تحولات ایران وجهان در۲۰دقیقه-۱۳ آبان

تحولات ایران وجهان در۲۰دقیقه-۱۳ آبان 


1-مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا: ما تحریمهای شدیدی را بر رژیم ایران اعمال میکنیم تا از فعالیتهای مخرب خود دست برداردتحریمهای شدیدتر علیه رژیم ایران ـ

https://twitter.com/SecPompeo/status/1058836959446081538 

2-خبرگزاری فرانسه: دور دوم تحریمها فعالیت شرکتهای چندملیتی اروپا را در ایران متوقف کرده‌استتوقف فعالیت شرکتهای چند ملیتی در ایران

https://bit.ly/2F1Zijt 

3-خبرگزاری رویتر:‌ جتهای جنگی رژیم ایران به نام کوثر کپی برداری از هواپیمای اف ۵ آمریکاستکپی برداری رژیم ایران از جتهای جنگی اف۵ آمریکا

https://www.reuters.com/article/us-iran-military-airplane/iran-starts-producing-local-fighter-jet-for-its-air-force-idUSKCN1N805U 

گزارش1 ـ کنترل قاچاق نفت ایران توسط آمریکا از طریق ماهواره ها

وال استریت ژورنال در مورد مقابله آمریکا با قاچاق نفت و سوپر نفتکشهای شبح رژیم ایران گزارشی منتشر کرد.

گزارش

کنترل قاچاق نفت ایران توسط آمریکا از طریق ماهواره ها

کشتی‌هایی که نفت خام صادراتی ایران را حمل می‌کنند از خیلی وقت پیش از تاکتیک‌هایی نظیر تغییر پرچم ثبت خود و یا خاموش کردن امواج رادیویی کشتی های نفتکش، جهت احتراز از تشخیص داده شدن استفاده می کنند.

با دور دوم تحریمهای آمریکا روشهای فریب رژیم ایران برای دوز زدن تحریم کم اثر خواهند بود..

بنا به گفتة مقامات فعلی و سابق آمریکایی که روی تحریم‌ها متمرکز هستند، بسیاری از فریب‌های قاچاق نفت در دریا بدلیل بهبود ردیابی توسط ماهواره و تکنولوژی اطلاعات انبوه، که تا همین چند سال پیش چندان ابزار قابل دسترسی نبودند، کمتر مؤثر خواهند بود.

مقامات آمریکایی گفته‌اند ممنوعیت جدید آنها بمنظور به صفر رساندن صادرات نفت ایران است. اگر این استراتژی بخواهد مؤثر باشد، مقامات آمریکایی باید روی اطلاعات از شرکت‌هایی نظیر کایروس Kayrros مستقر در پاریس، و وینوارد Windward و تنکر ترکرز  TankerTrackers آمریکا، برای دنبال کردن حرکت‌های مظنون بعنوان بخشی از تلاش گسترده برای ارزیابی تدارکات نفت جهانی استفاده کنند...

بر اساس اطلاعات داده شده توسط مؤسسات مراقبت کشتی‌ها اخیراً، کشتی‌هایی که نفت خام ایران را حمل می‌کنند سیستم ردیابی رادیویی خود را خاموش کرده‌اند یا اطلاعات غلط در مورد باری که حمل می‌کنند، داده‌اند.

منبع: وال‌استریت ژورنال

 https://www.wsj.com/articles/as-new-iran-sanctions-loom-oil-smuggling-is-a-tougher-racket-1541076444

 

گزارش2 ـ جزئیات قاچاق قطعات هواپیما

جزییات قاچاق قطعات هواپیما به ایران برملا شد . گزارشی از دیلی میل انگلستان

گزارش

جزئیات قاچاق قطعات هواپیما

یک زوح شصت ساله برای تهیه قطعات ممنوعه هواپیما برای برنامه اتمی ایران آموزش می‌دیدند

پل اتواتر Paul Attwater ۶۵ساله و آیریس اتواتر Iris Attwater قطعات را برای دلالی در مالزی منتقل می‌کردند.

دلالی به نام الکساندر جرج ۷۶ساله این زوج را به خریداران ایرانی مرتبط می‌کرد.

قطعات تهیه شده میتوانست در برنامه تسلیحات اتمی ایران استفاده شود.

الکساندر جرج، این دو نفر را آموزش می‌داد.

این زوج در دادگاه گفتند اطلاع نداشتند تجهیزات و «پیچ و مهره ها» برای مصرف نظامی صادر می‌شدند.

جرج قرار است ماه بعد محکوم شود که به عنوان دلال میان این زوج و خریداران ایرانی عمل کرده است.

در دادگاه سات وارک کراون Southwark Crown Court فاش شد که او قراردادهای اساسی برای تأمین تجهیزات برای شرکتهای هواپیمایی ایرانی داشته است تا اجزای هواپیما و هلیکوپتر را از طریق شرکتهایی در مالزی و دوبی برای رژیم ایران ارسال کند

جرج قطعات را از شرکت هواپیمایی پرزPREZ به دست میآورد و بعد توسط آن دو زوج از طریق یک شرکت کشتیرانی هلندی و از طریق شبکه‌ای از شرکتها در خاور دور، به ایران صادر می شد.

قطعات هواپیما میتوانسته در برنامه اتمی ایران مورد استفاده قرار گیرد

 

 https://www.dailymail.co.uk/news/article-6328725/Very-naive-couple-60s-groomed-supplying-parts-Irans-nuclear-

 

گزارش 3ـ تحریم‌های آمریکا؛ خروج شرکت نفتی دولتی روسیه از ایران

تحریمهای رژیم ایران به شرکتهای روسیه هم رسید. این تحریمها بیشتر در زمینه نفتی است:

گزارش

تحریم‌های آمریکا؛ خروج شرکت نفتی دولتی روسیه از ایران

شرکت دولتی «زاروبیش‌ نفت» روسیه اعلام کرد که به دلیل تحریم‌های آمریکا از پروژه‌های نفتی ایران خارج می‌شود. این شرکت پیش از این برای توسعه دو میدان نفتی با شرکت ملی نفت ایران قرارداد امضا کرده بود.

بر اساس این قرارداد به ارزش ۶۷۴میلیون دلار، شرکت روس قرار بود تولید نفت را در دو میدان آبان و پایدار غرب از ۳۶ هزار به ۴۸ هزار بشکه نفت افزایش دهد.

سهم شرکت «زاروبیش‌ نفت» در این توافقنامه ۸۰ درصد و سهم طرف ایرانی یعنی «دنا انرژی» ۲۰ درصد بوده است.

روز جمعه دوم نوامبر، خبرگزاری رویترز گزارش کرد دلیل خروج این شرکت نفتی روسیه از پروژه‌های نفتی ایران، عواقب تحریم‌های آمریکا بر تجارت نفت بوده است. یکی از منابع رویترز در دفتر مرکزی شرکت «زاروبیش‌ نفت» در مسکو گفته است که تحریم های ایالات متحده علیه ایران یعنی «باید پروژه‌ها را متوقف کرد

این منبع در توضیح دلیل این موضوع به رویترز گفت‌: «زمانی که با تحریم مواجه شویم، منبع تامین ارز خارجی را از دست خواهیم داد

بر اساس اطلاعات ثبت شده شرکت های روسیه، یک ماه پس از بازگشت اولین دور تحریم‌ها در ماه مارس شرکت «زاروبیش‌ نفت» دفتر خود را در تهران بازگشایی کرد. همچنین در این پایگاه ذکر شده است که این شرکت زیر نظر واحد تجاری وزارت انرژی روسیه فعالیت می‌کند.

مسئولین شرکت «زاروبیش‌ نفت» و وزارت انرژی روسیه از اظهار نظر درباره گزارش خبرگزاری رویترز خودداری کردند.

https://fa.euronews.com/2018/11/02/russian-state-owned-oil-producer-zarubezhneft-quits-iran-projects-due-to-us-sanctions

 

گزارش4 ـ اروپائیها اعمال تحریم‌ علیه رژیم ایران را بررسی می‌کنند

والاستریتژورنالدرمطلبیبهقلملارنسنورمننوشت:  «دولتهای اروپاییکهبخاطراتهاماتجدیدتوطئههای (رژیم) ایران درکشورهایشانتکانخوردهاند ودر عینحال دنبالحفظبرجام  هستند، اکنونبعد ازسالیاندرحالبررسیاولینتحریمهای هدفمندخودعلیهتهران، هستند.

گزارش

اروپائیها اعمال تحریم‌ علیه رژیم ایران را بررسی می‌کنند

دولتدانمارکروزسهشنبه مأموراناطلاعاتی رژیم ایران رامتهمبهتوطئهبرایقتلیکیازمخالفان ایرانیدرماهسپتامبرکرد.

 در اوایلامسال، مقاماتفرانسویبهایننتیجهرسیدندکهدراواخرژوئن، تهراندرپشت یکتوطئهتهاجمبهگردهماییاپوزیسیونایران  در پاریسبودهاست.

ایناتهامات ، رهبراناتحادیهاروپاراوادارمیکند تابامخمصهای روبروشوندکهتلاشکردهاند ازآندوریکنند: اینکه در عینمقابلهبااقدامات رژیم ایران، چگونه ازتوافقاتمیحفاظتکنند!

دیپلماتهای دانمارکیخواستاراقدامبرایمجازاتتهرانشدند، درخواستیکهازحمایتگستردهدرجلسةروزچهارشنبهسفرایاتحادیةاروپابرخوردارشدحداقل 8 کشور ازفراخواندانمارکبرایاقدامحمایتکردند . انگلستان وفرانسهجزوطرفهایی بودندکهخواستارتحریمشدند.

ژانایولودریان، وزیرخارجه فرانسهگفت، بادانمارکهمبستگیکاملدارد. چنین اقداماتیغیرقابلقبولهستند. ما بایدبهسختیبههمراهمتحدیناروپاییخودبهاینگونهاقداماتپاسخ دهیم.

 نخستوزیر دانمارکلارسلوکراسموسنروزسهشنبه ، بدنبال دیداریباترزامینخستوزیر انگلستان ، درتوییتیگفتباحمایتاتحادیةاروپادر مقابل رژیم ایران خواهیمایستاد”.

بگفتةدیپلماتها، وزرای خارجهاتحادیهاروپامیتوانند بحثگزینهتحریمها رادرجلسهبعدیدر 19 نوامبر بکنند...

اروپاتحریمهای مرتبطباتوافقاتمیرادرسال 2016 معلق کرداماهنوزدهها مقام رژیم ایرانرابخاطرنقضحقوقبشرواتهاماتتروریستیدرلیستسیاهخودباقینگاهداشته است...

 دیپلماتهای اتحادیهاروپامیگویند کهچنینمجازاتهایی میتواند چارچوبیبرایتدابیرجدیدعلیهرژیم ایرانباشد.

  فرانسه دارائیهای سرویسهایاطلاعاتی ایرانرامنجمدکردوبعدازتوطئهبمبگذاریدرماهژوئن، بیسروصدا برخیروابطدیپلماتیکشرابا (رژیم ایران) قطع کرد.

منبع:‌سایت صدای آمریکا 970810

 

گزارش5 ـ فراخوان آمریکا به آتش بس در یمن

جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا خواهان آن شد که در یمن آتش بس شود و طی سی روز تمامی طرفهای درگیر به پای میز مذاکره بیایند. این رژیم ایران و شبه نظامیان حوثی هستند که همیشه در مسیر مذاکرات کارشکنی می کنند:

گزارش

فراخوان آمریکا به آتش بس در یمن

جیمز متیس به حمایت کشورهای عربی از راه حل سیاسی اشاره کرد و رژیم ایران را مسؤل ادامه جنگ در یمن دانست.

بعد از آنکه شبه نظامیان حوثی از حضور در مذاکرات به منظور دست یابی به راه حل سیاسی خود داری کردند واشینگتن بر راه حل سیاسی در یمن تاکید می کند

 وزیران دفاع و خارجه آمریکا از طرفهای درگیر در یمن خواستند تا طی سی روز آینده به میز مذاکره بازگردند.

آنها همچنین خواستند تا هر گونه عمل نظامی در یمن متوقف شود

شبه نظامیان حوثی از مرزها دور شوند و مناطق مرزی را هدف آتشباری قرار ندهند تا مارتین گریفیث فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن بتواند طرفهای درگیر را در سوئد گرد هم جمع کند و به این جنگ پایان دهد

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد رژیم ایران از شبه نظامیان حوثی حمایت می کند و این شبه نظامیان می بایست از مرزهای شرقی دور شوند

مارتین گریفیت فرستاده سازمان ملل متحد در یمن پیش از این ابراز امیدواری کرده بود که گفتگو های صلح در ابتدای ماه نوامبر شروع می شود

لحن تند آمریکا و گذاشتن سقف زمانی برای مذاکرات باعث می شود که شبه نظامیان حوثی به پای میز مذاکره بیایند . این اقدام این شبه نظامیان را که به رژیم ایران وابسته هستند در بن بست قرار خواهد داد چرا که تصمیم گیری در دست آنها نیست بلکه این رژیم ایران است که برای آنها تصمیم می گیرد . رژیمی که بر شعله ور کردن تنش در کشورهای منطقه اصرار دارد.

970809-اسکای نیوز-متیس ضروزت آتش بس تا 30 روز دیگر ورژیم ایران عامل ادامه جنگ یمن

 

گزارش 6ـ نیروهای رژیم ایران باید از سوریه خارج شوند

جیمز جفری نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه می گوید: اخراج نیروهای رژیم ایران از سوریه از اهداف آمریکاست

گزارش

نیروهای رژیم ایران باید از سوریه خارج شوند

جیمز جفری در مصاحبه‌ای با العربیه، گفت:‌ سیاست آمریکا دارای سه هدف است: مقابله با چالش «داعش»، اخراج نیروهای رژیم ایران و شبه نظامیان وابسته آن از تمام خاک سوریه و ایجاد راه حل سیاسی برای انتقال قدرت در سوریه بر اساس قطعنامه 2254 سازمان ملل متحد است.

وی افزود: همه نیروهای بیگانه بویژه نیروهای روس باید از سوریه خارج شوند.

جیمز جفری در پاسخ به این سوال که اگر رژیم ایران با خروج از سوریه مخالفت کرد، آیا آمریکا گزینه نظامی را انتخاب خواهد کرد یا نه؟ گفت:«هدف ما راه حل سیاسی است نه نظامی مأموریت ما سیاسی است . اما اسرائیل می خواهد به توانایی‌های نظامی رژیم ایران و حضور نظامی تهران در سوریه ضربه بزنند».

این مقام آمریکایی گفت‌:‌ ایالات متحده آمریکا می‌خواهد نیروهای رژیم ایران و وابستگان آنها از سوریه خارج شوند کما اینکه همه نیروهای خارجی که پس از وقوع درگیری داخلی سوریه وارد این کشور شدند باید خاک سوریه را ترک کند، اول روس‌ها که ما در باره حضور رژیم ایران با آنها همیشه مذاکره کردیم، باید شروع کنند».

جیمز جفری گفت:‌ حزب الله لبنان یکی از عوامل اساسی حمایت از رژیم اسد بود. رژیم ایران از حزب الله لبنان و دیگر شبه نظامیان شیعه مانند هزاره های افغان برای جنگ داخلی در سوریه به نفع خود استفاده کرد».

وی در باره عقب نشینی حزب الله لبنان از سوریه گفت:« جای شگفتی نیست که این حزب از سوریه عقب نشینی کند چرا که جنگ زمینی که ماموریت آن بر دوش این حزب قرار گرفته بود تمام شد لذا اعضای آن اکنون به خانواده‌ایشان در لبنان برگشتند».

جیمز جفری با اشاره به حملات شبه نظامیان رژیم ایران هشدار داد‌: هرگونه نیروی خصمانه که علیه نیروهای آمریکایی دست به تعرض بزند، به شدت با او برخورد خواهیم کرد. کارنامه برخورد شدید ما با کسانی که خواستار آسیب رسانی به ما بودند پر از تجربه است ما یک سابقه طولانی در کشتن همه کسانی که می‌خواستند در راه ما بیایستند داریم».

 

https://farsi.alarabiya.net/fa/middle-east/2018/11/01/نماینده-آمریکا-در-امور-سوریه-اسرائیل-به-گزینه-نظامی-علیه-ایران-فکر-می-کند.html

 

--

گزارش7 ـ ژنرال دیوید پترائوس : چرا جهان باید رژیم ایران را مهار کند

ژنرال دیوید پترائوس در سخنرانی خود در اجلاس امنیتی منامه بر ضرورت مهار رژیم ایران و مقابله با تهدیدهای آن از سوی آمریکا و متحدان آن تأکید می کند

گزارش

‌ ژنرال دیوید پترائوس : چرا جهان باید رژیم ایران را مهار کند

شاید کسی متوجه پیامدهای دخالت رژیم ایران در امور خاورمیانه نشده باشد ، اما دیوید پترائوس شده است.

پترائوس قبل از اینکه رئیس سازمان ا طلاعات مرکزی آمریکا در سال 2011 بشود یک ژنرال چهار ستاره بود با یک سابقه 37 ساله در ارتش آمریکا .

وی نیروهای ایالات متحده و نیروهای ائتلاف را در عراق و افغانستان فرماندهی کرد و به عنوان رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا تمام عملیات نظامی ایالات متحده در افغانستان، پاکستان، آسیای مرکزی، شبه جزیره عربستان و مصر را هدایت می کرد

... (ژنرال پترائوس ) میگوید دولتی در آمریکا برسر کار است مایل است با تمام قوا ( رژیم ایران را ) به عقب براند

( این دولت ) با صرف بودجه دفاعی اضافی و رشد اقتصادی قوی، وبنیادهای قوی تر ،و مشارکت جدید با متحدین خود در خلیج فارس میتواند رژیم ایران را وادار به عقب نشینی کند .

”در حقیقت، رژیم ایران می خواهد ، نه تنها لبنان ، بلکه عراق و شاید سوریه و بقیه کشورها را لبنانیزه کند .“

اگر چه رژیم ایران نقش مهمی در ایجاد هرج و مرج و بی ثباتی در منطقه ایفا می کند، ولی پترائوس معتقد است که (همین موضوع ) تبدیل به یک مخرج مشترک در روابطٍ این منطقه ، با سایر کشورهای جهان شده است.

او می گوید،”من فکر می کنم رژیم ایران با سیاستهایش کشورهای خلیج فارس را علیه خود متحد می کند

http://www.arabnews.com/node/1395026/middle-east

 

گزارش 8ـ دولت آینده لبنان تحت تاثیر تحریم های آمریکا

سیاستهای حزب الله لبنان و تلاش برای تأثیرگذاری بر کابینه جدید به یک چالش جدی تبدیل شده است.

گزارش

دولت آینده لبنان تحت تاثیر تحریم های آمریکا

مردم لبنان بعد از پنج ماه انتظار می خواهند ببینند دولت جدید نخست وزیر سعد الحریری چه ترکیبی دارد

شبه نظامیان حزب الله با اتحاد عمل با نیروهای ۸ مارس تلاش کردند تا تشکیل دولت را متوقف کنند.

در حالیکه تشکیل دولت جدید در لبنان رو به انجام است

 مشکل جدی در این است که شخصیتهای سنی نزدیک به حزب الله در دولت جدید نقش خواهند داشت و این دولت آینده لبنان رابا دو مشکل روبرو می کند

یکی نحوه برخورد با سوریه یعنی رژیم بشار اسد و دیگری وزرای حزب الله در این دولت که تحریم های آمریکا شامل آنها خواهد شد

 

 بر اساس قانون جلوگیری از درآمد های حزب الله لبنان بعنوان یک حزب تروریستی ، آمریکا می تواند هر شخص یا گروهی که به این حزب وابسته است یا به رژیم ایران کمک می کند را هدف مجازاتهای خود قرار دهد

در حالی که سعد حریری نخست وزیر لبنان تلاش می کند دولت جدید این کشور را تشکیل دهد حزب نیروهای لبنان به ریاست سمیر جعجع قبول کرد که در این دولت مشارکت داشته باشد

سمیر جعجع طی سال‌های گذشته از مخالفان سر سخت حزب الله لبنان بویژه در رابطه با دخالت این حزب در جنگ سوریه بود. جعجع همچنین از زمان حافظ اسد تا حکومت فرزندش بشار اسد مخالف حضور نظامی یا نفوذ سوریه در لبنان بوده است.

 

رئیس حزب نیروهای لبنانی، گفت:«تاخیر در تشکیل دولت جدید لبنان با هدف دور کردن یا کم کردن حضور حزب «نیروهای لبنانی » در کابینه دولت جدید بود اما نتوانستند این حزب را به حاشیه برانند».

در این رابطه نویسنده و پژوهشگر سیاسی راشد الفاید از بیروت به اسکای نیوز گفت به نظرم موضع سعد الحریری تعیین کننده است به این معنی که در حال حاضر امور داخلی لبنان صورت مساله نیست بلکه همه چیز در لبنان به تحریم های آمریکا علیه حزب الله و رژیم ایران مرتبط می شود ، به ارتباط حزب الله با رژیم ایران مربوط می شود

ما می دانیم در چهارم نوامبر تحریم های جدید آمریکا علیه رژیم ایران و حزب الله شروع خواهد شد . حزب الله لبنان هم تلاش می کند تا آن زمان تشکیل دولت را به تعویق بیاندازد.

 

تحریمهای جدید، اقتصاد ایران را خفه می کند

یو اس ای تو دی: دولت ترامپ اعلام کرد تحریم های فلج کننده بر روی (صنایع) نفتی، بانکی، حمل و نقل و سایر بخشهای اقتصاد ایران،برقرار می شود.کاخ سفید امیدوار است تحریم هایی که قرار است روز دوشنبه اجرا شود اقتصاد ایران را خفه کند. آمریکا می خواهد، رژیم ایران برنامه موشک بالستیک و حمایت از تروریسم را علاوه بر موارد دیگر متوقف سازد.

 

https://eu.usatoday.com/story/news/world/2018/11/02/iran-sanctions-trump-administration-oil-secretary-state-mike-pompeo-treasury-steven-mnuchin/1854001002/

 

 

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: