انزجار و محکومیت بین‌المللی علیه صدور تروریسم رژیم

گزارش و گفتگو با اسدالله مثنی – ۱۱آبان۱۳۹۷


انزجار و محکومیت بین‌المللی علیه صدور تروریسم رژیم


 

روز سه‌شنبه 8آبان دولت دانمارک از دستگیری یک مزدور اطلاعات رژیم ایران خبر داد که دست اندرکار طرح یک اقدام تروریستی علیه جان مخالفان رژیم در خاک دانمارک بوده است. این مزدور یک ایرانی است که مقیم نروژ است تابعیت داشته و بنا به بعضی گزارشها در سوئد دستگیر شده است. بنابراین در این قضیه هم مثل قضیة توطئة تروریستی رژیم برای بمبگذاری در گردهمایی بزرگ مقاومت ایران در تیرماه گذشته در پاریس، همزمان سه کشور اروپایی یعنی دانمارک، سوئد و نروژ درگیر هستند.

به هر حال طی این ۳روز، رسوایی تروریستی جدید رژیم، روز به روز ابعاد بیشتری پیدا کرده و به بحران سیاسی حادی برای رژیم آن هم در آستانة شروع دور جدید تحریمهای آمریکا منجر شده است. بحث و گفتگوی امروز ما به همین قضیه اختصاص دارد. ابتدا گزارشی از موضعگیریها و محکومیتهای بین‌المللی علیه رژیم از نظرتان می‌گذرد:


وزیران خارجه کشورهای نوردیک شامل سوئد، نروژ، فنلاند، ایسلند و دانمارک روز چهارشنبه در نروژ گرد هم آمدند تا دربارة اقدامات خود علیه رژیم ایران و تروریسم صادراتی آن رایزنی و هماهنگی کنند . براساس بیانیه‌ای که در سایت وزارت خارجه دانمارک منتشر شده، آن‌ها تلاش (رژیم) ایران برای سوقصد به یک مخالف سیاسی را «غیرقابل قبول» توصیف کردند.
این کشورها طی بیانیه‌یی اعلام کردند که دانمارک اطلاعاتی به آن‌ها ارائه کرده که آن را بررسی کرده‌اند و با این کشور «همبستگی کامل» دارند. آن‌ها همچنین در بیانیه خود نوشتند: «مهم است که کشورهای اسکاندیناوی شانه به شانه یکدیگر در برابر تهدیدات پیش‌روی جوامع خود بایستند».

متعاقباً خبرگزاری رویتر گزارش داد: نروژ سفیرایران را روز پنجشنبه به‌خاطر اتهام توطئه سوءقصد علیه یک چهره مخالف عرب ایرانی در دانمارک احضار کرد.

اینه اریکسن سوریده Ine Eriksen Soereide وزیر خارجه در بیانیه‌یی گفت«در این ملاقات، ما تأکید کردیم، این فعالیت که از طریق تحقیقات در دانمارک روشن شده است غیرقابل قبول است»‌.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا 'طرح ترور در خاک دانمارک' را محکوم کرد.

https://twitter.com/AuswaertigesAmt/status/1058044866989559808

وزارت خارجه آلمان در یک پیام توئیتری از حمایت وزیر خارجه آلمان از دانمارک خبر داد. بر اساس این توییت، هیکو ماس در یک تماس تلفنی به همکار خود آندرس ساموئلسن در رابطه با حمایت کامل آلمان در خصوص حمله خنثی شده در دانمارک تضمین داد. وی تصریح کرد: این روند مطلقا غیر قابل قبول است. الان باید روی اتحاد اروپایی حساب کنید.

https://www.dw.com/fa-ir/iran/a-46118879

در همین حال وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز آمریکا با اشاره به خنثی شدن طرح تروریستی رژیم علیه مخالفانش در دانمارک اظهار داشت رژیم ایران بزرگ‌‌ترین حامی تروریسم در جهان است که دارایی‌های مردم ایران را برای فعالیت‌های شرورانه هزینه می‌کند و ایالات متحده آمریکا قصد دارد با اعمال تحریم‌های گسترده این رفتار حکومت‌گران ایران را تغییر دهد.

مایک پمپئو در پاسخ به پرسشی در باره این طرح ترور و اینکه دولت دانمارک از اتحادیه اروپا خواستار اقداماتی علیه ایران شده است گفت «این سومین تلاش (رژیم) ایران در مدت اخیر است و این رژیم در اجرای این نوع قتل‌ها در سطح اروپا پیشتاز است؛ این رفتار باید متوقف شود و آمریکا آماده است برای پیشگیری از اجرای این قتل‌ها به اروپا کمک کند.»

https://www.c-span.org/video/?453856-1/john-bolton-discusses-national-security-strategy

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا هم طی گفتگویی با خبرنگاران در بنیاد همیلتون با اشاره به کشف توطئة تروریستی رژیم در دانمارک در ارتباط با اعمال تحریمهای همه جانبه علیه رژیم ایران گفت: «همین دیروز بود که ما دیدیم دولت دانمارک اعلام کرد مقامات ایرانی بیشتری را شناسایی کرده است که سوءقصدی را در دانمارک طراحی می کردند.

بنابراین فکر می کنم باآگاهی نسبت به این که این رژیم اساساً با توافق اتمی ۲۰۱۵ (برجام) تغییری نکرده و در اساس فرضیه آن که اگر شما بتوانید موضوع اتمی را حل کنید همه چیز حل خواهد شد! شکست خورده است.

فکر می کنم فشار افزایش می یابد فکر می کنم افراد می فهمندکه باید تغییری اساسی در رفتار رژیم ایران باشد تا آنها را مجبور کند به میز مذاکره برگردند.

بولتون تاکید کرد: باید روشن باشد که وقتی پرزیدنت می گوید ماکزیمم فشار منظور این است ماکزیمم فشار!..

در همین حال رژیم آخوندی طبق معمول، جز تکذیب و به میان کشیدن پای استکبار و صهیونیسم و مجاهدین و کشورهای منطقه، کار دیگری از دستش ساخته نیست.

«دم خروس صهیونیستها از دانمارک بیرون زد. در پی ادعای دولت دانمارک و متهم کردن کشورمان به تلاش برای ترور در خاک دانمارک، وزیر خارجه کشورمان گفت این ادعا ناشی از عملیات انحرافی سازمان موساد برای فریب دانمارک بوده، اما این اقدام رژیم صهیونیستی تنها باعث تقویت عزم ایران برای تعامل با جهان می‌شه

در تلاش و تقلای دیگری برای خلاصی از این مخمصه روحانی طی یادداشتی که در روزنامة تایمز مالی به چاپ رسیده، خبر داد که رژیم مذاکره درباره مسائل مورد مناقشه منطقه ای را با اروپا آغاز کرده است. روحانی در این یادداشت می‌افزاید: همکاری ایران و اروپا می تواند ضامن منافع دو طرف و همچنین تامین کننده صلح و ثبات بین المللی باشد... برجام نشان داد که ایران به منطق و گفتگو متعهد است. ما رایزنی های سیاسی درباره مسائل مبرم و مورد توجه مشترک را با اروپا آغاز کرده ایم، به ویژه در خصوص بحران های منطقه ای، و هدفمان یافتن راه حل های مناسب است."

در این گزارشی که دیدیم، واکنشها و موضعگیریهای بین‌المللی در قبال این قضیه، که مضمون همة آنها محکوم کردن رژیم و حمایت از دانمارک و ضرورت نشان دادن به رژیم تروریستی آخونها خیلی بارز بود، سمت و سو و معنی و پیام این موضعگیریها و واکنشها و نتایج اونها، موضوع گفتگوی امروز ما با اسدالله مثنی است.

 

س: با تشکر از شرکتتون در این گفتگو، بخشی از پیامدها و بازتابهای سیاسی افشا و خنثی شدن طرح تروریستی رژیم رو دیدیم، سؤالم اینه که این پیامدها چه سمت و سویی دارد؟ آیا مثل خیلی از رویدادها یک مدت جنجال و هیاهویی به پا می‌شود و بعد فراموش می‌شود یا نتایج دیگری خواهد داشت؟

 

ج: اگر به پیامده و وقایع همین ۳روز نگاه کنیم می‌بینیم که هر روز این قضیه بیشتر مطرح شده و موجب محکومیتهای بیشتر از سوی دولتهای مختلف شده و ابعاد بیشتری پیدا کرده که این گزارش طبعاً همة آنها را نمی‌توانسته در بر بگیرد. بنابراین سمت و سو، سمت و سوی تشدید است و نه مثلاً سرپوش گذاشتن. البته روشن است که منظورم این نیست که بازتابهای رسانه‌یی آن به طور نامحدودی ادامه خواهد داشت؛ بلکه منظور این است این پرونده هم مثل پروندة‌ افشای توطئة‌ تروریستی بمبگذاری در ویلپنت، مسیر قضایی و مسیر سیاسی خودش را طی می‌کند و متصور نیست که رژیم بتواند آن را متوقف یا منحرف کند. بخصوص که این پرونده‌ها بر روی هم تأثیر تشدید کننده دارند و به دنیا نشان می‌دهد که این رژیم هم در روی زمین و هم در فضای مجازی و در هر جا که کمترین مجالی بیابد از تروریسم دست بر نداشته و دست بر نخواهد داشت.

 

س: شما می‌گویید سمت و سوی این قضیه تشدید است، طبعاً رژیم هم بیکار نبوده و بعد از این هم دست روی دست نخواهد گذاشت؛ فکر می‌کنیدبه چه اقداماتی دست خواهد زد؟

 

ج: طبعاً رژیم از هر کاری که بتواند بکند، از تهدید و تطمیع پشت پرده تا تکذیب و متهم کردن شرق و غرب و استکبار و صهیونیسم و مجاهدین به توطئه و پرونده سازی و... فروگذار نخواهد کرد. در این چند روز هم همین کارها را کرده. مثلاً علاوه بر آنچه در این گزارش هم آمده بود،‌ حسام الدین آشنا، مشاور آخوند روحانی و معاون سابق وزارت اطلاعات رژیم همانند حرف مسخره ظریف گفت: اعتراف موساد و تبریک زودهنگام پمپئو ، دم خروس را نشان داد و طرح «ب» آمریکا، اسرائیل، عربستان و (مجاهدین)، کلید خورد. لابد از نظر این مهرة اطلاعاتی طرح آ همان دستگیری اسدی دیپلومات تروریست رژیم در آلمان و استردادش به بلژیک است.

واعظی رئیس دفتر روحانی هم در واکنشی شیادانه گفت: روحانی دستور داد تا بررسی کنیم که موضوع چیست؟ آنچه که در اخبار آمده، خیلی مشکوک است!».

یا وزارت خارجة رژیم خبر داد که سفیر دانمارک را احضار کرده، جالب است که در حالی از احضار سفیر خبر میداد که او قبل از آن توسط دولت دانمارک به کشورش فراخوانده شده بود!

اینها اقدامات مستقیم است به طور غیرمستقیم هم یادداشت روحانی مبنی بر این که رژیم مذاکراتی را با اروپا در مورد مسائل منطقه شروع کرده، یک اقدام غیرمستقیم با مضمون در باغ سبز نشان دادن است تا اروپا را به احتیاط و مراعات وادار کند.

 

س: آیا با این اقدامات، کاری پیش خواهد برد؟ یعنی مثل گذشته که دهها پروندة خیلی سنگین‌تر از این را، در فرانسه، سوییس، ایتالیا، آلمان، ترکیه و جاهای دیگر داشت و توانست آن پرونده‌ها را مسکوت بگذارد و ببدد، آیا این بار هم، همان طور نخواهد کرد؟

 

ج: رژیم در این قبیل مواقع معمولا از دو ابزار استفاده می‌کند یکی تروریسم برای مرعوب کردن طرفهای مقابل و باج گرفتن از آنها و یکی هم حراج و تاراج منابع ملی. در این مورد و استفاده از حربة تروریسم خوب است به یک نمونه در همین قضایای اخیر اشاره کنم:

یکی از اعضای کمیسیون سیاست خارجی مجلس ارتجاع به نام ابوالفضل حسن‌بیگی دو روز پیش در اظهاراتی که در خبرگزاری حکومتی مهر منعکس شده گفته بود که در برابر دستگیری اسدی نظر ما این بود که ما هم یکی از دیپلوماتهای آلمان را دستگیر کنیم ولی وزارت خارجه با آن موافقت نکرد. یعنی خیلی علنی دارد پیشنهاد گروگان گیری می‌دهد. رژیم این کاره است و این چیزی است که همة دنیا هم می‌دانند. کمااین که دولت فرانسه هم پس از اخراج یک دیپلمات رژیم و قبل از این که موضع خود را در رابطه با بلوکه کردن داراییهای اسدی و معاون وزارت اطلاعات رژیم و این که توطئة تروریستی توسط وزارت اطلاعات رژیم ایران طرحریزی و هدایت می‌شده را اعلام کند، سفر به ایران را برای دیپلوماتهای خود ممنوع اعلام کرد. چون پیش‌بینی می‌کرد که ممکن است به گروگان گرفته شوند.

در مورد حراج منابع ملی که مثالها خیلی زیاد است. مثلاً در مورد قرار دادن نام مجاهدین در لیست تروریستی رژیم وسیعا از این حربه و به تاراج دادن میلیاردها دلار از اموال و داراییهای مردم ایران استفاده کرد. در قضیه کودتای 17ژوئن، در زمان ریاست جمهوری آخوند خاتمی مشخصاً صحبت از معاملات 7میلیارد دلاری به سود فرانسه در میان بود. اما الان دوران عوض شده، همان اروپا که می‌گفت اگر شما شرایط ما را در مورد اتمی بپذیرید ما مجاهدین را در لیست می‌گذاریم و گذاشتند، همان اروپایی که قاتلان دکتر کاظم رجوی را فراری دادند، الان با مواردی خیلی خفیفتر حاضر نیستند چشم ببندند. چون تغییر دوران جدی و واقعی است.

 

س: چرا این بار نمی‌تواند؟ این که روی تغییر دوران تاکید می‌کنید، تغییر دوران اینجا چطور عمل می‌کند و خودش را نشان می‌دهد؟

 

ج: در یک کلام، قبلاً سیاست مماشات حاکم بود و الان این سیاست اگر نگوییم سوخته، لااقل دیگر حاکم و تعیین کننده نیست و به محاق افتاده است.

این سیاست مماشات که به مدت چند دهه حاکم بود چنان بود که بر بمبگذاری در مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت و کشته شدن بیش از 240تن از تفنگداران چشم بست. با این که مقامهای رژیم خیلی صریح و علنی می‌گفتند که هم ایدئولوژی و هم مواد منفجره این واقعه از ایران رفته بود. بر انفجار بمبهای خوبر هم چشم بستند که در آن 19تن از نظامیان آمریکایی کشته شدند و ما از لوییس فری رئیس وقت اف بی‌آی شنیدیم که اسناد آن را شخصا به کاخ سفید برده و به اطلاع رئیس جمهور رسانده بود، اما در آنجا با کمال بهت شنیده بود که اینها را ول کن! و موارد دیگر که اشاره کردم...

اما الان دوران تغییر کرده و حتی پرونده‌های آن موقع رژیم دارد یکی یکی دارد رو می‌آید. به عنوان مثال در نروژ یکی از عوامل رژیم که 25سال پیش به دلیل دست داشتن در توطئة ترور یک ناشر نروژی باصطلاح تحت تعقیب بود و عملاً اغماض شده بود، دو روز قبل از آن که مدت 25ساله‌اش سپری شود و مشمول گذشت زمان قرار بگیرد و پرونده‌اش مختومه شود. این پرونده به جریان افتاده است.

این تغییر دوران البته خود بخودی حاصل نشده، با سختکوشی با پیگیری و با جانفشانی مجاهدین و مقاومت ایران از یک سو و با مقاومت مردم ایران و مشخصاً با قیام دی ماه و پس از این که به همگان ثابت شد که این رژیم هیچ پایه و جایگاهی در میان مردم ایران ندارد و پس از این که همگان دریافتند که آینده ایران توسط مردم و مقاومت ایران و آلترناتیو و جایگزین سیاسی این رژیم تعیین می‌شود، حاصل شده است.

 

 

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: