آنها با سپاه پاسداران ارتباط داشته اند و از طالبان افغانستان حمایت کرده اند .این بسیار مهم است.

تلویزیون الغد: ارتباط رژیم ایران با طالبان چیست و این رژیم چگونه از طالبان حمایت می کند ؟

 مسعود الفک : نماینده ولایت غور افغانستان در ماه ژوئن گذشته رژیم ایران را متهم کرده که به طالبان تسلیحات می دهد . او گفت در درگیری نیروهای دولتی و طالبان تسلیحات ساخت ایران بدست آمده و این نشان می دهد که رژیم ایران به طالبان تسلیحات می دهد.

در ولایت فراح هم رئیس پلیس در یک گفتگوی مطبوعاتی گفت وقتی طالبان بعد از درگیری از این ولایت عقب نشینی کرد تسلیحات ساخت ایران را برجای گذاشت.

همزمان نماینده ولایت فراح در مجلس محلی عناصر افغانی وابسته به سپاه پاسداران را متهم کرد که به طالبان ملحق شده اند و در درگیری ها شرکت کرده اند و علیه نیروهای دولتی جنگیده اند.

به این دلیل کسانی که حمایت رژیم ایران از طالبان را تسهیل کرده اند هم در لیست تحریم ها قرار گرفته اند.

گزارش۷ ـ بزرگترین مانور ناتو بعد از جنگ سرد


مانور نظامی ناتو در شمال نروژ ادامه دارد. این بزرگترین مانور این پیمان نظامی است :

نزدیک به ۵۰ هزار نیروی نظامی وابسته به ناتو بزرگترین مانور خود را پس از پایان جنگ سرد در دهه نود به اجرا گذاشتند .

این مانور تا هفتم نوامبرادامه خواهد داشت

جیمز فوگو دریادار آمریکایی گفت هدف از این مانور آموزش نیروهای ناتو برای نجات اعضایش است و باید نشان دهیم به چه میزانی با نیروهای دشمن می توانیم مقابله کنیم.

او گفت هیچ کشور خاصی منظور ما نیست

دریادار فوگو افزود نیروهای شرکت کننده با حمایت ۱۵۰ هواپیما، ۶۵ کشتی و نزدیک به ۱۰ هزار خودرو رزمی نشان خواهند داد که می توانند از هم پیمانان خود دفاع کنند

دبیرکل ناتو ینس استولنبرگ: «این قوی ترین نمایش توانمندی های ماست. ما با هم کار می کنیم . در سالهای اخیر حفاظت اروپا بشدت تخریب شده و ناتو پاسخ داده است . این بزرگترین تجمع ناتو بعد از جنگ سرد است. این مانور تلاش می کند که میزان انطباقناتو را نشان دهد »

بر خلاف این اظهارات و اینکه نیروهای ناتو در قطب شمال اقدام به برگزاری مانور کرده اند، روسیه بعد از مانور بزرگی که با چین برگزار کرد از مانور برگزار شده توسط ناتو ابراز ناخشنودی کرد

ماریا زاخاروف سخنگوی وزارت خارجه روسیه مانور ناتو را بعنوان اقدامی غیر مسؤلانه توصیف کرد . او گفت چنین اقدامی باعث بی ثباتی سیاسی و نظامی در شمال خواهد شد وی افزود: برای پاسخگویی به چنین مانوری اقداماتی اتخاذ خواهد شد

ارتش روسیه طی دوره ای که ولادیمیر در منصب ریاست جمهوری بود نیروهایش را تقویت کرد و در قطب شمال پایگاههای هوایی تاسیس کرد و دستگاههای رادار جدید و منظومه های موشکی مستقر کرده است.

در این مانور ۳۱ کشور عضو ناتو، ۵۰ هزار سرباز و پرسنل نظامی، ۲۵۰ هواپیما، ۵۶ کشتی و ۱۰ هزار خودرو زرهی و تانک به منطقه تمرینات نظامی از دریای بالتیک تا ایسلند اعزام کرده‌اند.

پیش از این ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، گفته بود که روسیه احتمالا این پیمان را نقض کرده است، اما در هر صورت قرار نیست کشورهای اروپایی «در واکنش به تسلیحات اتمی بیشتر متوسل شوند».

هیومن رایتس واچ: فعالان محیط زیست را فورا آزاد کنید


هیومن رایتس واچ اعلام کرد: رژیم ایران اتهاماتی به هشت فعال محیط زیست که در زندان هستند وارد کرده که می تواند منجر به حکم اعدام شود. مقامهای رژیم ایران باید فوراً این فعالان را که ۹ ماه است در بازداشت خودسرانه به سر می‌برند آزاد کنند.

https://www.hrw.org/news/2018/10/26/iran-environmentalists-face-capital-charges
لطفا به اشتراک بگذارید: