نقطه عطف در تحریمها و انزوای بین‌المللی رژیم

گزارش و گفتگو با خسرو شکرالهی- نقطه عطف در تحریمها و انزوای بین‌المللی رژیم – ۱۲آبان۱۳۹۷


 

‌ بینندگان عزیز سلام بر شما، گرمترین درودهای خودم و همکارانم رو تقدیمتون میکنم . امیدوارم در هر جا که هستید سری بلند و دلی پر امید داشته باشید در برنامة تیک تاک امروز می‌پردازیم به دور جدید تحریمها که از دوشنبه 14آبان شروع می شه و به واکنش رژیم در قبال اون؛‌ همون طور که می‌دونید روز گذشته دولت آمریکا اعلام کرد که تمامی تحریم‌های رفع شده بر اثر برجام مجدداً از سر گرفته می‌شوند و علاوه بر آن، ۷۰۰ مهره و نهاد رژیم را به لیست سیاه تحریم‌ها اضافه کرد. این موارد را مایک پمپئو وزیر خارجه و استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا با برگزاری یک کنفرانس خبری اعلام کردند.

به طور همزمان کاخ سفید نیز در پیامی اعلام کرد: رئیس‌جمهور تمامی تحریم‌هایی را که طبق توافق اتمی غیر قابل قبول (با رژیم) ایران رفع شده بود، مجدداً برقرار می‌کند. توجه شما را به گزارشی در این باره جلب می‌کنم:

گزارش


در کنفرانس خبری دیروز پمپئو وزیر خارجه آمریکا هدف از اعمال این تحریمها را تغییر رفتار رژیم ایران خواند و گفت: « هدف، محروم کردن رژیم ایران از درآمدهایی است که برای گسترش مرگ و نابودی در سراسر جهان بکار می‌برد. هدف نهایی ما مجبور ساختن (رژیم) ایران به ترک دائمی فعالیت‌های غیرقانونی بخوبی مستند شده‌اش و رفتار بعنوان یک کشور نرمال است». پمپئو افزود: هر چند این تحریم‌های اقتصادی مهم هستند اما تنها بخشی از تلاش کلی دولت آمریکا برای تغییر رفتار...

رژیم ایران است. وزیر خارجة آمریکا تصریح کرد: « اقدامات امروز ما روی رژیم هدفگیری میشود نه مردم ایران که تحت حاکمیت این رژیم به شدت درد و رنج میکشند. به همین دلیل هم هست که ما بسیاری استثنائات بشردوستانه برای تحریمهایمان از جمله غذا، وسائل کشاورزی، دارو و دستگاههای پزشکی در نظر میگیریم و آن را حفظ خواهیم کرد».

در این کنفرانس خبری، منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا هم گفت:‌ «وزارت خزانه داری بعنوان بخشی از این اقدام روز دوشنبه بیش از ۷۰۰ اسم را به لیست نهادهای ممنوعه خودمان اضافه خواهد کرد. این لیست گذاریها صدها سوژه که قبلا طبق برجام تحریم علیه شان برداشته شد و همچنین بیش از ۳۰۰ لیست گذاری جدید را در بر میگیرد. این به نحو چشمگیری بیش از آن چه ما قبلا لیست گذاری کردیم، می باشد».

وی افزود: « تحریمهایی که طبق مقررات توافقنامه هسته ای ایران (برجام) برداشته شدند بر افراد، نهادها، کشتیها و هواپیماها که از بخشهای متعدد اقتصاد ایران هستند مجددا اعمال خواهد شد. این بخش انرژی ایران و بخش مالی آن را در برخواهد گرفت». وزیر خزانه‌داری آمریکا افزود:‌ «ما به اطلاع سویفت رسانده‌ایم که... در صورتیکه به موسسات مالی لیست گذاری شده ایران خدمات ارائه کند مشمول تحریم‌های آمریکا خواهد شد». کنفرانس خبری دو وزیر دولت آمریکا در صدر اخبار جهان قرار گرفت و در تمام رسانه‌های خبری انعکاس یافت. تلویزیون رژیم در اولین واکنش خود صبح امروز در خبر کوتاهی گفت:

مجری: نشانه های دیگر از شکست سیاست های تحریمی آمریکا ضد ایران. در پی فشارهای کشورهای مختلف خبرگزاری فرانسه از واشنگتن گزارش داد مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده که پذیرفته هشت کشور از جمله کره جنوبی ، ژاپن و هند از تحریمهای جدید نفتی ایران معاف شوند و همچنان به خرید نفت از ایران ادامه دهند. همزمان آمریکا اعلام کرد تحریمهایی را که بر اساس توافقنامه هسته ای باید لغو شود دوباره باز میگرداند، بر این اساس نام ۷۰۰ فرد حقیقی و حقوقی دیگر به لیست هزاران نفری فعلی افزوده میشود .

سخنگوی وزارت خارجة رژیم هم اقدامات آمریکا را شکست خورده و صرفا جنگ روانی توصیف کرد و گفت: قاسمی: تحریمهایی که امریکا میخواست در قبال ایران در واقع اعمال بکنه و فشارهایی را که به جامعه جهانی آورد و نه تنها جامعه جهانی و کشورها بلکه حتی بانکها و شرکتها و بنگاههای اقتصادی و گروههای متعددی را با صرف هزینه های بسیار به سراغ این شرکتها و موسسات فرستاد تا آنها را از کار با ایران منصرف بکنه نهایتا عمدتا تاکنون انجام شده که البته خب همانگونه که صحبت کردم بخش زیادی از آنها با ناکامی مواجه هست و صرفا چیزی که فعلا متصور هست همان جنگ روانی گسترده ای ست که میخواهد به اهداف خودش تا حدی نزدیک بشه و سرپوش بگذاره بر شکستهایی که در حوزه اقتصادی و تحریمهای اقتصادی داشته است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: «مایک پمپئو در سخنان خود گفت، هدف اعمال مجدد تحریم‌ها این است که «این رژیم از منابع مالی که برای گسترش مرگ و نابودی در سراسر جهان استفاده می‌کند، محروم شود...». خبرگزاری بلومبرگ به نقل از پمپئو گزارش داد: «معافیت از تحریم‌ها به کشورهایی داده می‌شود که نشان داده‌اند، «اقدامات مهمی» را در راستای کاهش واردات نفت از (رژیم) ایران و رساندن آن به صفر، به عمل آورده‌اند. از میان هشت کشور مذکور، شش کشور به میزان بسیار کم‌تری نفت وارد خواهند کرد و دو کشور دیگر (وارداتشان را) به نزدیک صفر خواهند رساند....».

تلویزیون فاکس‌نیوز گفت: مقام‌های کاخ سفید این تحریم‌ها را فلج‌کننده‌ترین تحریم‌های اعمال‌شده تاکنون علیه (رژیم) ایران می‌نامند...». خبرگزاری آسوشیتدپرس در یک گزارش خبری از کنفرانس دو وزیر دولت آمریکا گفت: «مایک پمپئو و استیون منوچین گفتند... تحریم‌ها تا زمانی که (رژیم) ایران خواسته‌هایی شامل توقف تروریسم، توقف مداخلات نظامی در سوریه و توقف کامل توسعة اتمی و موشک بالستیک را برآورده نکند، ادامه خواهد یافت».

آسوشیتدپرس در گزارش دیگری به آثار اقتصادی و اجتماعی تحریمها در ایران توجه نشان داده و می‌نویسد: «(رژیم) ایران در برابر اعمال تحریم های آمریکا علیه صنعت حیاتی نفت از هفته آینده آماده میشود و این در حالی است که پیشاپیش با بحران اقتصادی که جرقه اعتراضاتی را زده درگیر است. اعتراضات اجتماعی حول گرانی، فساد و بیکاری

گفتگوی سیاسی


این گزارش رو دیدیم و اظهارات دو وزیر دولت آمریکا رو شنیدیم که وزیر خارجة آمریکا در اظهاراتی که در کنفرانس خبری دیروز داشت تحریمهایی رو که قرار است از روز دوشنبه شروع شود، سخت‌ترین تحریمهایی که تا کنون بر رژیم اعمال شده توصیف کرد. ما گفتگوی امروز خودمون با خسرو شکراللهی رو به همین موضوع اختصاص دادیم.

س: این گزارش که پخش شد، به طور نسبتاً مشروحی به تحریمهایی که اعمال خواهد شد، اشاره کرده بود، می‌]واستم شما به طور خلاصه سابقة امر را توضیح بدید و بفرمایید تحریمهایی که از 14آبان شروع می‌شه چه مواردی رو در بر می‌گیرد؟


ج: تحریمهای رژیم شامل انرژی اعم از نفت و گاز، تحریمهای بانکی که شامل سیستم سویفت هم می‌شود و در نتیجه قطع همة مبادلات بانکی و مالی است. یعنی جدی از این که رژیم قادر نخواهد بود مثل گذشته نفت خود را یا محصولات پتروشیمی خود را بفروشد، حتی اگر هم بفروشد، قادر نیست پول آن را وصول کند. تنها می‌تواند کالا، آن هم کالاهای باصطلاح بشردوستانه یعنی غذا و دارو و تجهیزات پزشکی وارد کند که حتی ساز و کار اروپایی هم سیستمی برای مبادلة نفت در برابر کالا یا در واقع نفت در برابر غذاست. علاوه بر اینها تحریمها شامل کشتیرانی و هواپیمایی رژیم هم می‌شود یعنی وقتی کشتیرانی رژیم تحریم شود، بنادر دنیا به روی کشتی‌ها بسته می‌شوند و رژیم از این طریق نمی‌توند نفت و کالا صادر کند. و این یعنی خفگی اقتصادی.

س: رژیم در قبال این تحریمها که دارد شروع می‌شود، آیا راه حلی ارائده داده؟ مثلا خامنه‌ای که امروز بعد از صحبتهای دو وزیر آمریکایی به صحنه آمد، چه راه حلی ارائه داد؟


ج: خامنه‌ای در سخنرانی امروزش حداقل در این حد که تا الان پخش شده، اشارة مستقیمی به کنفرانس خبری دیروز دو وزیر دولت آمریکا و تحریمهایی که از روز دوشنبه شروع می‌شود نکرد و سعی کرد که تحریمها و آثار آن را هم بی‌اهمیت و بی‌تاثیر جلوه بده و در این رابطه ضمن شرح کشافی از باصطلاح دشمنی‌های آمریکا با رژیم تماماً به دود و دمهای دجالگرانة رایج رژیم پرداخت. اما هیچ راه حلی ارائه نداد و تنها اعتراف کرد که اقتصاد وابسته به نفت است و در این مورد گفت: « قطع وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی را از دغدغه های همیشگی خود و اقتصاددانان خواندند و جوانان مؤمن و اهل فکر و عمل را به ارائه راه حل در این زمینه دعوت کردند».

خنده دار است که از جوانان و دانش آموزان خواست که در این باره راه حل ارائه بدهند. معنی این حرف اعتراف به این واقعیت است که تحریم دمار از روزگار رژیم در خواهد آورد. چون وقتی اقتصاد وابسته به نفت است و تا همین الان هم نصف شده و چشم انداز آن کاهش بسیار بیشتر است. مشخص است که معنی این حرف چیست؟ یک جای دیگر هم به «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» در پنجاه سال آینده را که برای پخته شدن و تکمیل در اختیار صاحب نظران قرار گرفته، برنامه ای فکر شده...».
این الگوی کذایی در خود رژیم هم تبدیل به جوک شده که رژیم برای یک روز بعدش نمی‌توند برنامه‌ریزی کند الگوی 50سال بعدی را میدهد!

نکتة جالب دیگر این که راجع به اصل موضوع و این که در قبال اصل موضوع و این که شروط 12گانة آمریکا را می‌پذیرد و در کنفرانس دیروز هم به آن اشاره شد، مسکوت گذاشت و حتی مثل دفعات قبل نگفت که مذااکره نمی‌کنیم. بقیة حرفهایش هم در مورد افول و شکست آمریکا هم بی‌ارزش‌تر از آن است که بخواهیم راجع به آن حرفی بزنیم.

س: صرف نظر از حرفهای خامنه‌ای و سایر سردمداران رژیم و تناقض حرفهایشان با حرفهای مهره‌ها و کارشناسان رژیم، به هر حال تحریمها چه تأثیری بر رژیم و چه تأثیری بر مردم و زندگی آنها دارد؟


ج:

س: قبلاً‌ سردمداران رژیم مثل روحانی می‌گفتند که قصد آمریکا تغییر رژیم است خامنه‌ای هم امروز میگفت قصد آمریکا جنگ اقتصادی و فلج کردن ماست؛ اما جدای از این که قصد آمریکا چیه؟ به هر حال اگر رژیم کوتاه نیاید، چه می‌شود؟ آیا ممکن است رژیم از طریق این تحریمها سرنگون شود؟


ج: آمریکا بارها گفته که قصدش تغییر رژیم نیست بلکه تغییر رفتار رژیم است و این را دیروز هم پمپئو تکرار کرد. واقعیت هم این است که تحریم به خودی خود منجر به تغییر رژیم و سرنگونی نخواهد شد. سرنگونی تنها بر عهدة مردم و مقاومت ایران است و شعار این مقاومت هم از روز اول «کس نخارد پشت من...» بوده است. اما این تحریمها و قطع حمایتهایی که تا به حال قدرتهای بزرگ از رژیم می‌کردند، راه سرنگونی به دست مردم ایران را هموار می‌کند و از این نظر بسیار مغتنم است.

در مورد این که رژیم چه خواهد کرد؟ به هر حال از دو راه بیرون نیست. یا رژیم تسلیم می‌شود و به 12ماده‌یی که وزیر خارجه آمریکا در اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد، تن می‌دهد، اگر معنی تغییر رفتار این است مقاومت ایران به غایت از آن استقبال می‌کند؛ چرا که معنی آن خوردن 12جام زهر است.

یا این که در برابر فشارها خواهد ایستاد که اولاً معنی آن خفگی اقتصادی خودش می‌باشد و بحرانهای رژیم را بسا شدت خواهد داد. البته رژیم سعی خواهد کرد با منتقل کردن این فشارها به مردم، به خیال خودش مردم را سپر بلای خود کند. اما در وضعیت انقلابی کنونی، فشارهای اقتصادی بر مردم، به شعله کشیدن قیام راه می‌برد. یعنی هر کدام از این دو مسیر به مقصد واحدی می‌رسند که سرنگونی است.
لطفا به اشتراک بگذارید: