یک ضریه کاری دیگر، این بار از دانمارک

گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی- یک ضریه کاری دیگر، این بار از دانمارک – ۹آبان۱۳۹۷


 

بینندگان عزیز سیمای آزادی خدمت شما سلام میکنم و براتون آرزوی سلامتی، و موفقیت دارم. امروز هم در برنامة تیک تاک در خدمت شما هستم تا نگاهی داشته باشیم به مهمترین موضوع سیاسی روز که افشای یک مورد دیگر از تروریسم افسارگسیختة رژیم است و یک بار دیگر رسوایی بزرگی برای فاشیسم آخوندی به بار آورد. این رسوایی این بار در دانمارک اتفاق افتاده؛ یکی از مأموران اطلاعاتی رژیم در صدد شناسایی برای ترور مخالفان رژیم در دانمارک بود که خودش مودر شناسایی قرار گرفته و به دام افتاده. افشای این توطئه واکنش شدید دانمارک را به دنبال داشته و این خبر را در زمرة مهمترین خبرهای جهان قرار گرفته است. گزارشی در این باره:

گزارش


به گزارش رسانه‌های خبری از کوپنهاگ پایتخت دانمارک، روز سه شنبه 8آبان دانمارک سفیر خود در ایران را فراخواند. این اقدام پس از آن بود که مقامهای رسمی دولت دانمارک، حکومت تهران را به طراحی برای انجام یک تهاجم خنثی شده علیه سه ایرانی مقیم کشورهای اسکاندیناوی متهم کردند. اندرس ساموئلسن وزیر خارجه دانمارک به خبرنگاران گفت:‌ تصمیم گرفتم سفیر دانمارک در تهران را برای انجام مشورت فرابخوانم... دانمارک مطلقا نمی پذیرد که برخی افراد در ارتباط با اطلاعات رژیم ایران بمنظور تعرض به دیگران در دانمارک توطئه کنند.

ساموئلسون اعلام کرد بدلیل تلاشهای مشکوک اطلاعات رژیم ایران در مورد اقدام به حمله تروریستی در خاک دانمارک، کشورش برای اعمال تحریمهای اروپایی جدید علیه این رژیم فشار می آورد. «فین برش اندرسن» رئیس دستگاه اطلاعاتی دانمارک نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:‌ هدف این عملیات اطلاعاتی رژیم ایران آماده سازی برای تهاجم در دانمارک علیه سه ایرانی بوده است. بنا به گفته اطلاعات سوئد، یک نروژی ایرانی الاصل در همین رابطه روز 21 اکتبر در سوئد دستگیر شده است. وزارت خارجة رژیم در واکنش خفیفی، شرکت وزارت اطلاعات رژیم در یک توطئة تروریستی در خاک دانمارک را مطابق معمول تکذیب کرد:

سخنگوی وزارت خارجه اخبار مغرضانه منتشر شده در خصوص عملیات نافرجام علیه یکی از مخالفان ایرانی در دانمارک و ادعای انتساب آن به جمهوری اسلامی را قویا تکذیب کرد. قاسمی تاکید کرد انتشار این قبیل اخبار در ادامه توطئه ها و دسیسه های دشمنان شناخته شدة روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا در شرایط خاص و خطیر کنونی است. دانمارک در پی ادعای کذب حملة ایران به یکی از مخالفان، سفیر خود در تهران را برای پاره‌یی از مشورتها فراخواند. وزیر خارجه آمریکا هم از اقدام ضد ایرانی دانمارک تشکر کرد».

به گزارش رسانه‌های خبری، روز سه شنبه ۸ آبان وزیر خارجه آمریکا از دولت دانمارک برای بازداشت فردی که متهم به اجرای ترور برای رژیم ایران است، تقدیر کرد. مایک پمپئو در پیامی توئیتری نوشت: «ما به دولت دانمارک به خاطر دستگیری یک آدم کش رژیم ایران تبریک می گوئیم.» او اضافه کرد: «اروپا برای نزدیک به ۴۰ سال هدف حمله های تروریستی با حمایت ایران بوده است. ما از متحدان و شرکای خود خواستار مقابله کامل با طیف گسترده تهدیدهای (رژیم) ایران علیه صلح و امنیت هستیم.»

لارش لوکه راسموسن نخست وزیر دانمارک در حساب توئیتر نوشت: مطلقا قابل قبول نیست که رژیم ایران یا هر کشور خارجی دیگری اقدام به انجام ترور در خاک دانمارک کند. وی خاطرنشان کرد که اقدامات علیه ایران در اتحادیه اروپا به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد. راسموسن افزود: در همکاری تنگاتنگ با انگلستان و کشورهای دیگر با ایران مقابله خواهیم نمود. شایان ذکر است که در نشست اسلو که با شرکت سران اروپای شمالی برگزار شد، راسموسن با همتای انگلیسی خود ترزا می ملاقات کرد و نخست وزیر انگلستان بر حمایت از دانمارک در این شرایط تاکید نمود.

وزیر خارجه دانمارک اندرس ساموئلسن در توئیتی نوشت: آنچه (رژیم) ایران انجام میدهد مطلقا قابل قبول نیست...‌ دانمارک به (رژیم) ایران پاسخ خواهد داد و با شرکای اروپایی خود در مورد اقدامات آتی مشورت خواهد کرد. وزیر خارجه دانمارک متعاقباً خبر داد که مرتضی مرادیان، سفیر ایران در کپنهاگ، احضار و «خیلی روشن» به او گوشزد شد که «این مسئله تا چه اندازه مهم و غیرقابل توصیف است». خبرگزاری سپاه پاسداران نیز اذعان کرد: «وزارت خارجه دانمارک در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور، «مرتضی مرادیان»، سفیر (رژیم) را به این وزارتخانه احضار کرده است.

خبرگزاری سپاه پاسداران می‌افزاید: «وزارت خارجه دانمارک در این بیانیه روز سه‌شنبه ادعا کرده ایران اقدام به انجام «فعالیت‌های غیرقانونی» در خاک دانمارک کرده است... «آندره ساموئلسن»، وزیر خارجه دانمارک گفته کپنهاک قصد دارد درباره این موضوع با کشورهای همسو بحث و تبادل نظر کند. او گفت: «درباره اقدامات غیرقانونی (رژیم) ایران در اروپا با شماری از کشورهای همسو در تماس نزدیک هستیم.».

این ضربة سیاسی به رژیم در شرایطی است که تنها 3روز دیگر به آغاز تحریمهای نفتی و بانکی آمریکا باقی مانده و رژیم تمام امید خود را به کشورهای اتحادیة اروپا بسته تا از آن در برابر تحریمهای آمریکا حمایت کنند. اما اکنون دانمارک به عنوان یکی از کشورهای اتحادیة اروپا خواستار اعمال تحریمهای جدید علیه این رژیم است.

گفتگوی سیاسی


در این گزارشی که از نظرتون گذشت، خیلی روشنه که رژیم یک ضربة کاری سیاسی دیگه خورده که پیامدهای سیاسی مهلکی برای رژیم خواهد داشت. این قضیه و پیامدهای اون موضوع گفتگوی امروز ما با علیرضا معدنچی است.

س: ظاهراً این مزدور رژیم در تاریخ ۲۱ اکتبر دستگیر شده، اما دستگیری اون بعد از ۱۰روز دیروز اعلام شده، می‌خواستم شما توضیح بدین که جریان به چه صورته و چرا با تأخیر اعلام شده.


ج: به نظر من این طبیعی است چون بخصوص این قضیه یک وجه سیاسی و دیپلوماتیک دارد، دولتها در این قبیل مواقع با احتیاط و پس از آن که کاملاً نسبت به جوانب آن اطمینان پیدا کردند، ان را برملا می‌کنند، از قضا به نظر من در این مورد شاهد سرعت زیاد هستیم که شاید علتش سوابق شناخته شدة رژیم در تروریسم باشد. به هر حال فرد دستگیر شده یک تبعة نروژی ایرانی الاصل است که روز 21 اکتبر 29مهر دستگیر شده و به گفتة پلیس دانمارک در این کیس، سرویس امنیتی نروژ و سوئد نیز در این زمینه با پلیس دانمارک همکاری داشته‌اند.

هویت این متهم هنوز فاش نشده و به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تا روز هشتم نوامبر که قرار است در دادگاه حاضر شود در بازداشت خواهد بود. بورک آندرسون گفته است:‌ سرویس امنیتی دانمارک (معروف به پی‌ای‌تی) از ترس یک حمله قریب‌الوقوع دست به عملیات جستجو زد و به همین منظور مرزهای کشور با آلمان و سوئد بسته شد. بازرسان متوجه شدند که این خودرو ربطی به عملیات پی‌ای‌تی ندارد، ولی بعد شواهدی پیدا کردند دال بر «فعالیت غیرقانونی ایران در ارتباط با مخالفان جمهوری اسلامی».

اندرس ساموئلسون، وزیر خارجه دانمارک، روز سه‌شنبه گفت این «کاملا غیرقابل قبول» است که ایران برای انجام حمله در خاک این کشور برنامه‌ریزی کرده است. وی در صفحه توئیتری خود نوشت کشورش این موضوع را با شرکای اروپایی در میان خواهد گذاشت تا «گام‌های بعدی» در این زمینه برداشته شود. و به نظر می‌رسد که حداقل یکی از این گامهای بعدی درخواست دانمارک از کشورهای اتحادیة اروپا برای اعمال تحریمهای جدید علیه رژیم است.

س: باز شدن این پروندة توطئة تروریستی رژیم در دانمارک در حالیه که پروندة قبلی با دستگیری دیپلومات تروریست رژیم در تیر ماه گذشته در آلمان و استردادش در مهر ماه گذشته هنوز بازه؛ آیا بین این واقعه ارتباطی وجود دارد؟


ج: هنوز اطلاعاتی در مورد این که آیا این دو واقعه به هم مربوطند و آیا با اطلاعات به دست امده از اسدالله اسدی به این مورد رسیده‌اند یا نه؟ چیزی منتشر نشده؛ ولی مهم این است که همة اینها منشأش یک رژیم تروریست است که در معرض سرنگونی قرار گرفته و برای نجات، خودش را به در و دیوار می‌زند. و مهم این است که وقتی اینها با هم جمع می‌شوند، در هم ضرب شده و به یک کیفیت جدید بالغ می‌شود.

منظور از در هم ضرب شدن این تحولات و بالغ شدن به کیفیت جدید این است که دنیا هر چه بیشتر به این واقعیت پی می‌برد که مثلاً توطئة بمب‌گذاری در گردهمایی بزرگ مقاومت ایران در تیرماه گذشته نه یک تک نمود و حاصل یک اشتباه یا عملکرد نیروهای خودسر، بلکه بروز ماهیت و طینت ضدبشری و تروریستی رژیمی است که به هیچ یک از قواعد شناخته شدة دنیای معاصر پایبند نیست.

س: رژیم که تجربة افشای توطئة قبلی رو داشت، چرا دوباره پاش توی همان چاله رفت؟ و دوباره یک چنین رسوایی برایش به وجود آمد؟


ج: مجبور است! در قبال بحرانهایی که از هر طرف احاطه‌اش کرده‌اند و برای حفظ نیروهای خودش که به شدت روحیه‌هایشان را از دست داده‌اند، راه حل واقعی ندارد و مجبور است برای قدرت نمایی به این کارها متوسل شود. به لحاظ تاکتیکی و تکنیکی هم معلوم می‌شود که به دنبال ضربة‌ قبلی رژیم نتوانسته شبکه‌های تروریستی خودش را بازسازی و ترمیم کند. بخصوص که بعد از گیر افتادن و دستگیری اسدی، رژیم در جمعبندی خود، به این نتیجه رسیده بود که دیگر از مأموران رسمی خودس و از شهروندان ایرنی استفاده نکند. بنابراین اگر که رژیم دوباره از شهروندان ایرانی استفاده می‌ک می‌کند. اما از آنجا که وضعش خیلی خراب است و نیاز دارد به نیروهایش روحیه بدهد، دست به این اقدامات دیوانه وار می‌زند.

س: به نظر شما این ضربه و رسوایی جدید چه پیامدهایی برای رژیم خواهد داشت؟


ج: این واقعه اثبات می‌کند که تروریسم با این رژیم عجین است و از آن نمی‌تواند دست بردارد. اما تا همین جا پیامدهایی که این رسوایی برایش داشته، عبارت است از:
- دانمارک به عنوان یکی از کشورهای اتحادیة اروپا خواستار اعمال تحریمهای جدید کشورهای اروپایی علیه این رژیم است.
- مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا از دولت دانمارک تقدیر کرد و در پیامی توئیتری نوشت: «ما به دولت دانمارک به خاطر دستگیری یک آدم کش رژیم ایران تبریک می گوئیم.»

مریم رجوی در یک پیام ویدئویی به سمینار «موج جدید‌ تروریسم رژیم ایران- واکنش اروپا و آمریکا» در تاریخ ۴اکتبر ۲۰۱۸در رزیدانس پالاس بروکسل خطاب به شخصیتهای سیاسی و حضار شرکت‌ کننده گفت: آخوندها بارها گفته‌اند که پیروزی در ارعاب است («النصر بالرعب») در نتیجه، تحمیل ‌سکوت به‌ دولتهای غرب یک دستاورد مهم برای آن‌هاست. زیان‌بارترین نوع مماشات با استبداد دینی سکوت در برابر تروریسم آن است. متأسفانه این سیاست مشی غالب ارو پای امروز است. این خطایی است که بهای آن نه فقط از جان پناهندگان ایرانی بلکه همچنین از امنیت اروپا پرداخته می‌شود.

از جانب مردم ایران به‌ دولتهای اروپا می‌گویم: در مقابل این رژیم قاطعیت به‌خرج بدهید. پرونده‌های فعالیت تروریستی آنها را علنی کنید. سفارت‌خانه‌های رژیم را، که مراکز شناخته شده جاسوسی و تروریسم است، تعطیل کنید. با شرکتهای سپاه پاسداران و ستاد اجرایی خامنه‌ای معامله نکنید. هر معامله‌یی با این‌ نهادها کمک به‌ تأمین مالی تروریسم است. در مقابل اعدام و شکنجه زندانیان ایران و نقض گسترده حقوق‌بشر مردم ایران سکوت نکنید. مسئولان جنایت علیه بشریت در ۴۰سال گذشته در ایران را به عدالت بسپارید!

و برای ممانعت از تروریسم آخوندها در کشورهای اروپایی باید بیانیه اتحادیه اروپا در تاریخ ۲۹آوریل ۱۹۹۷ در مورد مأموران و مزدوران اطلاعات آنها به اجرا گذاشته شود؛ در این بیانیه از جمله آمده است: توقف دیدارهای دوجانبه در سطح وزیران به ایران یا از ایران تحت شرایط کنونی؛ تأیید سیاست پایه‌گذاری‌شده کشورهای عضو اتحادیه اروپا جهت تأمین نکردن تسلیحات ایران؛ همکاری جهت تضمین این‌که ویزاها به ایرانیان مربوط به دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی صادر نشود؛تمرکز بر اخراج کادر اطلاعاتی ایرانی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا».

انتظار این است که آنچه در آن سال (۱۹۹۷) به دلیل حاکمیت سیاست مماشات، به فراموشی سپرده شد، اکنون با شکست سیاست مماشات و به بار آمدن میوه‌های زهرآگین آن و خطری که از جانب این رژیم تروریستی امنیت کشورها و شهروندان اروپایی را تهدید می‌کند، مورد توجه قرار بگیرد.
لطفا به اشتراک بگذارید: