در خاطره روزها ۶ آبان ۱۳۹۷- ۲۸ اکتبر


 


[caption id="attachment_174132" align="alignleft" width="250"]پرده‌برداری از مجسمه آزادی پرده‌برداری از مجسمه آزادی[/caption]

۶ آبان - ۲۸ اکتبر « ۱۸۸۶ میلادی» پرده‌برداری از مجسمه آزادی


مجسمه آزادی که امروزه سمبل ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود با کمک مردم فرانسه توسط آگوست بارْتولدی، مجسمه ساز معروف فرانسوی ساخته شد و از طرف فرانسویان به مناسبت یکصدمین سالگرد استقلال آمریکا اهدا گردید. فرانسویان با ساختن این مجسمه اعتراص خود را به فشار و سرکوبی ناپلئون سوم نشان دادند.





[caption id="attachment_174133" align="alignleft" width="250"]به قدرت رسیدن موسولینی به قدرت رسیدن موسولینی[/caption]

۶ آبان - ۲۸ اکتبر « ۱۹۲۲ میلادی» به قدرت رسیدن موسولینی


در راهپیمایی «پیش به سوی رو» که در آن زمان ده‌ها هزار «پیراهن سیاه» فاشیست شرکت کرده بودند، «موسولینی»، به دستور پادشاه ایتالیا به ریاست دولت رسید. او ضمن برپایی یک دیکتاتوری نظامی، اقتصاد را به شیوه خاص خود سازمان داد.





[caption id="attachment_174134" align="alignleft" width="250"]در گذشت مولر در گذشت مولر[/caption]

۶ آبان - ۲۸ اکتبر « ۱۹۰۰ میلادی» در گذشت مولر


«فردریش ماکس مولر» زبانشناس، خاورشناس و اسطوره‌شناس شهیر آلمانی در ۷۷ سالگی در گذشت. وی در باره زبان سانسکریت، هندوئیسم و مهاجرت آریایی‌ها تحقیقات بسیاری کرد و ریشه زبان‌های آریائی (از جمله آلمانی، پارسی و انگلیسی) را به دست آورد.





[caption id="attachment_174135" align="alignleft" width="250"]درگذشت جان لاک فیلسوف تجربه گرا درگذشت جان لاک فیلسوف تجربه گرا[/caption]

۶ آبان - ۲۸ اکتبر « ۱۷۰۴ میلادی» درگذشت جان لاک فیلسوف تجربه گرا 


«جان لاک» فیلسوف و پدر معنوی اندیشه «حقوق بشر» در دوران جدید، در ۷۲ سالگی در گذشت. به اعتقاد «لاک» که دانش و اندیشه‌ها را ناشی از تجربه می‌داند، «آزادی» همانا برابری سیاسی افراد و برخورداری از حقوق مدنی است و وظیفه دولت محافظت از همین حقوق است.





[caption id="attachment_174136" align="alignleft" width="250"]نام‌گذاری قسطنطنیه، نام‌گذاری قسطنطنیه[/caption]

۶ آبان - ۲۸ اکتبر « ۳۱۲ میلادی» نام‌گذاری قسطنطنیه


بنیانگذار قسطنطنیه، کنستانتین یکم نخستین امپراتور روم است که مسیحیت را پذیرفت و آن را دین رسمی کشور روم اعلام کرد.قسطنطنیه عربی شده کنستانتینوپول (شهر کنستانتین)، نام پیشین استانبول است که به نام قیصر روم نام‌گذاری شد. این شهر پایتخت امپراتوری روم شرقی بود و بر کشورهای لبنان، سوریه و فلسطین نیز تسلط داشت.



لطفا به اشتراک بگذارید: