اتحادیه اروپا طرح ترور در خاک دانمارک را محکوم کرد

اتحادیه اروپا طرح ترور در خاک دانمارک را محکوم کرد


 یک روز پس از افشای توطئه تروریستی رژیم آخوندی در دانمارک، اتحادیه اروپا این توطئه خنثی شده را محکوم کرد.

سخنگوی کمیسیون اروپا ضمن اعلام محکوم کردن هر تهدیدی که امنیت اروپا را به مخاطره بیندازد گفت: این اتحادیه تهدیدات را جدی می گیرد و با هر دولتی از اعضای اتحادیه که در این زمینه نگرانی داشته باشد همراه خواهد بود.

روز چهارشنبه ٩ آبان، نخست‌وزیر دانمارک گفت: «در حال رایزنی با متحدان اروپایی خود هستیم تا اقدام مشترکی علیه رژیم ایران داشته باشیم.

رئیس سرویس امنیت دانمارک، اعلام کرد این کشور یک مامور وزارت اطلاعات رژیم ایران که قصد یک حمله تروریستی در دانمارک را داشته، دستگیر کرده است.

به گزارش رویترز، فین بورچ اندرسن رئیس سرویس امنیتی دانمارک، گفت رژیم ایران یک حمله (تروریستی) را در دانمارک طراحی کرده بود و قصد داشت فردی از یک گروه اهوازی را ترور کند

وی افزود: مظنون دستگیر شده یک شهروند نروژی ـ ایرانی است که روز ۲۱اکتبر (بیست و نهم مهرماه) ، دستگیر شده است.

گای الستر سردبیر روابط خارجی سایت والا نیوز دانمارک نیز خبرداد: پلیس دانمارک می گوید یک مامور اطلاعات رژیم ایران را که مظنون به تلاش برای حمله تروریستی در دانمارک است دستگیر کرده است.

وزارت خارجه دانمارک طی بیانیه‌ای اعلام کرد به طرحهای دستگاه اطلاعاتی رژیم ایران پاسخ خواهد گفت.


لارس لوک راسموسن نخست وزیر دانمارک اعلام کرد:کاملاً غیر قابل قبول است که رژیم ایران برای قتل در خاک دانمارک طراحی کند. اقدامات بیشتر علیه این رژیم در اتحادیه اروپا مورد گفتگو قرار خواهد گرفت

آندرس ساموئلسون وزیرخارجه دانمارک نیز طی بیانیه یی اعلام کرد: دانمارک سفیر رژیم آخوندی در این کشور را احضار کرد.


بیانیه می افزاید : احضار مرتضی مرادیان به وزارت خارجه دانمارک، در واکنش به فعالیتهای غیرقانونی وزارت اطلاعات رژیم ایران در خاک دانمارک، که توسط رئیس سرویس امنیت و اطلاعات دانمارک اعلام شد، صورت گرفته است.

ژرار آرو سفیر فرانسه در آمریکا طی سخنانی در موسسة هادسون دربارة واکنش فرانسه نسبت به توطئة تروریستی رژیم آخوندی علیه گردهمایی مقاومت در پاریس،گفت: «ما (با آمریکا) ارزیابی یکسانی از رفتار (رژیم) ایران داریم و همان‌طور که می‌دانید (افرادی از رژیم ایران) را به‌خاطر تلاش برای سازمان‌دهی یک عمل تروریستی در خاک فرانسه اخراج کردیم».

هفته پیش رویترز با انتشار خبری راجع به اخراج یک دیپلمات رژیم آخوندی از فرانسه و انسداد داراییهای اطلاعات آخوندی، نوشت: وزارت خارجة فرانسه روز دوم اکتبر (دهم مهرماه) گفت، هیچ‌شکی وجود ندارد که وزارت اطلاعات (رژیم) ایران در پشت توطئه علیه گردهمایی30 ژوئن قرار داشته است.

کنفرانس مطبوعاتی وزیر خارجه دانمارک در مورد فعالیتهای غیرقانونی وزارت اطلاعات رژیم ایران


وزیر خارجه دانمارک درباره توطئه تروریستی رژیم آخوندی در خاک این کشور طی بیانیه یی گفت:‌ دانمارک این را کاملا روشن ساخته است که فلش سرویس اطلاعات رژیم ایران را نشان می دهد. متأسفانه به نظر می آید که رفتار رژیم ایران به دانمارک محدود نیست. چند کشور دیگر در نگرانی ما شریک هستند.

دانمارک هم اکنون تلاشهایی را پیش خواهد برد تا کاری کند که یک بار دیگر اتحادیه اروپا ضرورت تحریمهای بیشتر علیه رژیم ایران را مورد بحث قرار دهد.

رژیم ایران در خاک دانمارک به شکل غیر قابل قبولی رفتار میکند، این رفتار باید متوقف شود.


در این کنفرانس مطبوعاتی وزیر خارجه دانمارک گفت: من این کنفرانس مطبوعاتی را برگزار کردم تا شما را در جریان گامهایی که دولت در ارتباط با موضوع بسیار جدی که رئیس سرویس امنیتی و اطلاعاتی دانمارک امروز افشا کرد، برداشته است و خواهد برداشت قرار دهم. سرویس امنیت و اطلاعات دانمارک ارزیابی میکند که آژانس اطلاعاتی یک کشور خارجی در حال طراحی یک سوء قصد علیه فردی در خاک دانمارک بود. بگذارید در این رابطه صریح صحبت کنم: این کاملا غیر قابل قبول و بسیار جدی است. کلمات به سختی میتوانند سنگینی این موضوع را توضیح دهند.

به همین دلیل دولت دانمارک الان واکنش نشان داده است و واکنش تندی نشان داده است.


اول از همه این یک گام غیر معمول است که دولت و سرویس امنیتی و اطلاعاتی دانمارک امروز این موضوع را با حداکثر شفافیت افشا کرده اند و این را کاملا روشن ساخته اند که فلش، سرویس اطلاعات ایران را نشان می دهد. ما تلاش کرده ایم که به روشن ترین شیوه ممکن برجسته کنیم که چه چیزی در خطر است. این موضوع پیش از این در خارج کشور ذکر شده است.

ثانیا، من تصمیم گرفته ام که سفیر دانمارک در تهران را برای مشورت فرا بخوانم. اجازه بدهید که تصریح کنم که این یک گام دیپلماتیک بسیار قوی و بسیار غیر معمول است.

ثالثا، ما سفیر ایران در دانمارک را در وزارت امور خارجه احضار کردیم. در این ملاقات کاملا روشن ساخته شد که دانمارک نمیتواند تحت هیچ شرایطی بپذیرد که افرادی مرتبط به آژانس اطلاعاتی ایران یک سوء قصد علیه افرادی در دانمارک طراحی کنند.

رابعا، همزمان، متأسفانه به نظر می آید که رفتار ایران به دانمارک محدود نیست. چند کشور دیگر در نگرانی ما شریک هستند. به همین دلیل است که دانمارک با گروهی از کشورهای همفکر که در نگرانیهای ما سهیم هستند، ارتباط بر قرار کرده است. ما همکاری تنگاتنگ با این کشورها را ادامه میدهیم و اقدامات مشترک در مقابل ایران را مورد بحث قرار میدهیم.

با توجه به رویدادهای اخیر، دانمارک هم اکنون تلاشهایی را پیش خواهد برد تا کاری کند که یک بار دیگر اتحادیه اروپا ضرورت تحریمهای بیشتر علیه ایران را مورد بحث قرار دهد.


دانمارک مدت طولانی نسبت به ایران نگران بوده است: نسبت به رفتار منطقه ای ایران. نسبت به برنامه موشکهای بالستیک این کشور. و نسبت به وضعیت حقوق بشر در این کشور. من قبلا نگرانی خودم را بشکل علنی نسبت به این مسائل ابراز کرده ام.

آنچه امروز توسط سرویس امنیتی و اطلاعاتی دانمارک افشا شد، نشان میدهد که رژیم ایران در خاک دانمارک هم بطرز غیر قابل قبولی رفتار میکند – و این رفتار باید متوقف شود.

اما ما همچنین مطمئنیم که در برخورد با این مورد، در صورتی که ما بتوانیم با شرکای همفکر خود در اتحادیه اروپا با هم کار کنیم بیشترین تأثیر را خواهد داشت.

به همین دلیل است که ما این مورد را از نزدیک با شرکا و هم پیمانانمان مورد گفتگو قرار می دهیم قبل از اینکه تصمیمات جدید بگیریم و احتمالا گامهای بیشتری برداریم.

من خرسندم که ما امروز تاکنون چنین علامت قوی از حمایت از دانمارک از دولتهای آمریکا و انگلستان در میان سایر دولتها دیده ایم. این برای دانمارک معنی زیادی دارد.

 

بحران روابط ایران و دانمارک؛ اتحادیه اروپا 'طرح ترور در خاک دانمارک' را محکوم کرد


یک روز پس از انتشار اتهام دانمارک به حکومت ایران درباره برنامه ریزی برای قتل یکی از مخالفان خود در خاک دانمارک، اتحادیه اروپا این این طرح خنثی شده را محکوم کرده اما تاکید دارد که این واقعه نباید منجر به تضعیف حمایت اتحادیه اروپا از توافق هسته ای با ایران شود.

سخنگوی کمیسیون اروپا ضمن اعلام محکوم کردن هر تهدیدی که امنیت اروپا را به مخاطره بیندازد به رسانه ها گفته این اتحادیه تهدیدات را جدی می گیرد و با هر دولتی از اعضای اتحادیه که در این زمینه نگرانی داشته باشد همراه خواهد بود.

سخنگوی اتحادیه اروپا گفته معتقدیم توافق هسته ای با ایران هدف روشنی دارد و باید پابرجا باقی بماند اما این توافق یکی از عناصر امنیت اتحادیه اروپا است و لازم است که مسائل دیگر "با جدیت و به طور همزمان" دنبال شود.

اتحادیه در حال برنامه ریزی نهایی برای به کارگیری یک کانال مالی با ایران است که با همزمان با بازگشت تحریم های آمریکا، مبادلات "مشروع مالی" با ایران از جمله پرداخت پول نفت صادراتی این کشور را امکان پذیر نگه دارد. هدف از این اقدام تشویق جمهوری اسلامی ایران به باقی ماندن در توافق هسته ای است.

اتهام دانمارک به جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تلاش برای ترور در خاک این کشور، در حالی مطرح شده که کمتر از یک هفته به بازگشت تحریم های نفتی آمریکا و آغاز به کار کانال مالی اتحادیه اروپا باقی ماندهاست.

احضار سفیر دانمارک در تهران پیش از خروج از ایران


سفیر دانمارک در تهران در هنگام ارائه استوارنامه به حسن روحانی. او از ایران به کشورش فراخوانده شده است

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران می گوید که سفیر دانمارک را پیش از ترک تهران احضار کرده و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را درباره نوع اتهام یک شهروند نروژی-ایرانی به او ابلاغ کرده است. این فرد که دستگیر شده از سوی مقامات دانمارکی به تلاش برای ترور یک فعال عرب ایرانی مقیم دانمارک متهم است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، امروز نهم آبان (سی و یک اکتبر) گفته "صبح امروز سفیر دانمارک در تهران با حضور در وزارت امور خارجه با رئیس اداره اول امور شمال اروپا ملاقات کرد و طرف ایرانی در این ملاقات "مجددا تاکید کرد که اخبار مغرضانه منتشره در خصوص طرح عملیات نافرجام علیه یکی از مخالفان ایرانی در دانمارک و ادعای انتساب آن به جمهوری اسلامی ایران را قویا تکذیب می‌کنیم".

سفیر ایران در دانمارک ماه گذشته در پی حمله مسلحانه به رژه اهواز، به وزارت خارجه ایران فراخوانده شده بود.


دانمارک، دولت ایران را به تلاش برای اجرای نقشه ترور یک فرد در خاک این کشور متهم کرده و ضمن "غیرقابل قبول" خواندن این چنین اقدامی سفیرش را از تهران فراخوانده است. دولت دانمارک سفیر ایران را در ارتباط با این موضوع دیشب احضار کرده بود. وزیرخارجه دانمارک گفته در نظر دارد از اتحادیه اروپا بخواهد که تحریم‌های جدیدی علیه تهران اعمال کند. او گفته کشورش "به هیچ وجه نمی‌تواند بپذیرد که نیروهای اطلاعاتی ایران به دنبال هدف قرار دادن کسی در داخل خاک دانمارک باشند."

سخنگوی وزارت خارجه ایران اطلاع داده مقام ارشد این وزارتخانه به سفیر دانمارک گفته این اقدام "در ادامه توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان شناخته شده روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا در شرایط خاص و خطیر کنونی می‌دانیم و نسبت به پیامدهای سوء اقدامات نسنجیده و جنجالی هشدار می دهیم".

همزمان سازمان اطلاعات دانمارک موسوم به "پی ای تی" در اطلاعیه‌ای گفته است که این سازمان با همکاری پلیس "از نزدیک در حال بررسی این موضوع است که آیا اعضای شاخه دانمارک جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز، قوانین جزایی دانمارک را به طور مثال با حمایت از حمله ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۸ در اهواز نقض کرده است [یا نه]."

 
لطفا به اشتراک بگذارید: