در خاطره روزها ۱۰ آبان ۱۳۹۷- ۱ نوامبر

 


[caption id="attachment_175594" align="alignleft" width="250"]آغاز به کار دادگاه اروپایی حقوق بشر آغاز به کار دادگاه اروپایی حقوق بشر[/caption]

۱۰ آبان - ۱ نوامبر «۱۹۹۸ میلادی» آغاز به کار‌دادگاه اروپایی حقوق بشر


تاسیس این دادگاه نشانة ضعف «سازمان ملل» در کار نظارت بر رعایت «اعلامیه جهانی حقوق بشر» تلقی شد و هنگام تاسیس دادگاه، اظهار امیدواری شد که سایر مناطق جهان نیز بتوانند به این نوع دادگاههای منطقه‌یی دست یابند.





[caption id="attachment_175602" align="alignleft" width="250"]تاسیس اتحادیه اروپا تاسیس اتحادیه اروپا[/caption]

۱۰ آبان - ۱ نوامبر «۱۹۹۳ میلادی» تاسیس اتحادیة اروپا


«بازار مشترک اروپا» سازمانی بود که تعدادی از کشورهای غربی در سال ۱۹۵۸ با هدف رسیدن به بازار مشترک و ایجاد مؤسسات مشترک برای رشد اقتصادی به وجود آوردند. بعد از فروپاشی «شوروی»؛ در این روز «بازار مشترک اروپا» به «اتحادیه اروپا» تغییر نام داد.





[caption id="attachment_175604" align="alignleft" width="250"]کشف واکسن دیفتری کشف واکسن دیفتری[/caption]

۱۰ آبان - ۱ نوامبر «۱۸۹۴ میلادی» کشف واکسن دیفتری


دکتر «روکس» فرانسوی در این روز واکسن «دیفتری» را در آزمایشگاه خود در «پاریس» تولید کرد. این بیماری نوعی عفونت واگیر دار است که به وسیله باکتری «کورینه باکتریوم دیفتریا» ایجاد می‌شود و بیشتر گلو را مبتلا می‌کند.





[caption id="attachment_175597" align="alignleft" width="250"]زلزله لیسبون با ده‌ها هزار کشته زلزله لیسبون با ده‌ها هزار کشته[/caption]

۱۰ آبان - ۱ نوامبر «۱۷۵۵ میلادی» زلزلة لیسبون با ده‌ها هزار کشته


در ساعت ۹ و ۴۰ دقیقة بامداد این روز، یک زمین لرزة بسیار شدید و متعاقب آن «سونامی» و حریق، شهر ساحلی «لیسبون» پایتخت «پرتغال» را ویران کرد و یک سوم جمعیت شهر را نابود ساخت. جمع کشته شدگان ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تن بر‌آورد شده است.





[caption id="attachment_175598" align="alignleft" width="250"]تراژدی اتللو در صحنه تراژدی اتللو در صحنه[/caption]

۱۰ آبان - ۱ نوامبر «۱۶۰۴ میلادی» تراژدی اتللو در صحنه 


در این روز برای نخستین بار تراژدی «اتللو»، یکی از شاهکارهای ویلیام «شکسپیر» در کاخ «وایتهال» روی صحنه آمد. در این نمایش، «اتللو» قهرمان نمایش که نام دیگرش «مغربی» است، به دنبال دسیسه‌ها و توطئه‌هایی، «دزدمونا» همسر بیگناه خود را بیرحمانه می‌کشد.



لطفا به اشتراک بگذارید: