در خاطره روزها ۱۱ آبان ۱۳۹۷ – ۲ نوامبر


[caption id="attachment_175976" align="alignleft" width="250"]خودسوزی در اعتراض به ادامه جنگ خودسوزی در اعتراض به ادامه جنگ[/caption]

۱۱ آبان – ۲ نوامبر «۱۹۶۵» میلادی خودسوزی در اعتراض به ادامة جنگ 


«نورمن موریسون»، یک آمریکایی ۳۲ ساله و پدر ۳ فرزند، که مخالف «جنگ ویتنام» بود، در کنار ساختمان «وزارت دفاع آمریکا» خود را آتش زد و در میان شعله‌ها جان سپرد. یک هفته بعد نیز یک آمریکایی ۲۷ ساله در مقر سازمان ملل خودسوزی کرد.





[caption id="attachment_175977" align="alignleft" width="250"]درگذشت برنارد شاو درگذشت برنارد شاو[/caption]

۱۱ آبان – ۲ نوامبر «۱۹۵۰ میلادی» درگذشت برنارد شاو 


نویسنده و متفکر بزرگ ایرلندی در ۹۴ سالگی درگذشت. او که در لندن به کار روزنامه‌نگاری و نویسندگی مشغول بود، به عنوان شاعری خوش‌طبع و نویسنده‌یی بشردوست شهرت یافت. «برناردشاو» به علت نشر افکار سوسیالیستی تحت کنترل بود و در سال ۱۹۲۵ جایزة ادبی «نوبل» گرفت.





[caption id="attachment_175978" align="alignleft" width="250"]تاسیس نخستین ایستگاه رادیویی تاسیس نخستین ایستگاه رادیویی[/caption]

۱۱ آبان – ۲ نوامبر «۱۹۲۰ میلادی» تأسیس نخستین ایستگاه رادیویی


نخستین ایستگاه رادیویی جهان به مفهوم امروز در شهر «پیتسبورگ» آمریکا آغاز به کار کرد و از همان ابتدا برنامة منظم پخش اخبار، موزیک و گفتار داشت. نخستین خبری که از رادیو تازه تأسیس اعلام شد وضعیت رأی‌گیری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود.





[caption id="attachment_175979" align="alignleft" width="250"]آغاز نخستین جنگ تریاک آغاز نخستین جنگ تریاک[/caption]

۱۱ آبان – ۲ نوامبر «۱۸۳۹ میلادی» آغاز نخستین جنگ تریاک


در این روز میان «انگلستان» و «چین» جنگی درگرفت که به «جنگ اول تریاک» معروف شد. انگلیسی‌ها مدت‌ها بود که «تریاک» محصول «هند» را به «چین» صادر می‌کردند و تلاش داشتند با صدور تریاک؛ چینی‌ها را معتاد کنند. چینی‌ها به پا خاستند و جنگ شروع شد.





[caption id="attachment_175981" align="alignleft" width="250"]اعلامیه بالفور اعلامیه بالفور[/caption]

۱۱ آبان – ۲ نوامبر «۱۹۱۷» میلادی اعلامیة بالفور


در این روز «آرتر بالفور» وزیر امور خارجه وقت «انگلستان» در حمایت از یهودیان فلسطین، ضمن صدور اعلامیه‌یی، از ایجاد یک کشور برای یهودیان در «فلسطین» حمایت کرد. به این ترتیب راه برای مهاجرت یهودیان و ایجاد «اسرائیل» باز شد.

لطفا به اشتراک بگذارید: